Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

montertb 20 Sie 2013 08:49 9807 17
  • #1 20 Sie 2013 08:49
    montertb
    Poziom 22  

    Witam,

    Zdobyłem sprężarkę HS-18. Wymaga odświeżenia, a chciałem z niej zrobić kompresor do warsztatu.
    Jak wiadomo jest to dość kłopotliwy model, bo od strony napędu (koło zębate) ma panewkę i wymaga smarowania ciśnieniowego (z instalacji samochodowej). I choć sama instalacja do smarowania ciśnieniowego olejem jest do wykonania, to jednak jeszcze ta strona wymaga uszczenienia i w dodatku samą sprężarkę jest trudno zamocowac bo posiada kołnierz.
    Postanowałem więc dorobić nową pokrywę z obsadzonym łożyskiem kulkowym i simeringiem. Do tego nalezy dorobić odpowietrzenie komory korbowej. Mam się spodziewać jakichś problemów z taką wersją sprężarki? Łożysko z uszczelnieniem się sprawdzi?:)
    W takim wykonaniu, z tego co wyczytałem z elektrody, wystarczy dbać o poziom oleju i sprężarka będzie działać bezawaryjnie.

    Sprężarka ma dwa czopy wyjściowe. Na jednym chciałęm założyć koło pasowe do napędu silnikiem albo 1440RPM/3kW, albo 2880RPM 2,2kW - ale z przełożeniem 2:1 (optymalne obroty dla HS 18 to 1400RPM). Na drugi czop nałożę koło wentylatora, żeby usprawnić chłodzenie cylindrów.

    Dalej, zakupię nowe zawory zwrotne (22zł/kpl.) i wymienię cały zestaw uszczelek (18zł/kpl.). Zakładam że tłoki i cylinder są sprawne (nie wiem jak je ocenć, sprawdzić - trzeba je mierzyć??) i chyba dobrze by było też założyć nowe pierścienie na tłoki? Co więcej potrzeba wykonać?

    Dla chętnych pomóc załączam w zamian schemat złożeniowy sprężarki HS18 ;)

    Oraz jak by ktoś szukał to dane tej sprężarki znajdzicie w drugim załączniku lub bezpośrednio u producenta:
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/602_03.pdf

    0 17
  • #2 21 Sie 2013 11:29
    montertb
    Poziom 22  

    OK, nie rozpychajcie się... :)

    Dla potomnych wrzucam trochę zdjęć, bo nie ma ich za wiele w sieci. Za kilka dni podrzucę rysunek nowej płyty z mocowaniem sprężarki i model 3D jak znajdę na niego czas.

    Na zdjęciach widać całość i szczegóły po rozebraniu. Genralnie w środku jest dość mocno zaciapana, chyba niezbyt często wymienianym olejem.

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    0
  • #3 22 Sie 2013 11:31
    robokop
    Moderator Samochody

    Tłokom daj spokój, co najwyżej zdejmij górne pierścienie i włóż je do cylindrów na samej górze - zmierz przerwę. Widać że sprężarka chlapała olejem, aż się nagar odłożył na denkach tłoków i głowicy. Działać to to będzie i bez smarowania ciśnieniowego, nie wiem kto to wymyślił, wystarczy dorobić sprawne smarowanie rozbryzgowe, jak w silnikach kosiarek, chińskich agregatów itp.

    0
  • #4 22 Sie 2013 13:31
    montertb
    Poziom 22  

    OK, tak zrobię,
    istniejące pierścienie zamienię miejscami, a pierścień olejowy zostawiam. Jak nie będzie dawał ciśnienia i lał olej to wymienie je na nowe. Rozebrałm też głowicę i na oko wydaje mi się że jest w dobrym stanie, tłoki też.

    Co do samarowania rozbryzgowego, jest to podobno opisane na elektrodzie, poszukam, ale polega to na jego nawierceniu w odpowiednim miejscu? Trzeba też dorobić odpowietrzenie komory korbowej (nawiercić otwór, nagwintować i wkręcić "kominek".

    Na szybko przymierzyłem się do modelu stopy mocującej. Do przedniej płyty postanowiłem przyspawać od spodu stopę z otworami. Nie mam pomysłu jak zamocować sprężarkę od tyłu... wszędzie mało miejsca i nie ma za co złapać.

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    0
  • #5 23 Sie 2013 20:23
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany

    Od tyłu zamocuj sprężarkę tak, że bierzesz kątownik taki 2x2cm i w odpowiednim miejscu zginasz o 90stopni i potem przykręcasz to tą śruba co mocuje cylindry do skrzyni korbowej. A kątownik spawasz do bańki.

    1
  • #6 25 Sie 2013 22:30
    montertb
    Poziom 22  

    Pomysł z mocowaniem jest dobry, skorzystam.

    W tym tygodniu chce dać do wykonania tą płytę, zacząłem dalej rozbierać sprężarkę i może mi ktoś podsunąć pomysł jak wyjąc wał korbowy z korpusu? :) Jak sie zdejmuje te dwa korbowody? Nie chcę tego uszkodzić...

    0
  • #7 15 Wrz 2013 22:22
    Sabatoni
    Poziom 9  

    ja nie przerabialem nic jak zakryc strone zębatą i jak umocowac kompresor. zrobic mocowania to pikus a odpowietrzenie skrzyni tez zadna filozofia jak bys chciał moge wstawic zdj jak u mnie jest umocowana i odpowietrzona.. ja mam tylko teraz kłoot z pierscieniem zgarniajacym i za bardzo nie wiem czemu tak u mnie jest ze od sprezania nie mają szczeliny a zgarniające tak ..jakbys mógł sprawdzic czy u ciebie jest szczelina w zbierajacym wsadzic pierscien w cylinder u mnie oba maja 1mm i dwa nowe tez 1mm i nie wiem dlaczego czy ta sprezarka tak powinna miec?

    -1
  • #8 21 Wrz 2013 23:29
    montertb
    Poziom 22  

    Tak, wrzuć zdjęcia, może cos mnie zainspiruje. Pokaż jak zrobiłeś odpowietrzenie komory i jak zamocowałeś całość.

    Ja postanowiłem sie trochę pobawić w Adama Słodowego i lada dzień powinienem mieć już wszystko skompletowane żeby przystąpić do podkładania sprężarki.

    Jaki silnik zastosowałeś? Jakie koło pasowe na czop HS18 (skąd je masz?)?

    Napisz mi jak mam zmierzyć tą szczelinę. Chodzi Ci o odległość pomiędzy dwoma końcami pierścieni po ich ściśnięciu do średnicy cylindra?
    Na oko powiem że mają 1mm odległości

    0
  • #9 18 Gru 2013 22:25
    tomek030490
    Poziom 12  

    Witam ja mam dwie takie smarowanie i też czekam na zdjęcia jak zrobiłeś odpowietrzenie bo u mnie wywala olej

    0
  • #10 19 Gru 2013 08:13
    montertb
    Poziom 22  

    Witam,
    Na razie prace zakończyłem z uwagi na rosnący pierwszy ząb syna i chłód w warsztacie... :).

    Możesz dodać swoje zdjęcia? Pokaż jak rozwiązałeś to u siebie?

    Wał korbowy jest przetoczony (z uwagi na twardość nawęglanych czopów trzeba je raczej szlifować), panel przedni z gniazdem an łożysko i simmering wykonałem na centrum CNC. Zakupiłem też silnik 2,2kW/1440obr/min. Nawierciłem otwory z korbowodach pozwalające smarować panewki. Wywierciłem otwór w korpusie sprężarki do odpowietrzenia, ale na razie nic więcej z tym nie robiłem. Planuję tam wkręcić rurkę i wyprowadzić ją do góry zakańczając zbiorniczkiem. Zakupiłem chłodnicę z odwadniaczem z 3JW60.
    Wymieniłem wszystkie uszczelki, pierścienie na tłoku i zawory na nowe.

    W zasadzie to mam skończone prace związane z przeróbkami, muszę dorobić mocowanie sprężarki do zbiornika, wykonać (polutować) instalację pneumatyczną, elektryczną. Kontynuacja prac na wiosnę 2014.

    W załączniku są zdjęcia, później dodam jeszcze kilka aktualniejszych.

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    HS-18 - Sprężarka powietrza dwucylindrowa HS-18 POLMO

    0
  • #11 26 Mar 2014 16:17
    młodychemik
    Poziom 11  

    Cześć!

    Pamiętasz mnie? Kiedyś podawałem Ci wymiary tego dekla do sprężarki i mówiłem jak przetoczy wał ;)

    Ale do rzeczy: mam nadzieję, że mój projekt dekla się sprawuje, ja nie miałem jeszcze okazji wypróbować!
    Ale lada chwila, zaraz i moja maszyna zacznie działać :) Tylko wziąć od tokarza szajby i przyspawać rolkę napinacza pasa :)

    PS: Ile zapłaciłeś za wykonanie tego dekla?

    0
  • #12 26 Mar 2014 19:35
    scalakmen
    Użytkownik obserwowany

    A powiedz szczerze: spawałeś coś bezpośrednio do bańki?
    Do butli nie można spawać w takich warunkach amatorskich, elektrodą czy migomatem. Obniża to ich wytrzymałość. Wcześniej napisałem "...i spawasz do butli'
    Mam nadzieję, nie zrobiłeś tak bo to będzie źle. W fabryce spawają tlenowo a potem sprawdza się wady w spoinie np. specjalnymi odczynnikami metalurgicznymi albo izotopowo.

    0
  • #13 26 Mar 2014 21:10
    montertb
    Poziom 22  

    Witam,
    przyszła zima i projekt odłożyłem.
    Na chwilę obecna mam już wszystko gotowe, przyszykowane, ale brakuje mi tylko obu kół pasowych. Przyjdzie wiosna to ponownie się wezmę za tą sprężarkę.

    Ten dekiel wykonał mi na centrum tokarz. W firmie w której pracuję... zażyczył sobie 50zł...
    Materiał miałem swój (nierdzewka). Wykonany jest w wysokiej klasie dokładności.
    Jest wykonany w/g Twoich (młodychemik) wskazówek, wzbogacanych o moje pomysły :P .
    Pisałem do kilku firm z ofert z internetu i chcieli ceny rzędu 200...300zł za wykonanie z moim materiałem. Za dużo.

    Do butli nic nie spawałem, boję się. Za to jak widać na zdjęciach zbiornik ma dospawany originalnie osprzęt i do niego już nie ma problemu coś przytwierdzić, tak też robiłem.

    Jak się coś ruszy to podeślę zdjęcia. Jestem ciekaw jaka będzie wydajność, czy odkręcę koła kluczem pneumatycznym...? :)

    1
  • #14 26 Mar 2014 21:48
    młodychemik
    Poziom 11  

    Ja za ten dekiel dałem tokarzowi aż stówkę :| Nie dało się nic zbić.

    Dobrze, że nie spawałeś do butli, ja też nie. Mam zrobiony stelażyk na kątownikach 4x4. Cholernie to mocne i bezpieczne :)
    Za koła pasowe zapłacę stówkę, jedno zwykłe fi 70 na wał fi 22 a drugie fi 140 na stożek. Jeden pas "17"

    Cieszę się, ze wskazóweczki były pomocne :)

    0
  • #15 04 Paź 2015 15:48
    tidut
    Poziom 2  

    Witam Panowie
    Czy z dodatkową waszą prowizją mogę zamówić taki dekiel ?
    Nie mam w okolicy nikogo kto mógły to zrobić.
    Pozdrawiam
    Tomek
    tidut(malpa)o2.pl

    0
  • #16 26 Paź 2015 19:10
    Katoo
    Poziom 17  

    Kolego zapisz na forum cnc w zleceniach ja tak zrobiłem i zapłaciłem 120zł z wysyłką pobrani ową polecam! Gdyby tylko przeprojektować kołmierz na większy symering nie trzeba by frezować wału!! tylko zamówić koło ze stożkiem.

    0
  • #17 01 Lis 2015 15:51
    tidut
    Poziom 2  

    Kolego - nie ogarniam tego zlecenia na cnc.
    Jeśli możesz odpłatnie wykonać dla mnie takie ruchy, to przeleję do ciebie 180 zł.
    Czekam na odowiedź.
    Tomek

    0
  • #18 28 Maj 2018 14:44
    wezuwiusz3
    Poziom 12  

    Panowie,a czy jest jakiś szczególny problem z wymianą zaworków??,chodzi mi o te ssące.Jak to składać,czy trzeba to doszlifowywać.
    Ogólnie czy ktoś może napisać jak składać te zaworki ssące i zapodać jakieś foty??.

    0