Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

toshiba satellite a300-1eh - Nagle wyłącza się laptop

28 Sie 2013 14:56 14739 30
  • Poziom 9  
    Witam,

    Mam dziwny problem z moim staruszkiem. Mianowicie system ni z gruszki ni z pietruszki się wyłącza, a czasami restartuje. Od włączenia może to wystąpić po pięciu minutach lub bo 20 sekundach. Często system także wiesza się na starcie.

    ALE

    Jeśli przykładowo włączę na nim coś co bardziej obciąża procesor np. jakaś grę to komputer działa zupełnie normalnie i potrafi chodzić bez wyłączenia cały dzień...
    Sprawdzałem stan dysku HDDlifem i jest 100% sprawny, temperatury także są w normie. Czy to wina systemu czy przegrzewa się jakiś tranzystor. Jest to bardzo irytujące ponieważ nie mogę siedzieć tylko przeglądając internet bo od razu ciach i pozamiatane.
  • Poziom 43  
    Nish napisał:
    Sprawdzałem stan dysku HDDlifem i jest 100% sprawny
    :)
    To dla pewności prosimy o normalny SMART - może być z HDtune lub CrystalDiskInfo - może być z Twojego programiku, jeśli go ma.
    Memtest z bootowalnego pena/DVD.

    Odkurzane chłodzenie kiedy?
  • Spec od komputerów
    Podaj oznaczenie kodowe płyty. Prawdopodobnie jest to płyta ze słynnym kondensatorem NEC/Tokin.
    Czy podczas pracy na baterii problem również występuje?
  • Poziom 9  
    Bateria niestety jest już trefna i trzyma bardzo króciutko. normalny smart czyli error scana mam zrobić ?

    odkurzane było z 3 tygodnie temu :)
  • Poziom 43  
    Nish napisał:
    normalny smart czyli error scana mam zrobić ?

    Nie error scana tylko parametry SMART - soft podałem.
    safbot1st napisał:
    Memtest z bootowalnego pena/DVD.

    Polecam podanie
    miecho18 napisał:
    Podaj oznaczenie kodowe płyty. Prawdopodobnie jest to płyta ze słynnym kondensatorem NEC/Tokin.

    Kolega Miecho może mieć cenne info dla Ciebie.
  • Poziom 43  
    Nish napisał:
    Sprawdzałem stan dysku HDDlifem i jest 100% sprawny

    Nie, nie jest. Dysk jest uszkodzony.
  • Spec od komputerów
    Dysk jest uszkodzony i kwalifikuje się do wymiany - to na pewno.
    Nish napisał:
    oznaczenie kodowe płyty głównej rozumiem, ze musze rozebrać kompa żeby sprawdzić ?

    Tak.
  • Poziom 43  
    Memtest zrób, jednak dysk uszkodzony:
    parametr 05
    Nie wrzuciłeś całego screena! Tam niżej są jeszcze dane!

    Dodano po 13 [minuty]:

    Nish napisał:
    Jeśli przykładowo włączę na nim coś co bardziej obciąża procesor np. jakaś grę to komputer działa zupełnie normalnie i potrafi chodzić bez wyłączenia cały dzień...

    Jest jeszcze teoria przegrzewania się.
    Pod dużym obciążeniem wentylator wchodzi na wysokie obroty i daje radę chłodzić, a w trybie www "dywanik" z kurzu, włosów (bardziej drastyczne pominę) blokuje wylot i wentyl na niskich obrotach nie wypycha tyle gorącego powietrza ile przewidział producent.
    Odkurzanie nie zaszkodzi - otworzyć klapkę od spodu od strony chłodzenia - odkręcić radiator i wyjąć "dywnik". Lub w starszych modelach trzeba rozkręcić ... całą obudowę :)
    Najpierw ustal
    miecho18 napisał:
    Podaj oznaczenie kodowe płyty.

    Powinno być widoczne w programie cpu-z na zakładce "Motherboard" - ściągnij programik i sprawdź. Przy ewentualnej wymianie "słynnego" kondensatora upieczesz 2 pieczenie na 1 ogniu - odkurzysz chłodzenie przy okazji.
  • Poziom 9  
    Odkurzałem go więc na pewno jest czysty radiator jak i blaszki :) Więc przegrzewanie raczej odpada.

    Przepraszam już dorzucam tą resztę, którą zjadłem.
    (C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
    (DF) Load/Unload Retry Count 100 100 0 0 Ok

    ok to mem test jutro zrobię. Chyba, że to wina dysku ewidentnie.
    W cpu-z niestety jest tylko chipset (GM965) i Southbridge 82801HMB(ICH8-ME).
  • Poziom 43  
    Nish napisał:
    Odkurzałem go więc na pewno jest czysty radiator jak i blaszki :) Więc przegrzewanie raczej odpada.

    Sprężonym powietrzem, czy rozbierając? ;)
  • Poziom 43  
    "blaszki" fachowo zwiemy finami i są częścią radiatora ;)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Czekamy na memtest. Dysk w takim stanie można jeszcze zerować i remapować programem MHDD.
  • Spec od komputerów
    Teraz dopiero doczytałem, że model to A300-1EH, czyli posiada płytę z kondensatorem NEC/Tokin. Czeka Cię wizyta w serwisie.
    safbot1st napisał:
    Dysk w takim stanie można jeszcze zerować i remapować programem MHDD.

    W jakim celu?
  • Poziom 43  
    miecho18 napisał:
    safbot1st napisał:
    Dysk w takim stanie można jeszcze zerować i remapować programem MHDD.

    W jakim celu?

    W celu pominięcia BADów na hdd?
    Jednak w kontekście:
    miecho18 napisał:
    Teraz dopiero doczytałem, że model to A300-1EH, czyli posiada płytę z kondensatorem NEC/Tokin. Czeka Cię wizyta w serwisie.

    Rozumiem, że problem SMART dysku jest już zupełnie nieistotny?
    Chyba, że to ww. kondensator ubił hdd.
  • Poziom 30  
    Dysk swoją drogą, a zasilanie procesora swoją. Ciekaw jestem czy autor przedmuchał tylko radiatory, czy pomyślał jeszcze o wymianie past i termopadów.
  • Spec od komputerów
    safbot1st napisał:
    miecho18 napisał:
    safbot1st napisał:
    Dysk w takim stanie można jeszcze zerować i remapować programem MHDD.

    W jakim celu?

    W celu pominięcia BADów na hdd?

    Wytłumacz mi w jaki sposób zerowanie i remap pozwoli ominąć uszkodzone sektory.

    Dodano po 1 [minuty]:

    safbot1st napisał:

    miecho18 napisał:
    Teraz dopiero doczytałem, że model to A300-1EH, czyli posiada płytę z kondensatorem NEC/Tokin. Czeka Cię wizyta w serwisie.

    Rozumiem, że problem SMART dysku jest już zupełnie nieistotny?
    Chyba, że to ww. kondensator ubił hdd.

    Jest istotny, gdyż przy okazji wyszło, że HDD też jest uszkodzony, natomiast w żadnym wypadku uszkodzenie HDD nie spowoduje wyłączenia się laptopa, dlatego stawiam na owy kondensator.
  • Poziom 43  
    miecho18 napisał:
    natomiast w żadnym wypadku uszkodzenie HDD nie spowoduje wyłączenia się laptopa.
    Śmiem wątpić... zwieszkę na pewno, więc czemu by nie wyłączenie...
  • Poziom 24  
    Potwierdzam wypowiedź Miecho18 - DO wymiany kondensator NEC/TOKIN (przy procku) Typowy objaw tych modeli, i dokładnie takie zachowanie wskazują na uszkodzenie w/w elementu.
  • Poziom 9  
    a jestem w stanie zam to jakoś wymienić jeśli się nie boj i nie mam dwóch lewych rąk ?
  • Poziom 24  
    Lewe czy prawe, ale czy masz odpowiedni sprzęt i kondensatory na podmianę?
  • Poziom 9  
    sprzęt moze i by się znalazł a kondensatory można kupić, czy się mylę ?
  • Poziom 13  
    Co do nowych kondensatorów to często są z nimi problemy ze względu na zbyt wysokie ESR. Mniej problematyczne są kondensatory z wyluty z innych płyt głównych.
  • Poziom 24  
    Ja stosuję tantale 6x330µF z wylutu. Zawsze pomaga. Łączna pojemność nie może być mniejsza niż 1,2 - 1,8mF.
  • Poziom 30  
    Od razu wspomnę, że wylut kondensatora od nec/tokin nie należy do łatwych, także decyzja należy do Ciebie.
  • Poziom 24  
    adeq4 napisał:
    Od razu wspomnę, że wylut kondensatora od nec/tokin nie należy do łatwych, także decyzja należy do Ciebie.


    Fakt, nie jest to najfajniejsza zabawa ;)
  • Poziom 10  
    Mam podobny problem z A300 - 1GN.
    Laptop po pełnym przeglądzie tj. czyszczenie wymiennika, wentylatora,
    wymiana pasty i thermopadów - grafika wymienna.

    Jednakże problem nie ustał, to znaczy krótko po uruchomieniu systemu,
    laptop samoczynnie się resetuje. Obwiniałbym ten niechlubny kondensator,
    gdyby nie fakt iż komputer pracuje normalnie na WinXP z HirensBoot'a,
    na S&M Stress Test na 100% obciążeniu. MemTest - RAM w 100% w porządku.
    Dysk ma co najmniej 1 badsector.
    Laptop pracuje na nieoryginalnym zasilaczu, ale wątpię żeby on był winien.

    Czy mimo to ten kondensator dalej może być do wymiany?
  • Poziom 30  
    Jak dysk ma badsektory to on może być winien restartom. Zainstaluj system na innym dysku ze sterownikami i testuj.
  • Poziom 25  
    Niestety uszkodzony dysk w odosobnionych przypadkach może powodować wyłączenie laptopa a nawet całkowity brak reakcji na włącznik. Jeżeli chodzi o demontaż hybrydowego kondensatora to jest dość prosty i nie sprawia większych problemów. Potrzebujesz jedynie przyzwoitej lutownicy. Wstawić możesz 4x330uF, 6x220uF lub 6x330uF na 2,5V.
  • Poziom 10  
    Dzięki za odpowiedzi. Sugerujecie, że dysk może być winien, czyli mam rozumieć, że kindensator warto wymienić zapobiegawczo, jednakże moje testy sugerują iż na tę chwilę nie wykazuje problemów.