Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator A124F2 - Brak ładowania

servitium 17 Sie 2013 12:23 2415 15
  • #1 17 Sie 2013 12:23
    servitium
    Poziom 10  

    Alternator A124F2 9. diodowy z samochodu ŻUK. Brak ładowania. Rozkręciłem i sprawdziłem (wydaje mi się, że poprawnie) wszystkie diody - nie stwierdziłem przebicia. Po złożeniu dopiero sprawdziłem ładowanie - do obwodu wzbudzenia podłączyłem akumulator i szeregowo żarówkę 12V/10W, która lekko zaświeciła (akumulator rozładowany 10V). Na wyjście żarówkę 12V/55W i równolegle woltomierz analogowy z zakresem 15V. Alternator napędzałem wiertarką z regulowaną prędkością obrotową. Wraz ze wzrostem obrotów wzrosło napięcie na wyjściu do ponad 15V, żarówka na wyjściu świeciła bardzo jasno. Jednak wg opisu sprawdzania mała żarówka na obwodzie wzbudzenia powinna zgasnąć, a tutaj świeciła także coraz jaśniej. Czy diody na wzbudzeniu są uszkodzone? Sprawdzałem ten mostek elektronicznym omomierzem i wydawało się, że są sprawne, chociaż ten miernik to z tych za 30 zł.

  • #2 17 Sie 2013 14:23
    Grzegorz_madera
    Poziom 30  

    servitium napisał:
    Czy diody na wzbudzeniu są uszkodzone?

    Zamiast sprawdzić te diody zadajesz takie pytania? do tego nawet nie potrzebny miernik.

  • Pomocny post
    #3 17 Sie 2013 15:18
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    servitium napisał:
    do obwodu wzbudzenia podłączyłem akumulator i szeregowo żarówkę 12V/10W

    servitium napisał:
    Jednak wg opisu sprawdzania mała żarówka na obwodzie wzbudzenia powinna zgasnąć


    A regulator gdzie? Skoro zasilasz na stałe uzwojenie wzbudzenia, które bez regulatora nie ma żadnego połączenia w wyjściem, to czemu ta żaróweczka miałaby zgasnąć?

  • #4 17 Sie 2013 15:32
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Zamontuj w samochodzie , zasil odpowiednio i wtedy mierz napięcia.

  • #5 17 Sie 2013 15:55
    servitium
    Poziom 10  

    Błażej napisał:

    A regulator gdzie? Skoro zasilasz na stałe uzwojenie wzbudzenia, które bez regulatora nie ma żadnego połączenia w wyjściem, to czemu ta żaróweczka miałaby zgasnąć?

    Żaróweczka jest podłączona w obwodzie z diodami, myślałem, że powinna zgasnąć podczas pracy alternatora, bo tak wyczytałem w opisie "jak sprawdzić polski alternator". O podłączaniu regulatora w tej metodzie nie było żadnej mowy, stąd wolę zapytać niż rozkręcać. Jak wpiąć ten regulator na stole? Z wyjścia alternatora szeregowo przed żarówką? A masę z alternatora z masą regulatora i to wszystko na minus akumulatora?

    Grzegorz_madera napisał:
    Zamiast sprawdzić te diody zadajesz takie pytania? do tego nawet nie potrzebny miernik.
    Napisałem, że sprawdzałem, ale mam wątpliwości co do miernika, stąd zapytanie, czy takie objawy mają coś wspólnego jednak z diodami, w których uszkodzenia po prostu mogłem nie wykryć. To forum nie jest dla ludzi, którzy wszystko dobrze robią i wszystko wiedzą, myślę, że to już zauważyłeś.

  • Pomocny post
    #6 17 Sie 2013 16:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Obwód wzbudzenia, czyli magneśnica, czyli podajesz napięcie na szczotki. Jeśli nie poprzez regulator, to poprzez żarówkę 5W/12v. Wtedy podczas kręcenia alternatorem na wyjściach dostaniesz napięcie proporcjonalne do obrotów. Brak regulatora nie ograniczy wzbudzenia! I jeśli między D, a + zasilania magneśnicy podłączysz żarówkę, to wtedy zgaśnie ona wraz ze wzrostem obrotów. Jednak jeśli te wzrosną ponad miarę, to może ona się znów zapalić. Bo zbyt wysokie napięcie da różnicę potencjałów.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1085327.html

  • #7 17 Sie 2013 17:20
    servitium
    Poziom 10  

    Dziękuję, tego w opisie sprawdzania nie było. Wychodzi na to, że alternator jest sprawny, a ładowania nadal brak.
    Żeby sprawdzić na stole regulator to muszę wpiąć go szeregowo w kabel plusowy tzw B+ i do żarówki a obudowę regulatora zmasować z alternatorem?

  • #8 17 Sie 2013 17:25
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak. Na zdjęciu brakuje połączenia masowego - minus akumulatora, obudowa alternatora, podstawa regulatora. Złóż to jak na obrazku, podepnij woltomierz, a na wyjściu z alternatora (szeregowo) amperomierz. I sprawdź, jak wyglądać będą parametry napięcia i prądu.

  • #9 20 Sie 2013 10:22
    servitium
    Poziom 10  

    Podłączyłem, pomierzyłem, sprawdziłem i wszystko na stole działa. Wrzuciłem wszystko z powrotem do auta, odpaliłem i amperomierz znowu na minus, po włączeniu świateł amperomierz odchyla się na -30. Podłączam woltomierz do akumulatora i napięcie skacze, ale 14,44-14,48. Co jest zatem grane? Jak amperomierz może pokazywać minus podczas, gdy niby jest ładowanie?

  • #10 20 Sie 2013 15:35
    MartBan
    Poziom 21  

    servitium napisał:
    Jak amperomierz może pokazywać minus podczas, gdy niby jest ładowanie?


    Odwrotnie podłączony.

  • #11 20 Sie 2013 15:47
    servitium
    Poziom 10  

    MartBan napisał:
    servitium napisał:
    Jak amperomierz może pokazywać minus podczas, gdy niby jest ładowanie?


    Odwrotnie podłączony.

    A gdy silnik jest wyłączony też pokazuje na minus. Podtrzymujesz zdanie? Amperomierza nie ruszałem, został, jak był wówczas, gdy było OK.

  • #12 20 Sie 2013 16:07
    MartBan
    Poziom 21  

    servitium napisał:

    A gdy silnik jest wyłączony też pokazuje na minus.


    Masz pobór przez przebitą diodę plusową, albo cały czas regulator wzbudza uzwojenje, albo pomiar do niczego.

  • #13 20 Sie 2013 16:23
    servitium
    Poziom 10  

    MartBan napisał:
    servitium napisał:

    A gdy silnik jest wyłączony też pokazuje na minus.


    Masz pobór przez przebitą diodę plusową, albo cały czas regulator wzbudza uzwojenie, albo pomiar do niczego.


    Ech, chcesz pomóc i za to dziękuję, jednak zauważ 2. posty wyżej: na stole sprawdziłem i wszystko działa... Przecież dioda nie może przebijać w aucie a na stole już nie.

  • Pomocny post
    #14 20 Sie 2013 17:14
    jaga134
    Poziom 24  

    Wybacz,ale nie doczytałem czy podczas prób na stole masz podłączony akumulator czy tylko jako obciążenie żarówkę.Jeśli tylko żarówkę,to amperomierz nie będzie wychylał się na "minus".Wystarczy przy zamontowanym alternatorze i podłączonym akumulatorze spojrzeć na amperomierz.Jeśli nawet przy zatrzymanym silniku amperomierz wychyla się na "minus" masz uszkodzony mostek prostowniczy w alternatorze.

  • #15 20 Sie 2013 22:34
    servitium
    Poziom 10  

    Na stole podłączyłem wszystko na krótko: kontrolkę na wzbudzenie, regulator, akumulator i dodatkowo woltomierz na akumulatorze. Podczas "kręcenia" było prawidłowo, napięcie dochodziło do 15V, gasła kontrolka i tyle. Wrzuciłem do samochodu i znowu amperomierz tylko w lewo się wychyla. Podłączony woltomierz wskazuje 12,4 V na wyłączonym silniku, po przekręceniu zapłonu nieco spada, po odpaleniu napięcie na akumulatorze wzrasta do 14,4, ale amperomierz wskazuje minus i z każdym obciążeniem bardziej się wychyla na minus. Niezbyt logiczne te wydarzenia, ale czy amperomierz może mieć jakiś obwód uszkodzony?

  • #16 22 Sie 2013 21:49
    servitium
    Poziom 10  

    Problem nie rozwiązany. Alternator i reszta osprzętu ładowania sprawdzona, okazało się, że amperomierz jest spalony na jednym styku. A przyczyną jest następny problem, o którym napiszę w kolejnym poście. Dziękuję za pomoc, przynajmniej nauczyłem się dokładnie budowy układu ładowania.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME