Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Laguna I 2.2dt-Klimatyzacja przestała działać

XxxCinuxxX 15 Sie 2013 12:16 4050 17
  • #1 15 Sie 2013 12:16
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Witam,
    otóż posiadam Renault Lagune I 2.2dt i mianowicie mam problem z klimatyzacją, gdyż przed kolizją rozrządu wszystko pęknie chodziło, natomiast po naprawie silnika przewód + który idzie do sprężarki został przyciśnięty przez alternator i miał zwarcie do masy (po wciśnięciu AC dioda przycisku raz mrugła co oznaczało, że coś jest nie tak i nie chodzi tu o mruganie diody tak jak ma to miejsce w Safrane gdzie oznacza, że nie ma czynnika). Wczoraj dałem nowy przewód, bo tamten był przetarty, lecz klimatyzacja po wciśnięciu AC nie startuje, wentylatory również (czynnik jest [810g] bo byłem sprawdzić w serwisie klimy, ale na wszelki wypadek koleś mi dobił troszkę azotu i powiedział, że powinna wystartować, ale jak zaskoczy, to od razu wyłączyć). Jak podam + na przewód idący do sprężarki to widać, że sprzęgło zaskakuje i sprężarka chodzi, lecz wentylatory nadal się nie włączają i obr. silnika również nie spadają. Moje pytanie brzmi, czy posiada ktoś schemat elektryczny klimatyzacji do tego silnika, szukałem ale nic nie znalazłem, a sądzę, że wina leży po stronie elektryki, gdyż wcześniej działało, a po tym zwarciu już nie? Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

    0 17
  • #2 15 Sie 2013 15:38
    piros
    Poziom 12  

    Witam,
    Ktoś ,kto dodaje azot do czynnika chłodniczego nie ma chyba żadnego pojęcia o klimatyzacji!!!.Przede wszystkim pojedź do serwisu klimy,a nie do wulkanizatora ,który umie tylko nabić klimę.Azot stosuje się tylko w celu wykonania testu szczelności układu,gdy nie ma w nim czynnika!
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2273118#2273118,,
    Może masz uszkodzony presostat,czyli czujnik ciśnienia gazu.Sygnał z presostatu powoduje załączenie sprężarki i wentylatora.
    Podjedź do kogoś ,kto dysponuje komputerem do renault (can clip),być może będzie łatwiej zlokalizować usterkę

    0
  • #3 15 Sie 2013 16:02
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Tylko że w tym silniku nie ma żadnej elektroniki oprócz sterowania świecami i EGR i czymś przy pompie wtryskowej więc wątpię żeby Clip coś pokazał ale może jednak warto podjechać do kogoś kto ma Clipa. Myślałem że tym steruje jakiś zespół przekaźników czy coś więc od tego bym zaczął. A co do nabijania klimy azotem to nie wiedziałem. Czy te zwarcie mogło uszkodzić ten presostat? Zastanawia mnie jeszcze jeden fakt, dlaczego jak podepne sprężarkę na krótko to silnik nie dostaje obciążenia i obroty nie spadają natomiast sprzęgiełko zasprzęgla ale klima i tak nie chodzi. Czy może ten presostat to blokować?
    P.S czy aby napewno ten schemat będzie pasował do 2.2dt? Dodam że jest to manualna klimatyzacja a nie klimatonic.

    0
  • #4 15 Sie 2013 16:19
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Jak to nie ma elektroniki, właśnie w tych autach załączenie sprężarki jest realizowane przez tranzystor w panelu sterowania. Gdyby był czynnik w układzie (odpowiednia jego ilość) to po załączeniu "na siłę" sprężarki, powinna ona wytworzyć zimno.

    0
  • #5 15 Sie 2013 16:33
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Ok czyli jak dobrze rozumie to zapewne ten tranzystor znajduje się w tym całym panelu sterującym nawiewami? Bo jeśli tak to przy zwarciu mógł ulec uszkodzeniu, a w razie czego to mogę ten cały panel rozebrać bo tam jest łatwe dojście do tego. Pobrałem ten schemat ale on jest trochę jak dla mnie nie czytelny (wiem gdzie są przekaźniki, bezpieczniki, dioda prostownicza ale reszty nie rozumie np. oznaczeń ge, br, sw, rt czy to są oznaczenia kolorów kabli?) bo nie wiadomo od czego zacząć a przy okazji nigdzie tam nie widzę tego tranzystora, więc nie wiem czy ten schemat pasuje do 2.2dt.

    0
  • #6 15 Sie 2013 16:50
    piros
    Poziom 12  

    Ja zacząłbym od strony gazowej,tzn. prawidłowa ilość gazu r134a.Jeżeli jest pewność ,że w układzie mamy odpowiedni gaz i prawidłową jego ilość,to można zająć się elektryką.Sprawdź bezpiecznik 37 w kabinie .Wypnij kostkę ze sprężarki i sprawdź kontrolką czy pojawia się sygnał i czy jest masa na drugim przewodzie.Takie zwarcie nie powinno uszkodzić presostatu.
    Jeśli podłączasz na krótko sprężarkę i sprzęgiełko się załącza,a nie ma efektu chłodzenia (grubsza rurka idąca od grodzi kabiny do sprężarki powinna być zimna),może to oznaczać,że np.:masz za małą ilość gazu,albo w układzie jest mieszanina gazów,może być również niewydajna sprężarka.Trudno jest oceniać nie podłączając manometrów.

    0
  • #7 15 Sie 2013 16:58
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    piros napisał:
    Wypnij kostkę ze sprężarki i sprawdź kontrolką czy pojawia się sygna
    Tam niema kostki tylko jest 1 przewód który można rozłączyć chyba że gdzieś głębiej jest jeszcze jedna kostka, ale po odpięciu tego 1 przewodu i wciśnięcia AC + się nie pojawia. Jeszcze sprawdzę ten bezpiecznik. A co do tych oznaczeń to już wiem że to są kolory kabli i ściągłem sobie taką tabelę i już wiem co i jak (wcześniej myślałem że np. czarny to będzie oznaczenie bl-od black a jak się jednak okazuje to czarny jest sw)

    0
  • #8 15 Sie 2013 17:00
    piros
    Poziom 12  

    Przy podłączaniu cewki "na krótko" trzeba uważać,żeby podłączać + do + i - do - ,bo można uszkodzić cewkę.

    0
  • #9 15 Sie 2013 17:26
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Nie no to akurat wiem:-) ale z tego co widzę to nie mam w kabinie bezpiecznika 37 bo u mnie się kończą na 34 i podrspodem mam jeszcze jakieś pomarańczowe ale one nie są opisane.

    0
  • #10 15 Sie 2013 17:39
    piros
    Poziom 12  

    Podaj mail ,to wyślę Ci książkę do laguny

    Dodano po 8 [minuty]:

    Laguna ,który rocznik?

    0
  • #11 15 Sie 2013 21:40
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Poszło priv. Jednak jeśli ktoś ma coś jeszcze do wniesienia w ten temat to chętnie przeczytam bo być może to tylko drobnostka jakąś. Piros. Chyba jednak wypuszcze ten czynnik w powietrze i na nowo nabije i będę miał 100% pewność że jest tyle ile trzeba i że to jest sam czynnik a nie mieszanina z azotem. Chociaż z drugiej strony jak się okaże że to presostat to nowe nabicie pójdzie na marne dlatego wolałbym najpier ją uruchomić a później jechać nabić.

    0
  • #12 15 Sie 2013 22:08
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Przy wymianie czujników czynnika nie ubywa. Jeżeli jest tam presostat cyfrowy to można go zasymulować.

    0
  • #13 16 Sie 2013 09:26
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Wiem tylko że jest tam jeden czujnik ciśnieniowy który jest zaraz przy osuszaczu więc wykręcając go czynnik ubędzie. 2 sprawa to kostka która do niego idzie jest 4 pinowa i po złączeniu 2 środkowych włączały się wentylatory i sprężarka zasprzęglała ale po tym zwarciu nie sprawdzałem tego bo bym musiał pół przodu rozebrać, może dzisiaj to obejrze. Jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia, gdzie jest ten bezpiecznik 37. Bo jak już wspomniałem to u mnie się kończą na 34 i nie wiem czy są jeszcze jakieś oprócz tych pomarańczowych 40A które są pod skrzynka bezpieczników czy poprostu tą wersja tak ma i są 34 bezpieczniki.

    0
  • #14 19 Sie 2013 00:21
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Zdecydowałem się nabić od nowa tą klime ale mam jeszcze jedno pytanie, czy mógłby mi ktoś podać ile gazu i oleju wchodzi to tejże klimatyzacji bo w sam naprawiam niema takiej informacji. A nie chce aby mechanik coś spaprał.

    0
  • #15 19 Sie 2013 01:01
    dathmore
    Poziom 10  

    oj kolego, to Ci akurat nie potrzebne, bo jak jedziesz do serwisu, to w maszynie sa wypisane marki, modele i ile czynnika wchodzi, wiec ta wiedza zbedna.

    0
  • #16 19 Sie 2013 10:46
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    XxxCinuxxX napisał:
    Wiem tylko że jest tam jeden czujnik ciśnieniowy który jest zaraz przy osuszaczu więc wykręcając go czynnik ubędzie..


    Zawsze pod czujnikiem znajduje się zawór, na ale skoro Ty lepiej wiesz.

    0
  • #17 19 Sie 2013 22:35
    XxxCinuxxX
    Poziom 12  

    Aha ok więc znów się czegoś dowiedziałem:-) nie że wiem lepiej tylko tak mi się wydawało;-) więc mogę spokojnie jechać nabić klime. Tylko teraz pytanie tak jak wcześniej, ile gazu i oleju ma wejść? Bo w sam naprawiam nic o tym nie piszą.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo