Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór diody (transil) do silnika DC

squeze 06 Wrz 2013 09:50 6474 19
  • #1 06 Wrz 2013 09:50
    squeze
    Poziom 12  

    Zamierzam podłączyć silnik DC a dokładnie to siłownik do bramy.

    Parametry pracy silnika:
    Napięcie: 12V
    Prąd max.: 3A

    Mam zamiar sterować tym z uC poprzez MOSFET-a tylko mam pytanie czy dioda transil P6KE27CA będzie wystarczająca?

    Prąd ma z kilkukrotnym zapasem, martwi mnie napięcie przebicia (27V), czy to wystarczy?
    W silniku może się wyindukować znacznie większe napięcie.

    0 19
  • #2 06 Wrz 2013 10:16
    jacekko0
    Poziom 31  

    Przecież chodzi o to żeby się nie wyindukowało, może wystarczy zabezpieczyć równolegle diodą prostowniczą.

    0
  • #4 06 Wrz 2013 13:02
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    No co Ty powiesz.
    Słuchaj co Ci radzą i tak zrób.

    0
  • #5 06 Wrz 2013 14:48
    squeze
    Poziom 12  

    Czyli zwykła dioda prostownicza jest lepsza niż transil????

    Hmm jakoś wierzyć mi się w to za bardzo nie chce, bo już prędzej bym użył diodt Schottky niż prostowniczej, a z tego co słyszałem to przy tego typu zastosowaniach najlepsze są transile.

    0
  • #6 06 Wrz 2013 15:41
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Nikt nie pisze, że zwykła dioda jest lepsza od transila - bo też takie stwierdzenie jest bez sensu, jeśli nie określimy - w jakim zastosowaniu.
    W tym zastosowaniu - nie jest gorsza.
    Gdybyś wiedział na czym polega to zjawisko (przepięcie niszczące złącze CE albo DS tranzystora) oraz jak tam działa owa dioda - nie pisałbyś tu tego.

    0
  • #7 06 Wrz 2013 16:48
    squeze
    Poziom 12  

    Czy wy Panowie czytacie posty?

    jacekko0 napisał:
    wystarczy zabezpieczyć równolegle diodą prostowniczą.


    squeze napisał:
    Dioda prostownicza jest wolna i wytrzymuje stosunkowo mały prąd.


    trymer01 napisał:
    No co Ty powiesz.
    Słuchaj co Ci radzą i tak zrób.


    trymer01 napisał:
    Nikt nie pisze, że zwykła dioda jest lepsza od transila


    Sory ale teraz nie wiem czy masz rozdwojenie jaźni czy ja nie umiem czytać ze zrozumieniem!

    Pytam o transila a dostaję odpowiedź że zwykła prostownicza będzie OK a potem że zależy od zastosowania, notabene, które określiłem w pierwszym poście dla przypomnienia (silnik DC napięcie nominalne 12V maksymalny prąd 3A).

    Czy to wystarczy czy mam jeszcze podać numer buta i rozmiar kołnierzyka?

    0
  • #8 06 Wrz 2013 19:30
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Przepięcie na indukcyjności jest w przeciwnym kierunku do napięcia zasilającego, przed tym zabezpiecza się diodą, jeśli ktoś pociągnie bramę w w czasie ruchu w tym samym kierunku, może się pojawić przepięcie zgodne z kierunkiem napięcia zasilającego, przed tym można zabezpieczyć transilem (o ile wytrzyma, bo silnik pracujący jako prądnica może oddać sporą moc).

    Czy zastosować diodę czy transil zależy ao miejsca włączenia, przecież układ zasilania musi zmieniać kierunek, nie w każdym miejscu można dać diodę, z kolei transil ograniczy przepięcie do 27V a dioda do 0,7V.

    0
  • #9 06 Wrz 2013 23:07
    squeze
    Poziom 12  

    mam zamiar zastosować mostek H zbudowany z dwóch przekaźników i jednego mosfeta z kanałem N. Diode (transil) chcę dać przy mosfecie, bo chyba tam jest najlogiczniej to zrobić.

    Dobór diody (transil) do silnika DC

    Czyli transila mogę dać z napięciem przebicia 15V czy lepiej Schottky na prąd około 6A?

    0
  • #10 06 Wrz 2013 23:26
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    squeze napisał:

    Sory ale teraz nie wiem czy masz rozdwojenie jaźni czy ja nie umiem czytać ze zrozumieniem!

    Najwyraźniej to drugie, podobnie jak czytanie datasheet tego MOSFET-a. On nie ma tam diody?
    squeze napisał:
    Diode (transil) chcę dać przy mosfecie, bo chyba tam jest najlogiczniej to zrobić.
    Dobór diody (transil) do silnika DC

    0
  • #11 07 Wrz 2013 01:12
    squeze
    Poziom 12  

    Owszem dioda jest w mosfecie ale mi chodzi o dodatkową.
    Pomimo wbudowanej diody w strukturę, często stosuje się dodatkowe i raczej nie jest to moja fanaberia tylko praktyka stosowana w wielu rozwiązaniach.

    0
  • #12 07 Wrz 2013 10:10
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Dioda w MOSFET'ach nie chroni przed przepięciami z indukcyjności, przed przepięciami ochroni dioda równolegle do silnika (przed przekaźnikiem tam gdzie polaryzacja się nie zmienia) albo transil równolegle do tranzystora.

    Każdy MOSFET mocy ma diodę, niezależnie czy ją narysowali w dokumentacji czy nie, to dioda pasożytnicza, czasami się przydaje, czasami przeszkadza, w tym układzie jej obecność nic nie wnosi.

    0
  • #13 07 Wrz 2013 10:41
    squeze
    Poziom 12  

    jarek_lnx napisał:
    Dioda w MOSFET'ach nie chroni przed przepięciami z indukcyjności, przed przepięciami ochroni dioda równolegle do silnika (przed przekaźnikiem tam gdzie polaryzacja się nie zmienia) albo transil równolegle do tranzystora.




    Czyli jeśli dobrze zrozumiałem jedno z rozwiązań?
    Dobór diody (transil) do silnika DC
    1) dwie diody Schottky dla każdego przekaźnika
    2) jeden transil równolegle do MOSFET-a
    3) "klasyczny" układ z czterema diodami (też lepiej użyć Schottky niż zwykłych prostowniczych).

    0
  • #14 07 Wrz 2013 10:56
    kybernetes
    Poziom 39  

    squeze napisał:
    mam zamiar zastosować mostek H zbudowany z dwóch przekaźników i jednego mosfeta z kanałem N. Diode (transil) chcę dać przy mosfecie, bo chyba tam jest najlogiczniej to zrobić.

    Dobór diody (transil) do silnika DC

    Czyli transila mogę dać z napięciem przebicia 15V czy lepiej Schottky na prąd około 6A?


    Abstrahując od tej nieszczęsnej diody - a po co tam w ogóle ten mosfet skoro i tak masz tam dwa przekaźniki? Zrób to w ten sposób:


    Dobór diody (transil) do silnika DC



    Edytuj

    0
  • #16 07 Wrz 2013 11:22
    kybernetes
    Poziom 39  

    Daj w takim razie transil na odpowiednie napięcie na zaciskach silnika albo jedną diodę pomiędzy plusem a masą zespołu silnikowo-przekaźnikowego. Diody Schottky'ego są w takim zastosowaniu zupełnie zbędne.

    0
  • #17 07 Wrz 2013 18:44
    gbd.reg
    Poziom 20  

    Diody bezpośrednio na zaciskach silnika zablokują możliwość kręcenia nim w 2gą stronę, bo zrobią zwarcie. Jeśli chcesz uzyskać efekty świetlne przy otwieraniu/zamykaniu bramy (tylko przy jednym w zależności od tego jak dasz diodę) zamiast koguta, to proszę bardzo ;)

    Dobór diody (transil) do silnika DC

    Z punktem 1) dobrze myślisz na tym schemacie, spełni to swoją rolę w 100%. W jednym z narysowanych miejsc dajesz taką diodę (obojętnie gdzie, bo to przecież to samo miejsce) i masz święty spokój. Tak samo diody musisz dać przy cewkach przekaźnika, ale tego chyba jesteś świadom.

    3) również jest prawidłowy, jednak nadmiarowy mocno. To samo można uzyskać jedną diodą. 4 diody stosuje się, gdy nie ma jak podpiąć tej jednej, np przy mostkach H na tranzystorach (bo trzeba chronić te tranzystory od mostka H, czego nie ochroni dioda z pkt 1) )

    0
  • #18 07 Wrz 2013 21:01
    kybernetes
    Poziom 39  

    gbd.reg napisał:
    Diody bezpośrednio na zaciskach silnika zablokują możliwość kręcenia nim w 2gą stronę, bo zrobią zwarcie.

    Nie pisałem o diodach a o transilach a skoro na zaciskach to łatwo się domyślić, że mowa o transilu dwukierunkowym.

    0
  • #19 08 Wrz 2013 22:03
    squeze
    Poziom 12  

    gbd.reg dziękuję za odpowiedź.
    Na schemacie zaznaczyłem dwie diody (opcja 1) z tego względu że w szufladzie mam diody Schottky 3A, silnik może maksymalnie pobrać 3A dlatego chcę dać dwie "równolegle" żeby mieć zapas.

    0
  • #20 08 Wrz 2013 22:34
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Dioda 3A obciążana prądem 3A w postaci krótkich "szpilek" ma zapas.

    0