Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

tehaceole 27 Sie 2013 21:19 29736 22
  • W ostatnim czasie stałem się posiadaczem pięknego Renault Trafic L2H1. Jak wiadomo autko to (wraz z braćmi Oplem Vivaro i Nissanem Primastar) posiada przykrą dolegliwość w postaci szybko padającego sterowania szybą pasażera. Ponieważ w internecie jest mnóstwo wątków opisujących ten problem, a żadnego konstruktywnie go rozwiązującego - postanowiłem podjąć wyzwanie. Co nam będzie potrzebne?
    - żarówka 12V (najlepsze są te od tylnych kierunkowskazów) z zarobionymi kabelkami lub gotowy próbnik samochodowy 12V
    - kawałek cienkiego przewodu na mostki

    Spójrzmy na schemat:
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.
    oraz na rozpiskę (w zasadzie jest nam ona nie potrzebna jeżeli posiadamy schemat, ale nie zaszkodzi):
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    Włącznik w drzwiach pasażera posiada 6 pinów w 2 rzędach po 3.
    Są to odpowiednio:
    A1,A2,A3,B1,B2,B3

    Włącznik w drzwiach kierowcy ma 12 pinów, ale nie wszystkie są wykorzystane. Terminologia taka sama. Spójrzmy na spód włączników:
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.
    Jak widać piny są bardzo dobrze oznaczone jako rząd A i B oraz ponumerowane.

    Na wielu forach "znawcy" piszą o wymianie włącznika w drzwiach pasażera jako panaceum na całe zło... Niestety na własnym przykładzie doświadczyłem tego, że niekoniecznie taka wymiana jest potrzebna. Co należy zrobić? Demontujemy włącznik w drzwiach pasażera, a następnie z przygotowanego przewodu zakładamy dwa mostki:
    - pierwszy na pinach A1 i A3
    - drugi na pinach B1 i B2
    Należy przy tym uważać, bo na pinie A2 mamy masę, a na pinie B3 +12V.
    Po założeniu mostków możemy sprawdzić działanie włącznika w drzwiach kierowcy. Dwa przewody korespondencyjne pomiędzy drzwiami kierowcy i pasażera (podawane nimi są w stanie spoczynku plusy) przepuszczone są przez 2 przekaźniki (należy przekręcić kluczyk), więc jeżeli szyba nadal nie działa, albo działa tylko np podnoszenie, to oznacza to jeszcze dalsze uszkodzenie.
    Zamiast zworek możemy też użyć probówki wtykając ją w stanie spoczynkowym przycisku kierowcy pomiędzy piny A2-B2 oraz A1-A2 - w obu przypadkach żarówka powinna zaświecić, jeżeli nie świeci to szukamy dalszego uszkodzenia.

    Ok. W ten prosty sposób na szybko zdiagnozowaliśmy, który z włączników jest uszkodzony. Jeżeli stwierdziliśmy, że uszkodzony jest włącznik w drzwiach kierowcy, to upewnimy się jeszcze, że włącznikowi pasażera nic nie dolega. Robimy to w następujący sposób: demontujemy włącznik kierowcy (włącznik pasażera zakładamy) i zakłądamy we wtyczce kierowcy zworki pomiędzy:
    - A1 i A2
    - B3 i A2
    Sprawdzamy działanie włącznika w drzwiach pasażera.

    Przyjęliśmy tutaj, że przekaźniki R2 i R3 są sprawne. Założenie takie wzięło się stąd, że styki robocze przekaźnika samochodowego znacznie trudniej upalić niż styki włącznika drzwiowego.

    Ok. Sprawdziliśmy już włączniki. W analogiczny sposób możemy podnosić i opuszczać szyby bez udziału włączników, jedynie przy pomocy zapinanych na krótko zworek na kostkach. Ale to już pozostawiam Wam do ogarnięcia z pomocą schematu. :)

    Dziwnym trafem (magia przekaźników) wszędzie można wyczytać informacje o niedziałających szybach od strony pasażera. Ja u siebie postanowiłem obejść ten problem raz na zawsze inwestując całe 8 zł w dwa samochodowe przekaźniki ze stykiem przełącznym i podłączając je w drzwiach kierowcy zgodnie z poniższymi rysunkami:
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.
    gdzie nasz tajemniczy układ wygląda tak:
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.
    Słów jeszcze kilka o samych włącznikach: w niektórych modelach po rozebraniu włącznika okazuje się, ze cała płytka jest przylutowana do pinów złącza. Jednak ja trafiłem w swoim aucie model, w którym płytka jest wciskana na złącze na swego rodzaju wsuwki. W obu przypadkach warto jest jednak rozebrać włącznik (wiadomo - przy lutowanym więcej roboty) i sprawdzić prozaiczną kwestię: w moim włączniku od strony kierowcy fabrycznie był zimny lut na jednym ze styków włącznika szyby pasażera... Nie weim jak to rozumieć... Naprawa sprowadziła się do użycia lutownicy i rozgrzania spoiwa na nowo... :) Zatem parę groszy w ten sposób dało się zaoszczędzić. Oczywiście nikomu nie bronię wymieniać od razu kompletu obu włączników - jednak co to za frajda z grzebania w autku? :)

    Mam nadzieję, że komuś ten opis pomoże.
    I na koniec jeszcze kilka fotografii:
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych. Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    tehaceole

    Poziom 28  
    Offline 
    tehaceole napisał 1223 postów o ocenie 151, pomógł 102 razy. Mieszka w mieście Koszalin. Jest z nami od 2004 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    pawcio1979
    Poziom 16  
    U mnie w firmówce ten sam problem, szyba pasażera przyciskiem może być tylko podnoszona. W ostatnie upały radziłem sobie w taki sposób że opuszczałem / podnosiłem szybę zworkami po swojemu. Teraz podjadę do "majstra" który ma mój włącznik (miał załatwić nowy) i obadam jak będzie działać opisanym wyżej sposobem.
  • #3
    tehaceole

    Poziom 28  
    pawcio1979 przede wszystkim musisz zdiagnozować który z włączników jest uszkodzony bo wcale nie jest powiedziane, że to ten w drzwiach pasażera. U mnie zaprezentowany sposób rozwiązał problem :)
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    viper111
    Poziom 13  
    Witam, wyczerpujący opis:)

    Ja mam za to problem z szyba kierowcy mianowicie nie działa. Słychać jak gdzieś pod deska rozdzielcza (pod zegarami, w okolicy kolumny kierowniczej) załącza się przekaźnik ale nic się nie dzieje. Co ważne szyba pasażera otwiera się zarówno od strony kierowcy jak i pasażera. Aha i najważniejsze, podłączyłem od kolegi włączniki drzwi kierowcy i bez zmian czyli wychodzi jakby przekaźnik pod deska rozdzielcza. Pytanie gdzie on jest dokładnie, jak do niego się dostać i czy faktycznie on mógł się popsuć - czy dobrze zdiagnozowałem?
  • #5
    tehaceole

    Poziom 28  
    viper111 - przekaźniki znajdziesz pod kierownicą po prawej stronie pod osłonami. Co do usterki - ciężko mi powiedzieć. Musisz ze schematem prześledzić sygnał i tyle :) Zacząłbym od sprawdzenia tego przekaźnika, który realizuje funkcję domykania.
  • #6
    viper111
    Poziom 13  
    tehaceole napisał:
    viper111 - przekaźniki znajdziesz pod kierownicą po prawej stronie pod osłonami. Co do usterki - ciężko mi powiedzieć. Musisz ze schematem prześledzić sygnał i tyle :) Zacząłbym od sprawdzenia tego przekaźnika, który realizuje funkcję domykania.


    A czy możesz podpowiedzieć jak zdjąć tę dolna osłonę? Dzisiaj trochę rozebrałem i jakoś nie bardzo moglem zdjąć te dolna osłonę?
  • #7
    tehaceole

    Poziom 28  
    Jutro postaram się cyknąć fotkę. U mnie są wszystkie fabryczne osłony i nie ma żadnego problemu z dostępem do tych przekaźników. Wystarczy tylko rękę wsunąć.
  • #9
    tehaceole

    Poziom 28  
    Źle mnie zrozumiałeś. :) "Pod kierownicą" to miałem na myśli dosłownie "pod" - czyli pod kierownicą a nad pedałami... :)
  • #10
    viper111
    Poziom 13  
    OK. To zdjęcie by duzo pomogło:)
    Szukając dalej znalazłem moduł podnoszenia szyb (nr części 8200021109)

    Zdjęcia poniżej. Zdaje się, że znajduje się on w drzwiach kierowcy? (zaznaczyłem na czerwono). Pytanie zatem jakie zadanie ma moduł podnoszenia szyk vs przekaźnik pod kierownicą?

    Może zatem prędzej ten moduł się uszkodził?
  • #11
    tehaceole

    Poziom 28  
    Aaa... Tu jest pies pogrzebany. Byłem święcie przekonany, że ten moduł zabudowany jest w formie przekaźnika właśnie w tym miejscu o którym mówię. A więc będą tam tylko przekaźniki R3 i R4.
    Zwierając A1 lub A5 tego modułu do masy powodujesz podnoszenie / opuszczanie szyby. On odwraca polaryzację (zamienia plus z minusem) żeby silnik mógł obracać się w obie strony. Dodatkowo umożliwia opuszczenie / podniesienie szyby automatycznie bez potrzeby trzymania przycisku. Zacząłbym od sprawdzenia przy pomocy zworki czy moduł zareaguje na zwieranie do masy A1 lub A5. No i przy pomocy żarówki czy wogóle dostaje napięcie.
  • #12
    viper111
    Poziom 13  
    Ok zatem jutro sprawdzę ten moduł.

    p.s. mam głupie pytanie ale wolę dopytać zanim zrobię zwarcie - który na tym schemacie jest A5? Zaznaczono "A1" a potem cyfrę "5".
  • #13
    tehaceole

    Poziom 28  
    Zaznaczyłem Ci na rysunku kolorami co masz zwierać we wtyczce włącznika w drzwiach kierowcy:
    czerwony - otwieranie
    zielony - zamykanie
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.
  • #14
    viper111
    Poziom 13  
    Witam ponownie,
    dopiero wczoraj udało mi się rozebrać drzwi i ... no właśnie okazało się że w moim Primastarze z 2008 roku w drzwiach nie ma tego modułu! Musi on być zatem gdzieś pod kierownicą bo jak naciskam włącznik opuszczania/podnoszenia szyby kierowcy to właśnie spod kierownicy dobiega dźwięk załączanego modułu (takie klik, klik).
    Prawdopodobnie w starszych modelach moduł był w drzwiach?

    Czy zatem ktoś miałby możliwość podpowiedzieć jak się dostać do tego modułu?
  • #15
    viper111
    Poziom 13  
    Witam,
    w końcu udało mi się sprawę zdiagnozować i naprawić. Jak się okazało silnik podnoszenia szyb się popsuł. Co ciekawe po oczyszczeniu silnik działa ok:)

    p.s. modułu wskazanego na powyższych zdjęciach w mojej wersji z 2008 r (rok modelowy 2009) w ogóle nie ma!!!
  • #16
    tehaceole

    Poziom 28  
    viper111 cieszę się, że doszedłeś do rozwiązania. Pamiętam jak sam kląłem na te niedziałające włączniki (w moim przypadku)...
    Do swojego dorzuciłem ostatnio tylko moduł włączania świateł mijania po uruchomieniu silnika (mój wypust) no i brzęczyki ostrzegawcze podłączone pod światła od biegu wstecznego co by mi jakaś siermięga nie wlazła pod koła gdy cofam.
  • #17
    netymark
    Poziom 9  
    Witam,
    być może odgrzeję kotleta ale kilka info może się komuś przydać.

    viper111 - ten twój

    Cytat:
    moduł podnoszenia szyb (nr części 8200021109)

    to moduł do automatycznego otwierania szyby. Niektóre egzemplarze to mają, niektóre nie. Jeśli go masz to możesz szybę jednym przyciśnięciem otworzyć / zamknąć całkowicie.


    tehaceole - ten moduł nie działa do końca tak jak opisałeś. Prawdą jest, że

    Cytat:
    odwraca polaryzację (zamienia plus z minusem) żeby silnik mógł obracać się w obie strony

    jednak działa to w nieco inny sposób (opisany zresztą w tabelce na drugim schemacie w twoim pierwszym poście otwierającym ten temat).
    Jeśli masz w drzwiach kierowcy moduł automatycznego podnoszenia szyb to przełącznik szyby kierowcy musi posiadać dwa położenia pracy, a w środku dodatkowy (u mnie przezroczysty) plastik. Gdy podnosisz przełącznik kierowcy w pierwszą pozycję, rzeczywiście moduł dostaje masę na przewód sterujący (cienki). Dopóki trzymasz przełącznik wciśnięty szyba się porusza. Puszczasz przycisk szyba staje. Do sterowania automatem potrzebny jest plastik w przełączniku, który odpowiada za pozycję nr2.

    Sterowanie automatem.
    Załóżmy, że chcemy opuścić szybę. Wciskamy przycisk opuszczania szyby kierowcy w położenie nr1, moduł dostaje masę na pin sterujący opuszczeniem szyby i zasila silnik szyby tak, aby szyba opadła. W momencie, gdy chcesz uruchomić automat wciskasz przełącznik niżej, w pozycję nr2 i w tym momencie (i to jest najciekawsze) automat dostaje masę na pin sterujący podnoszeniem szyby (przy czym pin od opuszczania cały czas ma masę). Moduł odczytuje, że dostał masę na drugi pin sterujący i załącza automat w kierunku, w którym szyba już jechała. Szyba jedzie do końca aż do momentu gdy osiągnie punkt końcowy lub do momentu, gdy na pinie sterującym automatem ponownie pojawi się jakaś masa.
    Podnoszenie działa analogicznie tylko w drugą stronę.


    viper111 - dodaję zdjęcie modułu z rozrysowanymi pinami bo rzeczywiście ten schemat połączeń jest mało przemyślany

    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    Do kompletu przyda się jeszcze schemat, który znalazłem na innym forum: Renault.auto.com.pl
    Podziękowania dla użytkownika eekz, który go tam wkleił bo jest bardzo mocno przydatny.

    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    Jeśli się go dobrze zrozumie to założenie automatu do szyby pasażera to bułka z masłem a najtrudniejsze w tej operacji to zakładanie boczków :)
  • #18
    RolandV
    Poziom 10  
    Odgrzebuję temat.
    Szukam przyczyny nie działania podnoszenia szyby w traficu 2003 rok od strony pasażera i po sprawdzeniu instalacji dochodzę do wniosku że to wina silnika ale chcę się upewnić, mam 2 zworki przy wtyczce silnika, oba są to plusy a minus jest na obudowie? Jeśli podam plus bezpośrednio z aku do którejś ze zworek to silnik powinien się ruszyć ? Pytam bo u mnie się nie rusza.
  • #19
    netymark
    Poziom 9  
    Odepnij wtyczkę i całą instalację z auta zanim coś spalisz. Podepnij silnik na krótko do aku i już wszystko wiadomo.
  • #20
    RolandV
    Poziom 10  
    Ok sprawdzone, silnik działa.
    Minus nie jest przez masę ale przez wtyczkę razem z plusem. Zależnie od tego gdzie podawany jest minus a gdzie plus zmienia się kierunek pracy silnika.
    U mnie uwalony jest przycisk od strony kierowcy.
  • #21
    Zubrzycki Music
    Poziom 1  
    Cześć. Dziękuję za poradę, bo miałem właśnie problem z otwieraniem szyby pasażera.
    Oto objawy jakie się kolejno pojawiały:
    - stopniowe łączenie/niełączenie otwierania szyby sterowaniem od strony pasażera, a działanie sterowania od strony kierowcy
    - następnie całkowity brak reakcji sterowania ze strony pasażera oraz stopniowe łączenie/niełączenie otwierania po stronie kierowcy aż do całkowitego zaniku sterowania po stronie kierowcy

    U mnie przyczyną problemu okazał się "zimny lut" na płytce w kostce sterowania po stronie kierowcy. Dla zainteresowanych wrzucam swoje fotki - może komuś pomogą :-)

    1. tutaj mój "skuteczny mostek" w kostce od kierowcy w celu sprawdzenia działania włącznika w drzwiach po stronie pasażera z pominięciem włączników po stronie kierowcy - u mnie w takim układzie przycisk od strony pasażera działał :-)
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    2. więc kolejną rzeczą było sprawdzenie przełącznika po stronie kierowcy, z którego wymontowałem ten oto element i rozdzieliłem go na dwie części
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    3. ...i BINGO !!! Znalazłem moją przyczynę :-) Poprawiłem "zimny lut" i przed złożeniem wszystkiego do kupy sprawdziłem czy wszystko działa - DZIAŁA do dziś :-)
    Renault Trafic - diagnoza usterki szyb elektrycznych.

    Dziękuję za pomoc i uwagę.
  • #22
    MarcinUM
    Poziom 9  
    Czy ktoś wie gdzie są przekaźniki od szyb w Opel Vivaro 2004 r. 1.9 CDTI? Za działanie otwierania/zamykania szyb jest 1 czy 2 przekaźniki? Gdzie ich szukać?
  • #23
    vinz
    Poziom 8  
    Odświeżam temat dot. modułu. Czy da się obejść moduł domykania szyb ? Mam wszystkie elementy, oprócz modułu. Po połączeniu nic nie działa. Pewnie cały układ zamyka ta właśnie rzecz. Używanego modułu nie mogę znaleźć. W autoryzowanym salonie, człowiek powiedział, że też nie może go odszukać. Pomoże ktoś ?