Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AVR - Sterownik zapłonu - pytania odnośnie zasilania i umiejscowienia

ber891 19 Sie 2013 22:52 1866 4
  • #1 19 Sie 2013 22:52
    ber891
    Poziom 10  

    Witam, tworzę sterownik zapłonu, który ma zajmować się tylko określeniem punktu zapłonu. Chcę wysterować moduł tyrystorowo-stykowy, który posiadam zastępując przerywacz.
    http://www.elektronika-motocyklowa.pl/motocyklowe_ural.html
    Analizując schematy w sieci i dowiadując się,że przez styki płynie prąd 100mA stwierdziłem, że mogę to bez problemu wysterować mosfetem. Mam już opracowany program w oparciu o przerwania, wszystko fajnie działa tylko zastanawiam się nad zasilaniem. Alternator, tymbardziej w starym ruskim motocyklu z pewnością potężnie sieje. Chciałem zasilić Atmegę budując układzik według aplikacji z datasheeta LM2675 5V, aby nie mieć problemu z grzaniem zasilając to z 12V, dodatkowo dodając szeregowo diodę w kierunku płynięcia prądu oraz transil np 15V. Problem w tym, że potrzebuję również 5V do zasilania hallotronu. Początkowo chciałem całkowicie wyrzucić elektronikę z silnika, ale stwierdziłem, że prowadząc zasilanie do hallotronu przez pół motocykla znowu zaśmiecę sobie 5V i zakręcę się w miejscu. Martwi mnie temperatura w silniku,ale w sumie jedynym elementem prądowym będzie mosfet operujący 12V@100mA, przykręcony do kawałka blachy nie powinien się przegrzewać. Zastanawiam się również jaki kształt i zasięg ma pole magnetyczne generowane przez alternator i, czy są jakieś korzystne i mniej korzystne miejsca do montażu wrażliwych elementów.
    http://www.gaz69.org/moto/manual/04.jpg
    aparat zapłonowy jest pod aluminiową pokrywą w kształcie garbu z przodu silnika. Tarczę z wycięciami do czujnika halla planuję zrobić z dna kubka ze stali nierdzewnej (moim zdaniem na plus to, że taka stal wykazuje słabe właściwości magnetyczne). Czy montując mikrokontroler w sumie w aluminiowej puszce zapewniam jakąś dodatkową izolację od pól alternatora i przewodów zapł.? Ekran bezpośrednio na obudowie sterownika również będzie. Proszę o rady odnośnie rozwijania takiego projektu w tak trudnym miejscu dla początkującego. Programuję w arduino, załączam kod do wglądu:

    Kod: cpp
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    0 4
  • #3 21 Sie 2013 09:21
    ber891
    Poziom 10  

    AVR - Sterownik zapłonu - pytania odnośnie zasilania i umiejscowienia

    Załączam schemat, nieużywane piny pozostawiam wolne. Mam nadzieję, że da się to odczytać, nie mam czasu obecnie tworzyć za długo w eaglu ze względu na praktykę studencką. Pozdrawiam!

    0
  • #4 22 Sie 2013 16:29
    emarcus
    Poziom 35  

    [quote="ber891"Tarczę z wycięciami do czujnika halla planuję zrobić z dna kubka ze stali nierdzewnej (moim zdaniem na plus to, że taka stal wykazuje słabe właściwości magnetyczne).[/quote]

    Na poczatek z tego powodu czeka cię pewne rozczarowanie.
    Skutek magnetyczny jest akurat odwrotny (!). Stal nierdzewna jest stopem o właściwościach magnetycznych zbliżonych do materiałów z grupy diamagnetycznych (zależnie jednak od %-owej zawartości składników). Jezeli chcesz ten materiał wykorzystac jako magnetyczna przegroda (tarcza z wycięciami), pomiędzy magnesem a "czujnikiem" Halla (konkretnie hall switch), to ten materiał nie będzie sprawował oczekiwanego efektu.
    NIE stanowi on przegrody magnetycznej.
    Potrzebujesz wykonac tarczę ze zwykłej miękkiej stali weglowej, lub innego materiału ferromagnetycznego.

    Jezeli stosujesz hallotron (hall switch) który daje pojedynczy, czysty impuls podczas zmian magnetycznych w jego otoczeniu, to jakie zadanie spełnia układ LM1815 (włączony pomiędzy hallotronem a µC) ?

    e marcus

    0
  • #5 23 Sie 2013 09:35
    ber891
    Poziom 10  

    Dzięki, już się dokształciłem. Szkoda, bo kubek jest byłby idealny, a robią je tylko z nierdzewki. No LM1815 ma odseparować czujnik od mikrokontrolera i zwiększyć odporność układu na ludzkie błędy i niepewne połączenia. Jest to układ dedykowany do modułów zapłonowych z tego, co czytałem.

    0