Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Suzuki GSXR 750 '93 - nie odpala po wymianie świec

kliker 08 Wrz 2013 16:26 3135 6
  • #1 08 Wrz 2013 16:26
    kliker
    Poziom 9  

    witam

    Mam problem ze sprzętem... sytuacja wygląda następująco
    Motor po 3-4 tygodniowym postoju nie odpalał, od czasu do czasu strzelił w wydech przy kręceniu i tyle... po kilku konsultacjach zdecydowałem się na wymianę świec...
    wszystkie miały czarny nalot/nagar i pokryte były benzyną...

    Po demontażu świec zostawiłem odkryty silnik bez wkręconych świec (wszystko przykryte cienkim materiałem aby nie naleciało zanieczyszczeń), chciałem aby odparowała benzyna z cylindrów.

    Następnego dnia zamontowałem nowe świece i włożyłem naładowany akumulator... i nic nawet strzału nie słychać... sprawdziłem uzwojenie pierwotne na jednej z cewek 3,3-3,4Ω (w książce serwisowej 2,3-3,2Ω) na drugiej nie dałem rady bo jest ciężko dostępna, na uzwojeniu wtórnym mam na jednej cewce 34kΩ a na drugiej 36kΩ (w k.serw. 30-40kΩ).

    Metoda badania uzwojenia wtórnego wg k.serwisowej zaleca podpięcie miernika w następujący sposób:
    Suzuki GSXR 750 '93 - nie odpala po wymianie świec

    Skoro pomiary uzwojenia wtórnego na obu cewkach są w normie to mogę uznać że przewody są sprawne?
    Czy może jeden fakt wcale nie świadczy o drugim?

    Przy demontażu świec w jednym z przewodów ukruszył się fragment pierścienia zaznaczonego na obrazku poniżej (objętościowo powiedzmy wielkości dwóch łepków od szpilki) Jak mi się zadaje element ten jest wykonany z jakiegoś rodzaju porcelany pomalowanej farbą.
    Suzuki GSXR 750 '93 - nie odpala po wymianie świec
    Czy takie drobne uszkodzenie może mieć wpływ na poprawne działanie zapłonu?

    Jutro chciałbym sprawdzić na zapasowej świecy czy na każdym przewodzie uzyskami iskrę.
    Mam obawy czy stara metoda przykładania świecy do ramy (wyniesiona z WSK-i) jest w miarę bezpieczna przy tego typu sprzęcie?


    Będę wdzięczny za pomoc w problemie i za ewentualne sugestie.

    0 6
  • Pomocny post
    #2 08 Wrz 2013 17:26
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie "nie odpala po wymianie świec", tylko przed wymianą też nie odpalał, prawda? Więc szukaj w układzie zapłonowym. Kluczowanie cewek jest? Sygnał z impulsatora/ów jest? Paliwo dociera do cylindrów?

    0
  • #3 08 Wrz 2013 19:12
    kliker
    Poziom 9  

    Błażej napisał:
    Nie "nie odpala po wymianie świec", tylko przed wymianą też nie odpalał, prawda?


    ... i tak i nie. Przed postojem 3-4 tygodniowym odpalał w miarę normalnie. Zauważyłem, że na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy wydłużył się czas uruchamiania silnika. W tym okresie robiłem bardzo dużo mikro tras i na tej podstawie wnioskując, że nie uzyskiwana była temperatura samoczyszczenia świec, moim pierwszym pomysłem była ich wymiana.

    Natomiast po tych 3-4 tyg. pojawił się problem z uruchomieniem tak jak opisywałem to na wstępie, tylko strzał od czasu do czasu.

    ... pozostałe rzeczy sprawdzę jutro tak jak sugerujesz i dam znać.

    Dzięki za szybki odzew.

    0
  • #4 08 Wrz 2013 19:23
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tam masz gaźnik i pompkę podciśnieniową, czy elektryczną? Świece mokre? Próbowałeś zalać odrobinę paliwa do gardzieli na czas rozruchu?

    kliker napisał:
    Skoro pomiary uzwojenia wtórnego na obu cewkach są w normie to mogę uznać że przewody są sprawne?

    Nie. Ciągłość obwodu nie świadczy o braku przebić, które objawią się w czasie pracy.

    0
  • #5 08 Wrz 2013 20:41
    kliker
    Poziom 9  

    Błażej napisał:
    Tam masz gaźnik i pompkę podciśnieniową, czy elektryczną? Świece mokre? Próbowałeś zalać odrobinę paliwa do gardzieli na czas rozruchu?

    Pompka jest podciśnieniowa. Nowych świec jeszcze nie wyciągałem (montowałem późnym wieczorem i zabrakło czasu), stare były mokre. Ręcznie nie zalewałem gardzieli, jutro przetestuje (myśle, że wystarczy jak otworzę kranik na PRIME, w sumie służy do zalewania gaźników).

    Błażej napisał:
    Kluczowanie cewek jest? Sygnał z impulsatora/ów jest?

    W kwestii technicznej czy mogę sobie kluczowanie cewek i sygnał z impulsatora sprawdzić za pomocą podłączonej żarówki np 12V 3W? Mówiąc najprościej chodzi o to aby sprawdzić czy idą impulsy z czujnika na wale i czy idą impulsy na cewki, tak? Wole dwa razy zapytać i raz robić ;)

    0
  • #6 08 Wrz 2013 20:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Żarówka jest za wolna.

    0
  • #7 09 Wrz 2013 21:12
    kliker
    Poziom 9  

    Maszyna odpaliła. Po kontroli impulsatora (brak sygnału), okazało się, że uszkodzony był kabel przy kostce. Trzymał się tylko na izolacji, wewnątrz był przerwany. Szybka naprawa i odpalił na ssaniu po dłuższym przytrzymaniu :)

    Prawdopodobnie kabel ledwo się trzymał, a przy demontażu siedzenia lub akumulatora o niego zaczepiłem i przerwał się całkiem. Jak mierzyłem opór to odchylałem kostkę i widocznie kable się stykały wewnątrz i odczyt był prawidłowy.
    Gdy podłączyłem diodę LED 12V i przy kręceniu rozrusznikiem ruszyłem przypadkiem kablem, zauważyłem, że przez chwile szły impulsy, a potem przestały, ruszyłem jeszcze kilka razy i wszystko się wyjaśniło, przerwany kabel.

    Dzięki wielkie Błażej, pewnie gdyby nie twoje sugestie moto wylądowałoby u mechanika i koszty byłby znacznie większe niż 1,50 zł za diodę :)

    0