Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasada działania wentylatora z falownikiem

ela77 05 Wrz 2013 17:39 2538 9
  • #1 05 Wrz 2013 17:39
    ela77
    Poziom 9  

Poproszę o wyjaśnienie zasady działania wentylatora z falownikiem. Czy praca falownika polega na przełączaniu wentylatora z niższego biegu na wyższy, a tym samym zmianę prędkości obrotowej, a więc przeskok z krzywej charakterystyki wentylatora na pierwszym biegu do charakterystyki na drugim biegu? Czy falownik instaluje się wyłącznie dla wentylatorów wielobiegowych? Nie jestem automatykiem, a zajmuję się instalacjami sanitarnymi. Nie mam doświadczenia w wentylacji, a chcę się tego nauczyć. Bardzo proszę o pomoc.

• Pomocny post
    #2 05 Wrz 2013 17:51
    alstadi
    Poziom 13  

Falownik pozwala płynnie zmieniać prędkość obrotową, poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego silnik wentylatora, a nie przez zmianę biegu.

• #3 05 Wrz 2013 18:34
    ela77
    Poziom 9  

Czy w takim razie mając wentylator jednobiegowy o prędkości obrotowej 1500, dodając do niego falownik, może on przejść na 1000 obrotów, pomimo że jest jednobiegowy? Wentylator jednobiegowy ma pojedynczą charakterystykę wydatku przy określonej prędkości obrotowej, np. 1500. Co się dzieje z charakterystyką gdy dodamy do niego falownik?

• Pomocny post
    #4 05 Wrz 2013 19:51
    Inkwizycja
    Poziom 25  

Chłopie weź dowolną książkę z mechaniki i poczytaj sobie o wentylatorach, a dokładniej o ich charakterystykach i wpływie obrotów na ich kształt. To się wszytko przelicza, są fajne proste wzory. Ja odświeżyłem sobie pamięć z "Małego poradnika mechanika" takiego z 1971 r. i nie licz na to że ktoś będzie przepisywał ci równania i rysował charakterystyki.

• #5 05 Wrz 2013 20:58
    ela77
    Poziom 9