Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sparwdzenie sondy lamba, zasada dzialania

dj.mach 11 Mar 2005 22:06 34369 1
  • #1 11 Mar 2005 22:06
    dj.mach
    Poziom 17  

    Mam pytanie czy jest możliwosc sprawdzenia sonndy lambda, czy jest uszkodzona??jesli tak to jak mozna to sprawdzic

    1 1
  • #2 11 Mar 2005 22:15
    Mariogr
    Poziom 17  

    cytat :

    Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi spalinami.
    Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa.
    Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
    Wymuszone tymi wahaniami naprzemienne procesy utleniania i redukcji są korzystne dla pracy dopalacza katalitycznego.
    Nowa sonda lambda wykonuje w ciągu 10 sekund więcej niż 5 cykli zmian napięcia.
    Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która następuje w ciągu 50 ms) czasu trwania wtrysku (dawki paliwa).
    Sonda lambda zaczyna wytwarzać napięcie, gdy osiąga temperaturę pracy około 300 (0C) i w najnowszych rozwiązaniach układów wylotowych w celu skrócenia do kilku sekund czasu oczekiwania na pracę sondy w jej korpusie umieszcza się grzałkę. Dzięki temu zaczyna się ona pracować już po 20, 30 sekundach po uruchomieniu pojazdu.
    Najwyższą wydajność sonda osiąga w temperaturach około 500, 600 (0C) i jest wytrzymała na temperatury nawet 900, 950 (0C).
    Sonda w czasie eksploatacji pojazdu nie wymaga żadnej obsługi. Jednak w miarę użytkowania osadzają się na niej różne zanieczyszczenia zakłócające jej pracę.
    Wysoka temperatura działa na sondę samoczyszcząco. Im wyższa temperatura, tym proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy 600 (0C) wymaga 4 godzin, ale już 800 (0C) tylko 10 minut.

    Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:

    - zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
    - samoistne osady na rurze wydechowej,
    - czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
    - nierównomierna praca silnika,
    - zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin.

    Po zauważeniu któregoś z tych objawów należy niezwłocznie poddać silnik diagnostyce w autoryzowanej stacji obsługi. Dłuższa praca silnika z uszkodzoną sondą, oprócz większego zużycia paliwa, może doprowadzić do zniszczenia katalizatora.

    rys. sonda2
    1 - porowata ceramika ochronna
    2 - ceramika specjalna z tlenku cyrkonu(ZrO2)
    3 i 6 - zewnętrzna i wewnętrzna powłoka warstwy platyny
    4 - styk obudowy z masą
    5 - woltomierz
    7 - styk elektryczny
    8 - rura wydechowa

    rys.sonda3a
    Podgrzewana sonda lambda

    1 - obudowa
    2 - element ceramiczny
    3 - przewody zasilające
    4 - osłona ze szczelinami
    5 - rdzeń z dwutlenku cyrkonu
    6 - złącze kontaktowe
    7 - zewnętrzna obudowa
    8 - element ogrzewający
    9 - zacisk

    to chyba wystarczy ?

    15