Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vectra B 1.6 8V - LPG II gen. - kilka wad, przeróbka instalacji, regulacja

04 Sep 2013 12:36 7569 12
  • Level 17  
    Pacjent:
    Vectra B 1.6 8V - jednopunktowy wtrysk.
    Osprzęt instalacji LPG (II generacja)
    - sterownik Lecho Elektronika - MiniLambda
    - reduktor Tomasetto Asterik AT-07 do 100KM
    - wielozawór Tomasetto
    - silniczek krokowy w fazie lotnej

    Vectra B 1.6 8V - LPG II gen. - kilka wad, przeróbka instalacji, regulacja

    Problemy:
    - słychać wyraźne "psssss"z okolicy reduktora po wyłączeniu silnika, który pracował na LPG
    - ciężko odpala na rozgrzanym silniku
    - bardzo wolno napełnia się butla, często dystrybutor nie dobija butli, wyrzuca za wcześnie.

    Jeszcze sprawdzę czy wedle instrukcji sterownika, jest podłączona sonda i TPS, może to też ma gdzieś znaczenie.

    Pierwsze dwa problemy zapewne są związane z reduktorem.
    1.Czy dobrze rozumiem reduktor powinien zamykać zawór w fazie lotnej by on się nie ulatniał, czy może odpowiedzialny za to jest silniczek krokowy?
    2. W jakim położeniu powinna być ustawiona śruba znajdująca się przy silniczku krokowym i do czego ona służy?
    3. Czy warto regenerować ten reduktor, czy lepiej wymienić na Emmegas ML-94 lub Lovato RG92?
    4. Ostatni problem tyczy się pewnie wielozaworu, jego zabrudzenia?
  • Helpful post
    Level 38  
    Na twoje życzenie coś podpowiem ;-p

    ad 1) Odpowiedzialny jest za to zawór fazy ciekłej, jeśli przepuszcza to zalewa ci gazem.
    To AT07? Jak tak to spokojnie można regenerować, taki ostatnio robiłem, tylko osobno jest uszczelka płaszcza wodnego.
    ad 2) Ja do regulacji wykręcam ją na maximum, potem po regulacji, ustawiam tak, by prawie nie przytłumiała gazu przy 3000 obrotów, wtedy poprzez okres zimnej sondy będziesz miał ograniczoną ilość gazu tą śrubą :-)
    ad 3) Jw.
    ad 4)Tak lub przytkanego zaworu tankowania / rurki - tam jest taki zaworek w postaci kuleczki ze sprężynką, może coś tam zardzewiało ?
  • Level 17  
    psooya wrote:
    ad 4)Tak lub przytkanego zaworu tankowania / rurki - tam jest taki zaworek w postaci kuleczki ze sprężynką, może coś tam zardzewiało ?

    Tu jest wszystko okej, odkręciłem i sprawdziłem.

    Coraz bardziej słychać ulatniający gaz z reduktora. Pytanie czy w zestawie naprawczym jest jakiś element od tego zaworu, który można wymienić?
  • Level 38  
    Nie pamiętam, ale z tego zdjęcia wynika, że nie ma:
    http://autogaz-market.pl/komplety-naprawcze/22-tomasetto-at-07.html
    Rozbierz zaworek, wyczyść, ewentualnie obróć gumkę w tłoczku i po sprawie. Chyba że gaz się ulatnia na zewnątrz reduktora to grozi wybuchem no i zapewne jest uszkodzona membrana.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Tu masz za jedyne 35zł
    http://www.drypa.pl/produkt557_REDUKTORY_-_Cz...k_elektrozaworu_reduktora_Tomasetto_AT07.html
  • Level 17  
    psooya wrote:

    - bardzo wolno napełnia się butla, często dystrybutor nie dobija butli, wyrzuca za wcześnie.

    4. Ostatni problem tyczy się pewnie wielozaworu, jego zabrudzenia?

    ad 4)Tak lub przytkanego zaworu tankowania / rurki - tam jest taki zaworek w postaci kuleczki ze sprężynką, może coś tam zardzewiało ?


    Dzisiaj rozkręciłem wielozawór - był naprawdę czysty...
    Przejrzałem jak mniej więcej to działa i z tego co wywnioskowałem, część na zdjęciu zaznaczona na czerwono odpowiada za napełnianie. Zapodałem ciut WD40 (wydmuchałem nadmiar). Złożyłem wszystko.
    Na stacji zonk. Gaz napełniał się prawidłowo :)
    Ciekawe tylko na jak długo, może warto tę część nasmarować czymś bardziej trwałym (smar?)
    Vectra B 1.6 8V - LPG II gen. - kilka wad, przeróbka instalacji, regulacja
  • Level 17  
    Zregenerowałem dzisiaj reduktor, był bardzo brudny, sporo czyszczenia.

    Teraz chciałbym dobrze wyregulować gaz.

    Z tego co mi pisałeś śruba przy krokowcu odkręcona na max, potem ustawić tak aby nie przymulała auta przy 3000 tys.

    Tomasetto Asterik AT-07 ma dwie śruby, tak jak w temacie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1611324-60.html

    Doczytałem, dwa sprzeczne sposoby regulacji. Jaką radzisz zastosować?
  • Helpful post
    Level 38  
    Ja zaczynam od zamknięcia pracy membranie i reguluje śrubą ( na śrubokręt ) dawkę gazu na wolnych obrotach tak by miał optymalny skład (usłyszysz po obrotach, będą rosły - wzbogacasz, potem spadały - zalewasz), jak już to działa to wtedy zaczynam się bawić napięciem membrany, wstępnie ze 2 obroty można odkręcić i patrzeć jak działa sterownik LPG i jak pracuje sonda, aż uzyska się optimum, niejednokrotnie w tej regulacji potrzeba zmienić ilość gazu śrubą na śrubokręt. To taka zabawa, niema reguły a przynajmniej mnie się nie sprawdza żadna i dobieram na obserwacje sondy za pomocą testera na linijce led lub programu do sterownika. Zawsze sprawdzam czy w przedziale między 1000 a 3000 obrotów nadal mieszanka jest stechiometryczna bo już miałem przypadek, że brakowało kroków silnika krokowego i wybuchał. Jest zabawa :D
  • Level 17  
    Minął rok, zdarzają się niższe temperatury rano i wrócił mi problem z odpalaniem auta.
    Miałem nadzieję, że to problem z LPG, reduktorem ale mimo wszystko nadal to nie to.
    Staram się odpalać auto na pb i dopiero po czasie przełączać na LPG.

    Nie będę tutaj rozwijał tematu problemu, ale mam jedno istotne pytanie które może mi nieco objaśnić sytuację. Mianowicie czy uszkodzona pompa paliwowa w tej generacji LPG ma istotny wpływ na problem z odpalaniem na LPG? (w moim przypadku nie na amen- może dopiero pada?)
    Konkretnie mam na myśli to czy w jakiś sposób sterownik może uniemożliwiać uruchomienie auta na LPG? Spotkałem się z takim czymś w instalacji sekwencyjnej.

    W tej instalacji z tego co widziałem dopływ paliwa jest realizowany poprzez odłączenie wtrysku (sterowaniem przewodu w przełączniku LPG-PB)
    Jeszcze sprawdzę pozostałe przewody od przełącznika.
  • Level 17  
    Wiedza uzupełniona :)
  • Level 17  
    Po zaopatrzeniu się w tester sony lambdy dzisiaj wreszcie ustawiłem gaz tak, że jestem zadowolony. Nie gaśnie na skrzyżowaniach, nie gaśnie z górki, przyspiesza płynnie, wolne obroty w porządku.
    Teraz tylko oczekiwania wobec przyzwoitego spalania:)
  • Level 17  
    Ostateczne ustawienie - spalanie poniżej 10L/100km i pełne zadowolenie.