Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Unitra G-8010 - Nie trzyma obrotów pomimo prób naprawy.

Ganjor86 15 Sie 2013 10:35 8490 19
  • #1 15 Sie 2013 10:35
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Gramofon zaczynał tracić obroty kręciłem potencjometrem aż nie dało się dalej przekręcić i nawet sam nie chciał wystartować tylko trzeba było go palcem popchnąć. Wlutowałem mostek prostowniczy zamiast pojedynczej diody i wymieniłem C1 i C2 na pojedynczy kondensator 6800uF 25V i objawy nie ustąpiły. Wymieniłem pasek na nowy wyczyściłem i naoliwiłem trzpień od talerza gramofony i na pewno zrobiłem to dobrze bo kiedy zdjąłem pasek z silnika i położyłem talerz na swoje miejsce i popchnąłem talerz który kręcił się 3,5 minuty więc tarcie jest bardzo małe. Wcale to nie pomogło i dalej kiedy potencjometr na obudowie ustawiony jest na max na początku słychać że talerz kreci się tylko trochę wolniej niż powinien a paski lecą przeciwnie do ruchu wskazówek ale po kilku lub kilkunastu minutach bardzo znacznie zwalnia i już się słuchać nie da. Zmierzyłem jaki prąd dostaje silnik i moje wyniki są takie: przy mierzeniu prądu bez obciążenia czyli bez podłączonego silnika w każdym przypadku jest to 0,16A przy 33 obrotach i potencjometrze który znajduje się z przodu obudowy nastawionym na min 3,24V potencjometr ustawiony na max 3,55V przy obrotach 45 i potencjometrze ustawionym na min 3,91V a na max 4,24V P1 i P2 są ustawione na połowę i ich nie ruszałem. Kiedy włączyłem gramofon a miernik podłączyłem szeregowo z silnikiem na samym początku pomiar amper wahał się pomiędzy 0,09A i 0,10A a po chwili między 0,11A a 0,12A i tak do końca płyty więc prąd jest niby ok. Jak skończyłem ten swój test sprawdziłem oporniki R34 i R1 i były ciepłe ale oprócz tych oporników grzeje się i to chyba nawet bardziej dioda D2 podłączona do Ł25 i Ł26 może to pomoże w zdiagnozowaniu co jest nie tak. Dodaje schemat gramofonu bo może to pomoże w diagnozie usterki.

    Unitra G-8010 - Nie trzyma obrotów pomimo prób naprawy.

    Usunąłem treści nie pasujące do tematyki działu.
    GM

    0 19
  • ambtechnic
  • #2 15 Sie 2013 11:15
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ganjor86 napisał:
    ... Zmierzyłem jaki prąd dostaje silnik i moje wyniki są takie: przy mierzeniu prądu bez obciążenia czyli bez podłączonego silnika w każdym przypadku jest to 0,16A przy 33 obrotach i potencjometrze który znajduje się z przodu obudowy nastawionym na min 3,24V potencjometr ustawiony na max 3,55V przy obrotach 45 i potencjometrze ustawionym na min 3,91V a na max 4,24V P1 i P2 są ustawione na połowę i ich nie ruszałem.


    Skoro silnik był nie podłączony, to nie mógł przez niego płynąć prąd. Co więc zmierzono?

    Ganjor86 napisał:

    Kiedy włączyłem gramofon a miernik podłączyłem szeregowo z silnikiem na samym początku pomiar amper wahał się pomiędzy 0,09A i 0,10A a po chwili między 0,11A a 0,12A i tak do końca płyty więc prąd jest niby ok.


    Czy jest Ci znana znamionowa wartość prądu pobieranego przez silnik? Jeśli nie, to zmierzona wartość prądu jest jakąś wartością, a nie wartością "niby ok".

    Ganjor86 napisał:

    Jak skończyłem ten swój test sprawdziłem oporniki R34 i R1 i były ciepłe ale oprócz tych oporników grzeje się i to chyba nawet bardziej dioda D2 podłączona do Ł25 i Ł26 może to pomoże w zdiagnozowaniu co jest nie tak. Dodaje schemat gramofonu bo może to pomoże w diagnozie usterki.


    Wymienione elementy mają prawo się nagrzewać.
    Jeśli zmierzone napięcia w układzie stabilizacji obrotów są zgodne z napięciami podanymi na schemacie, podstawić nowy silnik.
    Sprawdzić działanie fotorezystora pracującego w układzie stabilizacji.
    Sprawdzić czy zastosowano właściwą żarówkę oświetlającą ten fotorezystor.

    GM

    0
  • #3 15 Sie 2013 11:49
    shadow0013
    Poziom 34  

    Ganjor86 napisał:
    ...Wlutowałem mostek prostowniczy zamiast pojedynczej diody ...ale oprócz tych oporników grzeje się i to chyba nawet bardziej dioda D2 podłączona do Ł25 i Ł26


    ...Przyczyna ... skutek.

    0
  • #4 15 Sie 2013 11:53
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Grzegorz Markowski napisał:

    Skoro silnik był nie podłączony, to nie mógł przez niego płynąć prąd. Co więc zmierzono?


    Mierzony by prąd między Ł5 i Ł9 bez obciążenia.

    Grzegorz Markowski napisał:

    Czy jest Ci znana znamionowa wartość prądu pobieranego przez silnik? Jeśli nie, to zmierzona wartość prądu jest jakąś wartością, a nie wartością "niby ok".


    Nie jest mi znana ale na pewno gdybym się dowiedział czy prąd jest prawidłowy to by wyjaśniło czy problem jest z elektroniką czy z silnikiem albo mechanizmem napędowym.

    Grzegorz Markowski napisał:

    Jeśli zmierzone napięcia w układzie stabilizacji obrotów są zgodne z napięciami podanymi na schemacie, podstawić nowy silnik.
    Sprawdzić działanie fotorezystora pracującego w układzie stabilizacji.
    Sprawdzić czy zastosowano właściwą żarówkę oświetlającą ten fotorezystor.


    Nie znam się na schematach i nie potrafię odczytać z niego jaki prąd ma być doprowadzony do silnika, ale jeśli się dowiem gdzie ma być mierzony i jaki ma być to sprawdzę to. Są jakieś ramki z podanymi trzema napięciami w kilku miejscach na schemacie ale nie wiem dlaczego są trzy wartości skoro gramofon ma dwie prędkości. Żarówka jest oryginalna i świeci, wcześniej działała wiec teraz też nie powinna być uszkodzona.Fotorezystor F1 sprawdziłem i dziala poprawnie a sprawdziłem napięcie miedzy masą a Ł24 ale jak sprawdzić F2 ?

    shadow0013 napisał:
    Ganjor86 napisał:
    ...Wlutowałem mostek prostowniczy zamiast pojedynczej diody ...ale oprócz tych oporników grzeje się i to chyba nawet bardziej dioda D2 podłączona do Ł25 i Ł26


    ...Przyczyna ... skutek.


    Wiele razy czytałem na rożnych forach że z mostkiem elektronika mniej zakłóca i działa stabilniej więc nie w zastosowaniu mostka jest problem. Przed wstawieniem mostka i nowego kondensatora też nie trzymał obrotów więc cos jeszcze trzeba wymienić.

    0
  • #5 15 Sie 2013 12:50
    shadow0013
    Poziom 34  

    Poszukaj instrukcji serwisowej z tego gramofonu (na pewno jest na internecie), jest tam opis regulacji i chyba działania (przyda się). Napięcia w ramkach odpowiadają trybom pracy gramofonu (opis koło wyprowadzeń tranzystorów).

    0
  • ambtechnic
  • #6 15 Sie 2013 13:01
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po sprawdzeniu napięć, szczególnie stabilności napięcia na zaciskach silnika, podstaw nowy silnik. Motory stosowane w tych gramofonach nie należą do najtrwalszych.
    Czy próbowałeś nasączyć olejem łożysko silnika dostępne pod talerzykiem z otworami?

    GM

    0
  • #7 15 Sie 2013 13:39
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Ściągnę instrukcje serwisową to będę wiedzieć w których punktach od strony druku mierzyć. Te pomiary można zrobić bez talerza i tego plastikowego pod talerzem czyli na samym silniku czy silnik musi być obciążony talerzem? Chodzi mi o to żeby wyjąć wszystko z gramofonu i położyć go do góry spodem i to by ułatwiało pomiary a nie kombinować jak go ostawić na czterech taboretach i kłaść się na podłodze pod nim jak mechanik samochodowy. Chciałem nasmarować silnik ale nie potrafię zdjąć tego miedzianego elementu bo strasznie się zakleszczył a przy zdejmowaniu na sile mógłbym uszkodzić to miedziane koło z dziurkami i sam silnik o ile już nie jest popsuty. A może spróbować go nasmarować przez ten malutki otworek bliżej środka silnika ? Mógłbym użyć strzykawki z igłą a do smarowania mam olej silnikowy i olej wazelinowy do maszyn do szycia i nie wiem który będzie lepszy.

    0
  • #8 15 Sie 2013 16:04
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pomiary można wykonać od strony elementów bez talerza.
    Rolkę z osi silnika zdejmuje się po poluzowaniu wkrętu blokującego, który jest dostępny pomiędzy korpusem silnika i tarczą z otworami.
    Należy smarować łożysko osi silnika, a nie wnętrze silnika. Cienka igła i rzadki olej pozwolą na zakroplenie środka smarującego na łożysko.

    GM

    0
  • #9 15 Sie 2013 16:04
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Ściągnąłem instrukcje serwisową i przeczytałem jak mają być mierzone te punkty kontrolne, mierzyłem z talerzem najpierw na pauzie później włączyłem 33 obroty i poczekałem 3minuty, zmierzyłem wszystko, włączyłem 45 obroty i znów zaczekałem aż się obroty ustabilizują i znów zmierzyłem i zapisałem wyniki a żeby wszystko było jasne to wyniki zapisałem w paint po prawej stronie wyników wzorcowych.

    Unitra G-8010 - Nie trzyma obrotów pomimo prób naprawy.

    Podczas mierzenia potencjometr na obudowie był ustawiony na środku a P1 i P2 są ustawione fabrycznie czyli na środku.

    0
  • #10 15 Sie 2013 16:13
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Źle wykonane pomiary, których wyniki wskazane są niebieską strzałką. Zmierzyłeś napięcie stałe, a powinieneś mierzyć napięcie zmienne.

    Unitra G-8010 - Nie trzyma obrotów pomimo prób naprawy.

    I dwukrotnie podałeś zmierzone 0,9V, a powinieneś chyba podać 0,09V.
    Reszta wartości napięć wygląda w porządku.
    Podstaw inny silnik.

    GM

    0
  • #11 15 Sie 2013 16:33
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Skoro tego silnika już nic nie uratuje to jakie kryteria ma spełniać "nowy" silnik ? Gdzieś czytałem że to może być dowolny silnik na 12V ale jakoś mi się nie chce wierzyć w tą dowolność. A może dać ostatnią szansę temu silnikowi i przekręcić trochę P1 i P2 ?

    0
  • #12 15 Sie 2013 16:54
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 15 Sie 2013 17:06
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Udało mi się delikatnie otworzyć silnik. Czym najlepiej wyczyścić styki ? Mogą być tanie perfumy ? Widać ślady użytkowania ale na pewno jest co czyścic bo szczotki są tylko delikatnie starte tak że ledwie to widać a styki na ruchomej części silnika są tylko delikatnie starte więc ścieżki nie prędko się przetrą.

    0
  • #14 15 Sie 2013 17:10
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 15 Sie 2013 18:01
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Wyczyściłem silnik i trochę syfu było, złożyłem starannie i nabrał mocy raczej ale jeden mankament jest... bieguny są podłączone poprawnie a silnik kreci się w druga stronę :|

    0
  • #16 15 Sie 2013 18:38
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 15 Sie 2013 19:07
    Ganjor86
    Poziom 21  

    W moim silniku nie ma żadnych kropek tylko trzy granatowe plamy zaraz obok siebie to nie rozkładałem już silnika tylko działa sobie na zamienionych biegunach :) jak będzie dobrze to go skręcę już do końca i będzie czekać na nowa wkładkę.
    Tematu na razie nie zamykam bo nie wiem czy wszystko będzie ok czy może znów się zamuli.

    0
  • #18 15 Sie 2013 19:31
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 15 Sie 2013 19:39
    Ganjor86
    Poziom 21  

    Przesłuchałem już całą płytę i cały czas trzyma obroty :) złe ustawienie dekielka może uszkodzić elektronikę adaptera ?

    1
  • #20 15 Sie 2013 19:57
    398216
    Użytkownik usunął konto