Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

AdamDol 10 Wrz 2013 17:10 4443 5
  • #1 10 Wrz 2013 17:10
    AdamDol
    Poziom 9  

    Witajcie.
    Na wstępie uprzedzę, że nie jestem profesjonalnym elektronikiem, a w związku z tym proszę o wyrozumiałość i łopatologiczne podejście.

    Do rzeczy...
    Poszukuję schematu żeby zrobić opóźnienie włączania i wyłączania świateł dziennych w samochodzie. Niestety wszędzie znajduję albo schematy opóźnionego wyłączenia albo załączenia przekaźnika. A ja sobie wymyśliłem żeby światła zapalały się nie od razu po włączeniu silnika (sygnał +12V ze styku alternatora) tylko jakieś 5-10s później. A przy wyłączeniu żeby świeciły ok. 30s - 1min. oświetlając drogę do domu. Nowoczesne samochody mają taką funkcję ("way home" czy jakoś tak) i pomyślałem, że może mój niemal pełnoletni VW tez by dał radę :D

    Wymyśliłem coś takiego jak na obrazku (zlepek 2 schematów), ale wątpię żeby to zadziałało.
    Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

    [edit 10.09.2013 18:00]
    Po kolejnych próbach i metodą eliminacji doszedłem do następującego schematu.
    Niby działa ale :
    1. przekaźnik nie załącza się jednym sprawnym ruchem tylko przez 1-2s brzęczy zanim zewrze styki do końca
    2. o ile regulacja włączenia (P2) działa nieźle to niestety P1 właściwie nie ma żadnego wpływu na czas wyłączenia
    Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

    0 5
  • Relpol
  • #2 12 Wrz 2013 00:19
    krzysztof723
    Poziom 29  

    Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

    Dodano po 49 [sekundy]:

    Witam

    Najprostszy układ, który ma spełniać Twoje wymagania przedstawiam powyżej. Aby jednak układ był precyzyjny i niezawodny należałoby zastosować układy czasowe NE555 lub jeżeli ma być wykonany na tranzystorach to należałoby uwzględnić w projekcie przerzutniki Schmitta.

    Pozdrawiam

    0
  • Relpol
  • #3 12 Wrz 2013 01:04
    Ture11
    Poziom 34  

    Jest kolega pewien, że na złączu alternatora nie ma cały czas napięcia? Z tego co mi wiadomo, diody które nie pozwalają na rozładowanie akumulatora przez alternator (a także pełniące inną funkcję) są na alternatorze, a ten jest połączony do akumulatora bezpośrednio.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Chyba, że mowa jest o obwodzie wzbudzenia, ale tam ingerencja może spowodować zakłócenia w poprawnym ładowaniu, według mnie.

    0
  • #4 12 Wrz 2013 10:04
    AdamDol
    Poziom 9  

    Alternator ma 2 złącza +.
    Jedno wysoko prądowe, a jedno sterujące - właśnie do takich ceków. Napięcie na tym sterującym pojawia się dopiero po uruchomieniu silnika.
    Informacja sprawdzona, zweryfikowana i pewna.

    [edit]
    Wracając do tematu....
    A taki schemat jak poniżej nie może być? Bo zrobiłem właśnie taki układ i działa:
    Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

    Czy coś z nim nie tak? Jeśli tak to co?

    0
  • #5 12 Wrz 2013 12:00
    krzysztof723
    Poziom 29  

    Opóźnienie przekaźnika przy włączaniu i wyłączaniu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Każdy układ jest odpowiedni jeżeli został sprawdzony praktycznie i działa poprawnie. Jeszcze należałoby sprawdzić ten układzik w samochodzie. Mam jednak zastrzeżenia do dużej oporności rezystora (200k + 10k) w bazie tranzystora, który może utrudniać włączenie przekaźnika lub jego nieprawidłowe działanie "klapanie"- brzęczenie.
    A jeżeli pozostajemy przy tym prostym schemacie to proponuje układ załączony powyżej poprawiający pracę przekaźnika.

    0
  • #6 12 Wrz 2013 18:20
    AdamDol
    Poziom 9  

    No tak, efekt klapania, czy raczej jak u mnie, brzęczenia, już zaobserwowałem.

    Niestety dysponuję tylko przekaźnikiem na 12V. I tu jest kolejny problem.

    Uznając że może faktycznie lepiej (prościej) będzie jednak na 555 próbowałem przegryźć się przez temat układu na nim opartego. Ale przyznam się szczerze że kompletnie nie rozumiem jak to działa. Sam nic nie wymyślę.
    Wcześniej pisałeś o możliwości realizacji na NE555. Masz może schemat realizujący moje oczekiwania a oparty na 555?

    0