Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia 1.9TDI Combi - Ciągła praca wentylatora po wyjęciu kluczyka.

rafal383 13 Sie 2013 20:48 11256 18
  • #1 13 Sie 2013 20:48
    rafal383
    Poziom 9  

    Witam.
    Mam problem z Skodą Octavia 1.9TDI Combi, po włączeniu zapłonu wiatrak chłodnicy się nie kręci, a kiedy wyłączę zapłon to słyszę pstryk przekaźnika i mały wentylator zaczyna chodzić przynajmniej przez 15 min. Wyłączyć można go przez odpięcie klem od akumulatora i podłączenie ponownie, taki reset. Kable sprawdzałem wydają się być sprawne.

    VAG wywala błąd

    Code:
    18080 - Wentylator chłodnicy 1 bieg - przerwa


    Zmierzyłem napięcie na wtyczce wentylatora, w której są 3 kable masa i 2 "+" nie pamiętam dokładnie czy był to czerwono czarny czy czerwono biały, ale tylko na jednym pojawiało się napięcie 12V. Wtyczka małego wiatraka jest równoległa z wtyczką dużego wiatraka, ponieważ na wtyczce dużego wiatraka pojawiło się takie samo napięcie. Duży wiatrak prawdopodobnie jest walnięty, ponieważ się nie kręci równolegle z małym i po podłączeniu go na krótko nie kręci. Ale gdy go odepnę załącza się kontrolka chłodnicy, gdy jest podpięty jest ok.

    Co może być przyczyną takiego problemu?
    Klimatyzacja wskazuje poprawną temperaturę, wskazówka temp. silnika także pokazuje prawidłową. Czyżby sterownik wentylatorów?

    0 18
  • Relpol
  • #2 14 Sie 2013 12:53
    Pati
    Poziom 27  

    Combi to naprawdę ważna informacja, ale ważniejsze byłoby czy to Skoda stara 1,9 czy nowa 1,9? I czy II?

    Zwykła klima, czy tronik?

    0
  • #3 14 Sie 2013 13:00
    rafal383
    Poziom 9  

    Skoda z roku 2002, climatronik

    1
  • #4 14 Sie 2013 13:08
    Pati
    Poziom 27  

    Musisz dojść do sterownika na podłużnicy i jego przetrzepać na początek tam posprawdzać napięcia ia ciągłość zgodnie ze schematem

    0
  • Relpol
  • #5 14 Sie 2013 17:29
    rafal383
    Poziom 9  

    Zrobiłem zdjęcie sterownika, ponieważ nie chciało mi się wypisywać wszystkich oznaczeń:

    Skoda Octavia 1.9TDI Combi - Ciągła praca wentylatora po wyjęciu kluczyka.

    Zmierzyłem napięcia z wypiętym sterownikiem na wiązce z 14 wtykami.
    Powtórzyłem te pomiary trzy razy, pierwszy raz to bez zapłonu tak jak samochód stoi z wyłączonymi wiatrakami, na większości było 0V, a na:
    4. 10 mV
    13. 18 mV

    Kolejny pomiar był na włączonym zapłonie:
    2. 2,36 V
    4. 10 mV
    6. 6 mV
    9. 11,86 V
    10. 5 mV
    11. 3,59 V
    12. 11 mV
    13. tutaj napięcie wariowało, zmieniało się na wartości z przedziału 5,5 V ~ 10,9 V

    Następny pomiar był po wyłączeniu zapłonu kiedy to wiatrak zaczynał się kręcić, było to samo co w pierwszym pomiarze, więc zacząłem obserwować jak każdy wtyk reaguje na wyłączenie zapłonu. Większość wtyków po przekręceniu kluczyka do stanu początkowego od razu ustawiała 0 V, natomiast wtyk nr 11 (Tmot) wskazywał napięcie 3,59 V jeszcze chwilę po wyłączeniu zapłonu po czym wracał do 0V.

    1
  • Pomocny post
    #6 15 Sie 2013 11:56
    Zico63
    Poziom 37  

    Najczęstszym powodem niesprawności jest zalanie np. płynem chłodniczym; można rozebrać obudowę, zobaczyć, wysuszyć lub popoprawiać luty. Ponieważ to popularny sterownik z Golfa 4 - nie warto szczegółowo naprawiać a kupić na forach VW czy równie popularnym serwisie aukcyjnym :wink:

    0
  • #7 15 Sie 2013 12:42
    rafal383
    Poziom 9  

    A te napięcia które dochodzą przez wtyczkę 14 pinową są prawidłowe? Pomiary były wykonywane na wypiętej wtyczce ponieważ nie wiem jak zmierzyć napięcia z wpiętą.
    I czy znajdę gdzieś opisy tych wejść, żeby wiedzieć od czego każdy kabelek jest?

    Zanim zacznę coś wymieniać chciałbym być możliwie pewnym usterki.

    0
  • #8 15 Sie 2013 12:52
    Zico63
    Poziom 37  

    Wiem, że było to wszystko opisywane na forum Golfa lub forum VW. Były schematy itd. Natomiast Koledze proponuję, co napisałem.
    Można też "pożyczyć" na próbę od sąsiada, z Golfa 4, Bory czy podobnej Octavii.

    0
  • #9 15 Sie 2013 20:42
    rafal383
    Poziom 9  

    A czy przyczyną może być też ten uszkodzony duży wiatrak? Jak go otworzyłem to plastik na którym trzymały się szczotki był przetopiony przez co szczotki poprzyjmowały różne pozycje i nie było kontaktu z komutatorem. Jak znajdę jutro w sklepie wiatrak to wymienię bo i tak będzie trzeba to zrobić.

    0
  • #10 16 Sie 2013 07:41
    Pati
    Poziom 27  

    rafal383 napisał:
    A czy przyczyną może być też ten uszkodzony duży wiatrak? Jak go otworzyłem to plastik na którym trzymały się szczotki był przetopiony przez co szczotki poprzyjmowały różne pozycje i nie było kontaktu z komutatorem. Jak znajdę jutro w sklepie wiatrak to wymienię bo i tak będzie trzeba to zrobić.



    Skoro się kręci to nie jest uszkodzony. Więcej funkcji on nie spełnia więc musi być dobry ;)

    Dodano po 8 [minuty]:

    A mierzenie napięć pracy układu gdy układ jest niespięty obustronnie to nie ma sensu.

    Raczej skup się na schemacie i sprawdzeniu ciągłości przewodów tudzież napięć zasilających.
    A najprościej podmień sterownik na inny jak zahula to nie trzeba grzebać to jest najlepszy pierwszy krok.

    0
  • Pomocny post
    #11 16 Sie 2013 09:01
    benyy1
    Poziom 17  

    sprawdź bezpieczniki na aku

    0
  • #12 16 Sie 2013 11:45
    rafal383
    Poziom 9  

    Duży wiatrak jest na 100% uszkodzony. Sprawny jest tylko mały który sie kręci po wyłączeniu zapłonu.
    Pati, wiesz może gdzie mogę znaleźć taki schemat?
    Sterownik rozebrałem i w środku wszystko wygląda jak nowe, czyściutkie, ale zdaję sobie sprawę, że nie musi być sprawne.

    benyy1, co do bezpieczników to od tego zaczynałem więc są ok.

    0
  • #13 16 Sie 2013 12:26
    Pati
    Poziom 27  

    Zobaczę, czy w moich schematach czegoś nie ma ale to jak będę na warsztacie po 16ej. Możesz dać mi cynka SMS jeżeli zależy Ci na czasie 505472818.

    Raczej nie ma tam takiej logiki że jak nie czuje dużego wiatraka to rozkręca mały, ale kto wie ;)

    0
  • #14 16 Sie 2013 12:50
    rafal383
    Poziom 9  

    Spoko, poczekam.

    sprawdzilem przed chwila czujnik na chlodnicy 3 pinowy, kable czerwony, czerwono-bialy i czerwono żółty. Kabel czerwono biały ma zwarcie do masy, a chyba tak nie powonno być?

    0
  • #15 16 Sie 2013 13:03
    Pati
    Poziom 27  

    rafal383 napisał:
    Spoko, poczekam.

    sprawdzilem przed chwila czujnik na chlodnicy 3 pinowy, kable czerwony, czerwono-bialy i czerwono żółty. Kabel czerwono biały ma zwarcie do masy, a chyba tak nie powonno być?


    chyba nie ;D a może tak... ;D

    0
  • #16 16 Sie 2013 13:04
    rafal383
    Poziom 9  

    Jednak kiedy wlacze zaplon to na wszystkich 3 pinach jest "+" i kiedy wylacze zaplon i wiatrak sie kreci to tez na tych przewodach jest "+", a gdy wyciagne bezpiecznik i wloze spowrotem to jest juz zwarcie do masy na czerwono-bialym



    jednak chyba powinno tak byc :-P gdy zakrece lekko wiatrakiem to nie ma zwarcia.

    0
  • #18 16 Sie 2013 16:30
    rafal383
    Poziom 9  

    Zmierzyłem te napięcia na sterowniku.

    I. Pomiar - zapłon wyłączony. (Wiatrak się nie kręci):
    - Wszędzie praktycznie 0V-0,06V
    II. Pomiar - zapłon włączony.
    2. 2,08 V
    4. 3,55 V
    5. 0,88 V
    9. 11,76 V
    12. 8,89 V
    14. 0,88 V
    III. Zapłon wyłączony. (Wiatrak się kręci)
    5. 0,88 V
    14. 0,88 V

    Reszta pinów to przedziały 0V - 0,03V

    Piny 5 i 14 mają ten sam kolor przewodu (zielono-niebieski), jest to bodajże czujnik temperatury zewnętrznej.

    Dodano po 1 [godziny] 37 [minuty]:

    Dobra panowie, sprawa rozwiazana.
    Wstyd się przyznać, ale bezpiecznik 16 w kabinie był spalony. Bezpieczniki sprawdzałem drugi raz widocznie musiałem go przeoczyć.

    Także dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam!

    0