Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez 1,6i - Znikający prąd

14 Sep 2013 06:22 5496 20
  • Level 12  
    Po przekręceniu klucza w stacyjce w pozycję 2, prąd znika - zupełnie, jakby ktoś nagle odłączył akumulator. Cofam klucz w pozycję 1 - zegarek znowu zaczyna tykać. Przestaje również gdy włączam np. światła pozycyjne (które NB też wtedy nie świecą).
    Problem pojawił się przy próbie uruchomienia auta (przekręcenie klucza w pozycję 3), ale nic nie wskazuje, żeby dotyczył z rozrusznika lub stacyjki.
    Możliwe, że alternator wysiadł i takie cyrki się dzieją?
    Bezpieczniki przy pompie paliwa (bo te znajdują się dalej za alternatorem) są całe.
    Akumulator jest dobrze podłączony i naładowany, a mimo to, praktycznie nie ma z nim kontaktu.

    Macie jakieś pomysły, co mogło się sypnąć?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 31  
    Sprawdź połączenia masy (minusa akumulatora).
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 33  
    Wyłącznik stacyjki tzw. kostka. Sprawdzić też złączkę tej wiązki od strony instalacji.
  • Level 12  
    jacekko0 wrote:
    Sprawdź połączenia masy (minusa akumulatora).

    Jak pisałem wcześniej, akumulator jest dobrze skomunikowany z autem. Tak jak Ty, też od razu pomyślałem o masie i sprawdzałem, czy minus "trybi".

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ponichter Janusz wrote:
    Wyłącznik stacyjki tzw. kostka. Sprawdzić też złączkę tej wiązki od strony instalacji.

    Kostka jest OK; sprawdzałem ją. Mostkowałem też na złączce, o której piszesz, i objawy są identyczne do opisywanych przeze mnie powyżej - dlatego wyeliminowałem stacyjkę jako przyczynę usterki.
  • Level 36  
    mp79 wrote:
    Tak jak Ty, też od razu pomyślałem o masie i sprawdzałem, czy minus "trybi".
    Sprawdź przede wszystkim, czy "plus" trybi" (zacisk 15).
  • Level 15  
    obstawiam że to wina masy.
    weź voltomierz, włącz pozycyjne i zmierz napięcie na akumulatorze,
    pomiędzy minusem akumulatora i żarówką stykiem plusowym,
    pomiędzy minusem akumulatora i żarówką stykiem minusowym.

    Podaj odczyty, a ja powiem gdzie masz szukać, czy po stronie minusa czy plusa.
    Pozdro.
  • Level 12  
    balonika3 wrote:
    Sprawdź przede wszystkim, czy "plus" trybi" (zacisk 15).

    Wiesz, ja mocno średni z elektryki jestem, a pan Googlewski za dużo nie podpowiada.
    Zacisk 15, czyli klema, czy chodzi o to, co poniżej jest oznaczone jako B+?
    Polonez 1,6i - Znikający prąd
    Dodano po 4 [minuty]:

    atip wrote:
    weź voltomierz

    A weź weź. :) Jedyny, jaki miałem, był wbudowany w tablicę wskaźników lublina 1. :(
    Póki co, zapoznaję się z poradami niewymagającymi korzystania ze specjalistycznego sprzętu. :wink:



    Instrukcja zamieszczania i edycji obrazków na forum >>
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    ANUBIS
  • Level 36  
    15 to napięcie po włączeniu zapłonu.
  • Level 12  
    Na akumulatorze? Czyli bez woltomierza i tak się nie obejdzie...
  • Level 15  
    atip wrote:
    weź voltomierz

    mp79 wrote:
    A weź weź. Smile Jedyny, jaki miałem, był wbudowany w tablicę wskaźników lublina 1.
    Póki co, zapoznaję się z poradami niewymagającymi korzystania ze specjalistycznego sprzętu.


    Bez najprostszego voltomierza za 10 zeta to szukanie igły w stogu siana.
    Z votomierzem szybo znajdziesz usterkę, musisz postępować według moich instrukcji. Dasz mi trzy proste pomiary a ja już będę wiedział po której stronie + czy - jest problem :-). Jak chcesz się z tym borykać tygodniami to twój wybór, chyba że przypadkowo na usterkę trafisz. Czasami przepalony styk w kostce gdzie bardzo łatwo przeoczyć.
  • Level 12  
    No dobrze - zainwestuję w miernik.
    Jakich pomiarów potrzebujesz dla ustalenia przyczyny?
    Wcześniej napisałeś o dwóch.
    Quote:
    pomiędzy minusem akumulatora i żarówką stykiem plusowym,
    pomiędzy minusem akumulatora i żarówką stykiem minusowym.

    Jak dokładnie to rozumieć? Można bardziej łopatologicznie (pisałem już wcześniej, że słabo ogarniam)? O woltomierzach wiem tylko tyle, że mierzą napięcie.
    Jaki ma być ten trzeci pomiar?
  • Level 33  
    W kostce od stacyjki jest brązowy przewód, zasilanie z akumulatora, podłącz do niego żarówkę reflektorową i do masy. Na tym przewodzie ma żarówka się świecić bez kluczyka w stacyjce. Na dwóch przewodach jest prąd po przekręceniu stacyjki i na jednym jak kluczyk jest w pozycji rozruchu.
  • Level 15  
    atip wrote:
    weź voltomierz, włącz pozycyjne i zmierz:
    - napięcie na akumulatorze,
    - pomiędzy minusem akumulatora i żarówką od pozycyjnych stykiem plusowym,
    - pomiędzy minusem akumulatora i żarówką od pozycyjnych stykiem minusowym.

    Podaj odczyty, a ja powiem gdzie masz szukać, czy po stronie minusa czy plusa.
    Pozdro.
  • Level 12  
    Spokojnie, od jakiegoś czasu mam prawo jazdy i włącz pozycyjne akurat bardzo dobrze zrozumiałem (a przynajmniej tak mi się wydaje). :) Niezrozumiałą dla mnie kwestię zacytowałem. Styk plusowy i styk minusowy to jakieś styki na woltomierzu, jeśli dobrze się domyślam?
    Przepraszam za naiwne pytania, ale woltomierza nigdy nawet w rękach nie miałem. :|

    Megawe wrote:
    W kostce od stacyjki jest brązowy przewód, zasilanie z akumulatora, podłącz do niego żarówkę reflektorową i do masy. Na tym przewodzie ma żarówka się świecić bez kluczyka w stacyjce.

    Stacyjka wydaje się być w porządku, ale to prawda, że na złączce można sprawdzić. Niby o tym wiedziałem, a nie pomyślałem, żeby sprawdzić w ten sposób. Dzięki! Sprawdzę i dam znać później, czy ten trop był właściwy.
  • Helpful post
    Level 15  
    Proszę nie utrudniajcie mi i sobie życia, ja proszę o jedno wy pytacie o całkiem drugie.
    Może być tak:
    koniecznie włącz pozycyjne, inaczej nic z tego, napisałeś że jak je włączasz to jest problem, i o to chodzi.
    minusowy miernika do minusa akumulatora i minus już tam zostaw.
    plusowym dotknij plusa akumulatora i podaj odczyt np. 12.2V lub około 12V też będzie
    teraz plusowym dotknij żarówki lub kabelka od pozycyjnych plusowej strony, czyli tam gdzie żarówka ma mały okrągły styk i podaj odczyt.
    teraz plusowym dotknij żarówki minusa i podaj odczyt.


    Polonez 1,6i - Znikający prąd

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tropów będzie tyle ile kabli w instalacji, no prawie :-)
    Podaj odczyty, ja próbuje zminimalizować stratę mojego i twojego czasu.
  • Level 12  
    Może jutro zaopatrzę się w miernik; dziś nie miałem czasu.
    Wtedy może będziemy potrafili czegoś więcej się dowiedzieć.
    Dziś po przekręceniu klucza na zapłon kontrolki rozbłysły, ale próba rozruchu "wysadziła korki" i wszystko wróciło do "normy".
    Nie sprawdziłem, czy pozycyjne wówczas świecą po włączeniu, ale pewnie tak.

    Co do "fazy" w wiązce stacyjki - jest tylko na brązowym przewodzie, i to tylko w stanie "spoczynku". Myślę, że niewiele to wnosi...
  • Helpful post
    Level 15  
    Na masie masz problem na 100 procent, bo wszystko było OK do próby rozruchu.
    Sprawdź wszystko dokładnie od minusa akumulatora do masy karoserii, żeby wszystko grało styki muszą być dobrze oczyszczone, nie sugeruj się że dokręcenie rozwiąże problem, problem wróci. Możesz już nie kupować miernika. Wiem to po tym co napisałeś w ostatnim poście.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Problem jest pomiędzy akumulatorem a karoserią, nie karoserią i silnikiem.
  • Level 15  
    Jeśli problem by był po stronie plusowej, to w twoim przypadku tylko i wyłącznie pomiędzy plusem akumulatora i klemą. Od klemy do przewodu rozrusznika już nie.
  • Level 12  
    Nie chciałem odświeżać wątku bez potrzeby, tzn. gdy nie mam niczego istotnego do dodania, lecz zaglądam tu, kiedy mogę. I dzięki temu m.in. nie wydałem kasy na miernik. Wydałem za to tę kasę na aerozol do styków. Wyczyściłem śrubę mocującą minus do budy oraz wszystkie blaszki, które ona trzyma; wyczyściłem klemy oraz elektrody na akumulatorze.
    Popsikałem też to wszystko tym "szprajem" i poczekałem aż wyschnie "jak pan producent przykazał", i poskręcałem wszystko do kupy.
    I tak oto nadeszła chwila prawdy.
    Wsadzam klucz do stacyjki...
    Przekręcam o jeden stopień... kontrolki świecą :D
    Przekręcam dalej... Łup! Znowu cisza.
    Pomyślałem wtedy, że najciemniej pod latarnią, więc wziąłem papier ścierny dwieście czterdziestkę (chciałem drobniejszy, lecz nie znalazłem na szybkiego). Opitoliłem połączenia na akumulatorze tym papierkiem i... odpalił wczoraj wieczorem, odpalił dzisiaj rano; myślę więc, że temat można zamknąć - co niniejszym czynię (do odwołania, które nie nastąpi, mam nadzieję).
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc i pozdrawiam!

    PS. Podejrzewam, że tykanie rozrusznika przy próbie odpalenia jakiś czas temu (podczas gdy po wymontowaniu z auta działał pięknie i części były całe) też mogło być winą kijowej masy - ale to tylko takie nieistotne gdybanie. ;)
  • Level 12  
    Odwołanie jednak nastąpiło, niestety. Nie zakładam nowego tematu, ponieważ problemu nie zatytułowałbym inaczej niż właśnie "znikający prąd".
    Konkretnie? Pokrótce postaram się opisać.
    Podczas dokręcania przewodów na rozruszniku na nieodłączonym akumulatorze (wiem, że tak się nie robi, ale nie o to pytam) poszła iskra i od tej pory pojawiły się dwie usterki:
    1. Akumulator, kiedy jest podłączony, w ciągu kilku dni rozładowuje się.
    2. Po uruchomieniu silnika, kontrolka ładowania akumulatora gaśnie dopiero po zwiększeniu obrotów silnika do ok. 3000 na minutę.
    Identyczną akcję miałem w starym lublinie. Po zaiskrzeniu podczas chwilowej manipulacji przy rozruszniku, pojawiły się jednocześnie dwie powyższe usterki. Dlatego jednoznacznie je ze sobą wiążę.
    No i najważniejsze, czyli pytanie:
    Gdzie szukać przyczyny?
    Sprawdzałem kontrolką samochodową - diody alternatora są w porządku, przewody również, przebicia między stojanem a masą nie stwierdzono (altek zresztą mam już w częściach). Rozrusznik również nie wykazuje przebicia, co było sugerowane w innym wątku przy bardzo podobnym problemie.
  • Level 12  
    Nie rozwiązałem. Problem ewoluował i muszę założyć nowy wątek.