Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BOSCH + Autronic AL700 LPG - Prawidłowe ustawienia emulacji oraz podłączenia TPS

16 Sie 2013 12:55 3228 12
  • Poziom 15  
    Witajcie, dwa krótkie pytania. :)
    Oczywiście mowa o Bosch MonoMotronic 1,7 w polonezie plus GLI

    1. Pierwsze pytanie, nie mogę znaleźć oficjalnej instrukcji montażu i działania.
    Jedni piszą by się podpinać do potencjometra TPS ścieżka nr 1 (0*-26,9* uchylenia przepustnicy przyjmuje wartości o 0-5V przy czym przy ~11* uchylenia ma słynne ~2V), a inni by do ścieżki nr 2, która w moim odczuciu powinna być lepsza do tego celu (0-90* uchylenia przepustnicy przyjmuje wartości 0-5V, wzrost liniowy od zera przynajmniej u mnie)
    Która i dla czego? Przecież w przypadku ścieżki nr 1 powyżej 27* uchylenia przepustnicy komputer nie dostaje już żadnych informacji jakie by dostawał przy ścieżce nr 2 od 0*-90* i myśli ,że przepustnica jest w pełni otwarta? Otwierając ją dalej dostarczamy więcej powietrza i zubożamy mieszankę, a komputer LPG pewnie musi się ratować wskazaniami sondy.

    2. Drugie pytanie już bardziej odnośnie Boscha.
    Emulacja obwód otwarty czy masa oraz dlaczego?
    Czy mimo sondy do masy komputer Boscha będzie się uczyć LPG i zmieniać mapy zapłonu? Takie opinie gdzieś wyczytałem, że i tak potrzebny jest przekaźnik kasujący pamięć.
    Jak zinterpretuje Bosch brak sondy? (obwód otwarty?)
    Jakie wartości czasu dolnego i górnego, którego chyba nie powinno wtedy być?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    Pozwolę sobie podbić i dodać jeszcze jedno pytanie.
    Czy osoby, które posiadały Autronica z tym wtryskiem Boscha po ustawieniu na masę miały podobnie jak ja - brak wyskakującej kontrolki Check engine związanej z sondą? Teoretycznie powinien wyskoczyć od razu?..
    Mam wrażenie, że po jednym dniu jazdy na drugi dzień auto jeździło tak jakby nie mogło. Sprawdzę jeszcze na trasie i spróbuję zresetować Boscha.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 37  
    Jeśli nie występuje błąd, najlepszą emulacją jest ustawienie na masę. ECU przechodzi w tryb awaryjny i nie modyfikuje mapy PB. Jeśli błąd samoczynnie nie znika, pojawia się problem zwiększonego spalania podczas jazdy na PB. Natomiast jeśli sterownik wykryje sondę podczas jazdy na PB wszystko powinno działać poprawnie.
    TPS to tylko sposób na przełączenie zakresów pracy silnika krokowego (wolne obroty - jazda)
    Wskazane jest ustawić go tak by lekkie muśniecie pedału gazu zmieniało tryb jego pracy już na "jazdę". Druga opcja to wzbogacenie przy ostrym dodaniu gazu. Jeśli chcesz by więcej palił, możesz spróbować, wtedy TPS jak najbardziej liniowy do tego się nadaje. Ostatnia opcja to połączenie pracy wolnych obrotów i funkcji cut-off - odradzam jej stosowanie bo będzie kichał.
    AL700 nie oferuje zmiennej emulacji pracy sondy co powoduje, że fala prostokątna jest zawsze taka sama (a przecież zmienia się jej szybkość oscylacji w funkcji obrotów) dlatego emulacja na masę powinna zgłosić błąd a sterownik nie ma prawa nic modyfikować, ponieważ nie ma podstawy do ocenienia składu mieszanki.
    AL700 do tego to bardzo nie udany sterownik, zmiana zastrzeżonych opcji nie przekłada się na zakres pracy tylko wpływa na oba od razu. Generalnie mnie się udało ustawić tak AL700 oraz reduktor tak, że nie używam TPSa i nie zmieniam trybu pracy, jedyne co to lekko przyspieszyłem pracę silnika krokowego.
  • Poziom 15  
    Dzięki za odpowiedź, niestety mimo ustawienia emulacji na masę, błąd nie wyskakuje.
    O ile dobrze pamiętam po wpięciu w komputer Boscha, ECU odczytywał jakieś tam napięcia małe po przejściu na LPG, ale odczytywał. Czy pewniejszym rozwiązaniem będzie przekaźnik? Czy Autronic może być uszkodzony i nie podaje masy? Jak się u Was to sprawowało?
  • Poziom 37  
    Błąd może nie wyskoczyć w postaci kontrolki check. Trzeba by pod interface spojrzeć o ile się da. Emulacja na masie działa poprawnie a że napięcie nie jest zerowe to nie dziwota. Powinno być na poziomie bliskim 0 ale nie większym niż 0,1V.
    Dziwne jest, że ECU nie wykrywa błędu, gdyż ciągle widzi zbyt ubogą mieszankę i korygując w nieskończoność przekracza zakresy regulacji. W takim przypadku konieczne będzie resetowanie ECU jeśli faktycznie wpływa na pracę silnika na PB.
  • Poziom 15  
    O ile dobrze pamiętam, a długo nie czekałem, bo szkoda mi było paliwa to po przełączeniu na LPG komputer sczytywał napięcie sondy w granicach 0,1 V i lekko pływało +/-.
    Czekałem może z 30-45 sekund, by błąd wyskoczył, ale nie wyskoczył.

    Mam wrażenie, że znów rozstraja mi centralkę, wcześniej miałem problemy z zużytym TPS (brak ssania, check engine, szarpanie motorem, zalewanie na zimnym) i złymi ustawieniami emulacji sondy ( w autronicu ustawienie standard zamiast masa), auto muliło na gazie i na benie (pewnie emualcja i rozstrojone mapy oraz po częsci zły sygnał tps), na benie zalewało na zimnym (wina tps, od tej pory brak odpukać tego problemu).

    Muszę pojeździć kilka dni i sprawdzić czy znów mi się mapa rozjeżdża od tego, bo czuję z powrotem lekkiego muła, a po wymianie przepustnicy i resecie subiektywnie go nie było. Dziś wracając od znajomego znów trochę żwawiej pracował niż wcześniej, zobaczę jutro.

    Czym centralka się ratuje? Zmienia iskrę, że może być odczuwana mułowatość na lpg?
  • Poziom 37  
    Sonda w programie gazowym ma cały czas oscylować a ECU po przełączeniu na gaz ma widzieć masę i wg mnie to powinno wystarczyć. Powinien nie wykonywać korekt STFT i LTFT i jechać na "sztywnej mapie" którą to odczytuje za pomocą TPSa i MAFa. Tym samym powinien wyskoczyć błąd. Ale różnie to jest z tymi sterownikami. Podgląd korekt by coś podpowiedział podczas jazdy.
  • Poziom 15  
    Sonda oscyluje w programie gazowym.
    Czyli albo sterownik gazu uszkodzony, albo w przewodach indukuje się jakieś szczątkowe napięcie. Postaram się pojeździć ze dwa dni i znów zresetować ECU i sprawdzić czy muł zniknie.
    Jakie to korekty są te STFT i LTFT? Iskra?
  • Poziom 37  
    To silnik SPI czy MPI?
    Short Term Fuel Trim
    Long Term Fuel Trim

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeśli to VAG to :
    STFTs can be monitored using VAG-COM channel 033.
  • Poziom 15  
    W pierwszym poście - polonez GLI Bosch Mono Motronic 1,7 - monowtrysk - SPI.
    Czyli chodzi o czas wtrysku? Wiesz może co może wywoływać muła na lpg i na benzynie jednocześnie? Podejrzewam, że od "złej" emulacji rozstraja się zapłon.
  • Poziom 37  
    Nie doczytałem jakoś. W takim razie w SPI tego nie zobaczysz. Chyba będziesz potrzebował dodatkowego emulatora sondy lambda. Kiedyś coś takiego miałem w Daewoo z AEBu. I emulować w funkcji obrotów. A co po resecie ECU mulenie znika ? A z innymi emulacjami sondy próbowałeś ? W sensie fala prostokątna jakaś tam by mieć jakieś porównanie ?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Podglądnij jak zacznie mulic w programie gazowym jak zachowuje się sonda przy pracy na PB. Powinna iść na bogato i silnik zostać zalany jeśli komp faktycznie się przestawia.
  • Poziom 15  
    W ciągu najbliższych dwóch dni sprawdzę tak jak pisałem wyżej, subiektywne odczucie mówi mi, że raz muli na lpg i chyba na benie, a raz nie. Muszę dokładnie sprawdzić.
    Podobno najlepiej emulować tego Boscha masą, czyli pewnie przekaźnik muszę kupić i zamiast w autronicu to tuż przy kompie zwierać do masy - pewnie wtedy będzie widział masę, a nie jakieś szczątkowe napięcia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dopiero co się uporałem z problemem z TPS, więc wszystko jeszcze testuję, ale takie pierwsze wrażenie, że czasami muła dostaje.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dlatego założyłem temat jak rozstraja się ten bosch, czy zmienia mapy zapłonu czy tylko wtrysku, bo na gazie to głównie odczuwam.
  • Poziom 37  
    Autronic przełącza sondę przekaźnikiem, ale masę chyba generuje z procesora. Dawno w to nie wnikałem. Kiepska masa zasilająca sterownik też spowoduje wzrost potencjału, natomiast dla zwykłych sond O2 niema to w ogóle znaczenia. Sonda musi oscylować a pomiaru dokonuje się np za pomocą komparatora z progiem przełączania w połowie zakresu sondy. Jeśli przebieg ma wypełnienie 50% to mieszanka jest stechiometryczna. Oczywiście ECU nie liczy tego z jednego cyklu a co najmniej kilku/kilkunastu.

    Dodano po 32 [minuty]:

    Raczej MAF sensor steruje kątem wyprzedzenia zapłonu i niesprawna sonda nie powinna mieć wpływu na WN.