Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora żelowego

milytuner 19 Sie 2013 09:48 6192 32
  • #1 19 Sie 2013 09:48
    milytuner
    Poziom 16  

    Witam, dostałem do naprawy wzmacniacz zasilany z akumulatora żelowego 12V 12Ah. Chcę dodatkowo zrobić zasilanie z sieci. Wzmacniacz bezpośrednio potrzebuję 12V i minimum 3A a prąd ładowania książkowo powinien wynosić 12V 1200mA. Czy dało by radę i było by to opłacalne aby zasilić wszystko z jednego zasilacza?

    0 29
  • #2 19 Sie 2013 11:28
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Tak, ale ...
    Akumulator żelowy nie może być ładowany napięciem, które w jakimkolwiek momencie podczas ładowania przekroczy 14,4V (zalecane jest 13,8V).
    Ze względu na to, że zasilany jest wzmacniacz akustyczny, prostownik do ładowania powinien dawać prąd wyfiltrowany, aby nie powodował "buczenia".
    Potrzebujesz stabilizowanego zasilacza o parametrach: 13,8V/3A. Wydajność prądowa może nawet być większa, to nie jest krytyczne, bo akumulator nie pobierze więcej, niż potrzebuje (zwróć uwagę: w samochodzie alternator może dać nawet kilkadziesiąt Amper, a akumulator "łyknie" tylko kilka).

    0
  • #3 19 Sie 2013 11:40
    milytuner
    Poziom 16  

    W tej chwili dysponuje zasilaczem 14V 3A. Jeśli go podłącze nie będę musiał za chwilę wymieniać akumulatora z powodu uszkodzenia? A wtedy ładowanie akumulatora i zasilanie wzmacniacza miał bym z jednego zasilacza. Wzmacniacz zrobiony jest na TDA1562.

    0
  • #4 19 Sie 2013 11:48
    Prepond
    Poziom 19  

    podczas ładowania napięcie przysiadzie także możesz ładować nawet napięciem 16V ważne jest żeby nie naładować więcej jak 13,8V czyli jakoś ładowanie wyłączyć gdy będzie taka wartość miał.

    0
  • #6 19 Sie 2013 12:07
    milytuner
    Poziom 16  

    A tego to nie wiem, zasilacz to "Zasilacz Samsung SyncMaster SM770" wystarczy wkleić w wyszukiwarkę na znanym portalu aukcyjnym :). Chyba że masz jakieś inne propozycje co do zasilacza?

    0
  • #8 19 Sie 2013 12:19
    milytuner
    Poziom 16  

    Jeżeli możesz to jeszcze wytłumacz mi dlaczego wcześniej czytając posty na elektrodzie część użytkowników przestrzegała żeby nie ładować akumulatora prądem większym niż 1/10 pojemności akumulatora? A teraz czytam że akumulator pobiera sam tyle prądu ile mu potrzeba.

    0
  • #9 19 Sie 2013 12:30
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Jeśli "wymuszasz" prąd, dysponując źródłem o napięciu wyższym, niż końcowe (14,4V jest progiem, powyżej którego zaczyna się gazowanie, utrata wody z elektrolitu i w ten sposób zniszczenie akumulatora żelowego), to "C/10" jest prądem, który akumulator "łyknie" i "przeżyje" (może nawet parę razy). Prąd "C/10" to stare (tradycyjne?) zalecenie producentów akumulatorów.
    Gdy napięcie prostownika jest 13,8 ... 14,4V, to akumulator ładując się zbliża się do tego napięcia, a gdy je osiągnie - prąd przestaje płynąć, bo nie ma różnicy potencjałów, która by go napędzała.
    Dla akumulatorów "mokrych" ładowanie nie jest tak krytyczne, jak dla żelowych, bo do "mokrych" zawsze można jeszcze dolać wody, a do żelowego - nie.

    0
  • #10 19 Sie 2013 12:40
    vodiczka
    Poziom 43  

    milytuner napisał:
    A teraz czytam że akumulator pobiera sam tyle prądu ile mu potrzeba.


    Rzuuf napisał:
    w samochodzie alternator może dać nawet kilkadziesiąt Amper, a akumulator "łyknie" tylko kilka


    Akumulator nie łyknie tyle ile mu potrzeba tylko tyle ile wynika z prawa Ohma. Prąd z jednej strony ogranicza napięcie ładowania z z drugiej oporność wewnętrzna akumulatora. Prąd ładowania ograniczany jest zarówno przez rozwiązanie konstrukcyjne zasilacza jak i sam akumulator. W przypadku alternatora istnieje coś takiego jak regulator napięcia i ogranicznik prądu ale ten ogranicznik ogranicza prądy dużo wyższe niż 1/10 C akumulatora ponieważ jego zadaniem jest chronić alternator a nie akumulator. Dlatego wskazane jest podładowanie mocno rozładowanego akumulatora zewnętrznym zasilaczem, pozwalającym ograniczyć prąd do 0,1 C a nie ładowanie go bezpośrednio z alternatora.

    0
  • #11 19 Sie 2013 12:51
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Alternator nie ma "ogranicznika prądu" - ma tylko stabilizację napięcia, która powoduje, że akumulator podczas ładowania nie osiągnie napięcia powodującego gazowanie.
    Wydajność prądowa alternatorów to często prawie 100A, a akumulator "ciągnie" tylko kilka ... kilkanaście.
    A ograniczenie prądu rzeczywiście "działa" na zasadzie Prawa Ohma: akumulator rozładowany ma niższe napięcie niż naładowany i dlatego pobiera większy prąd ...

    0
  • #12 19 Sie 2013 12:51
    milytuner
    Poziom 16  

    No to mam mętlik w głowie... Żeby rozwiać moje wątpliwości czy może mi ktoś napisać ostatecznie, czy zastosowanie zasilacza 14V 3A będzie bezpieczne dla akumulatora żelowego 12V 12Ah?

    0
  • #13 19 Sie 2013 12:55
    vodiczka
    Poziom 43  

    Rzuuf napisał:
    Wydajność prądowa alternatorów to często prawie 100A, a akumulator "ciągnie" tylko kilka ... kilkanaście.

    Dla aku 45 Ah kilkanaście to co najmniej dwukrotnie więcej niż 0,1 C.
    Jest ogranicznik prądu alternatora choć nie jest to oddzielne urządzenie. Cytat: "Ograniczniki prądu nie są stosowane w regulatorach odkąd wewnętrzna, magnetyczna struktura alternatora ogranicza maksymalny prąd jaki może zostać wytworzony"

    0
  • #15 19 Sie 2013 13:19
    vodiczka
    Poziom 43  

    milytuner napisał:
    Żeby rozwiać moje wątpliwości czy może mi ktoś napisać ostatecznie, czy zastosowanie zasilacza 14V 3A będzie bezpieczne dla akumulatora żelowego 12V 12Ah?

    Wepnij w szereg z akumulatorem amperomierz i upewnij się, że prąd ładowania nie przekracza 1,2 A przy mocno rozładowanym akumulatorze. Nie znając charakterystyki zasilacza "twarda" czy "miękka" nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Jeżeli prąd będzie za duży wystarczy dołączenie szeregowo opornika lub żarówki o odpowiedniej oporności.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Rzuuf napisał:
    Alternator do Seicento ma wydajność prądową 55A

    Kolego, najpierw piszesz ogólnie a teraz "łapiesz" mnie na konkretnym przykładzie Seicento.
    Dla aku 45 Ah 0,1C wynosi 4,5 A, jak to się ma do wydajności 55A alternatora? Wygląda na to że sam się złapałeś. :D

    0
  • #16 19 Sie 2013 13:28
    Rzuuf
    Poziom 43  

    milytuner napisał:
    Żeby rozwiać moje wątpliwości czy może mi ktoś napisać ostatecznie, czy zastosowanie zasilacza 14V 3A będzie bezpieczne dla akumulatora żelowego 12V 12Ah?

    Podczas ładowania włącz woltomierz na zaciski akumulatora i sprawdź, czy na końcu ładowania (z dołączonym prostownikiem!) napięcie jest w przedziale 13,8 ... 14,4V.
    Jeżeli tak - to masz OK.

    Dodano po 6 [minuty]:

    vodiczka napisał:
    Wygląda na to że sam się złapałeś
    ... a nie Ty?
    Przecież widzisz, że alternatory mają wydajność prądową znacznie większą, niż "C/10" akumulatora, i tej wydajności nikt nie ogranicza - zalecenie "C/10" jest nieco "historyczne", a akumulatory w miliardzie samochodów są ładowane Z OGRANICZENIEM NAPIĘCIOWYM (13,8 ... 14,4V dla 12-voltowego), a nie prądowym!

    0
  • #17 19 Sie 2013 13:30
    vodiczka
    Poziom 43  

    Rzuuf napisał:
    Jeżeli tak - to masz OK.

    Czy jeżeli zawsze w początkowym okresie ładowanie (powiedzmy 1/3 całego okresu) będzie płynął prąd powyżej 1,8 A (ponad 50% większy niż zalecany) to też będzie OK?

    0
  • #18 19 Sie 2013 13:39
    Rzuuf
    Poziom 43  

    W samochodzie - od czasu wprowadzenia alternatorów - nikt nie ogranicza prądu ładowania do wartości "C/10" i jest OK w miliardzie samochodów. Gdyby wydajność źródła była nieograniczona, to można by pytać o sens ograniczenia wynikającego z temperatury (pod warunkiem, że samochód nie stał na słońcu w letnie południe).
    Ale w ten sposób oddalamy się radykalnie od meritum ...

    Jeżeli podczas ładowania nie przekroczymy napięcia gazowania, to jest OK.
    To mogę powiedzieć na podstawie kilkudzeisięciu lat praktyki z akumulatorami ...

    0
  • #19 19 Sie 2013 14:29
    vodiczka
    Poziom 43  

    Rzuuf napisał:
    Przecież widzisz, że alternatory mają wydajność prądową znacznie większą, niż "C/10" akumulatora, i tej wydajności nikt nie ogranicza - zalecenie "C/10" jest nieco "historyczne", a akumulatory w miliardzie samochodów są ładowane Z OGRANICZENIEM NAPIĘCIOWYM (13,8 ... 14,4V dla 12-voltowego), a nie prądowym!

    Nie rozumiesz, czy nie chcesz zrozumieć? Zawsze akumulatory były w samochodzie ładowane napięciowo i jeżeli akumulator nie jest głęboko rozładowany niczemu to nie grozi. Natomiast mocno rozładowany akumulator (niewyłączone światła) dostaje kopa kilkanaście/kilkadziesiąt amper. Jeżeli zdarza się to raz/dwa razy w czasie eksploatacji aku to tragedii nie ma. Jeżeli działoby się tak zawsze (a tak może być przy zasilaniu wzmacniacza i graniu dopóki aku nie padnie) to kontrola końcowego napięcia ładowania jest niewystarczająca o ile nie ma się pewności że prąd ładowanie nie przekracza 0,1C.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Rzuuf napisał:
    W samochodzie - od czasu wprowadzenia alternatorów - nikt nie ogranicza prądu ładowania do wartości "C/10"

    Przy prądnicach też nie ograniczał, ograniczało się całkowity pobór prądu przez wszystkie odbiorniki aby nie doprowadzić do spalenia uzwojeń prądnicy. W moim starym Wartburgu (prądnica 350W) było to 24A czyli około 0,5 C akumulatora. Ograniczenie 0,1 C zalecane jest przy ładowaniu zasilaczem/ładowarką a z takie rozwiązanie omawiamy w tym temacie.
    Nie zgadzam się z Twoim wpisem (tekst wytłuściłem) w poście nr 2:
    Rzuuf napisał:
    . Wydajność prądowa może nawet być większa, to nie jest krytyczne, bo akumulator nie pobierze więcej, niż potrzebuje

    0
  • #20 19 Sie 2013 15:09
    Mirek Z.
    Moderator

    Koledzy niepotrzebnie poszerzają ten temat o ładowanie w samochodzie itp., przy okazji nie mogąc się zrozumieć. A tymczasem autor tematu zadał dość konkretne pytania...

    0
  • #22 19 Sie 2013 16:01
    vodiczka
    Poziom 43  

    Mirek Z. napisał:
    Koledzy niepotrzebnie poszerzają ten temat o ładowanie w samochodzie itp., przy okazji nie mogąc się zrozumieć. A tymczasem autor tematu zadał dość konkretne pytania...

    Konkretnie odpowiedziałem w poście nr 15 :|
    milytuner napisał:
    Według tego postu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5130761#5130761 i moich wyliczeń żeby mieć pewność że ograniczę prąd do 1,2A i 13,8V z mojego zasilacza muszę zastosować taki rezystor: http://www.tme.eu/pl/details/crl5w-r16/rezystory-drutowe-5w/sr-passives/#

    Czy może kolega podać wyliczenia? Moim zdaniem 160 mΩ to za mało nie chodzi bowiem o zmniejszenie napięcia ładowania z 14,0 do 13,8 a o ograniczenie maksymalnego prądu ładowania do poziomu 1200-1300 mA (nie musi być dokładnie 1200) Najprościej ,tak jak radziłem podłączyć amperomierz i zmierzyć natężenie prądu ładowania przy akumulatorze rozładowanym do napięcia 10,8V.
    Jeżeli nawet popłynie prąd 3A przez kilka sekund to akumulatorowi nie zaszkodzi.
    Opornik należy policzyć ze wzoru R = (Uz - Ua)/I, gdzie Uz - napięcie zasilacza, Ua- napięcie akumulatora. Przyjmując wartości Uz=14V, Ua= 11V oraz I=1,2 A otrzymamy R= 2,5 Ω ale w miarę wzrostu napięcia na akumulatorze prąd będzie mocno malał. Proszę sobie policzyć co będzie gdy napięcie akumulatora wzrośnie do 13 V. Lepiej zastosować żarówkę, opór jej włókna mocno zależy od temperatury a pośrednio od natężenia płynącego przez nią prądu co w tym zastosowaniu jest korzystne.

    0
  • #23 19 Sie 2013 16:48
    1981288
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 19 Sie 2013 17:13
    krru
    Poziom 32  

    Przede wszystkim zadam kluczowe pytanie - czy ten wzmacniacz ma działać dowolnie długo na zasilaniu sieciowym (a takie coś sugeruje zdanie 'dorobić zasilanie sieciowe') czy też ma mieć wbudowaną ładowarkę - jednak niewystarczająca do ciągłej pracy?

    0
  • #25 19 Sie 2013 17:28
    vodiczka
    Poziom 43  

    milytuner napisał:
    Chcę dodatkowo zrobić zasilanie z sieci. Wzmacniacz bezpośrednio potrzebuję 12V i minimum 3A a prąd ładowania książkowo powinien wynosić 12V 1200mA. Czy dało by radę i było by to opłacalne aby zasilić wszystko z jednego zasilacza?

    To niczego nie sugeruje. Przedstawia sprawę jednoznacznie - czy do zasilania wzmacniacza i ładowania akumulatora wystarczy ten sam zasilacz?

    0
  • #26 19 Sie 2013 17:33
    milytuner
    Poziom 16  

    Uproszczony "schemat" podłączenia przedstawiłem poniżej. Zasilenie sieciowe układu będzie używane sporadycznie i jednorazowo maksymalnie 2 godziny. Wzmacniacz ten używany jest w kościele podczas mszy odprawianych na cmentarzu i jako nagłośnienie dla keyboard-u. Dostałem go aby wymienić akumulator i chcę przy okazji poprawić ten układ.
    Do tej pory wzmacniacz z akumulatorem zasilała ta ładowarka: http://www.vox.waw.pl/LIR-35.html Jednak chyba jest z nią coś nie tak bo na wyjściu ma 22V a akumulator jest doszczętnie rozładowany do 9V i nadaje się do kosza

    0
  • #27 19 Sie 2013 17:47
    vodiczka
    Poziom 43  

    milytuner napisał:
    Jednak chyba jest z nią coś nie tak bo na wyjściu ma 22V a akumulator jest doszczętnie rozładowany do 9V i nadaje się do kosza

    Pewnie ma 22V na wyjściu bez podłączonego akumulatora, impulsowa może tak mieć. Podłącz żarówkę 12V21W i zobacz jakie będzie napięcie.

    Jak pisze w instrukcji służy do ładowania innych akumulatorów niż kwasowe-żelowe i to dużymi prądami 0,4-1 C.

    Z instrukcji: ◾każda ładowarka wykonywana jest na konkretne napięcie i pojemność akumulatora zgodnie z zamówieniem; parametry ładowania, a także parametry ładowanego pakietu są na stałe ustawione w procesie produkcji.
    Zapytaj kolegi pod jaki akumulator została wykonana :?:

    0
  • #28 19 Sie 2013 18:16
    milytuner
    Poziom 16  

    W takim razie możesz dobrać mi zasilacz tak, aby był w stanie awaryjnie czasami pociągnąć wzmacniacz, oraz do ładowania akumulatora. Bo już się totalnie pogubiłem...

    0
  • #29 19 Sie 2013 18:52
    vodiczka
    Poziom 43  

    Czy masz ten zasilacz o którym piszesz w poście 6 czy dopiero masz zamiar go kupić?
    Czy posiadasz amperomierz DC lub multimetr z zakresem DC do 5A lub 10A ?

    0
  • #30 19 Sie 2013 18:59
    milytuner
    Poziom 16  

    Zasilacz dopiero mam zamiar kupić, dlatego pytam się o dobór odpowiedniego. Co do drugiego pytania posiadam multimetr do 10 A

    0