Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer spalania do samochodu

lukasixthm 02 Wrz 2013 23:09 32052 36
  • Komputer spalania do samochodu

    Witam.
    Dziś chciałem zaprezentować układ, który powstał już jakiś czas temu. Jest nim samochodowy "komputer" pokładowy. Urządzenie może troche na wyrost nazwane komputerem. Coś tam jednak liczy więc można go tak nazywać.

    Założenie było następujące: zbudować układzik do wyświetlania informacji o zużywanych ilościach paliwa. Dodatkowo na wyświetlaczu znalazło się miejsce na cyfrowy prędkościomierz i wskaźnik napięcia akumulatora - czasem się przydaje.

    Konstrukcja - jak widać na schemacie - to układ oparty o procesor atmega8, zegar czasu rzeczywistego, wyświetlacz lcd, optotranzystory do zbierania sygnałów i takie tam elementy RC...
    Chciałem aby całość była jak najmniejsza - chyba się udało. Wszystko mieści się pod płytką wyświetlacza na dwustronnej PCB którą wykonywałem po raz pierwszy. Niestety nie mam jakoś zdjęć płytki po trawieniu... Te które zamieszczam też nie są wersją "jeżdżącą" w aucie. Zostały umyte z kalafoni - zdjęć po tym zabiegu niestety nie posiadam.
    Układ wyświetla 4 informację:
    -chwilowe spalanie [L/100km] i [L/h]
    -średnie spalanie [L/100km]
    -prędkość [km/h]
    -napięcie akumulatora [V]

    Spalanie chwilowe zmienia się z litrów/godzinę na litry/100km po przekroczeniu (chyba) 12km/h. Z boku obudowy jest przycisk służący do kasowania (zerowania) średniego spalania. Układ PCF służy za zewnętrzny generator przerwania co 1 sekunde. W tym czasie zbierane i przeliczane są informacje o liczbie impulsów z przewodu vss i czasie otwarcia wtrysku. Po przeliczeniach (również co 1 sekunde) informację są aktualizowane na wyświetlaczu.
    Program napisany w bascomie. Nie chciałbym udostępniać kodu, ponieważ program w 95% jest moją własnością. Reszta to zlepek różnych rozwiązań z zamieszczanych na elektrodzie Komputerków spalania.
    Wyświetlacz LCD 2x16 znaków. Białe litery na czarnym tle (32zł na...). Super wszystko widać w słońcu.

    Nie wiem co pisać więc może zakończę i będe odpowiadał w pytaniach.

    Krótki kosztorys:
    -wyswietlacz 32zł
    -procesor 12zł
    -obudowa 5zł
    -PCF 3zł
    -inne ??
    Razem około 60zł

    Zdjęcia:
    Komputer spalania do samochodu Komputer spalania do samochodu Komputer spalania do samochodu Komputer spalania do samochodu Komputer spalania do samochodu Komputer spalania do samochodu


    Film:

    Link



    W załącznikach schemat za pół punkta jako PNG i spakowane schemat oraz płytka do eagla 6.4.0

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Offline 
    Specjalizuje się w: automatyka ciepłownicza, elektronika
    lukasixthm napisał 594 postów o ocenie 319, pomógł 58 razy. Mieszka w mieście Ostrowiec Świętokrzyski. Jest z nami od 2009 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Alfred_92
    Poziom 32  
    Jak zawsze plus za własny wysiłek i chęci, ale są dwie rzeczy które drażnią mianowicie, ta obudowa wygląda masakrycznie w tak widocznym miejscu, dwa to wyświetlanie wszystkich informacji naraz powoduje że gdy spoglądamy na wyświetlacz dostajemy po oczach nawałem informacji i w pierwszym momencie nie wiemy jakich, można by tutaj zastosować przełączanie poszczególnych ekranów (i na każdym ekranie zamieścić informacje w grupach np napięcie i prędkość itd).
    Tak z ciekawości, czy jest już kolega po testach w stanie określić % błąd wskazań odnośnie zużycia paliwa. Fajną sprawą byłoby również opcja pomiaru czasu podróży i średniej prędkości w trakcie danej podróży
  • #3
    glapsson
    Poziom 18  
    Sugerowałbym zastosowanie innego wyswietlacza i doprowadzenie do sytuacji takiej aby informacje były wyśwetlane jedna pod drugą -- jest to wtedy bardzo czytelne.
    Druga sprawa to umieszczenie jednostek na ekranie - niezbyt praktyczne jest zastosowanie przesuwania jednostek oraz ich bezpośrednie przyklejenie do wyświetlanych wartości - utrudnia to odczyt. Sugeruje jak wyżej zastosować wyswietlanie jedno pod drugim z założeniem wartość z jedej strony ekranu ( przecinek pod przecinkiem ) a po drugiej stronie ekranu jednostki. Takie rozmieszczenie jest czytelne w mgnieniu oka.
    Nie ma potrzeby szukania rzecinka czy pomyłki w zwiazku z odczytem.

    Nawiazując do kolegi wyżej odnośnie dodatkowych funkcji.

    Bardziej przydatne wydaje mi się zastosowanie zasiegu - czyli ile nam zostało paliwa i na ile kilometrów ( przy obecnym stylu jazdy czyli średnim spalaniu) nam go wystarczy.

    Wysiłek jednak nagradzam opinia pozytywną - jest to projekt, który na pewno można rozwinąć.
    Obudowa - tragedia do momentu pokazania obudowy podobał mi się bardziej.
    Stosunek - cena a funkcjonalnośc - ok
    Najważniejsze że w twoim przypadku spełnia oczekiwania.
  • #4
    wodzinek212
    Poziom 12  
    Ścięty radiator od stabilizatora mistrzostwo:)
  • #5
    tokrzych
    Poziom 15  
    Myślę że ten niebieski wyświetlacz z białymi literkami ma bardzo duży czas bezwładności i staje się przez to mało czytelny przy szybkich zmianach wyświetlanych informacji. Moim zdaniem lepiej sprawdził by się tu zwykły wyświetlacz o zielonkawym tle z czarnymi znakami i nie męczył by tak wzroku przy jeździe nocnej.
  • #6
    Krykkk
    Poziom 13  
    Witam. Popełniłem podobny komputerek tylko na AtMega16.
    Może zainspiruje Cię kilka pomysłów jakie tam zawarłem. Dodam, że komputerek u mnie w aucie działa już około 2 lata i nic złego się z nim nie dzieje, a zmontowany jest na płytce uniwersalnej.

    Pozdrawiam.


    Link do youtub-a :


    Link
  • #7
    Alfred_92
    Poziom 32  
    Krykkk napisał:
    Witam. Popełniłem podobny komputerek tylko na AtMega16.
    Może zainspiruje Cię kilka pomysłów jakie tam zawarłem. Dodam, że komputerek u mnie w aucie działa już około 2 lata i nic złego się z nim nie dzieje, a zmontowany jest na płytce uniwersalnej.

    Pozdrawiam.


    Link do youtub-a :


    Link

    Kolego jeżeli posiada kolega jakiś dokładniejszy opis tego wynalazku niech kolega zamieści opis w swoim temacie w tym dziale bo chętnie bym się z tym zapoznał i wyjaśnił kilka kwestii (np sygnał prędkości w tym konkretnym aucie).
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #8
    cefaloid
    Poziom 32  
    Alfred_92 napisał:
    Kolego jeżeli posiada kolega jakiś dokładniejszy opis tego wynalazku niech kolega zamieści opis w swoim temacie w tym dziale bo chętnie bym się z tym zapoznał i wyjaśnił kilka kwestii (np sygnał prędkości w tym konkretnym aucie).


    Generalnie tego typu komputery pokładowe są w 99% ponownym wynajdywaniem koła bo przecież mozna sobie kupić OBD2/Bluetooth, połączyć ze smartfonem i uzyć aplikacji typu Torque gdzie wszystko to + sto innych rzeczy zostało już zrobione.

    Zalezy co kto chce osiagnąć.
    - kto chce komputer pokładowy ten nie musi się bawić, bierze interfejs + smartfon
    - kto chce się nauczyć elektroniki i programowania mikrokontrolerów, ten może i powinien wykonywać projekty takie jak ten.

    Funkcjonalnie jest to projekt gorszy jak uzycie smartfona i OBD2, wygląd też ma jaki ma (obudowa). Ale za to wykonanie takiego projektu wymaga wiedzy gdzie się podłączyć, jak przeliczyć, jak napisać program. I to jest w nim najbardziej wartościowe.

    Mam pytanie do autora czy udało mu się już w miarę porównać zmierzone spalanie z praktyką. Jak duży błąd odczytu wystepuje? W jaki sposób pomiar spalania i prędkosci został skalibrowany?
  • #9
    Alfred_92
    Poziom 32  
    cefaloid napisał:
    Alfred_92 napisał:
    Kolego jeżeli posiada kolega jakiś dokładniejszy opis tego wynalazku niech kolega zamieści opis w swoim temacie w tym dziale bo chętnie bym się z tym zapoznał i wyjaśnił kilka kwestii (np sygnał prędkości w tym konkretnym aucie).


    Generalnie tego typu komputery pokładowe są w 99% ponownym wynajdywaniem koła bo przecież mozna sobie kupić OBD2/Bluetooth, połączyć ze smartfonem i uzyć aplikacji typu Torque gdzie wszystko to + sto innych rzeczy zostało już zrobione.

    Zalezy co kto chce osiagnąć.
    - kto chce komputer pokładowy ten nie musi się bawić, bierze interfejs + smartfon
    - kto chce się nauczyć elektroniki i programowania mikrokontrolerów, ten może i powinien wykonywać projekty takie jak ten.

    Funkcjonalnie jest to projekt gorszy jak uzycie smartfona i OBD2, wygląd też ma jaki ma (obudowa). Ale za to wykonanie takiego projektu wymaga wiedzy gdzie się podłączyć, jak przeliczyć, jak napisać program. I to jest w nim najbardziej wartościowe.

    Mam pytanie do autora czy udało mu się już w miarę porównać zmierzone spalanie z praktyką. Jak duży błąd odczytu wystepuje? W jaki sposób pomiar spalania i prędkosci został skalibrowany?

    Najbardziej mnie zaciekawiło skąd kolega w tym golfie II wziął sygnał prędkości bo tam prędkościomierz jest napędzany linką. Czy użył zwrotnicy od wersji z ABS czy udało m się przerobić licznik na wersję z sygnałem z impulsatora.
  • #10
    vwpassat
    Poziom 14  
    Witam. Ja także popieram zastosowanie wyświetlacza z kolorowym podświetleniem i czarnymi znakami ponieważ jak na zastosowany tutaj wyświetlacz będzie świecić słońce to nie będzie nic widać a jak na taki wyświetlacz jaki zaproponowałem padnie słońce to jego czytelność będzie taka sama jak w ciemności z włączonym podświetleniem, to co napisałem biorę z własnych doświadczeń ponieważ takie wyświetlacze są stosowane w motocyklach i są bardzo czytelne.
  • #11
    marek_34
    Poziom 18  
    Cefaloid - nie każdy posiada samochód z obd2 a są starsze konstrukcję na wtryskach, do których można podłączyć taki komputerek. Nie każdy ma też smartfona.

    Alfred_92 - nie wiem akurat jak w golfie, ale jest wiele samochodów na wtrysku, które posiadają prędkościomierz na lince, i do tego impulsator w skrzyni na potrzeby ECU.
  • #12
    Krykkk
    Poziom 13  
    Alfred_92 napisał:
    Najbardziej mnie zaciekawiło skąd kolega w tym golfie II wziął sygnał prędkości bo tam prędkościomierz jest napędzany linką. Czy użył zwrotnicy od wersji z ABS czy udało m się przerobić licznik na wersję z sygnałem z impulsatora.


    Sprawa ma się w sposób następujący: nie wiem jak to jest w innych autach, mój golf nie posiada żadnego interfejsu OBD itp. itd. , nawet impulsatora w skrzyni, jest tylko zwykła linka. Cały trik polega na tym, że w golfach II liczniki są przystosowane do podłączenia czujnika przy samym liczniku (MFA obeznani w temacie będą wiedzieć o co chodzi, ale ja nie o tym :) ), a że ceny takowego są wysokie a czasem trudne do zdobycia w to miejsce wstawiłem zwykły hallotron, oczywiście odpowiednio dopasowany bo miejsca tam jest sporo i czymś tą przestrzeń trzeba zapełnić by to nie wyleciało.
  • #13
    grisza3
    Poziom 11  
    cefaloid napisał:
    Alfred_92 napisał:
    Kolego jeżeli posiada kolega jakiś dokładniejszy opis tego wynalazku niech kolega zamieści opis w swoim temacie w tym dziale bo chętnie bym się z tym zapoznał i wyjaśnił kilka kwestii (np sygnał prędkości w tym konkretnym aucie).


    Generalnie tego typu komputery pokładowe są w 99% ponownym wynajdywaniem koła bo przecież mozna sobie kupić OBD2/Bluetooth, połączyć ze smartfonem i uzyć aplikacji typu Torque gdzie wszystko to + sto innych rzeczy zostało już zrobione.

    Zalezy co kto chce osiagnąć.
    - kto chce komputer pokładowy ten nie musi się bawić, bierze interfejs + smartfon
    - kto chce się nauczyć elektroniki i programowania mikrokontrolerów, ten może i powinien wykonywać projekty takie jak ten.

    Funkcjonalnie jest to projekt gorszy jak uzycie smartfona i OBD2, wygląd też ma jaki ma (obudowa). Ale za to wykonanie takiego projektu wymaga wiedzy gdzie się podłączyć, jak przeliczyć, jak napisać program. I to jest w nim najbardziej wartościowe.


    Nie tak do końca z tym interfejsem....
    Dlaczego?
    Ponieważ przekopałem dużo stron, różnych for tematycznych (może nie znalazłem właściwego) i nie znalazłem interfejsu OBD2/Bluetooth współpracującego poprawnie z Oplem Astrą G rp. 1998 silnik 2.0 DTL (82KM). Jeżeli ktoś z forumowiczów posiada namiary na taki interfejs to proszę o informację.
  • #14
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Alfred_92 napisał:
    dwa to wyświetlanie wszystkich informacji naraz powoduje że gdy spoglądamy na wyświetlacz dostajemy po oczach nawałem informacji i w pierwszym momencie nie wiemy jakich


    Informacji nie jest wcale dużo i wystarczy przejechać kilka kilometrów żeby przyzwyczaić się do odczytów. Jeden rzut oka i odczyt potrzebnej informacji wykonany poprawnie...

    Co do obudowy. Trochę się zgodzę z opiniami, a trochę nie. Otóż. W rzeczywistości nie wygląda fatalnie. Jeśli chodzi o te zmarszczki to pojawiły się na obudowie przy temperaturze wewnątrz auta coś około 70 stopni - podczas ostatnich upałów. Na panel przedni jest naklejona czarna folia samoprzylepna i to ona się zmarszczyła.
    A co mi się wydaje najważniejsze (myślę, że Wam również) - umiejscowienie. Jak na moje warunki to nie było innego miejsca aby to urządzenie zamontować. Według moich założeń nie było mowy o jakimkolwiek cięciu plastików czy wycinaniu okienek. Samochód miał pozostać nienaruszony. Tak też się dzieje. W razie potrzeby odklejam urządzenie i nie pozostaje po nim żadna dziura czy coś podobnego.

    glapsson napisał:

    Sugerowałbym zastosowanie innego wyswietlacza (...)

    Druga sprawa to umieszczenie jednostek na ekranie - niezbyt praktyczne jest zastosowanie przesuwania jednostek oraz ich bezpośrednie przyklejenie do wyświetlanych wartości - utrudnia to odczyt.
    (...)
    Bardziej przydatne wydaje mi się zastosowanie zasiegu - czyli ile nam zostało paliwa i na ile kilometrów ( przy obecnym stylu jazdy czyli średnim spalaniu) nam go wystarczy.


    Jeśli chodzi o większy wyświetlacz to zapewniam, że jest to zbędne. Tym bardziej że urządzenie jest "zewnętrzne" i nie mam go w czym zabudować.

    Jednostki najważniejszych informacji (spalanie średnie, chwilowe) to ikony wielkości jednego pola i oddalone od wartości liczbowych również o jedno pole, na dodatek umieszczonych na krańcach linii. Nie wiem o jakich utrudnieniach mowa.

    Jeśli chodzi o zasięg to cały czas się nad tym zastanawiam. Ale do tego potrzebne jest wpisywanie przy tankowaniu ilości zatankowanego paliwa. Nie mam obecnie czasu na modernizację - ale... może w przyszłości.

    wodzinek212 napisał:
    Ścięty radiator od stabilizatora mistrzostwo:)


    Pewnie że mistrzostwo :) Stabilizator i tak jest zimny. Miałem chęć jeszcze go skrócić :)

    tokrzych napisał:
    Myślę że ten niebieski wyświetlacz z białymi literkami ma bardzo duży czas bezwładności i staje się przez to mało czytelny przy szybkich zmianach wyświetlanych informacji. Moim zdaniem lepiej sprawdził by się tu zwykły wyświetlacz o zielonkawym tle z czarnymi znakami i nie męczył by tak wzroku przy jeździe nocnej.


    Jaki niebieski??? Co ma do tego czas bezwładności? Szybkie zmiany? Opisu jest naprawdę niewiele - warto go przeczytać. Dla tych którym się nie chce napiszę jeszcze raz. Wyświetlacz to białe literki na czarnym tle. W pełnym święcącym na niego sierpniowym słońcu mam 100% czytelność. To nie jest też zwykły wyświetlacz tylko (nie pamiętam dokładnie) double negativ z jakimś tam systemem. W nocy nie widać że świeci a w dzień podświetlenie nie jest konieczne.


    cefaloid napisał:

    Mam pytanie do autora czy udało mu się już w miarę porównać zmierzone spalanie z praktyką. Jak duży błąd odczytu wystepuje? W jaki sposób pomiar spalania i prędkosci został skalibrowany?


    Prędkość została kalibrowana wskazaniami liczników wskazówkowych.
    Prędkość = mnoznik * liczba_impulsow_vss

    Liczba impulsów zliczana w czasie 1s. Wzór na mnożnik ma w swoim równaniu stałą drogi którą dobierałem doświadczalnie tak aby prędkość wskazywana z rzeczywistą się zgadzały. Na tej podstawie obliczane jest również zużycie (wszystko w jednostce czasu = 1s). Spalanie to kalibracja poprzez tankowanie - jazdę - dotankowanie. Na podstawie tych informacji dobierałem kolejną stałą do zastosowania w równaniach na spalanie.

    Błąd wskazań średniego spalania szacuję na (0,3-0,5)L. Wciąż to badam.


    vwpassat napisał:
    Witam. Ja także popieram zastosowanie wyświetlacza z kolorowym podświetleniem i czarnymi znakami ponieważ jak na zastosowany tutaj wyświetlacz będzie świecić słońce to nie będzie nic widać a jak na taki wyświetlacz jaki zaproponowałem padnie słońce to jego czytelność będzie taka sama jak w ciemności z włączonym podświetleniem, to co napisałem biorę z własnych doświadczeń ponieważ takie wyświetlacze są stosowane w motocyklach i są bardzo czytelne.


    Przecież zapewniam o 100% czytelności w słońcu. Szkoda że nie ma słońca bo bym to może jakoś udokumentował...


    A tak ogólnie to dziękuję za opinie i komentarze.
  • #15
    LA72
    Poziom 40  
  • #16
    tokrzych
    Poziom 15  
    Nie jestem leniem i opis przeczytałem dokładnie ale na filmie są białe znaki na niebieskim a nie czarnym tle dlatego tak napisałem.Takie wyświetlacze z białymi znakami i właśnie niebieskim tłem są obecnie w sprzedaży ale niestety mają większą bezwładność niż choćby takie jak te o których pisałem.Na filmie który zamieściłeś kiedy zmieniają się szybko cyfry 4,5,6,5,4,6 itd. jest bardzo denerwujące że zapala się cyfra 4 kiedy nie zgasła jeszcze cyfra 6 i wszystko jest rozmyte i mało czytelne . Obejrzyj film kolegi który umieścił w tym poście swój film w którym jakość wyświetlanych informacji jest dużo bardziej czytelna. Na twoim miejscu ten wyświetlacz przeznaczył bym co najwyżej na termometr.
  • #17
    dezmontnikus
    Poziom 21  
    Kiedyś też bawiłem się w komputer pokładowy :) Uczyniłem coś takiego do peugota 306, dość fajnie działał, w załączniku pełno plików, programów bascom, na których spędziłem trochę czasu plus płytki PCB może się komuś przydają, dość sporo informacji znalezionych po całym necie. Pilnie strzeżonych :) ale już mi się nie przydadzą. Programy trzeba poprzerabiać pod własne uznanie, jedne są lepsze, drugie gorsze, trzeba wybrać :)
    Komputer spalania do samochodu
    Komputer spalania do samochodu
    Komputer spalania do samochodu
    PCB wykonane przez marco47. Posiada je w swoim temacie na elektrodzie.

    PS. Tutaj zamontowany jeden z przykładowych z załącznika :) Peugeot 306.
    Komputer spalania do samochodu
  • #18
    nanab
    Poziom 27  
    W temacie obudowy przy mniejszym wyświetlaczu można małym kosztem coś naprawdę fajnego wyrzeźbić :)
    Komputer spalania do samochodu

    Do takich zastosowań najlepsze są wyświetlacze oled zamiast lcd, zwłaszcza że w samochodzie bywają dość ostre mrozy.
  • #19
    lukasixthm
    Poziom 23  
    No ładnie. Ale u mnie pod zegarami nie ma miejsca nawet na LCD 2x8. Co do OLED koszt samego wyświetlacza to 60zł.


    tokrzych napisał:
    Nie jestem leniem i opis przeczytałem dokładnie ale na filmie są białe znaki na niebieskim a nie czarnym tle dlatego tak napisałem.Takie wyświetlacze z białymi znakami i właśnie niebieskim tłem są obecnie w sprzedaży ale niestety mają większą bezwładność niż choćby takie jak te o których pisałem.Na filmie który zamieściłeś kiedy zmieniają się szybko cyfry 4,5,6,5,4,6 itd. jest bardzo denerwujące że zapala się cyfra 4 kiedy nie zgasła jeszcze cyfra 6 i wszystko jest rozmyte i mało czytelne . Obejrzyj film kolegi który umieścił w tym poście swój film w którym jakość wyświetlanych informacji jest dużo bardziej czytelna. Na twoim miejscu ten wyświetlacz przeznaczył bym co najwyżej na termometr.


    Nie wiem jak kolega patrzy ale podświetlenie jest czarne :D Do sterownika wentylacji w domu (również jest w DIY) zastosowałem taki o jakim kolega mówi i tam się zgodzę - bezwładność jest ogromna... A na filmie z komputerkiem wina leży również po stronie sprzętu nagrywającego. Rzeczywistość jest trochę inna. Na dodatek nagrywałem ten filmik kiedy na zewnątrz było 12 stopni. To go również spowolniło zanim się rozgrzał.
  • #20
    byrrt
    Poziom 21  
    Ja swego czasu kupiłem takie oto małe OLEDy:


    Link


    Generalnie tych małych oledów w niskiej cenie jest masę.. Myśl miałem taką aby to w końcu wkomponować i zrobić pomiar spalania u siebie ale w chwili obecnej czasu zupełnie na to brak :(

    Co jakiś czas pojawia się podobny projekt i wtedy znów mnie bierze..
    Mnie interesuje bardziej teoria - jak wygląda charakterystyka (przykładowa) ilości wtryskiwanego paliwa do czasu otwarcia wtryskiwacza - czy przeliczania jest dużo?
  • #21
    jarewa
    Poziom 31  
    A ja z innej beczki czemu nie bierzecie sygnału chwilowego spalania z ECU? prawie wszędzie on jest. Nawet motronic z 90lat posiadał gotowy sygnał spalania chwilowego.
  • #22
    tygrys28
    Poziom 17  
    Ciekawe urządzenie i jestem zainteresowany tym projektem ale czy będzie to prawidłowo współpracować z amerykańcem a konkretnie z Chrysler Cirrus LXI z silnikiem V6 i pojemności 2.5L - benzyna?.
    A jeśli tak to gdzie go w nim podpiąć by pokazywał stan faktyczny?

    pozdrawiam
    Tygrys 28
  • #23
    kajtaskajtas
    Poziom 12  
    jarewa napisał:
    A ja z innej beczki czemu nie bierzecie sygnału chwilowego spalania z ECU? prawie wszędzie on jest.

    Jakieś konkretniejsze informacje kolega może podrzucić? Bo jeśli znowu chodzi o OBD to już było wspomniane, że nie wszędzie jest. Mam AX '97 na motronicu, przeglądałem schematy instalacji i takiego sygnału nie zauważyłem, podobnie z resztą jak sygnału prędkości, który by się bardzo przydał.
  • #24
    jarewa
    Poziom 31  
    Nie nie chodzi o OBD, Większość aut ma oryginalne komputery podkładowe więc sygnał muszą skądś brać, większość ECU ma wyprowadzenia sygnału chwilowego spalania.
  • #25
    enterrupter
    Poziom 11  
    Witam,jak ustabilizować wynik pomiaru z rezystora znajdującego się w baku paliwa,problem polega na tym że podczas podjazdów czy też zjazdów z góry wynik pomiaru który biorę z tego rezystora ma duże wahania,piszę program w bascomie na atmega 8.
    Pozdrawiam.
  • #26
    Alfred_92
    Poziom 32  
    Może jakiś układ który będzie sprawdzał poziom paliwa w baku powiedzmy raz na minutę?
  • #27
    zygmunt7
    Poziom 12  
    Nie sądzę żeby coś takiego było możliwe do łatwego zrealizowania.
    Układ musiałby stale analizować i przeliczać całkę na objętość baku, którego powierzchnię trzeba by wcześniej opisać odpowiednimi wzorami, inaczej proste układy działałyby dokładnie tylko podczas jazdy po poziomej drodze.
    Tak mi się wydaje, jeśli się mylę proszę o sprostowanie.
  • #28
    jarewa
    Poziom 31  
    Dowiedz się o przekaźniku Audi VW 341
  • #29
    enterrupter
    Poziom 11  
    Oczywiście w programie uwzględniłem to poprzez wyliczanie średniej co kilka sekund,natomiast sam wynik wyświetlany jest trochę później,niestety i tak są wahania pomiarów,a jak działa wskaźnik poziomu paliwa w tablicy wskaźników w aucie gdzie wskazówka wskazuje pomiar bez wahania nawet podczas zjazdów i podjazdów?
  • #30
    zygmunt7
    Poziom 12  
    jarewa napisał:
    Dowiedz się o przekaźniku Audi VW 341


    Widzę że wiesz sporo, ale nie chcesz się tą wiedzą dzielić. Dajesz wskazówki ale one są zbyt ogólnikowe, jedyne co znalazłem to to że na popularnym portalu aukcjyjnym są takie po jakieś 30zł, ale do czego one służą to już nikt nie pisze :/

    Jak zidentyfikować sygnał spalania chwilowego w oryginalnym komputerze?


    enterrupter napisał:
    Oczywiście w programie uwzględniłem to poprzez wyliczanie średniej co kilka sekund,natomiast sam wynik wyświetlany jest trochę później,niestety i tak są wahania pomiarów,a jak działa wskaźnik poziomu paliwa w tablicy wskaźników w aucie gdzie wskazówka wskazuje pomiar bez wahania nawet podczas zjazdów i podjazdów?


    Pomiary brane są z przepływomierza? Widziałem taki wskaźnik w starym bmw.