Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Napięcie w instalacjach samochodów osobowych

SpeeDMasteR19 21 Aug 2013 21:57 19038 7
Wago
  • #1
    SpeeDMasteR19
    Level 10  
    Witam,

    na wstępie zaznaczam, że jestem laikiem w temacie instalacji elektrycznych. Mam wykonać pomiary wpływu zastosowania żarówek o zwiększonej mocy w reflektorze na niego samego oraz instalację. Jak wiadomo wszystkie żarówki H4 oznaczone są jako zasilane 12V, jednak w instalacji samochodowej przy uruchomionym silniku napięcie na zaciskach akumulatora wynosi około 13,8 do 14,4 V co za tym idzie jest wyższe niż nominalne. Czy istnieje jakieś naukowe wyjaśnienie takiej sytuacji?
    Jaki jest sens podwyższania napięcia? czy chodzi o zmniejszenie wartości prądu?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i pomoc.
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Ogniwo kwasowo-ołowiowe ma SEM o wartości 2.1V. W samochodowych akumulatorach jest 6 takich ogniw łączonych w szereg, więc normalnie w naładowanym akumulatorze napięcie wynosi około 12.6V. Gdy ogniwo obciążymy odbiornikiem o sporym poborze prądu to napięcie będzie maleć. W samochodzie mamy także alternator - służy do zasilania odbiorników w samochodzie podczas pracy silnika jak również do ładowania akumulatora. Aby ogniwo naładować (nie tylko akumulator kwasowo-ołowiowy) musimy dostarczyć wyższego napięcia około 2,35V-2,4 / ogniwo (14,1V - 14,4V). Jeżeli alternator daje wyższe napięcia niż akumulator, to odbiorniki pobierają prąd głównie z niego, a nie z akumulatora. Akumulator pełni też rolę wtedy jako pojemność (kondensator) - wygładza napięcie wytworzone przez alternator.
    Odbiorniki są przystosowane do lekko wyższego napięcia, dodatkowo występuje spadek napięcia na przewodach , stykach.
  • Wago
  • Helpful post
    #3
    Tommy82
    Level 41  
    Żarówka o zwiększonej mocy wydzieli więcej ciepła.
  • Helpful post
    #4
    kybernetes
    Level 39  
    Żarówki są co prawda oznaczane jako 12 V ale to tylko konwencja, tak naprawdę to napięcie nominalne żarówek samochodowych to nieco ponad 13 V (bodajże 13,2 V-13,5 V), co można przeczytać w ich specyfikacji technicznej.
  • Helpful post
    #5
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 38  
    MARCIN.SLASK wrote:
    Ogniwo kwasowo-ołowiowe ma SEM o wartości 2.1V. W samochodowych akumulatorach jest 6 takich ogniw łączonych w szereg, więc normalnie w naładowanym akumulatorze napięcie wynosi około 12.6V. Gdy ogniwo obciążymy odbiornikiem o sporym poborze prądu to napięcie będzie maleć. W samochodzie mamy także alternator - służy do zasilania odbiorników w samochodzie podczas pracy silnika jak również do ładowania akumulatora. Aby ogniwo naładować (nie tylko akumulator kwasowo-ołowiowy) musimy dostarczyć wyższego napięcia około 2,35V-2,4 / ogniwo (14,1V - 14,4V). Jeżeli alternator daje wyższe napięcia niż akumulator, to odbiorniki pobierają prąd głównie z niego, a nie z akumulatora. Akumulator pełni też rolę wtedy jako pojemność (kondensator) - wygładza napięcie wytworzone przez alternator.
    Odbiorniki są przystosowane do lekko wyższego napięcia, dodatkowo występuje spadek napięcia na przewodach , stykach.


    A zawsze myślałem ,ze ogniwa kwasowe ( SAMOCHODOWE ) maja 2V a zasadowe1,2V.
  • Helpful post
    #6
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    SZYMON BYDGOSZCZ wrote:
    MARCIN.SLASK wrote:
    Ogniwo kwasowo-ołowiowe ma SEM o wartości 2.1V. W samochodowych akumulatorach jest 6 takich ogniw łączonych w szereg, więc normalnie w naładowanym akumulatorze napięcie wynosi około 12.6V. Gdy ogniwo obciążymy odbiornikiem o sporym poborze prądu to napięcie będzie maleć. W samochodzie mamy także alternator - służy do zasilania odbiorników w samochodzie podczas pracy silnika jak również do ładowania akumulatora. Aby ogniwo naładować (nie tylko akumulator kwasowo-ołowiowy) musimy dostarczyć wyższego napięcia około 2,35V-2,4 / ogniwo (14,1V - 14,4V). Jeżeli alternator daje wyższe napięcia niż akumulator, to odbiorniki pobierają prąd głównie z niego, a nie z akumulatora. Akumulator pełni też rolę wtedy jako pojemność (kondensator) - wygładza napięcie wytworzone przez alternator.
    Odbiorniki są przystosowane do lekko wyższego napięcia, dodatkowo występuje spadek napięcia na przewodach , stykach.


    A zawsze myślałem ,ze ogniwa kwasowe ( SAMOCHODOWE ) maja 2V a zasadowe1,2V.


    WIKI
  • Helpful post
    #7
    kybernetes
    Level 39  
    Akumulator ołowiowy, jak większość ogniw chemicznych, ma podczas pracy zmienne napięcie, szczegółowe informacje dostępne są w wielu źródłach, również w internecie - jak np. link podany przez kolegę MARCIN.SLASK.
  • #8
    SpeeDMasteR19
    Level 10  
    Dzięki wszystkim za wyjaśnienia. :)