Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mierniki instalacji Metrel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika 3f do sieci 1f z kondensatorem pracy

Radiomati 05 Wrz 2013 15:14 5922 14
  • #1 05 Wrz 2013 15:14
    Radiomati
    Poziom 10  

    Witajcie.
    Czy można tak postąpić jak w zamieszczonym załączniku doc?
    Podłączyłem taki silnik co prawda 0,75kW z tych wyliczeń otrzymałem 27u i silnik śmiga. Mam tylko pytanie: jakim prądem się kierować? Czy 230 w trójkąt czy 400 w gwiazdę. Jak obliczyłem wartość kondensatora z 230V dla trójkąta to silnik zaczyna się mocno grzać. Jak zastosowałem dane z 400V dla gwiazdy to jest OK.
    Czy wytłumaczy mi ktoś, dlaczego taka zależność? Wiem że nie ma przesunięcia 120 stopni tylko jest 90 bo kondensator tyle wstawia.
    Pozdrawiam.

    0 14
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #2 06 Wrz 2013 10:26
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Witam. W celu obliczenia kondensatora pracy można się posiłkować przywołanymi przez Kolegę przykładami. Prawidłowo Kolega postąpił biorąc wartość prądu znamionowego dla skojarzenia tego silnika w gwiazdę przy napięciu 400V, ponieważ tylko w tym przypadku nominalne napięcie fazowe jest równe 230V. W pierwszym przypadku nominalne napięcie fazowe wynosi około 133V i wartości prądu znamionowego przy tym skojarzeniu nie można przyjmować do obliczeń.

    1
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #3 08 Wrz 2013 21:40
    Radiomati
    Poziom 10  

    Dziękuję za odpowiedź. Konkretna jasna i rzeczowa.
    Testowałem przytoczone obliczenia na kilku silnikach od 0,15kW do 2,2kW, pod obciążeniem i na luzie. Silniki wykazywały nominalną temperaturę uzwojenia, zgodnie z katalogami. W najbliższym czasie postaram się wrzucić plik Excella do obliczeń wartości kondensatora pracy wpisując niezbędne parametry.

    0
  • #5 10 Wrz 2013 12:59
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Aby podłączyć silnik trójfazowy do sieci jednofazowej należy odpowiednio skojarzyć uzwojenia. W praktyce znane jest kilka sposobów skojarzeń i do każdego sposobu skojarzenia dobiera się odpowiedniej pojemności kondensator. Dlatego nasuwa się tutaj pytanie - jakiego skojarzenia dotyczą te obliczenia ?.

    0
  • #6 10 Wrz 2013 22:00
    Radiomati
    Poziom 10  

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem odpowiedź. Jedynie co nasuwa mi się na myśl to skojarzenie połączenia uzwojeń silnika w trójkąt, zasilając go z sieci 1f 230V.
    Tego typu połączenie przytoczyłem w w/w obliczeniach.

    0
  • #7 17 Maj 2016 18:32
    Zubiik
    Poziom 12  

    To powinien być kondensator pracy czy rozruchu? Oraz jak obliczyć ten kondensator jeśli mam stary silnik nawinięty na napięcie 220/380V?

    0
  • #8 17 Maj 2016 21:51
    Radiomati
    Poziom 10  

    Tylko i wyłącznie kondensator pracy. Kondensator rozruchu może być załączony na max kilka sekund- inaczej eksploduje ponieważ jest na mniejsze napięcie zazwyczaj 320V a wiadomo, że napięcie skuteczne wynosi Uf x pierwiastek z 2.

    Podaj dane tego silnika: napięcie już znane 220/380V, prąd znamionowy In, cos fi, czy wychodzi z tabliczki znamionowej 6 przewodów czyli 3 pary. Inaczej jak silnik był przewijany i jest skojarzony od razu w gwiazdę to wychodzą od razu 3 przewody więc jeżeli tak jest to lipa. Silnik będzie około pierwiastek z 3 razy słabszy niż znamionowo (pomijam wpływ przesunięcia 90 stopni z kondensatora zamiast symetrii faz 120 stopni)- podłączenie w gwiazdę daje nam na jedną cewkę uzwojenia Un = 230 przez pierwiastek z 3 co daje ok. 133V na cewkę czyli dość mało.
    Podaj te dane, o których wspomniałem powyżej.

    0
  • #9 17 Maj 2016 23:44
    Zubiik
    Poziom 12  

    220/380V 11.6/6.7A Cos fi0.83 moc znamionowa 3kW dosyć zgrabny jak na tę moc, można podłączyć zarówno w trójkąt jak i w gwiazdę. Pracował w gwieździe(3x220V) tabelka pokazuje kondensator 91 mikrofaradów, silnik jest u znajomego będzie pracował w cyrkularce, mam kilka kondensatorów które zostały po wymianie kompensatora mocy biernej i ich użyję do testów, mają pojemność 137uF połączone w trójkąt ale kilka ich pozwoli uzyskać różne pojemności przy łączeniu równoległym bądź szeregowym czy tam innym. Jaką pojemność byś proponował dla tych warunków pracy?
    EDIT
    Pomyślałem że trzeba by obliczyć na nowo prądy w silniku dla napięcia 230 i 400V Dzisiaj już późno ale jutro się za to wezmę.
    EDIT2
    Dla napięcia 230V prąd silnika wzrośnie do 7A co daje kondensator o pojemności 97uF. Z konensatorów które mam nie będzie problemu uzyskać 100uF i taką pojemność zastosuję na początek, pozdrawiam.

    0
  • #10 19 Maj 2016 09:23
    vcc
    Poziom 33  

    Coś mi nie pasuje, z tego co wyczytałem na elektrodzie to dla 1kW przyjmuje się ok 70uF, poza tym ten prąd 7A też jakby przy mały, silnik Wiefamel 1F 1.1kW ma 10A

    0
  • #11 19 Maj 2016 10:13
    Zubiik
    Poziom 12  

    Właśnie też o tym czytałem, jak tylko uda się zweryfikować wyliczone dane to napiszę o efektach. Przy 10A silnik 1f powinien mieć coś około 2kW. No chyba że ma ta słabą sprawność i cosinus.

    0
  • #12 19 Maj 2016 18:30
    Radiomati
    Poziom 10  

    Dla Twoich danych odnośnie silnika 3kW uzyskałem następujące obliczenia:
    Z = U/In (In dla pracy przy zasilaniu 380V dlatego, że podczas podłączenia w gwiazdę silnika "na siłę" uzyskujemy napięcie na cewkę 220V; 380 * pierwiastek z 3)
    Z = 220 V / 6,7A
    Z = 32,8om
    Z = Xc (reaktancja pojemnościowa)
    Xc = 1 / w * C (w- omega, pulsacja = 2 * pi * f; f - częstotliwość 50Hz)
    po przkształceniu otrzymujemy:
    wC = 1 / Xc czyli
    C = 1 / w * Z (pojemność w Faradach)
    obliczając:
    C = 1 / 314 * 32,8
    C = 0,000097F
    C = 97uF
    Można zastosować kondensator 100uF, ponieważ jeżeli posiada tolerancję +/- 5%

    Co do silnika, trochę małe prądy jak na 3kW - zgadzam się z przedmówcami.
    Silnik prawie wogóle nie będzie miał momentu rozruchowego, przy ogromnych prądach rozruchowych sięgających 8 * In co daje prawie 55A.
    Można zastosować połączony równolegle drugi kondensator 100uF załączany tylko podczas rozruchu, sterowany poprzez stycznik wyzwalany zegarem czasowym.
    Wyłącznik odśrodkowy- raczej trudne do wykonania bez ingerencji mechanicznej w silnik.
    Cyrkulatka będzie miała dość długi start a tym samym duże prądy popłyną przez uzwojenia podczas załączania silnika do sieci. Osobiście coś takiego testowałem z silnikiem 2,2kW przy sprężarce i nie zdało to egzaminu. Zabezpieczenie 25A wylatywało co któryś start sprężarki. Rozruch miała fatalny. Gdyby nie termik, to dawno silnik a w zasadzie jego uzwojenie poszłoby na przetop. Także przy takim rozwiązaniu w grę wchodzi falownik, to tylko przemiennik podoła zadaniu aby utrzymać moment znamionowy silnika oraz jego prądy rozruchowe na zadanym poziomie.

    0
  • #13 19 Maj 2016 21:56
    Zubiik
    Poziom 12  

    A więc. Podłączyłem kondensator 100uF i faktycznie silnik ma trudny start ale potem prąd ustalił się na 7,5A Podłączyłem 200uf i start bez problemu ale prąd sięgnął 16A i silnik dosyć szybko zaczął się grzać, ponieważ raczej ze względu na koszty nie będę stosował układu rozruchu z drugim kondensatorem, podniosę pojemność do 140uF myślę że będzie to rozsądny kompromis. Cyrkularka będzie dla drobnicy typu deski, gałęzie. Grubsze rzeczy to piłą spalinową.

    0
  • #14 20 Maj 2016 15:32
    Radiomati
    Poziom 10  

    Czy silnik jest podłączony w trójkąt, zasilajac go przez kondensator i z jednej fazy 230V?
    Jak jest w gwiazdę- patrz wyżej. Moment zerowy a moc pierwiastek z 3 razy mniejsza.
    Drugi kondensator jest zalaczany tylko na rozruch, który powinien trwać max. 3 sekundy (na wyrost).
    Przy 100u silnik nie powinien nadmiernie się grzać, chyba że przekraczamy prąd znamionowy.
    Jeżeli jest przekroczenie wartości In to zmniejszamy kondensator do 90uF.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Podniesienie kondensatora do 140u to bardzo nierozsadne, skoro przy 100u prąd osiąga wartość 7,5 A. Już jest przekroczona od wartości znamionowej. Przy takim podłączeniu, silnik szybko się wykończy.
    Proszę sprawdzić skojarzenie uzwojen przy podłączeniu 230V przez kondensator.

    1
  • #15 20 Maj 2016 20:09
    Zubiik
    Poziom 12  

    W trójkąt, lepiej już chyba nie będzie. Dziękuję za porady. Znamionowy prąd tego silnika dla 220/380V wynosi 11,6 i 6,7 Ampera myślę że nie przekraczam zbytnio tych parametrów.

    0