Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH-12 ,460,'03 - problem z oświetleniem.

10 Wrz 2013 19:59 6213 26
  • Poziom 7  
    Witam !
    Właśnie awansowałem z MAN 'a na Volvo FH-12 ,460,'03 i zauważyłem problem z oświetleniem
    -przy wył. światłach pozycyjnych lub mijania gdy wcisnę stop to błysną mi w naczepie pozycje(wyskoczy komunikat o braku świateł w naczepie)
    -podczas jazdy (światła włączone) w momencie włączania kierunków, błysną stopy! (wyskoczy błąd świateł stopu w naczepie)
    Problem nie istniał przy MAN' ie (naczepa OK!)
    Co to może być?
    Z góry dziękuję za sugestie , a tak korzystając z okazji- gdzie w 3mieście znajdę dobrego mechatronika :-)
    Pozdrawiam!
  • Poziom 10  
    Obejrzyj w środku wtyczki przewodu elektrycznego, wygląda na jakiś nie kontakt.
  • Poziom 7  
    Ok! Dzisiaj zerknę
    Dziękuję i Pozdrawiam!
  • Poziom 7  
    Naczepa ma diody w tylnych lampach (poz.i stop) jeden wspólny moduł.
    Reszta na żarówkach.
    Wczoraj lało i nie było jak się tematem zająć.
    Pozdrawiam!
  • Poziom 7  
    ...to on taki gamoń?
    w 2 lata starszym MAN' ie TG-A niebyło tego problemu.
    Jest jakiś sposób na to?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    jakobs66 napisał:
    ..to on taki gamoń?
    w 2 lata starszym MAN' ie TG-A niebyło tego problemu.

    Masło to nie margaryna .... Volvo to nie Man ....
    jakobs66 napisał:
    Jest jakiś sposób na to?
    Jest....przeprogramowanie LCM-u na kontrole świateł LED, lub sztuczne obciążenie.
  • Poziom 31  
    serwisantscani1 napisał:
    Jest....przeprogramowanie LCM-u na kontrole świateł LED, lub sztuczne obciążenie.

    I jeszcze można zmienić lampy tylne na zwykłe .
  • Poziom 7  
    serwisantscani1 napisał:
    Jest....przeprogramowanie LCM-u na kontrole świateł LED, lub sztuczne obciążenie


    Czy można to zrobić z poziomu komputera pokładowego?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    jakobs66 napisał:
    Czy można to zrobić z poziomu komputera pokładowego?
    Nie, tylko sprzętowo.
  • Poziom 26  
    Spotkałem się z takim rozwiązaniem jak zamiana w lampach naczepy światła stop i mgielnego. Zamieniają przewody wewnątrz lamp (jeśli to nie jakaś tandetna podróbka to przewód niebieski i czerwony) i "podobno po kłopocie". Osobiście jednak również sugerowałbym przeprogramowanie LCM.
  • Poziom 16  
    Instalacja lamp LED i rezystorów ... o zgrozo !! W tym przypadku pozostaje jedynie wygląd, a gdzie oszczędność prądowa ? Rezystory zakładają niechluje...
    Volvo da się przeprogramować, jednak zależy od rocznika. Starsze tylko na połowę obwodów czyli pod lampy Ledowo-żarówkowe, nowsze Full LED. Poprawiałem już kilka takich wywalając rezystory !
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    coralgol1976 napisał:
    Volvo da się przeprogramować
    Oczywiście że się da przeprogramować LCM na światła LED-owe naczepy,
    ale należy brać pod uwagę że często nie chodzi tylko o "wygląd i oszczędność prądową".
    Naczepy są wyposażane w LED-y albo normalne lampy a kierowcy często zmieniają się naczepami przy załadunkach, wtedy co przed zmianą naczepy należy jechać przeprogramować LCM żeby działało na LED-dach ???
    Dlatego są właśnie takie zestawy a nawet są gotowe lampy zespolone LED wyposażone wewnętrznie w rezystory.
  • Poziom 16  
    serwisantscani1 napisał:
    coralgol1976 napisał:
    Volvo da się przeprogramować
    kierowcy często zmieniają się naczepami przy załadunkach, wtedy co przed zmianą naczepy należy jechać przeprogramować LCM żeby działało na LED-dach ???
    Dlatego są właśnie takie zestawy a nawet są gotowe lampy zespolone LED wyposażone wewnętrznie w rezystory.


    Tu mam odmienne zdanie, bowiem nowe Volva już są przystosowane pod LED-y, a i podpięte pod lampy żarówkowe dają radę. Starsze roczniki były przystosowane do lamp żarówkowych (ledowe nie były tak rozpowszechnione), ale kontruktorzy dali możliwość przeprogramowania LCM pod LED przewidując rozwój rynku. (niestety są roczniki, które nie mają opcji pełnego LED, a jedynie pod lampy mieszane żarówkowo-LEDowe -> te wymagają zmiany softu, lub wymiany LCM)

    Wobec tego przewoźnik zakupując naczepy z lampami LED-owymi, lub wymianę starych popękanych lamp na nowe LEDowe POWINIEN przystosować do tego ciągniki zgodnie z konstrukcją i przeznaczeniem raz na zawsze.

    Przeprogramowanie LCM-a polega przecież na zmianach w soft-cie, by odebrany sygnał z układu próbkujacego o niskim obciążeniu obwodu nie został potraktowny jako błąd (zwarcie) i nie rozłączał układu waląc błędem na szafę.
    LCM próbkuje i jeśli rozpozna zwarcie (LED) ponownie próbkuje za klika sekund i stąd miganie świateł.
    Programowanie wykonuje się tylko raz i dalej już działa z lampami LED i żarówkowymi, bez rozłączania układów i bez wyświetlanych błędów.

    Dalej twierdzę, że obciążanie układów rezystorami to zwykłe DRUCIARSTWO a produkowanie lamp z wbudowanymi rezystorami obciążającymi to już nie mieści się w mojej głowie...

    Każdy sterownik można skonfigurować, jeśli nie to podmienić na nowszy i dopisać - bez druciarstwa i lamp "rezystorowo-LEDowych" z wielkimi jak sądzę radiatorami do rozproszenia 21W mocy z kazdej żarówki 21Watowej...

    Kierowcy czesto zamieniają kable z obwodu swiateł mgłowych na obwody stopu i odwrotnie, bo dostrzegli, że mimo takiej samej żarówki przeciwmgłowe bardziej biją po oczach niż światła stopu z powodu innej struktury klosza (w tych zaikrąglonych lampach naczepowych) - więc zwróćcie na to uwagę w przypadku napraw.

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    coralgol1976 napisał:
    Wobec tego przewoźnik zakupując naczepy z lampami LED-owymi, lub wymianę starych popękanych lamp na nowe LEDowe POWINIEN przystosować do tego ciągniki zgodnie z konstrukcją i przeznaczeniem raz na zawsze.
    coralgol1976 napisał:
    Dalej twierdzę, że obciążanie układów rezystorami to zwykłe druciarstwo.
    Ok... co się powinno a co jest w realiach to różne sytuacje. AdBlue też się powinno naprawiać, nie jest to skomplikowany układ, jednak nie którzy wolą zakładać "druciarstwo" w postaci emulatorów.
  • Poziom 16  
    Masz rację,
    teoria swoje, a praktyka z przewoźnikami (i nie tylko) swoje..., jednak pisanie o możliwości takiego rozwiązania (druciarstwa) na publicznym forum przez profesjonalistę trochę razi w oczy :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czyli według Ciebie producent oświetlenia z szerokim zakresem oferty w tym także wcześniej wspomnianego modułu oporowego, jak również producent który produkuje lampy z wewnętrznymi rezystorami ... powinien zlikwidować oferty. Zastanów się co piszesz ...

    P.S. ciekawe czy jeśli miałbyś u siebie klienta który nie chce przeprogramować LCM tylko chce abyś mu założył właśnie taki układ to czy byś mu odmówił ?
  • Poziom 16  
    Hehehe, odpowiedzi na Twoje pytania były zawarte w moich powyższych wypowiedziach, jednak przed wysłaniem te części treści zostały wymazane...

    Jednak jeśli wywołujesz mnie do tablicy to proszę:

    Pewnie i ja nie odprawiłbym klienta z kwitkiem, który na własne życzenie i na własną odpowiedzialność, oraz za stosownym wynagrodzeniem chciałby otrzymać usługę druciarstwa, choć cena nie odbiegała by wiele od tej, jaką musiałby zapłacić za profesjonalne rozwiązanie tematu, a co za tym idzie - klient zostałby wystarczająco zmotywowany do poprawnie wykonanej usługi.
    Jednak żaden to dla mnie powód do dumy i nigdy sam takiego rozwiazania nie zaproponowałbym z własnej inicjatywy.

    W kwestii producentów "dociążonych" lamp LED-owych:
    >>bez względu na moją opinię i przekonania będą je produkować, bo jest popyt to "musi" być podaż (są modele aut zwłaszcza osobowych, gdzie opcji przeprogramowania nie ma, a indywidualne weryfikowanie softu jest nieopłacalne).
    Tam stosują druciarskie rozwiązania, ale w przypadku Volvo nie wolno wyważać otwartych drzwi !
    Po za tiunerami swoich "wpasionych beemek" znaczna wiekszość ludzi decyduje się na lampy LED w celu oszczędności prądowych i większej niezawodności elementów emitujacych światło, a dopiero na koncu wyglądu.
    Weźmy przykład zestawu ciągnika z naczepą i policzmy łączną moc żarówek obwodu świateł postojowych i tym samym energię jaką trzeba dostarczyć za sprawą alternatora. ZAWSZE (choć czasem nieznacznie) przekłada się to na ilość zużytego paliwa, a w roku?, a w dziesięcioleciu? -tego paliwa się uzbiera.

    Problem z wymianą żarówki przez kierowcę przy dużym mrozie jest niemały, ale z uwalonym modułem dociążającym kierowca już w ogóle sobie sam nie poradzi...

    W wielu dziedzinach kasa ma pierwszorzędne znaczenie.... niestety.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    coralgol1976 napisał:
    Wobec tego przewoźnik zakupując naczepy z lampami LED-owymi, lub wymianę starych popękanych lamp na nowe LEDowe POWINIEN przystosować do tego ciągniki zgodnie z konstrukcją i przeznaczeniem raz na zawsze.


    Taaaa. Teoria swoje a życie swoje... A co ma zrobić przewoźnik który nie ma swoich naczep tylko podstawia same ciągniki które zahaczają załadowaną naczepę i targają do miejsca rozładunku??
    Zeby nie być gołosłownym jako przykład mogę podać firmę Schenker oraz przewoźników jeżdżących dla nich. Tam sprawa wygląda tak, że auto obsługujące tzw linię czyli np trasę Bydgoszcz - Warszawa zahacza załadowaną naczepę której właścicielem jest firma Schenker i gna z nią na stację benzynową w gdzieś w połowie drogi pomiedzy Bydgoszczą i Warszawą. Tam czeka na niego druga naczepa z towarem z Warszawy. Na stacji przepinają naczepy i każdy wraca już z inną naczepą tam skąd przyjechał. Czyli mamy już tego dnia 2 przepinki. To auto dojeżdża na miejsce i wyhacza naczepę z Warszawy. Rano przychodzi następny kierowca wsiada w to samo auto, zahacza kolejną naczepę z towarem np dla Biedronki (który przyjechał z Bonduela z okolic Inowrocławia) i jedzie z nim do Grudziądza. To już jest trzecia przepinka tego dnia.
    Ciekawy jestem jakie rozwiązanie zaproponujesz temu przewoźnikowi?? Programowanie LCM 3 razy dziennie?? Trzy razy dziennie wymiana LCM na nowszy??
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Witam.
    Podpatrze w naszym rodzynku(1 Volvo na 70 mesiów) jak jest to rozwiązane. W każdym razie wyrzuca usterkę po podpieciu naczepy Krone w której sa fabrycznie zamontowane LEDy Helli.
    Ale nie zawsze a jak coś to na kilka sekund. Volvo jest z 2011 roku i na pewno ma soft nowszy jak z 2003roku.
    Światła działają bez zarzutu po zmianie na naczepę z żarowkami jest tylko taka różnica, że nie wyrzuca usterki.
    Nigdy nie było przypadku żeby jakiekolwiek swiatlo LEDowe nie świeciło, lub mrugalo. Pomierzę wartości prądu jakie płyną jak autko pojawi się na bazie.
  • Poziom 16  
    saron22 napisał:
    coralgol1976 napisał:
    Wobec tego przewoźnik zakupując naczepy z lampami LED-owymi, lub wymianę starych popękanych lamp na nowe LEDowe POWINIEN przystosować do tego ciągniki zgodnie z konstrukcją i przeznaczeniem raz na zawsze.


    Taaaa. Teoria swoje a życie swoje... A co ma zrobić przewoźnik który nie ma swoich naczep tylko podstawia same ciągniki które zahaczają załadowaną naczepę i targają do miejsca rozładunku??
    Zeby nie być gołosłownym jako przykład mogę podać firmę Schenker oraz przewoźników jeżdżących dla nich. Tam sprawa wygląda tak, że auto obsługujące tzw linię czyli np trasę Bydgoszcz - Warszawa zahacza załadowaną naczepę której właścicielem jest firma Schenker i gna z nią na stację benzynową w gdzieś w połowie drogi pomiedzy Bydgoszczą i Warszawą. Tam czeka na niego druga naczepa z towarem z Warszawy. Na stacji przepinają naczepy i każdy wraca już z inną naczepą tam skąd przyjechał. Czyli mamy już tego dnia 2 przepinki. To auto dojeżdża na miejsce i wyhacza naczepę z Warszawy. Rano przychodzi następny kierowca wsiada w to samo auto, zahacza kolejną naczepę z towarem np dla Biedronki (który przyjechał z Bonduela z okolic Inowrocławia) i jedzie z nim do Grudziądza. To już jest trzecia przepinka tego dnia.
    Ciekawy jestem jakie rozwiązanie zaproponujesz temu przewoźnikowi?? Programowanie LCM 3 razy dziennie?? Trzy razy dziennie wymiana LCM na nowszy??


    Pisałem niejednokrotnie, że LCM przeprogramowuje się tylko raz i od tej pory światła świecą poprawnie z każdą naczepą bez wyrzucania błędów..., a Ty Saron piszesz tak, gdyby ktos nie wiedział jak funkcjonuje transport drogowy i przepinanie naczep.
    Oczywiście, po przeprogramowaniu LCM-a pewne funkcje trzeba włączyć, inne wyłączyć, no ale nikt nie mówił, ze podam tutaj gotowe rozwiązanie. Robię to i się da, mimo że często nie da się w serwisach :)
    Pozdro Panowie
  • Poziom 26  
    U mnie w firmie jest ponad 30 Volvo (2009-2012) Od kiedy pojawiły się naczepy KRONE z LED'ami na światłach pozycyjnych i stop zaczęła się polka galopka :) Wizyta w serwisie, przeprogramowanie LCM i już nie ma problemu. Nieważne czy w naczepie są lampy na LED'ach czy nie wszystko śmiga. Tłumaczenie o przepinkach itd nie ma dla mnie sensu. Jak kolega coralgol1976 napisał, przeprogramowanie LCM raz na zawsze załatwia sprawę.
    Ja również nie polecam sposobu z opornikami czy przepinaniem kabli o którym pisałem wcześniej, no ale jak ktoś lubi partyzantkę to proszę bardzo... Ja zawsze klientom radzę wizytę w serwisie VOLVO i do tej pory nikt się nie obraził.