Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie LED w salonie.

Dar.El 21 Sie 2013 21:41 41820 34
  • Oświetlenie LED w salonie.

    Potrzeba zmiany konwencjonalnego oświetlenia na LED ale takie bardziej oryginalne i z fantazją, doprowadziła do realizacji projektu.
    Dwa otwarte sufity podwieszane w kształcie ośmiokąta foremnego, podwiesiłem na 6cm profilach, pomalowanych na biało. Ośmiokątne łatwo można narysować i wyciąć, pięciokątne jest bardzo trudno a koło mi nie pasowało. Jeden z 8 oprawami LED a drugi z 4 oprawami plus żyrandol, właścicielka mieszkania tak chciała. Profile są oddalone od krawędzi 12cm i tam poukładałem 16 sztuk 1W bursztynowe LED na małych radiatorach a co druga ma nałożoną soczewkę 25°. W drugim suficie podwieszanym dodatkowo są 4 LED w otworze na żyrandol. Na zdjęciach widać dwie ale na pewno są 4. Włączanie światła jest na dwóch podwójnych włącznikach, jeden włącza żyrandol i LEDy (2x neutralne i 2x ciepłe) a drugi 4 ciepłe i 4 neutralne. Podświetlanie w obu sufitach zawsze włącza się, niezależnie co wybierzemy. Światła białego jest bardzo dużo a podświetlenie sufitu dodaje uroku całości.

    Oświetlenie LED w salonie.Oświetlenie LED w salonie.
    Oświetlenie LED w salonie.Oświetlenie LED w salonie.

    Moduł LED mojej konstrukcji:
    Oświetlenie LED w salonie.

    Moduł z soczewką 40° lub 60°, w środku pokoju raczej nie potrzebne.
    Oświetlenie LED w salonie.

    LED na radiatorze:
    Oświetlenie LED w salonie.

    Cała oprawka, radiator mocowany za pomocą opasek.
    Oświetlenie LED w salonie.Oświetlenie LED w salonie.

    Elektronika własnej konstrukcji którą musiałem umieścić w środku:
    Oświetlenie LED w salonie.Oświetlenie LED w salonie.

    Zasilacze sieciowe kupiłem z wyprzedaży, drivery mojej konstrukcji a przewody CCA :D . Cena całości to dość skomplikowana sprawa, wszystko zależy od tego co potraficie zrobić sami i od okazji na allegro.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Dar.El
    Poziom 41  
    Offline 
    Różne elementy elektroniczne oraz moduły mojej konstrukcji i z importu. ALLEGRO
    Specjalizuje się w: konstruktor elektronik-programista avr w asm.
    Dar.El napisał 5486 postów o ocenie 758, pomógł 746 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    Karol966
    Poziom 30  
    Całkiem przyjemnie to wygląda. Białe diody również mają moc 1 W? Barwa wygląda na zimną, taka właśnie jest?
    Możesz coś więcej napisać o driverze?
  • #3
    arci123
    Poziom 10  
    Witam,

    Chciałbym się dowiedzieć gdzie można dostać takie radiatory i ewentualnie za ile?

    Cała konstrukcja bardzo mi się podoba, jednak obawiam się, że koszt jest dość spory i nie wiem czy zwykłemu kowalskiemu nie opłacało by się bardziej kupić gotowych lamp LED w sklepie.

    Pozdrawiam
  • #4
    Patrycjusz93
    Poziom 12  
    Niezłe ale ja bym zrobił podświetlenie RGB, sterowane z pilota. Wiesz, wieczór z dziewczyną i bach na czerwono:) Do tego jeszcze jakieś delikatne przejścia i ładne imprezowe oświelenie.
  • #5
    seba_x
    Poziom 31  
    arci123 napisał:


    Chciałbym się dowiedzieć gdzie można dostać takie radiatory i ewentualnie za ile?


    Na allegro! Ja kupowałem 40 sztuk okrągłych od starych procesorów 5zł za sztukę.

    Oświetlenie LED w salonie.
  • #6
    michał_bak
    Poziom 16  
    Mnie zastanawia, jaką rolę spełnia radiator oddzielony od diod laminatem.
  • #7
    seba_x
    Poziom 31  
    michał_bak napisał:
    Mnie zastanawia, jaką rolę spełnia radiator oddzielony od diod laminatem.


    To jest podłoże aluminiowe ! i jak się zapewne domyślasz spełnia bardzo ważną role w odprowadzeniu ciepła z leda na radiator .
  • #8
    yogi009
    Poziom 42  
    Jak zwykle u Kolegi Dar.El bardzo fajna konstrukcja, ciekawy efekt wizualny. Biorąc pod uwagę profesjonalizm Autora spodziewam się, że ta dolna płytka "zbiorcza" przetwornic zostanie zaprojektowana docelowo. Jakoś te "dziurawe" płytki kojarzą mi się nieodłącznie z "hamerykanskimi" wynalazcami :-)
  • #9
    Sabre
    Poziom 18  
    Popełniłeś podstawowy błąd robiąc podświetlanie sufitu. Ustawiłeś źródło światła prawie równolegle do sufitu przez co pokazujesz każdemu jak nierówny masz sufit. Wystarczyło zmienić źródło i kąt świecenia aby wyeliminować ten problem.

    Może w przeciągu miesiąca lub dwóch przedstawię własną wersję oświetlenia ledowego głównego i RGB na sufit.
  • #10
    Dar.El
    Poziom 41  
    :arrow: Karol966
    Ledy są 3W po 3 sztuki na punkt. Połowa jest ciepła, reszta neutralna. Normalnie są włączane ciepłe, neutralne dodatkowo do celów specjalnych, np. do sprzątania.
    :arrow: arci123
    Radiatory można kupić, wystarczy tylko lepiej otworzyć oczy. Tanio nie jest, ale w ciągu 2 lat powinno zwrócić się a trwałość to z 20 lat. Lampy LED w sklepie albo są tanie i niewarte stosowania, albo bardzo drogie.
    :arrow: Patrycjusz93
    Można zastosować różne kolory, ale gdy ma się trochę więcej lat to nie ma się ochoty na kombinowanie. Kolor zielony nie pasuje na suficie. Można też zrobić iluminofonie.
    :arrow: yogi009
    Płytka zbiorcza jest robiona na miarę, wg potrzeb. Nie bawię się w trawienie płytek a zaprojektowanie uniwersalnej podniosło by niepotrzebnie koszty.
    :arrow: Sabre
    Widać na zdjęciach ale w realu nie jest tak źle. Zdjęcia oświetlenia LEDowego nie pokazują jak jest naprawdę, mają inną skale koloru i światła.

    Radiatory które zastosowałem są duże i musiałem poszukać oprawy o średnicy minimum 9,5cm aby zasłonić otwór który musiałem wycinać z wielką ostrożnością.
    Schematy driverów do LED można znaleźć na forum, są też moje projekty. Można też kupić gotowe. Mam zamiar zaprojektować zdalnie sterowany sterownik na pilota, więcej można będzie zrobić więcej różnych kombinacji światła i nie być ograniczonym ilością włączników na ścianie.
  • #11
    Dar.El
    Poziom 41  
    Nie robię żadnego voodoo, każdy elektronik zajmujący się oświetleniem LED może to naprawić. Jak nie będzie umiał naprawić mojej prowizorki, zawsze może wstawić swoją. Zrobiłem to oświetlenie u rodziny, więc póki żyję, mogę serwisować :D .
    Płytka jest uniwersalna ponieważ za każdym razem jest inna wg potrzeb i nie ma obawy że się zepsuje. Zawsze prowizorki najdłużej działają. Elementy które zastosowałem nie popsują się, chyba że uderzy w to piorun. Za 10 lat wymieni się na lepsze, czyli daję gwarancję na 10 lat.
  • #12
    edenlubawa
    Poziom 15  
    Z jakiego materiału są wykonane ośmiokąty?
  • #13
    Patrycjusz93
    Poziom 12  
    edenlubawa napisał:
    Z jakiego materiału są wykonane ośmiokąty?


    Wyczuwam, że jest to płyta gipsowa pokryta gładzią szpachlową a następnie białą farbą.
  • #15
    Shiliat
    Poziom 12  
    A co z kurzem który się tam dostanie ? jak to jest-będzie czyszczone ?

    Twój projekt zainspirował mnie do zrobienia czegoś podobnego u mnie w pokoju ale RGB na sufit jedynie problem ze sterowaniem ...

    Jakiego zasilacza użyłeś do swojego projektu ?
  • #16
    Patrycjusz93
    Poziom 12  
    Shiliat napisał:
    A co z kurzem który się tam dostanie ? jak to jest-będzie czyszczone ?

    Twój projekt zainspirował mnie do zrobienia czegoś podobnego u mnie w pokoju ale RGB na sufit jedynie problem ze sterowaniem ...

    Jakiego zasilacza użyłeś do swojego projektu ?


    Jaki masz problem ze sterowaniem? Jest multum gotowych sterowników RGB, w tym bezprzewodowych, także tylko dopiąć moduły i jazda;)

    No chyba, że chcesz kuć ściany i kłaść kable do jakiegoś stacjonarnego sterownika ściennego przy włączniku... chociaż uważam, że to rozwiązanie bezsensowne.
  • #17
    Shiliat
    Poziom 12  
    Patrycjusz93 napisał:
    Shiliat napisał:
    A co z kurzem który się tam dostanie ? jak to jest-będzie czyszczone ?

    Twój projekt zainspirował mnie do zrobienia czegoś podobnego u mnie w pokoju ale RGB na sufit jedynie problem ze sterowaniem ...

    Jakiego zasilacza użyłeś do swojego projektu ?


    Jaki masz problem ze sterowaniem? Jest multum gotowych sterowników RGB, w tym bezprzewodowych, także tylko dopiąć moduły i jazda;)

    No chyba, że chcesz kuć ściany i kłaść kable do jakiegoś stacjonarnego sterownika ściennego przy włączniku... chociaż uważam, że to rozwiązanie bezsensowne.



    Robiłem ten projekt http://mirley.firlej.org/mini_lampka_rgb_2 i sterowanie nim mi się spodobało... sterowniki rgb z allegro nie mają zawsze płynnego zmiany kolorów i ubogą kolorystykę ... I z tego co widziałem to musi być odpowiednie obciążenie na kanał i jakieś 14W pobiera sterownik w czasie czuwania ...
  • #18
    Dar.El
    Poziom 41  
    Schematu nie ma, bo nie potrzeba. Jeżeli jesteś słaby z elektroniki to są gotowe drivery z 230V. Jeżeli coś potrafisz dłubać to zasilacze napięciowe z wyprzedaży + drivery prądowe DC (wychodzi trochę taniej). Drivery prądowe DC mojej konstrukcji zamieszczone na forum:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1539399&highlight=
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1333342&highlight=
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=690289&highlight=
    i mnóstwo innych zrobionych przez użytkowników tego forum.

    Na suficie nie kurzy się, chyba że chcesz robić takie oświetlenie w jakiejś fabryce, to wtedy trzeba inaczej to wszystko konstruować.

    Kucie sufitu i w ogóle roboty murarsko malarskie na nim to przechlapana robota. Lepiej inwestować w pilota zdalnego sterowania.
  • #19
    Shiliat
    Poziom 12  
    Jaki jest rzeczywisty radiator potrzebny do diody 1W aby odprowadzić ciepło ? myślę o wmontowaniu jak autor punków świetlnych z 1W diodą i muszę to jakoś dobrać by miało ręce i nogi ... Bo ten radiator co zastosował autor to jest chyba aż nad to co wymagane ... Według moich doświadczeń z ledami 1 i 3 W to na 1W wystarczy kawałek radiatora 2cm x 2 cm z blaszkami oczywiście...

    A co z tym przypadkiem że każdą dioda niby powinna mieć swoje chłodzenie ... Że jedna może druga rozgrzać na wspólnym radiatorze i przez to spadnie efektywność...
    W laptopach to jest stosowane GPU i CPU pod wspólny radiator i jedno grzeje drugie ...
  • #20
    Dar.El
    Poziom 41  
    W podświetlaniu sufitu są 1W i wystarcza 2x4cm blaszki alu. Stosowanie 1W LED do oświetlanie głównego jest kłopotliwe, będziesz tych punktów "trochę" musiał zrobić. Dałem dość duże radiatory ale mam 10W LEDów na nim i warunki na suficie nie są idealne do chłodzenia. Za duży radiator daje gwarancję bezawaryjnej wieloletniej pracy. Na wspólnym radiatorze LEDy łączy się szeregowo.
  • #21
    CJ Warlock
    Poziom 10  
    Podoba mi się ta praktyczna realizacja, zarówno od strony wizualnej, jak i elektronicznej. Gratuluję autorowi pomysłu, chęci i wykonania.

    Sam interesuję się od 2 lat i zajmuję od pół roku konstruowaniem oświetlenia LED (właśnie jedną nową oprawę testuję od kilku dni w pracy ciągłej), więc umiem docenić konkretne szczegóły projektu, jak chociażby radiator dobrany do trudnych warunków odprowadzania ciepła i w celu utrzymania diod w sensownej temperaturze podczas pracy (czyt. przypuszczalnie 45 stopni, a nie 85 stopni jak w tanich, chińskich, gotowych oprawach). Dodatkowo drivery własnego autorstwa zasługują na uznanie i są wykonane pomysłowo - podoba mi się modułowość płytki.

    Jedynie zamiast opasek zaciskowych zastosowałbym inne łączenie, ale jest to na tyle drobny element całości, że wcale się nie czepiam, bo sam wiem, jakie są przeważnie wymagania dla wersji 1.0 dzieła, i że to można udoskonalić. Tutaj pytanie do autora: czy oczka opraw są ruchome i czy aktualny montaż LEDów z radiatorem umożliwia ruch takiego oczka?

    Odpowiadając na pytanie jednego z użytkowników - owszem, można kupić gotowe żarówki lub całe oprawy LED, ale są dwa minusy takiego rozwiązania: 1. tanie produkty pracują na granicy dopuszczalnego zakresu temperatury i producentom "udało się" już skrócić czas pracy diod do 20 000 godzin, gdzie same użyte diody u producenta mają 100 000 godzin trwałości; 2. jak coś jest od razu pod 230V to nie można tego zasilić alternatywnie bezpośrednio z 12V w razie gdyby ktoś chciał podpiąć takie oświetlenie pod instalację 12V (fotowoltaiczna lub awaryjna). Fachowe oprawy LED z dobrym zaprojektowaniem odprowadzania ciepła nadal kosztują odpowiednio więcej, niż te "krótkotrwałe" i w przypadku znacznego zwielokrotnienia punktów świetlnych opłaca się konstruować własne.

    A poza tym to frajda i o to chodzi. :)
  • #23
    gosp
    Spec od drukarek
    Dar.El napisał:
    W podświetlaniu sufitu są 1W i wystarcza 2x4cm blaszki alu. Stosowanie 1W LED do oświetlanie głównego jest kłopotliwe, będziesz tych punktów "trochę" musiał zrobić. Dałem dość duże radiatory ale mam 10W LEDów na nim i warunki na suficie nie są idealne do chłodzenia. Za duży radiator daje gwarancję bezawaryjnej wieloletniej pracy. Na wspólnym radiatorze LEDy łączy się szeregowo.


    Właśnie chciałbym się Ciebie spytać jaka jest osiągana temperatura po dłuższej pracy przypadku zastosowania tak jak na zdjęciu trzech diod 1W i radiatora od procesora
  • #24
    Dar.El
    Poziom 41  
    Oprawki są nieruchome, nie widzę możliwości zrobienia tej funkcji. Opaski zaciskowe zastosowałem bo nie jestem mechanikiem i nie mam odpowiedniego warsztatu do robienia układów mechanicznych. Tak może zamocować radiator do oprawki każdy kto ma wiertarkę (nie zawsze są odpowiednie otwory w oprawkach).
  • #25
    Sabre
    Poziom 18  
    pkirylcz napisał:
    Troche poszukalem dlaczego nie stosujecie standardowych LED i bawicie sie we wlasne projekty. Natknalem sie na ciekawy material.

    Dangerous GU10 LED Spot Light is Cheap and Bright but could kill you


    Akurat to pokazuje coś innego. Każdy, kto robi własne oświetlenie led, robi to dlatego, że samemu można zrobić dużo lepsze rozwiązania niż chińskie czy markowe pseudo żarówki. Jest ogromna różnica pomiędzy fabrycznymi konstrukcjami, które dla zmniejszenia kosztów działają na granicy parametrów, przez co ich żywotność się bardzo skraca. Osobiście nie bez powodu kupiłem ciepłe diody firmy CREE, które mają możliwość zasilania na 3W a u mnie są zasilane na 1W. Przykręcone na starach do blachy aluminiowej 2mm są ledwo ciepłe w dotyku.
  • #26
    CJ Warlock
    Poziom 10  
    Dar.El napisał:
    Opaski zaciskowe zastosowałem bo nie jestem mechanikiem i nie mam odpowiedniego warsztatu do robienia układów mechanicznych. Tak może zamocować radiator do oprawki każdy kto ma wiertarkę (nie zawsze są odpowiednie otwory w oprawkach).


    Zdecydowanie wyrażam solidarne zrozumienie i popieram. Wiem, jak to jest. Zanim skompletowałem podstawowe narzędzia to trochę czasu minęło (musiałem też przeanalizować, jakich tak naprawdę będę potrzebował). I tak obudowy bardziej skomplikowane projektuję w postaci rysunków, a potem oddaję do cięcia i ew. spawania innym wykonawcom. Inaczej trzeba by mieć w warsztacie wiele kosztownych maszyn i poświęcać czas na uczenie się prac mechanicznych, a przecież często ważne jest rozwiązanie jak najprostsze, integrujące estetykę i ekonomiczność (też czasową) wykonania.


    Sabre napisał:
    Jest ogromna różnica pomiędzy fabrycznymi konstrukcjami, które dla zmniejszenia kosztów działają na granicy parametrów, przez co ich żywotność się bardzo skraca. Osobiście nie bez powodu kupiłem ciepłe diody firmy CREE, które mają możliwość zasilania na 3W a u mnie są zasilane na 1W. Przykręcone na starach do blachy aluminiowej 2mm są ledwo ciepłe w dotyku.


    I to jest moim zdaniem sensowne podejście. Konstruując oprawy LED do pracy ciągłej (długotrwałej - rzędu 10 dni świecenia non stop lub po 10h/dobę) staram się tak dobierać radiator, wędrówkę powierza i wysterowanie diody, aby uzyskać temperaturę około 40 stopni lub mniejszą na złączu dioda-radiator, mierzoną po stronie radiatora sondą wkładaną pomiędzy żeberka. Krzywa zależności jasności świecenia diody od natężenia prądu pozwala dobrać prąd taki, żeby różnica pomiędzy jasnością maksymalną a uzyskaną nie była optycznie zauważalna, za to oszczędność temperaturowa w miarę zauważalna. Takie trochę drobiazgowe "rzeźbienie" po to, aby oprawa była ledwo letnia w dotyku i mogła pracować wiele godzin lub dni jednym ciągiem.

    Tanie żarówki LED są gorące i choć kosztują 3 razy mniej, niż dobra oprawa LED to przyjmując proste obliczenie deklarowanego czasu trwałości takich tanich żarówek trzeba by kupić 3 - 5 sztuk w okresie, który jedna porządnie wykonana oprawa LED prześwieci bez problemów. W związku z tym porządna oprawa LED wychodzi taniej finansowo, a dodatkowo taniej o kłopot wymiany. Używam jako alternatyw określeń "żarówka" i "oprawa", gdyż w praktyce mamy najczęściej do czynienia z tanimi żarówkami, a konstrukcje LED z porządnym zaprojektowaniem odprowadzania ciepła występują raczej jako całe gotowe oprawy.
  • #27
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #28
    CJ Warlock
    Poziom 10  
    Saabotaz napisał:
    Warlock:
    1) Czasy są takie że klienta interesuje cena, bo technikiem nie jest i mu lata koło nosa czy oprawa ma 40C lub 80C, czy obudowa jest z anodowanego alu lub taniej blachy. Twoje świeci i chińskie też świeci. A że chińskie jest 3x tańsze to wiadomo co klient wybierze.


    Tak, to wiem, tyle że racjonalnie myślącego klienta zainteresuje też, ile czasu mu to coś poświeci, ponieważ dla takiego "najpierw ma być dobre, a potem tanie". Grupę docelową potencjalnych klientów każdy wybiera sobie sam na starcie. W grupie, o której piszesz, konkurowanie cenowe z produkcją chińską raczej nie jest wykonalne. Kiedy jednak i ta grupa konsumentów nasyci się tanimi produktami to część z nich może zacząć szukać czegoś lepszego. Można oczywiście pokrywać obydwie półki cenowe własnymi wytworami, ale ja akurat reprezentuję podejście Dave'a Jones'a - najpierw przemyślany projekt (termiczny, bezpieczeństwa, itd.), potem redukcja kosztów.

    Cytat:
    2) Ja prowizorki też nie produkuję i włożę led cree. Ale zamiast radiatora użyję obudowę oprawy jako chłodnicę, zamiast cewki za 2zł od ferrocore/ferystera do przetwornicy włożę chińską za 60 groszy i też dobrze zadziała. Jak się posiedzi i pomyśli to jest na czym koszty uciąć i wciąż utrzymać jakość.


    Tak, można wyszukać elementy w atrakcyjnej cenie i przyzwoitej jakości. Na tym polega zresztą racjonalność projektu, że nie ma co przesadzać z jakością jednego elementu, kiedy pozostałe są przeciętnej/wystarczającej do zastosowania. Obecnie na szczęście są gotowe oprawy halogenowe wykonane jako odlew aluminiowo-cynkowy (dokładnie teraz nie wiem, co jest w nich z aluminium, a co z cynku, bo dopiero oglądałem ofertę), które można faktycznie wykorzystać do odprowadzania ciepła. Zresztą liczy się temperatura mierzona jak najbliżej podłoża LED, a nie na krańcu radiatora, więc tak naprawdę tylko zdjęcie termowizyjne dałoby miarodajny wynik. Niemniej w zwykłych warunkach nie jest ono wymagane, przeciwnie, przeważnie da się sondą pomiarową dojść i dotknąć do "tyłu" powierzchni radiatora mającej od swego "przodu" kontakt z diodą.

    Co do cen elementów to nie jest taki prosty sam dobór LED. Mamy bowiem trzy podstawowe cechy ważne z punktu widzenia konstruktora: sprawność świetlną, optyczną jakość barwy światła, odporność na skoki parametrów zasilania. Dwa pierwsze nie wymagają komentarza - pożądane są lampy o atrakcyjnej wydajności w lumenach z wata, a jednocześnie o przyjemnym optycznie świetle (czyli nie różowawe, nie zielonkawe, tylko najczęściej ciepła biel). Trzecia cecha bywa adekwatna do ceny LED - można nabyć całkiem tanie no name LED o ładnej barwie bieli i sensownej sprawności świetlnej, ale niestety strasznie wrażliwe na sterowanie impulsami ledwie nieco wyższego napięcia (prądu), niż znamionowe, a pozyskanie noty technicznej dla takich LED graniczy z cudem. ;) Raz miałem na takie LEDy w szeregu 4 diod - wszystko było dobrze kiedy podłączałem je pod już włączony i pracujący zasilacz, ale symulacja warunków realnych (włączanie i wyłączanie zasilacza) powodowało przepalenie się pierwszej lub ostatniej diody w szeregu. Okazało się, że winna temu była drobna szpilka napięciowa (ok.5%) pojawiająca się na wyjściu zasilacza przy włączaniu pod 230V. Spaliłem 4 sztuki zanim odkryłem źródło problemu. Były już zamontowane na radiatorze, więc musiałem każdorazowo poświęcać czas na wymianę. Z diodami tymi eksperymentowałem więc raczej jednorazowo. ;)

    Cytat:
    3) Najsłabszym ogniwem jest zawsze zasilacz. Cieszy mnie to że zastosowany led w oprawie ma trwałość 30 milionów lat. Ale co z tego skoro zasilacz padnie po burzy lub jego kondensatory wysmażą się w słońcu (lampy uliczne) i zdechną po kilku latach.
    Przecież nawet dla kondensatorów elektrolitycznych SMD już na bezczela w datasheecie podają trwałość tylko 2000h przy pracy w normalnych warunkach.


    Prawda. Dlatego staram się pamiętać o "najpierw dobrze, potem tanio". Na wszystkie okoliczności zasilacza się nie zabezpieczy, inaczej musiałby być bardzo rozbudowany, z tyrystorowymi zabezpieczeniami nadnapięciowymi włącznie. ;)

    Cytat:
    Swoje oprawy i oświetlenie LED zawsze warto konstruować. Osobiście nie dam zarobić tym, którzy chcą 900zł za kawałek aluminium, 6 ledów i zasilacz bo to "super lampa LED".
    Wystarczy wziąć garść ledów 5mm o kącie świecenia 15st, zmyślnie je ułożyć, puścić smugi po ścianie i już dosłownie za grosze ma się lampę z bajeranckim efektem świetlnym (dokładnie tak jak autor zrobił z tymi żółtymi smugami na suficie).


    Rozumiem, co masz na myśli, jednak jednocześnie pozwolę sobie zachować dystans do oczywistego kontrastu logicznego w/w wypowiedzi, jaki być może niezamierzenie Ci wyszedł ("nie dam zarobić autorom projektu" vs. "wystarczy tylko... (i tu cała litania nakładu pracy umysłowej i fizycznej)"). ;)

    Istnieje też pewna krzywa wyrażająca stosunek nakładu pracy do efektu jakościowego. W pewnym jej odcinku ilość nakładu pracy potrzebnego do uzyskania jednostkowego, subiektywnego wzrostu jakości zaczyna być bardzo duża. Z oczywistych względów należy w projekcie przewidzieć jego umiejscowienie na tej krzywej. Innymi słowy można zrobić coś szybko i na aby aby, uczciwie i wystarczająco dobrze, albo bardzo solidnie wyrzeźbić. ;) To takie moje osobiste spostrzeżenie ogólne, nie odnoszące się już bezpośrednio do Twojej wypowiedzi.
  • #29
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #30
    slodkie_ciacho
    Poziom 15  
    Witam.
    A ja mam pytanie jak dobrać średnicę ośmiokąta do wielkości pokoju? Jest jakiś wzór do tego czy jak?
    Pozdrawiam