Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laguna II - Kręcenie kierownicą zakłóca radia cb w promieniu kilku metrów

14 Sie 2013 22:26 4839 16
  • Poziom 8  
    Witam kolegów. Zakładam temat w tym dziale, gdyż problem nie leży po stronie radia cb czy jego instalacji(anteny itd) tylko po stronie auta. Auto Laguna II 2.0 DCI. Po włączeniu zapłonu (wciśnięcia guzika-karta hands free) puszcza blokada kierownicy(normalne) mam wówczas możliwość kręcenia kierownicą w niewielkim stopniu(silnik nie pracuje, więc wspomaganie nie działa) Jeżeli wówczas mam włączone radio cb i lekko rozkręconą czułość to w radiu słyszę szumy i to dość mocne. "Sianie" w eter jest na tyle duże że zakłóca też inne radia cb w promieniu kilku metrów od mojego auta. Na początku myślałem, że to od wspomagania kierownicy, bo zauważyłem to na pracującym silniku jak troszkę zwiększyłem czułość w cb, no ale jeżeli silnik nie pracuje, to przecież wspomaganie nie działa (???) a mimo wszystko coś musi powodować mikro iskrzenie i sieje w eter jak się ruszy kierownicą. Jak wyłączy się zapłon to zakłócenia już nie powstają. Proszę doświadczonych kolegów o pomoc.Auto mam od niedawna i nie znam jeszcze jego budowy.Czyżby w kierownicy(kolumnie) było coś co może powodować takie zjawisko?- zakłócenia jak np.niesprawny kondensator w alternatorze? Zakłócenia nie idą po sieci elektrycznej auta tylko lecą w eter (przypomina to trochę niesprawne szczotki) Proszę o sugestie i pomysły co z tym fantem zrobić. Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tam jest hydrauliczne wspomaganie, z pompy mechanicznej. Jedynie co może może siać kręcąc się, to czujnik położenia kierownicy dla ESP. Gdzie podłączone masz radio? Do zapalniczki czy do akumulatora? Jeśli zmiana miejsca zasilania nie pomoże, to marnie widzę rozwiązanie Twojego problemu od strony auta.
  • Poziom 8  
    Kolego Przemo9826 zasilanie radia nie ma nic do rzeczy. Sieje tak, że jak poruszę kierownicą na włączonym zapłonie to zakłócam sąsiednie radia cb w innych autach w promieniu kilku metrów. Sprawdzałem dzisiaj z kolegami. Łapią zakłócenia -szum- przez anteny. Jak odłączy się antenę to cisza. A co do tego czujnika od ESP to nie można jakoś przemyć styków czy spróbować czegoś podobnego? rozumiem, że jest tam jakiś "komutator" lub coś podobnego?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Mam też tempomat w kierownicy. Może być od tego?
  • Poziom 8  
    Koledzy, więc tak. Zakłócenia powodują styki od klaksonu. Wyczyściłem styki (tam są dookoła 2 ścieżki metalowe na plastiku po których ślizgają się styki) spryskałem środkiem do styków i nic to nie dało. Zakłócenia są nadal. Co ciekawe dociśnięcie styków nic nie zmienia. Druga sprawa. Rozumiem, że przez te styki zamyka się obwód po naciśnięciu na klaksonu, więc podniesienie jednego styku do góry(tak, żeby nie dotykał ścieżki w czasie kręcenia) powinno rozłączyć obwód i nie powinno zakłócać. Niestety jest jakoś dziwnie, bo tylko podniesienie jednego(górnego) styku powoduje zanik zakłóceń. Jak podniosłem dolny styk, to zakłócenia w czasie kręcenia kierownicą były nadal. Wydaje mi się, że bez różnicy, który styk się podniesie powinno nastąpić rozłączenie obwodu i zakłócenia powinny zaniknąć. Ponadto czemu szumi jak obracam kierownicą? Na dobrą sprawę to dopiero naciśnięcie klaksonu powoduje zamknięcie obwodu i wtedy zaczyna płynąć prąd w obwodzie(no chyba, że tu jest jakoś inaczej???) Powinno więc zakłócać jak trąbię i kręcę kierownicą, a nie jak tylko kręcę. Może ktoś z kolegów zna lepiej to auto i mi to wyjaśni, bo dla mnie to trochę dziwne. Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi.
  • Poziom 26  
    Brawo dla Ciebie że znalazłeś problem :). Nie znam autka ale moim zdaniem na tym górnym styku musi być coś jeszcze, może masa poduszki? Zrób zdjęcia jak to tam jest rozwiązane.
  • Poziom 8  
    Będę musiał jeszcze raz to rozebrać, ale jeżeli na górnym styku jest masa poduszki, to by mi chyba od razu wywalił "błąd poduszki" jak rozwarłem styk na włączonym zapłonie? A nic się nie stało.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Sprawdzę jeszcze na którym styku jest masa, a na którym 12V, żałuję że nie zrobiłem tego od razu, mogło by to coś pomóc w wyjaśnieniu zagadki. Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przewody poduszki zawsze są na bezstykowym połączeniu, idą taśmą.
  • Poziom 42  
    Zakłócanie CB w innych samochodach , zasilanych z innego akumulatora , nie powoduję żaden ślizgający się styk. 27 Mhz , a iskrzący styk - to dwie galaktyki! Chyba ,że CB przedwojennej generacji lub niefachowo "podrasowane". Obok CB co masz jeszcze zamontowane w tym Francuziku?
    Sprawdź na wyciągniętym bezpieczniku klaksonu.
  • Poziom 8  
    Kolego napisałem wyżej, że nie jest to wina instalacji CB tylko auta.W promieniu kilku metrów od auta inne cb też zbierają szum jak ruszam kierownicą.Zbierają zakłócenia przez anteny. Rozłączenie klaksonu (bezpiecznikiem) skutkuje zanikiem zakłóceń. Podłączałem zasilanie do swojego radia z innego (zewnętrznego akumulatora) i dalej sieję w eter jak tylko ruszę kierownicą na włączonym zapłonie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na pewno dochodzi tu do iskrzenia na stykach, tylko, że dociskanie ich też nie dało efektu

    Dodano po 1 [minuty]:

    A i dziękuję koledze Przemo9826 z informację o tej taśmie do poduszki.
  • Poziom 8  
    Witam kolegów ponownie. Co do mojego problemu to sprawa ma się tak. Po zdjęciu poduszki z kierownicy znalazłem czerwony kabelek, który jest podłączony do kostki razem z przewodami zasilającymi(+) klakson, z drugiej strony przykręcony jest do obudowy kierownicy, pod śrubę o którą zaczepia się poduszka po jej zamocowaniu. W przewód ten jest wlutowany chyba jakiś rezystor(tak przypuszczam-jest w niebieskiej izolacji i nie widać) bo napięcie na przewodzie jest ok. 9V. Po odłączeniu tego przewodu od obudowy kierownicy zakłócenia w cb ustały zupełnie. Obawiam się, że ten przewód nie był przykręcony przypadkiem i na pewno spełniał jakąś rolę, tylko jaką??? Po odłączeniu przewodu nie wyskoczyły żadne błędy na tablicy, czy jakieś świecące lampki. ESP też chyba dział normalnie, bo jak dodałem gazu na żwirku to koło zmieliło i zaświecił się ESP. Wiem, że ESP ma jakiś czujnik przy kierownicy i myślałem, że to od tego, no ale chyba nie. Proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc w odgadnięciu roli tego przewodu. Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Daj zdjęcia.
  • Poziom 29  
    Na schemacie nie ma żadnego opronika od kierownicy(9,10) kabel czerwony i zielony,idzie do multifunkcjon switch(8),i póżniej już do klaksonu(7).
  • Poziom 8  
    Koledzy, jeżeli przy kostce jest 12V a z drugiej strony przewodu jest 9V to chyba musi być na przewodzie rezystor? Zastanawia mnie tylko po co jest(+) doprowadzony do obudowy kierownicy??? Musi coś zasilać, skoro wcześniej zakłócało jak kręciłem kierownicą-czyli prąd przepływał przez styki i i było mikro iskrzenie. Po odłączeniu nie zakłóca. Na razie tak jeżdżę i jest ok. Tylko może nie mam już kontroli trakcji??? skoro może to od czujnika położenia kierownicy???
  • Poziom 26  
    Kiedyś oglądałem schematy generatorów w.cz. gdzie żródłem sygnału była dioda Zenera.Zobacz,czy na tym kablu nie ma wmontowanej właśnie takiej diody.Może potrzebna jest ona do stabilizacji napięcia zasilającego poduszki.Spróbuj odczytać to co jest napisane na tym elemencie i wstawić nowy.
  • Poziom 10  
    Witam.

    Wybaczcie, że odkopuję temat sprzed roku, ale mam dokładnie ten sam problem zsilnymzakłóceniami w CB idacymi przez anpodczas ruszania kierownicą. Taki sam samochód, i identyczne objawy. Chciałbym dowiedzieć się, czy koledze udało się jakoś rozwiązać ten problem bez wyłączania/odłączania tego kabla. A jeśli już, to do czego on służy dokładnie?

    Pozdrawiam!
  • Poziom 11  
    Witam Kolegów

    To musi być jakiś typowy błąd dla tego samochodu. U mnie też występuje. Niby drobiazg, ale bardzo denerwujący. Dołączam się do pytania, czy komuś udało się razwiązać problem. Pozdrawiam
  • Poziom 1  
    Witam
    Miałem ten sam problem z szumami podczas kręcenia kierownicą w lagunie 2 . Szumy pochodziły od klaksonu , Wyczyściłem styki i tarcze która jest ruchoma i problem minął.
    Pozdrawiam