Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8

adamsik191 10 Wrz 2013 20:55 12606 65
  • #1 10 Wrz 2013 20:55
    adamsik191
    Poziom 6  

    Witam,
    Chciałem odpalić poprzez atmege8 unipolarny (6przewodowy) silnik krokowy 1,5Nm, 2A.
    Zdecydowałem się na użycie mosfetów i próbe odpalenia z tymi tranzystorami, co mi sie udało ale mosfety grzeją się aż topią plastik płytki stykowej. Nie ogarniam za bardzo mosfetów stąd też je wybrałem, aby je zrozumieć ale coś mi chyba nie idzie. Myślałem aby założyć jakiś radiator z wentylatorkiem i pewnie po problemie, ale boje się że mój układ jest całkowicie zły i nawet radiator nie pomoże.

    Oto mój układ (przewody 5 i 6 do 12v)
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8

    Wzorowałem się na jakimś schemacie z neta i tam sygnałowe linie silnika były podciągnięte do zasilania silników przez diodki.

    0 29
  • Relpol
  • #2 10 Wrz 2013 21:03
    bambus94
    Poziom 21  

    5V na wysterowanie takiego tranzystora to za mało, musisz zastosować jakiś driver albo prosty klucz na jednym tranzystorze NPN.

    0
  • #3 10 Wrz 2013 21:04
    kaka0204
    Poziom 28  

    Jaką wartość mają rezystory w bramkach? Ja bym zastosował dodatkowy wtórnik na bramkę.

    0
  • Relpol
  • #4 10 Wrz 2013 21:08
    adamsik191
    Poziom 6  

    1k maja rezystory, ale jakbym zostawił na tych 5v i dał radiator to mogą tak żyć? ;p

    @bambus
    O co chodzi z tym 'prosty klucz'? z góry dzięki za wytłumaczenie :)

    0
  • #6 10 Wrz 2013 21:50
    adamsik191
    Poziom 6  

    Aha, dziękuje bardzo

    0
  • #7 11 Wrz 2013 00:14
    E.L.O.
    Poziom 28  

    Cytat:
    1k maja rezystory, ale jakbym zostawił na tych 5v i dał radiator to mogą tak żyć?
    Moim zdaniem 5V to za duże, niepotrzebny żaden klucz, radiator musi być, wentylator niekoniecznie (zależy jaki prąd i czy duży radiator)!
    - Aby uzyskać prąd Id = 2A (płynący przez silnik) potrzebne napięcie sterujące na bramce 4V, tam masz napięcie sterujące 5V to za duże - wg datasheet przy Ugs = 5V to Id może być nawet do 8A niezależnie od tego jakie jest napięcie Uds. Dolutuj opornik ok. 4k (może być np. 3,9k) między bramką mosfetu a masą tworząc dzielnik napięcia 4V na bramce tranzystora wg tego rysunku:
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8
    - Przy takim zastosowaniu zawsze musi być radiator, a tranzystory odizolować od radiatora.
    - Mosfet sterujemy napięciem na bramce a nie prądem płynącym przez bramkę!

    0
  • #8 11 Wrz 2013 00:42
    oj
    Poziom 42  

    Płytka stykowa nie nadaje się do BUZ - polutować to normalnie nawet w pająka

    Po co te ograniczenia rezystorami i ograniczenia do 4V

    Program w mikrokontrolerze musi działać poprawnie

    0
  • #9 11 Wrz 2013 08:36
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    E.L.O. napisał:
    Cytat:
    1k maja rezystory, ale jakbym zostawił na tych 5v i dał radiator to mogą tak żyć?
    Moim zdaniem 5V to za duże, niepotrzebny żaden klucz, radiator musi być, wentylator niekoniecznie (zależy jaki prąd i czy duży radiator)!
    - Aby uzyskać prąd Id = 2A (płynący przez silnik) potrzebne napięcie sterujące na bramce 4V, tam masz napięcie sterujące 5V to za duże - wg datasheet przy Ugs = 5V to Id może być nawet do 8A niezależnie od tego jakie jest napięcie Uds. Dolutuj opornik ok. 4k (może być np. 3,9k) między bramką mosfetu a masą tworząc dzielnik napięcia 4V na bramce tranzystora wg tego rysunku:
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8
    - Przy takim zastosowaniu zawsze musi być radiator, a tranzystory odizolować od radiatora.
    - Mosfet sterujemy napięciem na bramce a nie prądem płynącym przez bramkę!

    Kol. E.L.O. - nie pisz bzdur!
    Autor jak sam napisał nie rozumie co i jak a Ty mu bzdety wciskasz.
    Vgsth to "strefa nieczułości" - próg włączania tranzystora. Należy podać tu jak najwyższe Vgs - wyższe od Vgsth aby tranzystor otworzyć całkowicie, bo on ma tu pracować jako klucz. Wtedy nie będzie się grzał, pod warunkiem, że ma też niskie Rdson.
    I od kiedy to prąd drenu zależy tylko od napięcia zasilania? - obciążenie nie gra tu roli?

    Można dać driver na BJT, albo można zmienić tranzystory na jakieś inne o niskim Vgsth i z niskim Rdson, np. IRLI540 http://www.tme.eu/pl/Document/3453fa38542d9fef477191c29eac3087/irli540n.pdf czy AP20T03GJ-HF-3TB http://www.tme.eu/pl/Document/978466be516a3adb455c3c3e33f2aca8/AP20T03GHJ-3.pdf - są w TME.
    To wszystko przy założeniu, że uC zasilasz z 5V - bo nie podałeś.

    0
  • #10 11 Wrz 2013 09:20
    Tomasz Gumny
    Poziom 27  

    Uzwojenia takiego silnika krokowego mają rezystancję rzędu 1..2Ω, zatem przy zasilaniu 12V i na postoju lub przy niskich obrotach popłynie prąd 6..12A na fazę. Płytka stykowa, a przede wszystkim uzwojenia silnika, nie wytrzymają takiego prądu przez dłuższy czas. Zmierz rezystancję uzwojeń, obniż napięcie zasilające lub wstaw szeregowo rezystory dużej mocy, aby otrzymać upragnione 2A lub zastosuj "chopperowanie".

    0
  • #11 11 Wrz 2013 09:42
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Nie jestem pewien.
    Autor podał: silnik 1,5Nm, 2A. Zasilanie 12V wymyślił? - czy to nominalne dla tego silnika?

    Jeśli chcesz "zrozumieć" MOSFET-y to należało wybrać coś najprostszego - np. tranzystor w układzie wspólnego źródła: w drenie opornik 100 Ohm do +12V, bramka zasilana z potencjometru, jeden koniec potencjometru 10k do masy, drugi do +12V. Kręć potencjometrem, mierz napięcie na bramce i na drenie - obserwuj i myśl.

    0
  • #12 11 Wrz 2013 09:44
    adamsik191
    Poziom 6  

    Uzwojenia 2.5Ω, podłączyłem już tak i jak mierzyłem prąd, na początku było zaledwie 1.7A, a na końcu (gdy płytka stykowa nie wytrzymała, czyli około 2 minut) płynął już prąd 2.3A na cewkę silnika. Dlaczego tak się dzieje? rzeczywiście dojdzie do 10A? czemu tak wolno?

    Wcześniej zasilałem silnik z 5V, ale efekt był marny (kiepski moment, prąd ~1A na cewke, a niby 5/2.5=2A), muszę chyba zmienić te mosfety na te co poleca kolega trymer, procka zasilam z 5V.

    Bo rozumiem, że jakbym tak zostawił, podpiął jakieś dobre chłodzenie to coś w końcu nie wytrzyma? albo popłynie prąd 10A na cewke silnika albo albo?

    @up
    Napięcia tego silnika nie znam. O dzięki za pomysł z tym zrozumieniem mosfetów, wkrótce się pobawie.

    0
  • #13 11 Wrz 2013 09:57
    Tomasz Gumny
    Poziom 27  

    adamsik191 napisał:
    Uzwojenia 2.5Ω, podłączyłem już tak i jak mierzyłem prąd, na początku było zaledwie 1.7A, a na końcu (gdy płytka stykowa nie wytrzymała, czyli około 2 minut) płynął już prąd 2.3A na cewkę silnika. Dlaczego tak się dzieje?
    MOSFET nie jest w pełni włączony i reszta napięcia spada na nim. Najprościej - zastosuj MOSFET logic-level, np. IRL3803. Tylko, że wówczas spadek napięcia Uds spadnie do niemal zera, więc na cewkę pójdzie prawie 12V co przy 2.5Ω da 5A.

    0
  • #14 11 Wrz 2013 10:00
    adamsik191
    Poziom 6  

    Wtedy zmienię napięcie silnika na 5V i będzie prąd znamionowy, czyli zastosuje któryś z tych 3 typów mosfetów.

    0
  • #15 11 Wrz 2013 10:05
    Tomasz Gumny
    Poziom 27  

    Tak, ale przydałyby się jeszcze diody przycinające przepięcia przy wyłączaniu tranzystorów - zobacz jak się to robi przy zasilaniu przekaźnika przez tranzystor. Diody muszą być szybkie i na max prąd jaki może płynąć przez cewkę.

    0
  • #16 11 Wrz 2013 10:19
    adamsik191
    Poziom 6  

    Jeszcze nurtuje mnie to co się stanie jak bym zostawił jak jest tylko założył chłodzenie buzów? popłynie taki duży prąd ok. 8A (bo póki co doszedł do 2.3A)? pytam już tak z ciekawości :D

    0
  • #17 11 Wrz 2013 10:34
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Diody równolegle do uzwojeń - konieczne. Ale nie muszą być ani szybkie ani o dopuszczalnym prądzie jak prąd silnika.
    Zostawiając te BUZ11 popełnisz błąd, gdyż napięciem 5V z uC nie jesteś w stanie ich w pełni otworzyć i pracują one jak oporniki - dlatego muszą się grzać, odbierając silnikowi sporą część napięcia zasilania. Co gorsza - każdy z nich jest częściowo otwarty - ale każdy inaczej (bo nie ma dwóch identycznych tranzystorów, a już na pewno czterech - każdy z nich ma inną charakterystykę Id=f(Vgs). I dlatego każde uzwojenie silnika dostaje inne napięcie.
    Jaki popłynie prąd? - nikt tego nie wie, gdyż zależy on nie tylko od rezystancji uzwojeń, ale też od tego jak są otworzone tranzystory (jaką mają rezystancję Rds) - a to zależy od ich indywidualnych własności, bo podajesz im niewielkie Vgs= ok. 4,5-5V niewiele tylko większe od Vgsth=4V. To tranzystor do pracy impulsowej, a Ty każesz im pracować liniowo.

    0
  • #18 11 Wrz 2013 10:41
    adamsik191
    Poziom 6  

    O i o to chodziło, dzięki za wyjaśnienie co się wtedy dzieje.

    Dziękuje wszystkim za pomoc i porady.

    0
  • #19 11 Wrz 2013 10:45
    bootrecord
    Poziom 13  

    Tak jak pisali koledzy wcześniej, układ trzeba zmodyfikować bo ma parę wad.

    1) MOSFET musi być poprawnie wysterowany aby działał. Generalnie MOSFET'y mocy mają dużą pojemność bramki co przy starowaniu przez opornik 1k powoduje, że przez długi czas się przełączają. Długi czas przełączania powoduje wydzielanie się dużych strat i grzanie się elementu. To co zaproponował "kaka0204" w poście #5 jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem pod względem układowym i budżetowym. Oczywiście można inaczej.

    2) Drugą sprawą jest ograniczenie prądu silnika. To też wpływa na grzanie się tranzystorów (potęguje efekt z pkt.1) i silnika. Proponuje najprostsze ograniczenie opornikami wyliczonymi do zakładanego prądu.

    3) Bardzo pożądane jest zabezpieczenie. Najprościej tak jak proponuje "Tomasz Gumny" w #15

    To tyle co mogę zaproponować zbierając powyższe informacje w jedną propozycję. Chłodzenie BUZ'ów bym zostawił na koniec po zastosowaniu rozwiązań dla pkt. 1,2,3 - nie wiadomo czy będzie konieczne (przypuszczam, że raczej nie).

    0
  • #20 11 Wrz 2013 10:48
    Tomasz Gumny
    Poziom 27  

    adamsik191 napisał:
    Jeszcze nurtuje mnie to co się stanie jak bym zostawił jak jest tylko założył chłodzenie buzów? popłynie taki duży prąd ok. 8A (bo póki co doszedł do 2.3A)? pytam już tak z ciekawości :D
    Ugs ma ujemny współczynnik temperaturowy, a to oznacza, że MOSFET załącza się przy niższym napięciu na bramce, gdy jest gorący. W tym wypadku trudno powiedzieć do jakiej wartości dojdzie prąd. Może ustalić się równowaga, bo przy niższym Rdson na tranzystorze wydzieli się mniejsza moc.
    Takimi rzeczami zajmij się, jeśli interesujesz się projektowaniem wzmacniaczy. Do zasilaczy impulsowych i sterowników silników MOSFET ma być w pełni załączony lub wyłączony. Najlepiej bardzo szybko.

    0
  • #21 11 Wrz 2013 11:13
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    bootrecord napisał:


    1) MOSFET musi być poprawnie wysterowany aby działał. Generalnie MOSFET'y mocy mają dużą pojemność bramki co przy starowaniu przez opornik 1k powoduje, że przez długi czas się przełączają. Długi czas przełączania powoduje wydzielanie się dużych strat i grzanie się elementu. To co zaproponował "kaka0204" w poście #5 jest najlepszym i najprostszym rozwiązaniem pod względem układowym i budżetowym. Oczywiście można inaczej.

    Propozycja kol. kaka0204 jest tu błędna. Jak niby da się wysterować taki komplementarny wtórnik napięciem 5V? - on da na wyjściu tylko ok. 4V - jeszcze pogorszy sprawę. To układ który pomaga w szybkim przeładowaniu bramki, a tu nie z tym jest problem ale ze zbyt małym napięciem sterującym 5V, które tym sposobem jeszcze zmniejszymy.
    Można taki układ dać, ale poprzedzony stopniem w układzie WE - np. BC547 z opornikiem 2,2K w kolektorze zasilany z 12V, bazy tego komplementarnego wtórnika z kolektora BC547 przez opornik 2,2k. Ale tu wystarczy tylko ten stopień WE

    bootrecord napisał:

    2) Drugą sprawą jest ograniczenie prądu silnika. To też wpływa na grzanie się tranzystorów (potęguje efekt z pkt.1) i silnika. Proponuje najprostsze ograniczenie opornikami wyliczonymi do zakładanego prądu.

    Nie tędy droga. Prawidłowo dobrany i wysterowany MOSFET będzie zimniutki. Silnik należy zasilać odpowiednim napięciem, a nie produkować ciepło w opornikach to napięcie ograniczających - albo (o zgrozo !) w tranzystorach.
    bootrecord napisał:
    3) Bardzo pożądane jest zabezpieczenie. Najprościej tak jak proponuje "Tomasz Gumny" w #15

    Tyle, że nie takie diody.

    bootrecord napisał:
    Chłodzenie BUZ'ów bym zostawił na koniec po zastosowaniu rozwiązań dla pkt. 1,2,3 - nie wiadomo czy będzie konieczne (przypuszczam, że raczej nie).

    BUZ11 z tym sterowaniem się nie nadają.
    A prawidłowo dobrane tranzystory będą zimne bez żadnych radiatorów. Podobnie zimny będzie BUZ11 z odpowiednim sterowaniem - np. ten stopień WE na BC547. Niedawno przełączałem MOSFET-ami prąd 10A - moc wydzielana 0,5W - zimne.

    Tyle głupich rad w jednym temacie dawno nie widziałem.

    0
  • #22 11 Wrz 2013 13:02
    bootrecord
    Poziom 13  

    Widzę, że kolega zmusił mnie i do uruchomienia większej ilości neuronów ;)


    Ad1) Co do sterowania tranzystora BUZ11.
    Posiada on następującą charakterystykę:
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8


    Bezpiecznie było by go wysterować Ugs napięciem większym niż 6V. Ale Ugs musi być mniejsze niż 20V (przy zasilaniu 12V to nie grozi).

    Rozwiązanie które zaproponował "kaka0204" rzeczywiści tutaj nie zadziała. Musze się zgodzić z tym co napisał "trymer01".

    a) Rozwiązanie pierwsze to co proponuje "trymer01"
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8
    pobrano z http://letsmakerobots.com/node/4285

    Opornik w kolektorze 1k lub 2,2k - wtedy czas włączenia będzie na poziomie pojedynczych us. Odpowiada za to stała czasowa RC - R to ten rezystor w kolektorze a C to pojemność wejściowa tranzystora BUZ11 typowo 1,5nF do max 2nF.

    b) Można zastosować bardziej rozbudowane sterowanie oparte o to co napisał "kaka0204" ale skrytykował i uzupełnił "trymer01" - słusznie.
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8
    pobrano z http://www.allquests.com/question/1704178/BUZ11-MOSFET-help.html

    Układ będzie szybciej włączać BUZ'a niż to w pkt.a)
    {DODANE 2013-09-11 23:18}
    Tego układu z rysunku powyżej nie wolno stosować. On nie działa. Tranzystory pracujące przed MOSFET'em są zamienione miejscami - powinny być odwrotnie. Realizacja tego układu spowoduje, że będziemy testować Rw źródła zasilania lub sprawdzać jego zabezpieczenia. Poprawny układ jest w poście #43.
    Układ zostawiam dla potomności aby go nie stosować.


    Oba przykłady zaczerpnięte z zasobów Internetu.

    Ad2. (podtrzymuje)
    Co do ograniczenia prądu uzwojeń silnika za pomocą rezystora to podtrzymuje to co napisałem. Zakładam że masz 12V i nie chcesz tego zmieniać. W takim przypadku jest to najprostsze rozwiązanie i oczywiście rezystory będą się grzać. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie a jedynie najprostsze.
    Silniki krokowe steruje się prądem a nie napięciem i tu nie mogę się zgodzić z tym co napisał "trymer01" bo to nieprawdziwa teza (nie nazwę że głupia aby nie czuł się obrażony).

    Ad3. (podtrzymuje)
    Diody podłącz do uzwojeni silnika ale to tylko w silniku unipolarnym. W tranzystorze już są diody więc nie trzeba kolejnych.

    Pozdrawiam i podziel się wrażeniami z eksperymentów.

    P.S. Jak coś "nabredziłem" to proszę o uwagi - nie myli się tylko ten co nic nie robi ;)

    0
  • #23 11 Wrz 2013 13:12
    Tomasz Gumny
    Poziom 27  

    bootrecord napisał:
    P.S. Jak coś "nabredziłem" to proszę o uwagi - nie myli się tylko ten co nic nie robi ;)
    Na schemacie b) wyjście stopnia z tranzystorami komplementarnymi powinno być z połączonych emiterów (trzeba zamienić miejscami NPN i PNP), np.:
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8

    0
  • #24 11 Wrz 2013 13:27
    rekinisko
    Poziom 22  

    Można też zastosować drivery i inne cuda które i tak trzeba kupić bo autor ich nie ma ... Więc jak trzeba kupić to tylko mosfera z bramką na poziomie logicznym i problem znika.

    0
  • #25 11 Wrz 2013 13:54
    adamsik191
    Poziom 6  

    Dziękuje za tyle różnych rozwiązań mojego problemu, wydaje mi sie, że pomysł z nowymi mosfetami będzie najlepszy.

    @Bootrecord
    Z tego co zrozumiałem o diodach to trymerowi chodziło o to że diodki nie muszą być na taki duży prąd (uzwojeń silnika) i być bardzo szybkie.

    0
  • #26 11 Wrz 2013 13:56
    bootrecord
    Poziom 13  

    Dziękuje za dyskusje.
    "Tomasz Gumny" zwrócił mi uwagę aby się przyjrzeć tej propozycji b). Muszę to wrzucić na symulator. Może być gorąco. To chyba nie najlepsza propozycja ;( Wyszukałem ten przykład aby nie wprowadzać kolejnego odwracania fazy oraz aby przy braku sterowania MOSFET był wyłączony.

    Propozycja "Tomasz Gumny" jest dobra tylko pytanie jak się zachowa uP jak mu podamy +12V na nogę?

    Oczywiście inny MOSFET sterowany poziomem logicznym załatwia sprawę.

    0
  • #27 11 Wrz 2013 14:06
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    bootrecord napisał:

    Bezpiecznie było by go wysterować Ugs napięciem większym niż 6V. Ale Ugs musi być mniejsze niż 20V (przy zasilaniu 12V to nie grozi).

    Nie tyle bezpieczniej, co musi być wysterowany napięciem >6V, najlepiej 10v

    bootrecord napisał:
    b) Można zastosować bardziej rozbudowane sterowanie oparte o to co napisał "kaka0204" ale skrytykował i uzupełnił "trymer01" - słusznie.
    Grzejący sie MOSFET BUZ11 sterujący silnikiem krokowym z ATmegi8
    pobrano z http://www.allquests.com/question/1704178/BUZ11-MOSFET-help.html

    Układ będzie szybciej włączać BUZ'a niż to w pkt.a)

    Oba przykłady zaczerpnięte z zasobów Internetu.

    Znowu błąd.

    bootrecord napisał:
    Ad2. (podtrzymuje)
    Co do ograniczenia prądu uzwojeń silnika za pomocą rezystora to podtrzymuje to co napisałem. Zakładam że masz 12V i nie chcesz tego zmieniać. W takim przypadku jest to najprostsze rozwiązanie i oczywiście rezystory będą się grzać. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie a jedynie najprostsze.
    Silniki krokowe steruje się prądem a nie napięciem i tu nie mogę się zgodzić z tym co napisał "trymer01" bo to nieprawdziwa teza (nie nazwę że głupia aby nie czuł się obrażony).

    Co to znaczy "steruje"?
    Silnik się zasila - odpowiednim dla niego napięciem. To nie LED czy inna dioda, którą zasila się prądem.
    Napisałem przecież:
    trymer01 napisał:
    Silnik należy zasilać odpowiednim napięciem, a nie produkować ciepło w opornikach to napięcie ograniczających

    Dlatego nie rozumiem z czym się nie zgadzasz, i która moja teza jest wg Ciebie nieprawdziwa.

    bootrecord napisał:

    "Tomasz Gumny" zwrócił mi uwagę aby się przyjrzeć tej propozycji b). Muszę to wrzucić na symulator. Może być gorąco. To chyba nie najlepsza propozycja ;( Wyszukałem ten przykład aby nie wprowadzać kolejnego odwracania fazy oraz aby przy braku sterowania MOSFET był wyłączony.

    Propozycja "Tomasz Gumny" jest dobra tylko pytanie jak się zachowa uP jak mu podamy +12V na nogę?

    No bo po co tam jest ten R5? - usuń go i będzie OK.
    Ależ tu się sypie ilość błędów ...
    Ten driver komplementarny jest tu zbędny - wystarczy pojedynczy stopień na Q1 (bez rezystora R5).
    A odwrócenie fazy załatwisz sobie w uC.

    0
  • #28 11 Wrz 2013 14:21
    bootrecord
    Poziom 13  

    Co do diodek zabezpieczających uzwojenia silnika to:

    1) Obecnie rozwiązanie nie ma układu ograniczającego prąd w uzwojeniu silnika. (brak jest schematu więc tak się domyślam). Jedynym ograniczeniem będzie szeregowe połączenie: Rds (MOSFET) + R uzwojenia silnika + Rw zasilacza. To może nie wystarczyć.

    2) Teoria mówi, że prąd na idealnej cewce jest ciągły. Jeśli tranzystor przestanie przewodzić to taki sam prąd (z energii zgromadzonej w cewce) w chwili po przełączeniu zacznie płynąć przez diodę zabezpieczającą. Tu sprawa się skomplikuje jeśli uzwojenie się nasyci i cewka już nie będzie idealna (upraszczając nie powinien być większy niż wynika to z pkt. 1).

    Z tego wynika że dioda powinna być na prąd co najmniej taki jaki maksymalnie płynie przez cewkę z pkt. 1 i 2, plus zapas (margines bezpieczeństwa).

    0
  • #29 11 Wrz 2013 14:36
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Nie, dioda nie musi być tak "mocna", gdyż pracuje z pojedynczymi "szpilkami". Np. 1N400x wystarczy, bo wytrzyma takie impulsy o wartości kilkunastu A.
    Ograniczenie prądu w silniku - albo PWM, albo chopper, albo dobrać napięcie zasilania.

    0
  • #30 11 Wrz 2013 14:52
    bootrecord
    Poziom 13  

    trymer01 napisał:

    ...
    No bo po co tam jest ten R5? - usuń go i będzie OK.


    Usunięcie rezystora załatwi sprawę tylko częściowo. Spowoduje dodatkowo że baza tranzystora będzie "wisiała" w powietrzu dopóki uP jej nie wysteruje.

    Zakładając brak podłączenia bazy i tranzystor w stanie off to MOSFET będzie włączony ON. A przecież mamy ich cztery i każdy będzie ON ???

    W powyższej dyskusji wynika że wysterowanie tego MOSFET'a przez uP nie jest trywialne ;)

    0