Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tylne lampy LED, za wysoka jasność świecenia LED na pozycji.

nicechief 06 Sep 2013 13:32 7371 20
  • #1
    nicechief
    Level 9  
    Witam!
    To moj pierwszy post na forum. Pragne zaznaczyc, ze nie mam zadnego doswiadczenia z ukladami elektornicznymi, mozna powiedziec, ze w ogole sie na nich nie znam. Moj problem jest nastepujacy. Posiadam tylne lampy LED do mojego peugeota, ale niestety swieca za mocno na pozycji, w dzien nie ma problemu, ale noca wyglada to tak jakbym jechal z wlaczonym swiatlem stop. Nie wiem jak wyglada dokladny schemat. Moge tylko powiedziec tyle, ze diod jest 15 polaczonych szeregowo po 3. Wszystkie rezystory, stabilizatory sa zatopione w kostce-module. Do modulu dochodza 3 kable dwa z napieciem i masa. Elektryk powiedzial, ze nalezy zalozyc opornik 40 ohm na kablu od pozycji przed kostka lub potencjometr 0 - 12 V, ale zbyl mnie mowiac, ze niestety nie ma takich czesci obecnie. Czy ktos moze mi pomoc, co nalezaloby zrobic aby nie przerabiac calego modulu i jednoczesnie nie spalic calej instalacji w samochodzie?
  • #2
    tomjed
    Level 28  
    A może zapodaj jakąś fotkę...
  • #3
    nicechief
    Level 9  
    Tylne lampy LED, za wysoka jasność świecenia LED na pozycji.

    Dodam, ze lampa posiada homologacje z norma E9, ale nawet diagnosta stwierdzil, ze swiatlo pozycji jest stanowczo za mocne.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Tylne lampy LED, za wysoka jasność świecenia LED na pozycji.

    Widok lampy z przodu. Swieca 4 LED'y na gorze 5 w srodku i 6 na dole, patrzac od lewej, pozostale 9 to zaslepki.
  • #4
    MACIEK_M
    Level 29  
    Było tak zawsze, czy teraz tak się zrobiło? Czy światła STOP działają prawidłowo ( swiecą jesze mocniej )? Może coś jest źle podłączone?
  • #5
    nicechief
    Level 9  
    Samochod przyjechal z tymi lampami z Niemiec i zawsze tak bylo. Stop swieci mocniej, ale roznica powinna byc wieksza, tak twierdzi diagnosta i ja rowniez. Noca pozycja jest tak mocna, ze mozna powiedziec, ze oslepia.
  • #6
    vodiczka
    Level 43  
    Może dioda prostownicza w szereg wystarczy?
  • #7
    MACIEK_M
    Level 29  
    A co ze światłami przeciwmgłowymi z tyłu?
  • #8
    Marian B
    Level 37  
    Elektryk powiedział dobrze, poprostu w szereg z lampą pozycyjną w przewód dochodzący do niej należy włączyć odpowiedni rezystor. Poprostu nie chciał się w to bawić, bo to dość żmudna robota za grosze. Unikamy w ten sposób ingerencji do wnętrza lampy. Zakładając pobór prądu lampy pozycyjnej około 300÷500mA wystarczy dowolny rezystor o mocy 5W, oczywiście wartość rezystancji (ilość omów) należy dobrać doświadczalnie kierując się żądaną jasnością lampy. Z praktyki przewiduję wartość pomiędzy 50÷200Ω. Rezystory są tanie i można kupić kilka np. o wartości 100Ω/5W i uzyskać odpowiednią rezystancję przez szeregowe, rownoległe, lub mieszane połączenie rezystorów.
    Rezystory warto założyć przy każdej lampie, a nie jeden wspólny na obie.
  • #9
    nicechief
    Level 9  
    Swiatlo przeciwmglowe jest zamontowane fabrycznie osobno w zderzaku. Jezeli chodzi o nastepna odpowiedz, elektryk mial troche odmienny pomysl, gdyz chcial zalozyc jeden rezystor na kablu pozycji przed kostka-modulem, w ktorym diody sa polaczone szeregowo. Zakladajac same rezystory za ta kostka jak Pan proponuje uzyskam zapewne obnizenie jasnosci swiecenia na pozycji i na stopie, a stop swieci dobrze, poza tym nie zmieni sie specjalnie roznica pomiedzy pozycja a stopem, ktora powinna byc wieksza. Swiatlo pozycji i stopu jest tworzone przez te same 15 diod. Powtorze, ze do kostki dochodza trzy kable, dwa z napieciem i masa, a wychodzi z niej szesc kabli 5 do szeregow po 3 diody i jedna masa do wszystkich. Zakladam, ze w kostce znajduje sie 5 rezystorow, po jednym na kazdy szereg oraz 2 stabilizatory napiecia, jeden na pozycje i jeden na stop i to od nich zalezy jasnosc swiecenia i jak mniemam ten zalozony na pozycji jest za slaby (daje za duzo napiecia), ale prosze mnie poprawic jezeli sie myle. Jezeli elektryk u ktorego bylem mial racje, to najchetniej na kablu pozycji przed kostka zalozylbym potencjometr 0-12V przy kazdej lampie i wyregulowal napiecie do pozadanego poziomu jasnosci swiecenia pozycji, ale obawiam sie, ze taki pozycjometr dosc mocno by sie nagrzewal i moglby spalic instalacje albo nawet wywolac pozar.
  • #10
    kybernetes
    Level 39  
    Nie wiemy jak jest zbudowany moduł więc lepiej nie ingerować w jego obwody. Z tych dwóch prądowych na wejściu jeden jest na pewno stopem a drugi pozycyjnymi. Najlepiej odciąć pozycyjny, założyć pięć własnych rezystorów o odpowiedniej wartości i wpiąć się przez diody, osobno do każdego szeregu LEDów. Stop powinien pozostać jaki był a pozycyjne będą ograniczone osobnymi dobranymi rezystorami.
    Te modyfikacje powinny być wykonane w lampach - nie w wiązce pojazdu.
  • #11
    Karaczan
    Level 41  
    A po co tak aż kombinować skoro koledzy wcześniej, jak i pan elektryk dobrze powiedzieli.
    Założyć opornik na kablu od pozycji, co zmniejszy napięcie jakie daje na moduł i automatycznie obniży jasność?
    Oczywiście modyfikacji dokonać za kostką, w lampie, na kablu wejściowym.
    Stop i reszta lamp jest zasilana przecież osobnymi kablami, więc o ile nie założymy opornika na głównej masie nie spowoduje obniżenia świecenia innych świateł.
  • #12
    kybernetes
    Level 39  
    A skąd wiadomo co to za moduł? A może to stabilizator prądowy? A może PWM? Lampa wygląda na jakąś tuningową i może tam być wszystko.
  • #13
    nicechief
    Level 9  
    Zgadzam sie, ze moze tam byc wszystko i dlatego napisalem, ze tylko zakladam, co tam moze sie znajdowac... Wlasnie dlatego szukam najprostszego i bezpiecznego sposobu bez ingerencji w to, co tam jest i tak aby tego nie spalic. A co Panowie sadzicie o potencjometrze (oczywiscie zalozonym za gniazdem podpiecia do wiazki i przed modulem, czyli na przewodach lampy), tak aby plynnie mozna bylo wyregulowac jasnosc pozycji? Jezeli byloby to mozliwe, to jaki potencjometr dobrac, o jakich wartosciach? Wiadomo, ze 0-12v, ale z jaka wartoscia rezystancji?
  • #14
    Karaczan
    Level 41  
    Po jakości wykonania to jakiś chińczyk więc cudów w środku bym się nie spodziewał.
    Opornik czy potencjometr a co za różnica, pomijając że potencjometrem można płynnie sterować, ale też pod wpływem wilgoci i wibracji może nie posłużyć za długo.
    Kup potencjometr gdzieś do 200Ohm i działaj, bo nikt na "sucho" ci dokładnie nic nie powie.
    Potencjometr czy oporniki kosztują grosze, a obniżenie napięcia temu waszemu magicznemu modułowi na pozycjach powinno pomóc, a raczej na pewno go nie uszkodzi.
    Nie zadziała to przecięty kabelek zawsze można zlutować na nowo, i wtedy będziemy myśleć!
    Bo nie ma sensu komplikować układu jeśli najprostsze metody okażą się skuteczne.
    Na upartego to można i tam ATmege wsadzić i sterować przez PWM zależnie od natężenia oświetlenia z zewnątrz, tylko po jasną cholerę?
  • #15
    NdYAG
    Level 16  
    Karaczan wrote:

    Potencjometr czy oporniki kosztują grosze, a obniżenie napięcia temu waszemu magicznemu modułowi na pozycjach powinno pomóc, a raczej na pewno go nie uszkodzi.


    Potencjometr go regulacji jasności lamp? Przecież zaraz się ujara, taki węglowy do ma maks. moc 0.25 W, to musi być co najmniej drutowy na karkasie ceramicznym.

    Podłącz lampę pod akumulator albo duży zasilacz i zmierz jaki prąd przepływa. Będzie można myśleć co dalej.
  • #16
    nicechief
    Level 9  
    Tylne lampy LED, za wysoka jasność świecenia LED na pozycji.

    Kupilem dwa potencjometry jak na zdjeciu, podlaczylem w ten sposob, ze przez potencjometr umieszczony przed modulem przechodzi pozycja(kabel czerwony na wejsciu i brazowy na wyjsciu) i masa(kabel czarny na wejsciu i wyjsciu), stop bez zmian bezposrednio do modulu. Sciemnienie dziala, ale niestety sciemnia rowniez stop. Jak zatem podlaczyc? Aha, na zdjeciu widac kabel zielony, ktory pozniej zamienia sie w czerwony wchodzacy do modulu - to jest stop i tak bylo to podlaczone przed moja ingerencja...
  • #17
    NdYAG
    Level 16  
    To nie jest potencjometr tylko jakiś elektroniczny moduł robiący np. PWM.
  • #18
    grala1
    VAG group specialist
    To tu nie pasuje.
    Masa jest "przerabiana" i tu jest problem.
    Tam masz dać po lewej plus i minus zasilania a po prawej wychodzi plus i minus na odbiornik. Ten niby potencjometr działa tylko na masę i przez to oba światłą się zmieniają.
  • #19
    nicechief
    Level 9  
    Zeby obnizyc napiecie tylko na pozycji nie moge podpinac glownej masy do modulu sterujacego PWM, zeby nie mylic pojec ktore juz tu sie pojawily przyjmijmy potencjometru lub PWM, zatem jak to wszystko podpiac?
  • #20
    grala1
    VAG group specialist
    Możesz spróbować dać rezystor np. 40 Ohm i mocy 5W na przewód od pozycji, jak to nic nie zmieni to w środku siedzi stabilizator.
    Jeżeli się nie mylę z tym co napisałem wyżej to gdybyś do potencjometru doprowadził masę i tą samą masę dał na światło (nie podłączając nigdzie masy z potencjometru - reszta tak samo jak na zdjęciu) to ściemnianie nie będzie działało.
  • #21
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Koniec. Ileż można dywagować na temat podłączenia diody? Zwłaszcza, że autor nie rozrysował nawet topologii połączenia diod w tym cudzie. Sprawa jest banalna. Trzeba wywalić ten oryginalny sterownik i wsadzić coś, czy to na 555 w PWM, czy nawet źródło prądowe na lm317. Wszytko do znalezienia na forum.