Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator, ładowanie - objawy uszkodzenia?

wojcebr 27 Sie 2013 18:58 35601 81
  • #1 27 Sie 2013 18:58
    wojcebr
    Poziom 1  

    Witam.
    Mam takie małe pytanie odnośnie akumulatora 12V 74Ah. Podczas ładowania akumulatora zaczyna się gotować 5(jedna ani drgnie) na 6 komór czy to normalne? Wydaje mi się, że powinny gotować się wszystkie 6.
    Po naładowaniu napięcie na akumulatorze utrzymuje się w okolicach 12,65V czyli niby jest ok, samochód również po naładowaniu odpala bez problemu.

    Pytanie brzmi czy z akumulatorem wszystko ok? Trochę szybko się rozładowuje albo tylko mi się wydaje bo mogła być to wina krótkich doładowań i krótkich tras.
    Samochód Passat b5 2.8 v6

    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 27 Sie 2013 19:38
    axyzx
    Poziom 13  

    Na twoim miejscu zmierzyłbym gęstość elektrolitu we wszystkich celach za pomocą areometru. Gęstość elektrolitu w poszczególnych celach odzwierciedla stopień ich naładowania, więc jeżeli we wszystkich celach wynik będzie zbliżony, to wszystko jest ok. Jeżeli jeden wynik znacznie odbiega od pozostałym, może oznaczać uszkodzenie jednej celi (najczęściej na skutek zwarcia).

    0
  • #3 27 Sie 2013 19:41
    Qbuś
    Poziom 38  

    wojcebr napisał:
    Pytanie brzmi czy z akumulatorem wszystko ok?


    Raczej nie :cry: .
    Cytat:
    12,65V
    to trochę za mało, kol wyżej już napisał co może być przyczyną.

    0
  • #4 28 Sie 2013 14:47
    morcin2
    Poziom 18  

    Miałem podobnie akurat 2 komory nie bąbelkowały , ale po ładowaniu do 14,4v przez dłuższy czas one również zaczęły.

    0
  • #5 28 Sie 2013 17:19
    cefaloid
    Poziom 30  

    wojcebr napisał:
    Witam.
    Mam takie małe pytanie odnośnie akumulatora 12V 74Ah. Podczas ładowania akumulatora zaczyna się gotować 5(jedna ani drgnie) na 6 komór czy to normalne? Wydaje mi się, że powinny gotować się wszystkie 6.


    Na odwrót. Nie powinny się gotować ani jedna :)

    "Gotowanie się" to (zależnie od warunków):
    - efekt pełnego naładowania, czyli ta jedna komora być może jeszcze się nie naładowała
    - jeśli nie jest jeszcze naładowany wtedy jest to efekt ładowania za dużym prądem
    - jeśli ani nie naładowany ani prąd nie za duży wtedy jest to efekt zużycia akumulatora

    Tak jak kolega "morcin2" napisał - może po dłuższym ładowaniu zacznie i ona gazować jak się naładuje i 'dogoni' pozostałe sekcje.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Qbuś napisał:
    wojcebr napisał:
    Pytanie brzmi czy z akumulatorem wszystko ok?


    Raczej nie :cry: .
    Cytat:
    12,65V
    to trochę za mało, kol wyżej już napisał co może być przyczyną.
    Ale nie chodzi o napięcie instalacji samochodowej 14,5V tylko o napięcie akumulatora w stanie spoczynku. Producenci podają napięcie znamionowe równe 12,6 V a więc wynik jest bardzo dobry. Idealne napięcie.

    0
  • #6 08 Lis 2013 09:46
    tasek
    Poziom 13  

    Witam
    Mam problem z moim akumulatorem Centa futura 77Ah zamontowanym w Vectra 2,2 DTI. Aku ma 3 lata ale poprzedni właściciel (kolega) chyba go troszkę dojechał po tym jak zamontował do auta Wzmacniacz BLAUPUNKT GTA i subwoofer 30cm sony
    Jak autko postoi tak ze 3 dni nie jeżdżone to odpala ale tak mułowato. Czyli aku nie naładowany. Podpinam ctek mxs 5.0 i po ok4 godzinach wyswietla proces zakończony i autko smiga jak złotko. ostatnio byłem chory i po 5 dniach z nudów odpiąłem aku i zabrałem do domu z racji że zima tuz tuz. Podpinam pod prostownik masta 12/15A i pokretłem mogę ustawić max 4A ale jak sprawdziłem po 2min napięcie na aku multimetr pokazuje mi 16,2V i gazuje. Czyli aku jest rozładowane czy naładowane?
    jeśli podepnę CTEK w tym momencie będzie ładował co najmniej 3h jeszcze

    1
  • #7 08 Lis 2013 10:21
    helmud7543
    Poziom 42  

    CTEK jest pewnie elektroniczną ładowarką wielostopniową, pod koniec ładowania zapewne ma niskie natężenie, dlatego zakończenie ładowania będzie się różnić od ładowania stałoprądowego. Nie podałeś modelu tego CTEK-a więc nie wiemy ani jaki jest przebieg ładowania, ani jakie napięcia, ani jakie natężenie podczas poszczególnych faz występuje.
    Tak duża różnica sugeruje jednak silne zasiarczenie akumulatora. Dla pewności powinieneś przeprowadzić pewne pomiary, np: spadek napięcia przy rozruchu z naładowanego do pełna akumulatora. Można też rozładować go ze stanu pełnego prądem 10 godzinnym do napięcia 11V. Wiedząc ile czasu to zajęło będziesz mógł oszacować stan akumulatora.
    Przy sprawnej instalacji w samochodzie 3 dni postoju to za mało, żeby się rozładował. Zakładając oczywiście że przed tymi trzema dniami był naładowany (nie napisałeś nic o stylu jazdy - krótkie trasy powodują, że aku nie zdąży przyjąć z powrotem tego, co musiał oddać na rozruchu).

    0
  • #8 08 Lis 2013 10:52
    vodiczka
    Poziom 43  

    tasek napisał:
    Mam problem z moim akumulatorem Centa futura 77Ah

    Centra futura powinna mieć "zielone oczko" czy jeżeli akumulator postoi 3 dni to zanim zaczniesz "mułowato odpalać" widzisz to oczko czy nie?

    Dodano po 3 [minuty]:

    tasek napisał:
    Podpinam pod prostownik masta 12/15A i pokretłem mogę ustawić max 4A ale jak sprawdziłem po 2min napięcie na aku multimetr pokazuje mi 16,2V i gazuje

    Następnym razem ustaw 1A. Jeżeli nie zna się stanu naładowania akumulatora lepiej ustawić prąd 1-2 A zmierzyć napięcie na zaciskach i dopiero wtedy ewentualnie zwiększyć natężenie.
    Ładowanie Futury powyżej 15 V to dobry sposób na jej wykończenie a potem pisze się na forum, że to akumulatory do d... :D

    0
  • #9 08 Lis 2013 11:44
    tasek
    Poziom 13  

    ctek mxs 5.0 taki mam model. autkiem pokonuje dziennie 8km do pracy w jedna strone, czyli ok 20km max. teraz ładuje masta 12/15 z wyświetlaczem i przy 0,9A na zaciskach mam juz 15,6V a aku nie pozawala na zwiększenie natężenia powyżej 4A przy 4A wyświetla juz 16,2V
    Aku na pewno nie jest naładowane, czyli wychodzi na no że zasiarczone. Może byc bo auto kupiłem tamtej zimy a tydzień przed kupnem pożyczałem prostownik temu koledze bo graniem na postoju tak aku wyładował że nie mógł odpalic.
    Zielone oczko widać nawet jak aku ma 12,1V i ledwo odpala, więc nie zwracam na to uwagi.
    Jak mogę ratować ten akumulator? Czy jesli miał bym kupować nowy no Bosch silver dynamik jest ok czy coś lepszego Panowie zaproponowalibyście? Silvera kupiłem zonie 2 lata temu tylko do benzynki i śmiga niby
    Ps zmniejszyłem teraz Future na 0,7A i pokazuje 14,5V jak długo mam ładowac takim pradem ten akumulator?

    0
  • #10 08 Lis 2013 12:01
    vodiczka
    Poziom 43  

    tasek napisał:
    Aku na pewno nie jest naładowane, czyli wychodzi na no że zasiarczone.

    Aku jest naładowane, tylko skoro jest zasiarczone to jego rzeczywista pojemność może wynosić 20-50% pojemności znamionowej zależnie od stopnia zasiarczenia.
    Kiedyś kręciłem rozrusznikiem (w dwusuwie) aku o rzeczywistej pojemności 11Ah gdy jego nominalna wynosiła 45 Ah.
    Jeżeli szybko się rozładowuje to poza zasiarczeniem mógł zgubić część masy czynnej i wzrósł mu prąd samorozładowania.

    Dodano po 5 [minuty]:

    tasek napisał:
    Ps zmniejszyłem teraz Future na 0,7A i pokazuje 14,5V jak długo mam ładowac takim pradem ten akumulator?

    jeżeli możesz ustawić jeszcze niższy prąd to ładuj go 0,5 A tak długo aż napięcie dojdzie do 14,7-14,8 V potem rozładuj żarówką 55W do napięcia 11V. Mierząc prąd i czas rozładowania określisz pojemność aku. Natychmiast po rozładowaniu naładuj ponownie prądem ok. 1A do 14,7-14,8 V Jeżeli stracił część masy czynnej to już nie uratujesz.
    Miałem Boscha jako wyposażenie fabryczne, wytrzymał nieco ponad 6 lat i znienacka dostał zwarcie w jedne z cel (tej z oczkiem)

    0
  • #11 08 Lis 2013 12:07
    helmud7543
    Poziom 42  

    To Diesel, 8km trasa to krótki czas - według mnie na granicy bilansu energetycznego (w zimie, zanim akumulator się rozgrzeje pewnie nawet będzie ujemny - niska aktywność elektrochemiczna w niskiej temperaturze + jazda na niższych obrotach + dużo odbiorników). Żeby akumulator wziął co oddał na rozruchu potrzebne jest zwykle 15 - 20 minut nieprzerwanej pracy silnika...

    Nie wiem na jakiej zasadzie działają te oczka, ale jeśli akumulator 77Ah zdradza objawy rozładowania, a po potraktowaniu go 4A jego napięcie w ciągu kilku minut rośnie do 16V to wygląda na pad.

    Jak go ratować? Jak się da coś zobaczyć, to sprawdź czy elektrolitu nie jest za mało. Inna sprawa że nie wiem, czy da się tam dolać wody bez zniszczenia obudowy...
    Jak poziom elektrolitu będzie ok, to możesz próbować go rozładować do 11V po czym potraktować programem Recond tego CITEK-a i ładować małym prądem. Duże kryształy siarczanu ołowiu rozpuszczają się z wielkim trudem, więc ewentualnie trzymaj do pod tym CITEK-iem przez dwa tygodnie i sprawdź, czy jest jakiś zauważalny efekt. Wątpię jednak, czy to ma jakikolwiek sens...

    0
  • #12 08 Lis 2013 13:35
    tasek
    Poziom 13  

    wiem że takie zabawy są na krótka metę, tyle ze jestem spłukany do konca roku z kasy i nowy aku odpada. Obok firmy w której pracuje był sklep firmowy centry. pracował w nim starszy człowiek który bawił się w ratowanie paści i potem je odsprzedawał. jak on to robił to nie pamietam do końca, ale raz kupiłem u niego aku za 40 zł które wytrzymało 2 lata u mnie, auto sprzedałem a aku dalej zyje. Ten człowiek już nie zyje od pół roku bo go rak dopadł, bo bym sie podpytał jeszcze o kilka spraw, ale z tego co pamiętam mówił że w końcowej fazie ładowania napiecie aku 12v rosnie do 15,6-16,8V i inaczej nie da sie w pełni zregenerowac aku, a i mówił że z ciekawości kupił taki prostownik exide mikroprocesorowy za 400zł i jak chce to mi go odsprzeda za 250 bo to "zabawka dla bezmózgich" a sam ładuje takim ruskim jaki mozna było kupic na targowicy za dobrych czasów jak ruski sprzedawali wszystko łacznie ze sprzetem wojskowym hi hi i Tak gadaliśmy sobie czasem przy papierosku na placu.
    Jeju rozgadałem się a punkty sie konczą :cry:

    1
  • #13 08 Lis 2013 14:09
    helmud7543
    Poziom 42  

    Punkty rosną, a nie maleją z każdym postem.

    Masz napisane co możesz zrobić (żeby przynajmniej zdiagnozować).

    Kryształy siarczanu ołowiu rozpuszczają się baaaardzo powoli przy w pełni naładowanym akumulatorze, leciutkie (leciutkie! jak przedobrzysz to wygotujesz elektrolit i jeszcze przyspieszysz opad masy czynnej a ktoś już zwrócił uwagę na to że te akumulatory są delikatne w tej materii) gazowanie w tym procesie pomaga. Ten Twój CTEK kończy ładowanie po osiągnięciu 14,4V i wznawia po spadku poniżej 12,8V. Jeśli będziesz go cały czas po jeździe przynosił do domu i trzymał na tym prostowniku, to pewnie dociągniesz do końca roku (woź ze sobą kable rozruchowe). Jak będziesz miał szczęście to i odrobinę pojemności mu przywrócisz. Jak pecha, dostanie zwarcia i padnie do reszty. Użyj funkcji Recond w swoim prostowniku, nawet kilkakrotnie (nie wiem tylko czy ona zadziała na pełnym akumulatorze czy tylko na rozładowanym) - są to krótkie impulsy o wyższym napięciu - pobudzają do rozpuszczania kryształy siarczanu i jednocześnie nie powodują takiego gazowania jak zwyczajne ładowanie powyżej 14,7V. Ładowanie, o którym mówił Twój znajomy to pewnie rodzaj ładowania prądowego (metoda ładowania zakładająca, że do akumulatora należy wtłoczyć ileś tam % jego nominalnego ładunku utrzymując natężenie na odpowiednim poziomie, po czym proces należy zakończyć, wtedy na końcu ładowania napięcie osiąga 16V, proces trzeba przerwać bo nastąpi opad masy czynnej). W samochodzie masz ładowanie napięciowe (założeniem jest utrzymanie napięcia na odpowiednim poziomie - 13,8V -14,7V, większość aut ma 14,4V, aku sam ma sobie wziąć tyle ile mu trzeba, można go długo trzymać pod takim napięciem).

    0
  • #14 08 Lis 2013 15:54
    tasek
    Poziom 13  

    ładowałem prostownikiem masta ms 12/15r od rana po 3h przy 0,6A miał16,2V podłaczyłem cteka i ładuje od 2h jak nic i jest w połowie dop procesu zastanawiam sie jakim on prądem ładuje skoro transformator przy 0,6A powodował juz gazowanie zdrowe. Ustawiłem recond i przeważnie to stosuje w tym aku.

    ps po ładowaniu przez 5h prostownikiem transformatorowym do oznak nawet przeładowania, ctek podłaczony do aku które miało 13V spadkowe i tak będzie ładował dalej ok 4h o co chodzi? Nie powinien sie odłaczyć po kilku min? sam juz nie wiem czy mikroprocesorowe są az tak dobre? Co ona chce do tego aku wdusić? Jak ctek skonczy proces, odepne go i jeszcze raz podłącze pod future dalej bedzie sie męczył ponad 3h bo już kiedys to przerabiałem, a transformator od razu powoduje gazowanie

    0
  • #15 08 Lis 2013 21:25
    helmud7543
    Poziom 42  

    Ładowanie wielofazowe, pod koniec małym prądem + diagnostyka. Zasiarczony akumulator gazuje gdy jest normalnie ładowany ale przy bardzo malutkim prądzie będzie przyjmował ładunek.
    Drop proces służy bardziej do wzbudzania niż do ładowania, dlatego też trwa dość długo.

    0
  • #16 25 Lis 2013 14:03
    tasek
    Poziom 13  

    ładowałem aku małym prądem kombinowałem, jeździło ładnie cały tydzień. autem ostatnio jeździłem w sobotę , dziś rano (poniedziałek) ja do auta a tu ledwo sie kontrolki zaświeciły. Padł by tak nagle? napięcie 10,4V
    Zastanawiałem sie cały dzień czy go ładować ale w końcu musiałem kupic nowy. Kupilem varta silver 74ah 750a za 330zł zobaczymy jak posłuży

    1
  • #18 28 Lis 2013 12:34
    bnbnb
    Uczeń

    Napięcie poranne rzędu 12,05-12,20V jest ok dla akumulatora 6letniego? 62Ah 540
    wg aerometru 1,19-1,21
    kolor elektrolitu przezroczysty
    Auto zawsze odpala, z tym że mam wrażenie że wszystko przygasa przy odpalaniu, a radio się zawsze wyłacza.
    Ładowanie 14,4-14,50V

    0
  • #19 28 Lis 2013 14:10
    helmud7543
    Poziom 42  

    powinien mieć ok 12,6 V w spoczynku, jeśli jest pełni naładowany, gęstość elektrolitu powinna też być większa. Ładowanie masz dobre ale ono wymaga czasu. Jeśli nieprzerwana praca silnika trwa mniej niż 15 minut (krótkie trasy) to akumulator nie zdąży przyjąć tego co oddał na rozruchu i bilans możesz mieć ujemny. Podładuj go, najlepiej prostownikiem (jeśli nie to przejedź się w dłuższą trasę) i sprawdź na następny dzień parametry.

    0
  • #20 28 Lis 2013 15:07
    bnbnb
    Uczeń

    po 250km trasy na 2 dzien rano mial 12,25V a na następny juz 12,05V po 250km powinien sie nawet martwy akumulator naladować do pelna no nie?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A prostownikiem to jak go naladować? Nie znam sie na tym zbytnio kiedys jak w spoczynku mial 12v i jak podlaczylem do prostownika na 12V dajac 2,5-3A (62ah) to po 3h ładowania bulgotał, elektrolit sie wylał z cel a na multimetrze miał aż 16,2V

    0
  • #21 28 Lis 2013 16:23
    helmud7543
    Poziom 42  

    bnbnb napisał:
    po 250km powinien sie nawet martwy akumulator naladować do pelna no nie?

    Chyba że wyłączałeś silnik co 3 km :-) Żart.
    Ładowanie głęboko rozładowanego akumulatora poprzez jazdę nie służy ani baterii, ani alternatorowi. Ale owszem tak, naładuje się na takiej trasie.


    Wygląda to na padnięcie akumulatora. Zalecane natężenie ładowania dla Twojego akumulatora to 6 A, więc skoro już 3 A po 3 godzinach doprowadziły do takich skutków to podejrzewam mocne zasiarczenie albo uszkodzenie jednej celi. 3 A przy 16 V to trochę dużo - prawie cały ten prąd idzie na elektrolizę... Sprawdź jeszcze jaki masz pobór prądu w samochodzie, gdy z niego nie korzystasz. Jeśli jest większy niż 50 mA masz usterkę w samochodzie (inna sprawa, że nawet 150 mA nie rozładuje go tak w dwa dni) - warto to wiedzieć bo może wysoki pobór na postoju przyspieszył zużycie akumulatora.

    Dla mnie 6 lat + takie objawy = wymiana.

    1
  • #22 28 Lis 2013 17:06
    vodiczka
    Poziom 43  

    bnbnb napisał:
    Napięcie poranne rzędu 12,05-12,20V jest ok dla akumulatora 6letniego? 62Ah 540

    Jest OK. Większość prawidłowo eksploatowanych (markowych) akumulatorów pada po sześciu latach. Gdy komuś trzyma dłużej to wygrał los na loterii. Jeżeli krócej to miał pecha.
    12,05 V to trochę mało ale 12,2V w sześcioletnim jest OK.
    U mnie: 12,55V w niespełna rocznym. 12,25V w tym samym, ponad trzyletnim.

    helmud7543 napisał:
    Dla mnie 6 lat + takie objawy = wymiana.

    Jeżeli w ciągu doby spada z 12,25V do 12,05V to faktycznie lepiej wymienić bo jego żywot powoli się kończy. Dla pewności skorzystaj z rady helmuda i sprawdź pobór prądu.
    U mnie napięcie spadło z 12,25 do 12,15 po tygodniu nieodpalania silnika.

    0
  • #23 30 Lis 2013 09:59
    bnbnb
    Uczeń

    ładowanie na ssaniu 1100-1200 14,5 na mijania 14,45 max obc. 14,2-14,3V
    jalowych 700-750obr 14,2 na mijania 14,1V max obc. 12,5-12,9V
    max obc. dmuchawa 5, klima on, długie, radio, podgrzewanie szyb, luster.

    po zgaszeniu 12,55-12,9V na następny dzień rano 12,05-12,25 max zależy
    pobór 0,02-0,03 jak odepne bezp. lpg, jak podłaczony bezpiecznik gazu 0,07-0,08A

    gęstość 1,19-1,21 elektrolit przezroczysty

    aku FIAMM 6,5letni, odpala auto ZAWSZE tylko przygasają mi kontrolki przeważnie. No i na odpalonym i na migaczu to przygasają kontrolki i światla w rytm migacza.

    Nie znam sie na tym, jak podlaczylem do prostownika ustawiłem na nim 12V (mozna 6-12V) no i 0-6A dałem 3A po 2-3 godzinach elektrolit się WYLEWA! z akumulatora i bulgocze jak cola, na aku jest napięcie 16-16,5V czemu tak duzo?

    Jakim napięciem się ładuje akumulator prostownikiem i skąd mam wiedzieć kiedy oglączyc bo juz na full jest naladowany?
    odpalac odpala, przy -15 ostatniej zimy krecil

    0
  • #24 30 Lis 2013 16:54
    vodiczka
    Poziom 43  

    bnbnb napisał:
    Nie znam sie na tym, jak podlaczylem do prostownika ustawiłem na nim 12V (mozna 6-12V) no i 0-6A dałem 3A po 2-3 godzinach elektrolit się WYLEWA! z akumulatora i bulgocze jak cola, na aku jest napięcie 16-16,5V czemu tak duzo?

    Skoro się nie znasz to czemu podłączasz bez zapoznania się z zasadami ładowania akumulatorów :D
    Jeżeli ograniczyłeś prąd do 3A a nie masz funkcji automatycznego odcięcia ładowania po osiągnięciu napięcia 14,5- 15,0V to nic dziwnego że napięcie wzrosło do 16 V.
    2-3 godziny do rozpoczęcia intensywnego gazowania dla akumulatora o napięciu 12 - 12,2 V przed podłączeniem prostownika to nic nadzwyczajnego.
    bnbnb napisał:
    Jakim napięciem się ładuje akumulator prostownikiem i skąd mam wiedzieć kiedy oglączyc bo juz na full jest naladowany?

    Przy normalnym ładowaniu/doładowaniu najlepiej nie przekraczać napięcia 14,8 V. Nie ma potrzeby ładować na full. Jeżeli chcesz podładować mocniej, to po osiągnięciu 14,5 V zmniejsz prąd ładowania o połowę i ładuj dalej do 15,6V (2,6 V na celę)

    0
  • #25 30 Lis 2013 19:36
    tasek
    Poziom 13  

    Panowie a jakie powinno byc prawidłowe napięcie spoczynkowe w nowym aku Varta silver dynamic 74ah 750a zamontowanym w samochodzie? Jak go kupowałem miał 12,8V jutro zobacze jak sie ma po niecałym tygodniu jeżdżenia. Do pracy mam 8km a silnik 2,2DTI wydaje mi się że chyba będzie potrzeba go doładowywania co jakiś czas aby długo służył, chyba że myślicie inaczej. Przy jakim napięciu spoczynkowym należny aku podładować?

    0
  • #26 30 Lis 2013 20:08
    vodiczka
    Poziom 43  

    tasek napisał:
    Przy jakim napięciu spoczynkowym należny aku podładować?


    Sprawdzaj 1 h po wyłączeniu silnika. Gdy spadnie do 12,2 V można podładować ale też nie jest to konieczne. Należy podładować gdy napięcie jest poniżej 12 V.
    tasek napisał:
    Jak go kupowałem miał 12,8V jutro zobaczę jak się ma po niecałym tygodniu jeżdżenia.

    Możesz zobaczyć ale jeżeli nic się nie dzieje wystarczy sprawdzać raz/dwa razy w roku, najlepiej zawsze w tej samej temperaturze otoczenia np. zimą -5 latem +20
    Jeżeli zdarzają ci się dłuższe planowane postoje to warto porównać napięcie po 1 godzinie od wyłączenia silnika i np. po 5 dniach.

    0
  • #27 01 Gru 2013 10:31
    bnbnb
    Uczeń

    No bo wg instrukcji pisze ze jak spadnie napiecie ponizej 12,4 to nalezy ladowac przez 6h wiec ladowalem

    Na prostowniku moge tylko ustawic 6 lub 12V i 0-6A i nic wiecej
    wiec daje 12V i powiedzmy 2,5-3,5A i po 3h elektrolit sie wylewa i lecą bobelki jak z coli
    czyli co zepsulem go jak doprowadzilem do 16,5V?
    Skąd mam wiedziec czy naladowany czy nie? Po takim ladowaniu na następny dzien ma 12,3 a za 2 dni juz 12,1V wiec tyle co przed ladowaniem
    u mnie aku ma 12,00-12,40 to jest max
    oczywiscie po 1h od zgaszenia czy odrazu po zgaszeniu to ma wiecej 12,5-13v ale na nastepny dzien rano jest w okolicach 12v

    0
  • #28 01 Gru 2013 10:46
    tasek
    Poziom 13  

    ile ma ten akumulator? Może masz niedrożne odpowietrzanie? Jak bawiłem sie ze starym aku to po 15 min napięcie dochodziło do 16,6V przy prostowniku transformatorowym. Kup sobie ctek mxs 5.0 i będziesz zadowolony. Mam taki i dwie duże masty. ctek to chyba jedyny sensowny prostownik z dobrymi parametrami ładowania. A ten aku wywal i kup nowy. Ja sie ze starym bawiłem, odsiarczałem a i tak padł z dnia na dzień i musiałem kupić nowy. Stare to dobre wino i skrzypce. a jak wyleje Ci sie ten kwas siarkowy w aucie?

    0
  • #29 01 Gru 2013 16:13
    vodiczka
    Poziom 43  

    bnbnb napisał:
    No bo wg instrukcji pisze ze jak spadnie napiecie ponizej 12,4 to nalezy ladowac przez 6h wiec ladowalem

    Dziwne, pisze żeby doładować gdy napięcie spadnie do 12,4 V a nie pisze do jakiego napięcia ładować?

    0