Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E34 535i 89r - Do silnika benzynowego wlano olej do Diesela

Marcin-535 10 Wrz 2013 22:22 16167 31
  • #1 10 Wrz 2013 22:22
    Marcin-535
    Poziom 6  

    Witam wszystkich. Dzisiaj wymieniałem olej w BMW E34 535i z silnikiem M30B35 (3.5 l. poj.). Został nalany olej o lepkości zalecanej przez producenta czyli 5W40 jednak na opakowaniu oleju jest napisane, że jest on do Turbo Dieseli. Dokładnie chodzi o olej CASTROL EDGE 5W40 TURBO DIESEL. Zauważyłem to dopiero po wymianie oleju i powiedziałem mechanikowi ale on twierdzi, że olej może być. Nie znam się na tym zbytnio więc proszę o waszą opinię na ten temat. Nie chcę żeby silnikowi coś się stało no bo niby lepkość oleju się zgadza ale wydaje mi się, że do silników diesela może być inny skład oleju niż do silników benzynowych. Proszę o wypowiedź co o tym sądzicie. Jeśli są jakieś przeciwwskazania żeby stosować ten olej w tym silniku to proszę o pomoc w ich wskazaniu żebym ewentualnie mógł zażądać wymiany oleju na właściwy. Poniżej podaję dane oleju:
    Nazwa oleju: Castrol Edge 5W40 Turbo Diesel
    Klasa lepkości: 5W40
    ACEA: C3
    API: SM/CF
    Spełnia normy: VW 502 00/505 00/505 01, Renault RN0700, Renault RN0710, Ford WSS -M2C917-A, Fiat 9.55535-S2, VW 502 00, BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51
    Zastosowanie:
    Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 został specjalnie opracowany, żeby spełnić rygorystyczne wymagania VW 505.01 dla silników koncernu VW/Audi.
    Przeznaczony jest do silników TDI z pompowtryskiwaczami, ale może być także używany w poprzednich konstrukcjach silników TDI i w konstrukcjach innych producentów samochodów.

    Produkt ten nie powinien być używany w silnikach VW z uaktywnionym systemem VW Longlife, umożliwiającego przedłużenie okresu pomiędzy wymianami oleju (określonego jako QG1 na tabliczce znamionowej samochodu - sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu).
    W takich przypadkach zalecamy używanie oleju Castrol EDGE 5W-30, spełniającego wymagania specyfikacji VW 504.00/507.00.
    Rekomendowany okres pomiędzy wymianami dla oleju Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 wynosi maksymalnie 15 tys. km lub 12 miesięcy.

    Charakterystyka:
    Doskonała ochrona silników turbodiesla przy standardowych przebiegach pomiędzy wymianami oleju. Zapobiega powstawaniu niebezpiecznych osadów. Przeznaczony do silników wyposażonych w turbosprężarki, intercoolery i pompowtryskiwacze.
    Syntetyczna technologia zapewnia długotrwałą, bezpieczną pracę silnika.

    0 29
  • #2 10 Wrz 2013 22:50
    Domelek1
    Poziom 2  

    Witaj,

    nie przejmuj się tym, że to olej do TD. Najwazniejsza jest klasa lepkości. Swoją drogą jesteś pewien, że tam wcześniej był olej tej klasy (5W40)? Auto już ma swój wiek, więc być może mimo zaleceń producenta (dla nowego auta z małym przebiegiem) zalany był wcześniej gęstszym olejem. Może bylo 10W40 czy nawet 15W40. Jesli tak to przy tym 5W40 mogą pojawić się delikatne "pocenie". Jeśli jesteś pewien, że był 5W40 to nie przejmuj się dopiskiem "turbo diesel" na bańce, bedzie ok.

    Pozdrawiam,
    Arek

    0
  • #3 10 Wrz 2013 22:57
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Częsta praktyka w warsztatach, wiem bo sam pracowałem jako elektromechanik. Nie przejmuj się tym.

    0
  • #4 10 Wrz 2013 23:20
    Marcin-535
    Poziom 6  

    Wcześniej był na 100% 5W40 i nic nie cieknie bo auto mam już 7 lat i zawsze taki lałem tylko, że wcześniej jeździłem do innego mechanika i tam zawsze dobry olej dobierał ale teraz ma zamknięty warsztat i do innego pojechałem. Nie wiem dokładnie co oznaczają te oznaczenia z tyłu. W internecie znalazłem coś takiego ACEA C3 - Mid SAPS, wysoka lepkość wysokotemperaturowa HTHS > 3,5 mPa*s, niska lepkość (0W-XX, 5W-XX), moc jak w A5/B5 jednakże z większymi ilościami popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (<=0,07 - 0,09%), siarki (<=0,3%) niż dla C1. ale niewiele mi to mówi. Czytałem, że ta norma ACEA dla typowych silników benzynowych powinna być oznaczona literką "A" dlatego mam wątpliwości czy ten olej jest dobry. Mam jeszcze pytanie czy dobrze myślę, że jeśli jest napisane API SM/CF to znaczy, ze to olej dla benzyny i diesela?

    Dodano po 5 [minuty]:

    No i jeszcze wątpliwość mam przez to, że we wszystkich sklepach internetowych pisze, że jest to olej do silników Diesela ale o benzynie nic nie pisze. Na innych olejach jest informacja, że można je stosować w silnikach benzynowych i wysokoprężnych, a tu jest tylko, że do nowych i starszych typach diesela stosuje się ten olej.

    2
  • #5 10 Wrz 2013 23:50
    Domelek1
    Poziom 2  

    Marcin-535 napisał:
    W internecie znalazłem coś takiego ACEA C3 - Mid SAPS, wysoka lepkość wysokotemperaturowa HTHS > 3,5 mPa*s, niska lepkość (0W-XX, 5W-XX), moc jak w A5/B5 jednakże z większymi ilościami popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (<=0,07 - 0,09%), siarki (<=0,3%) niż dla C1. ale niewiele mi to mówi.


    Nie przejmuj się, mi też niewiele to mówi.

    Twój silnik nawet nie zauważy różnicy, wierz mi. Te napisy bardziej działają na psychikę właściciela. Oleje do silników wysokoprężnych i benzynowych różnią sie dodatkami i uszlachetniaczami. Baza oleju jest ta sama. Nie stresuj się, nic złego się nie stanie-silnik sie nie zatrze, nie będzie palił więcej i co najważniejsze nie zmieni się w diesla. Śmiem twierdzić, że najlepsze oleje w czasach młodości twojego auta mogły nawet nie dorównywać jakością do tych średniej klasy produkowanych obecnie. Będzie dobrze, otwórz piwko i zrelaksuj się.

    Pozdrawiam,
    Arek

    PS. Jeśli kupowałeś tego Castrola w polskiej dystrybucji w bańkach po 4L to jest spora szansa, że mimo różnych napisów na opakowaniach wewnątrz jest to samo.

    0
  • #6 10 Wrz 2013 23:55
    Marcin-535
    Poziom 6  

    Ok. Dzięki za odpowiedź:) Może faktycznie przesadzam ale wolałem się upewnić czy ten olej nie zaszkodzi.

    1
  • #7 11 Wrz 2013 00:58
    82245
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 11 Wrz 2013 01:14
    Marcin-535
    Poziom 6  

    Założyłem jeszcze raz ten sam temat bo moje wątpliwości nie zostały do końca rozwiane, a tamten został zamknięty przez moderatora. Teraz znalazłem taką informację jeszcze, że do mojego silnika powinien byś olej z klasyfikacją ACEA A3/B4 czyli Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w silnikach benzynowych i silnikach wysokoprężnych o bezpośrednim wtrysku o wysokich charakterystykach pracy, jednak odpowiedni również dla zastosowań opisanych w punkcie A3/B3. W tym oleju który mi wlali jest tylko klasyfikacja ACEA C3 czyli Stabilny, utrzymujący właściwości olej odpowiedni dla katalizatorów w pojazdach z DPF i TWC w silnikach samochodów osobowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz silnikach wysokoprężnych lekkich samochodów ciężarowych, a także w silnikach benzynowych. Oleje te przedłużają żywotność DPF i TWC. Ostrzeżenie: oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela. Dlatego jeszcze o to pytam bo nie wiem na 100% czy ten olej nie zaszkodzi.

    1
  • #10 11 Wrz 2013 01:43
    coperfild
    Poziom 33  

    Ale coś mało tego oleju weszło , czy to dolewka ?

    Wymiana z filtrem powinno wejść 5,7 litra.

    0
  • #11 11 Wrz 2013 07:42
    wowka
    Poziom 28  

    Z tymi olejami to wiecej jest sciemy i marketingu aby tylko je sprzedać. Wymyślają jakieś niby niestworzone technologie tych olei. Olej byle jaki wlejesz (oby nie przekładniowy albo jadalny :) ) i bedzie dobrze. Widziałem juz auta jezdzące kilka lat bez wymiany (peugeot hdi) i wszystko było ok. Oczywiście olej wymieniać trzeba ale wymiana co 10000km i to na jakiś super drogi olej to przesada. Syntetyk czy nie to niewielka różnica, od paru lat lejemy ze znajomymi olej od przemysłowych silników gazowych, czasem nawet przepalony z wyglądu prawie jak nowy i jeszcze sie nie zdarzylo żeby byl z tym jakiś problem. Problem bedzie jak oleju calkiem zabraknie. Silnik samochodu to nie prom kosmiczny albo jakis wysokoobrotowy z Formuly1 tylko troche elementów metalowych trących o siebie wymagających smarowania

    1
  • #12 11 Wrz 2013 08:56
    Domelek1
    Poziom 2  

    coperfild napisał:
    Ale coś mało tego oleju weszło , czy to dolewka ?

    Wymiana z filtrem powinno wejść 5,7 litra.


    Witam,

    Nie mieszaj chłopakowi w głowie bo jeszcze będzie się stresował tym, że za mało oleju wlali i silnik się zatrze. Te 3.5l, o których pisał twórca wątku to po jemność skokowa silnika a nie objętość oleju, jaka weszła do jednostki.

    @Marcin-535: Kolego, wg mnie otrzymałeś w jednym i drugim wątku jasne odpowiedzi na swoje pytanie. Nie ma sensu szukać dziury w całym, czytać niezrozumiałe dla większości normy i zamartwiać się napisem Turbo Diesel na oleju. Powtarzam Ci-wlali dobry olej i wszystko bedzie ok.

    Pozdrawiam,
    Arek

    0
  • #13 11 Wrz 2013 12:51
    Marcin-535
    Poziom 6  

    Dziękuję wszystkim za wypowiedź i pomoc. Wolałem się upewnić i zapytać o zdanie innych i dlatego tak się o tym rozpisywałem. Zostawię ten olej już w spokoju. Pozdrawiam.

    0
  • #14 11 Wrz 2013 18:20
    deus.ex.machina
    Poziom 32  

    Olej do Diesla może mieć więcej składników myjących. Nic złego raczej się nie stanie (rzecz jasna o ile wszystkie uszczelniacze są w dobrym stanie).

    0
  • #15 12 Wrz 2013 09:24
    2278665
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 12 Wrz 2013 20:48
    Robson221
    Poziom 2  

    Witam koledzy!
    Mam Golfa IV z 1999r 1,6 8V AKL benzyna z olejem 10W40
    Brakowało mi oleju na bagnecie (poniżej min) i dziś dolałem Castrola 10W40 przeznaczonym do turbo diesla (cały 1litr) Zostało mi świeżego oleju w bańce po poprzednim aucie
    Silnik po rozgrzaniu pracuje równo, jeszcze nie jeździłem po ulicy ale muszę ten weekend zrobić sporą trasę autem i teraz czuje niepokój z faktu mojej dolewki!
    Wiem że lepiej jak olej jest niż jakby go zabrakło!

    Powiedzcie czy w przypadku mojego silnika mam się czego obawiać z powodu wlania tego 10W40 diesel? :cry:
    Z góry dziękuję za odpowiedzi

    0
  • #17 12 Wrz 2013 21:00
    Alfred_92
    Poziom 32  

    Kolego odpowiedź ma Kolega wyżej.

    0
  • #19 12 Wrz 2013 21:18
    Robson221
    Poziom 2  

    Zgoda - tylko to są inne motory!
    Planuje na zimę wymienić olej aby był z pełnymi właściwościami
    tylko chciałem was zapytać i upewnić czy nic się nie stanie po takiej dolewce oraz czy spokojnie mogę się moim autem teraz poruszać i nie będzie niepożądanych efektów!?

    0
  • #20 12 Wrz 2013 21:39
    Alfred_92
    Poziom 32  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Robson221 napisał:
    mam się czego obawiać

    No może tego że będa kolejki w biedronce

    Oj będą bo widziałem że niedługo będą tam oleje 10w-40 po 64,99 :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    Robson221 napisał:
    Zgoda - tylko to są inne motory!
    Planuje na zimę wymienić olej aby był z pełnymi właściwościami
    tylko chciałem was zapytać i upewnić czy nic się nie stanie po takiej dolewce oraz czy spokojnie mogę się moim autem teraz poruszać i nie będzie niepożądanych efektów!?

    Olej o takiej samej lepkości co był w samochodzie więc czego się obawiać?

    0
  • #21 12 Wrz 2013 22:24
    Robson221
    Poziom 2  

    Już są w "Stonce" Mobile, Elfy i inne skrzaty... coś koło tej ceny co wspomniałeś
    Dzięki za odpowiedzi
    Olej zostawiam w spokoju
    Pozdrawiam

    0
  • #22 13 Wrz 2013 04:57
    2278665
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 13 Wrz 2013 10:36
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 13 Wrz 2013 11:17
    deus.ex.machina
    Poziom 32  

    middy1983 napisał:
    Robson221 napisał:
    Planuje na zimę wymienić olej aby był z pełnymi właściwościami

    Na zimę oleju nie powinno się wymieniać lecz po zimie!


    Mity...

    Olej powinno się wymieniać kiedy przychodzi czas jego wymiany, zawsze można wymienić olej częściej np 2 razy do roku - to prosta operacja (koszt filtru i oleju jest pomijalny w porównaniu do kosztów naprawy) i żadnemu silnikowi nie zaszkodziła - wprost przeciwnie - są tacy którzy uważają ze lepiej używać nawet oleju tańszego ale za to wymieniać go często niż drogiego i wymieniać rzadko i trudno się z nimi nie zgodzić...

    Kiedyś owszem, były oleje na sezon zimowy i inny olej był zalecany do eksploatacji w zimie (trudny rozruch) a inny latem. Obecnie mamy oleje całoroczne.

    Tak samo silnik się nie zepsuje gdy użyjemy oleju syntetycznego(w domyśle rzadszego) zamiast już używanego oleju mineralnego (są tacy którzy leja 15W40 bo silnik ma przebieg np 200 tys km) - jeśli silnik jest w dobrym stanie to można (a nawet należy) lać olej zgodny ze specyfikacja producenta (choćby było to 0W20), co więcej może się okazać ze zbyt gesty olej gorzej smaruje silnik i przyspiesza jego niszczenie bo pompa oleju ma kłopot z szybkim zbudowaniem ciśnienia a logiczne jest ze im szybciej olej uzyska właściwe ciśnienie tym szybciej silnik będzie poprawnie smarowany.

    Zadaniem oleju w silniku nie jest jego wyciszanie czy doszczelnienie ale smarowanie - dobre smarowanie jest tylko wtedy gdy olej ma poprawne ciśnienie i jego specyfikacja jest zgodna z zaleceniem producenta.

    0
  • #25 13 Wrz 2013 11:38
    2278665
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 13 Wrz 2013 12:42
    deus.ex.machina
    Poziom 32  

    middy1983 napisał:
    a ja powiem tak:
    ilu kierowców - tyle wersji.


    Wersje podaje miernik ciśnienia oleju - jeśli ciśnienie jest OK to nie ma kłopotu - jeśli ciśnienie jest nie OK to silnik nie jest dobrze smarowany i jego komponenty się zużywają.
    Dlaczego długoletnie jeżdżenie na oleju jest niezbyt dobre? - bo olej się utlenia a produktem utleniania oleju są kwasy (i możesz to sprawdzić papierkiem od określania Ph czy Ph metrem) - tak samo zużywa się olej w frytkownicy jak i w samochodzie - są silniki które są mniej podatne na korozje, są takie które łatwiej ulegają korozji, jeśli filtr nie jest zatkany, wyłapuje większe cząsteczki to pewnie samochód może jeździć długie lata bez zmiany oleju - tyle i tylko tyle.

    Znalem człowieka który naprawiał TV gumowym młotkiem - tak, znikał obraz, wystarczyło uderzyć w określone miejsce (miał gumowy młotek specjalny do tego celu pod ręką - kiedyś uderzał ręką ale go bolało i kupił młotek) i obraz się pojawiał - można i tak używać TV - twój samochód i nikt nie zabroni ci tak go eksploatować jak zechcesz.

    -1
  • #27 13 Wrz 2013 12:49
    2278665
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 13 Wrz 2013 14:07
    deus.ex.machina
    Poziom 32  

    middy1983 napisał:
    No tak lecz wymiana oleju dobrej firmy dwa razy w roku + filtr w przykładowym Punto 1.1 to kwota około 190zł. Po 5 latach robi się 950zł a po 10latach 2000zł. Tymczasem zadbany, często w lepszej kondycji jak nasz - silnik kosztuje na aukcjach od 250 do 350zł :-) :-)
    a sama wymiana trwa około 3 godzinek :-)
    no i gwarancja na 3 miesiące ...


    Mi wychodzi ze za 4 litry oleju wolaja ok 40zl, za filtr 20zl (srednio) - dwie wymiany to rocznie 120zl - co do silnika - no cóż - mozna naprawiac TV mlotkiem...
    - jakbyś musiał wyjmować silnik i rozpinać klimę (a czasem tak jest to durnie zrobione ze nie da się podwiesić kompresora, czyli dochodzą dodatkowe koszty związane z wymiana osuszacza, pewnie coś się uszkodzi bo silniki swoje wazą a i nie zawsze ładnie wychodzą, urwiesz jakąś zapieczona śrubę itp itd, pomijając już ze się rozkraczysz gdzieś w trasie np za granica i zapłacisz za lawetowanie do Polski to ja wolałbym wymienić olej... naprawdę... przy okazji oglądam samochód od spodu, widzę uszkodzenia powłoki lakierniczej itp itd. Każdy ma swoja wizje dbania o samochód.

    -1
  • #29 13 Wrz 2013 15:44
    Robson221
    Poziom 2  

    Po tej wczorajszej dolewce...
    Dziś jechałem moim golfem do pracy 20km i wszystko w porządku jedynie z silnika zacząłem wysłuchiwać jakieś głosy :) czytaj: mikro "piski" ale to ja jestem przewrażliwieńcem z uchem przy silniku - wcześniej też był ten dźwięk ale nie wsłuchiwałem się tak
    Najprawdopodobniej jakaś rolka lub napinacz a tak, temperatura, moc, praca silnika w normie!

    0
  • #30 13 Wrz 2013 16:31
    deus.ex.machina
    Poziom 32  

    Bez przesady - silniki do Diesli maja zwyczajnie więcej dodatków myjących i neutralizujących szybsze utlenianie oleju (są bardziej "zasadowe") pod pewnymi względami mogą być lepsze niż oleje do silników benzynowych (np nowoczesne oleje dieslowskie maja znacząco zredukowany pozostałość popiołów po spaleniu wiec nawet jeśli silnik spala olej to np nie dochodzi do uszkodzenia HEGO). Nie popadajmy w paranoje z tymi olejami - wychodzi ze faktycznie bardziej przejmujemy się olejem w silniku niż np własnymi zębami...

    1