Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Grande Punto 1.2 8V 2007 - Rozładowuje sprawny akumulator w ciągu doby

raalffi 14 Wrz 2013 21:10 10017 29
  • #1 14 Wrz 2013 21:10
    raalffi
    Poziom 16  

    Witam, Problem nietypowy i dość przykry. Pobór na postoju 1.5A Wszystkie podstawowe rzeczy posprawdzane, wyjmowane wszystkie bezpieczniki i prąd cały czas był pobierany. Pobór prądu ustaje dopiero po odłączeniu akumulatora choć by na sekundę. Po ponownym podłączeniu pobór wynosi 60mA. Po przekręceniu kluczyka prąd ponownie zaczyna być pobierany i nie przestaje mimo wyłączenia stacyjki i nie dzieje się to przypadkowo tylko regularnie. Przekaźniki pod maską sprawdzone, trop zaprowadził mnie do body komputera. Otóż po odłączeniu klemy słychać pyknięcie przekaźnika dochodzące właśnie z wnętrza body. Czy w tym body jest jakiś przekaźnik? Dodam że sam body się nie grzeje ma temperaturę otoczenia. Akumulator i alternator były wymieniane co nic nie dało. Poza tym auto zupełnie sprawne.

    0 29
  • #2 14 Wrz 2013 21:30
    Erwin123
    Poziom 26  

    Odepnij body i sprawdz pobór.

    0
  • #3 14 Wrz 2013 22:41
    raalffi
    Poziom 16  

    No właśnie mam obawy aby nie powyskakiwały mi jakieś błędy gdy go odłączę i nie pojawił się np. migający licznik. Jeśli odłączę z niego wszystkie kostki to inne urządzenia nie nałapią błędów?

    1
  • #4 14 Wrz 2013 23:39
    atip
    Poziom 15  

    60mA to jest OK, po jakim czasie od wyłączenia stacyjki i zamknięcia auta widzisz 1.5A? Musisz odczekać jakieś 5 do 10 minut i dopiero sprawdzić, ja tak dla pewności bym sprawdził po 15 min. Jeśli po 15 min zobaczysz około 120mA to może być wina samego akumulatora.

    0
  • #5 15 Wrz 2013 00:03
    raalffi
    Poziom 16  

    Jeśli chodzi o to po jakim czasie maleje prąd, otóż nie maleje aż do rozładowania aku. Chyba że na moment rozłączymy klemę, wtedy upływność znika. Akumulator był testowany pod względem pojemności oraz samowyładowania, oczywiście był wyjęty z samochodu i przez tydzień testowany. Poza tym to już drugi nowy akumulator. Poprzedni właściciel jeździł na aku 74Ah oraz wymieniał alternator co świadczy że problem istniał już od jakiegoś czasu.

    0
  • #6 15 Wrz 2013 00:50
    82245
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 15 Wrz 2013 01:03
    raalffi
    Poziom 16  

    Bezpieczniki wyjmowałem wszystkie po kolei i nie zaobserwowałem spadku poboru prądu. Niestety schematu nie posiadam, znalazłem tylko rozpiskę bezpieczników. Gdybym po wyjęciu któregoś bezpiecznika zauważył spadek poboru prądu to by była połowa sukcesu, wiedział bym na którym obwodzie jest nie pożądany pobór prądu.

    0
  • #8 15 Wrz 2013 01:15
    82245
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 15 Wrz 2013 01:46
    atip
    Poziom 15  

    Bezpieczniki i przekaźniki są w:
    - Body control unit
    - przegrodzie silnika (skrzynka bezpieczników)
    - bagażnik (skrzynka bezpieczników)
    Czy sprawdziłeś na pewno wszystkie bezpieczniki i przekaźniki? Jeśli tak to może coś co jest zasilane bezpośrednio, spotkałem się już z takimi obwodami w fiacie. Niestety nie posiadam żadnego schematu. :-(
    Jak kolega wyżej pisał może to być coś związane z BODY.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czy przypadkiem coś nie przestało działać, albo są z tym problemy, jak np radio?
    Może w tym tkwi problem.
    Bez schematu ciężko będzie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Bardzo by pomógł Amperomierz Cęgowy prądu stałego. To byś "przedzwonił" kabel po kablu.

    0
  • #10 15 Wrz 2013 08:12
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    raalffi napisał:
    Przekaźniki pod maską sprawdzone, trop zaprowadził mnie do body komputera. Otóż po odłączeniu klemy słychać pyknięcie przekaźnika dochodzące właśnie z wnętrza body. Czy w tym body jest jakiś przekaźnik


    Kolego zamknij samochód centralnym i obserwuj wskazania amperomierza.
    PO kilku mninutach body odłaczy zasilanie i przekaźnik wyłączy się.

    0
  • #11 16 Wrz 2013 17:08
    raalffi
    Poziom 16  

    Dzisiaj nastąpił duży postęp w zlokalizowaniu obwodu kradnącego prąd. Otóż okazał się nim obwód rozrusznika i alternatora. Zmylił mnie charakter tej usterki jak również zapewnienia poprzedniego właściciela o wymianie alternatora i dla tego szukałem głębiej. Jak już pisałem pobór prądu znikał po tym jak na moment odłączyło się akumulator a pojawiał w momencie włączenia stacyjki bez konieczności włączenia rozrusznika. Wyłączenie stacyjki i zamknięcie auta nie powodowało przerwania obciążenia akumulatora. Dodatkowo wymieniłem baterię w mierniku i okazało się że prąd waha się w granicach 2-2,5A Amperomierz musiałem wpiąć tak aby nawet na moment nie pozbawić auta zasilania bo to kończyło się dezaktywacją usterki. Teraz zabieram się za sprawdzenie automatu rozrusznika, regulatora napięcia, i na końcu diod alternatora.

    0
  • #12 16 Wrz 2013 17:34
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak się bawisz (bo zakładam, ze warsztatu nie prowadzisz) w elektromechanikę to zaopatrz się w miernik cęgowy DC... w rozruszniku nie ma co pobierać prądu, może brać alternator, a jak nie to wróć do BCM, możesz mu odpiąć zasilanie licznik migał nie będzie choć jeśli z odpiętym BCM spróbujesz włączyć zapłon to trochę błędów się narobi.

    0
  • #13 16 Wrz 2013 18:25
    atip
    Poziom 15  

    Najprędzej Alternator jak kolega pisze. Jak będziesz miał jeszcze raz taki pobór to odłącz B+ na alternatorze, ten największy przewód. Rozrusznik to strata czasu.
    Piszesz 2A - 2.5A, alternator dioda na 100 procent.

    0
  • #14 16 Wrz 2013 18:26
    raalffi
    Poziom 16  

    Tak miernik cęgowy rzeczywiście był by bardzo pomocny, ale z racji amatorskich moich poczynań jeszcze trochę muszę się wstrzymać z jego zakupem. Po za tym widziałem tylko takie co mierzą prądy od dwóch amper w górę. BCM pozbawiałem zasilania wyciągając bezpiecznik który go zasila ( 60A) i prąd nadal był pobierany. Na razie wygląda to tak jak gdyby jakiś uszkodzony półprzewodnik po otrzymaniu napięcia ze stacyjki zaczynał przewodzić prąd a że oprócz stacyjki ma bezpośredni dostęp do akumulatora to przewodzi nadal aż do momentu zaniku głównego zasilania. Czyżby tyrystor w regulatorze napięcia?

    0
  • #15 16 Wrz 2013 18:32
    Ireneo
    Poziom 40  

    Plus do alternatora z tego co kojarzę jest odkręcany przy akumulatorze,w 1,4 na 100 %,idzie wprawdzie przez rozrusznik,ale możesz w kilka chwil stwierdzić czy to alternator czy elektronika.A walczysz z tym już 2 dni.

    0
  • #16 16 Wrz 2013 18:33
    raalffi
    Poziom 16  

    2 - 2,5A tak faluje regularnie z częstotliwością 1Hz + straty na przewodach miernika które robię się wyraźnie ciepłe. Podejrzewam że bez udziału miernika w obwodzie prąd będzie wynosił około 3A .

    0
  • #17 16 Wrz 2013 19:01
    tzok
    Moderator Samochody

    Ireneo napisał:
    Plus do alternatora z tego co kojarzę jest odkręcany przy akumulatorze

    Fiat Grande Punto 1.2 8V 2007 - Rozładowuje sprawny akumulator w ciągu doby

    0
  • #18 16 Wrz 2013 19:16
    raalffi
    Poziom 16  

    Tak zgadza się to ten przewód idzie na rozrusznik oraz alternator i to na nim jest obciążenie. Problem wydaje się błahy tyle że kto wpadł by na pomysł że usterka zdezaktywuje się w momencie wpięcia przez amperomierz. ja do tego doszedłem po spadku napięcia na akumulatorze i wtedy podłączyłem amperomierz w ten sposób aby nie przerwać nawet na moment obwodu.

    0
  • #19 17 Wrz 2013 20:18
    Ireneo
    Poziom 40  

    raalffi napisał:
    Po przekręceniu kluczyka prąd ponownie zaczyna być pobierany

    Alternator dostaje wzbudzenie.

    0
  • #20 17 Wrz 2013 20:45
    dabu
    Poziom 31  

    Po podłączeniu do komputera powinieneś mieć błąd związany z can-em w body.Wymiana alternatora tutaj nic nie pomoże. Body najprawdopodobniej do wymiany.

    0
  • #21 17 Wrz 2013 22:03
    tzok
    Moderator Samochody

    Zobacz czy inne obwody nie mają zasilania. U mnie zawilgła skrzynka bezpieczników pod maską i jeden z przekaźników się nie rozłączał. Z wierzchu był suchuteńka, a w środku zielono.

    0
  • #22 17 Wrz 2013 23:02
    dabu
    Poziom 31  

    Niech zrobi prosty test, gdy jest pobór prądu niech odłączy akumulator, następnie alternator, jeśli po uruchomieniu auta i zgaszeniu z odpiętym + alternatora poboru nie ma szukaj w body.

    0
  • #23 23 Wrz 2013 20:50
    raalffi
    Poziom 16  

    Musiałem na jakiś czas zaprzestać szukania usterki, dziś dopiero zacząłem od nowa. Więc zrobiłem test odpinając + z alternatora no i jak można było się domyślać poboru nie ma. Wymontowałem mostek, sprawdziłem wszystkie diody i są ok. Regulator napięcia niestety nie wiem jak sprawdzić. Na przewodzie D+ jest 12V po włączeniu stacyjki a po wyłączeniu 0V. Oczywiście alternator całkowicie odłączony. Zostaje regulator. To coś co kradnie prąd zachowuje się jak tyrystor. Raz wysterowany przewodzi aż do odłączenia zasilania. Może tak zachowywać się wadliwy regulator napięcia?

    Jeszcze muszę dodać że alternator jest nowy. Poprzedni właściciel mówił prawdę że go wymieniał.

    0
  • #24 23 Wrz 2013 21:13
    dabu
    Poziom 31  

    Ostatnio miałem taki sam przypadek na serwisie. Sprawdż ten body na błędy i wszytko będzie jasne, mówiłem że wymiana alternatora nic nie daje.

    0
  • #25 23 Wrz 2013 21:14
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Skoro alternator odpięty od instalacji po pobudzeniu bierze prąd to jest wadliwy.
    Powinien się wyłączyć.

    0
  • #26 23 Wrz 2013 22:37
    raalffi
    Poziom 16  

    A czy mógł by ktoś z was mi powiedzieć czy w tym aucie body bierze udział w jakiś sposób w regulacji napięcia ładowania, czy wszystko załatwia regulator napięcia przy alternatorze? Spotkałem się z informacją że regulatorem steruje body ale nie wiem czy to prawda.

    Nie mam czym sprawdzić błędów bo mój ELM327 nie komunikuje się z tym autem, natomiast z Pandą z 2008r bez problemu.

    Ile może kosztować wymiana body?

    0
  • #27 23 Wrz 2013 23:03
    tzok
    Moderator Samochody

    ELM327 się komunikuje z tym autem, tylko żeby połączyć się z BCM potrzebna jest przejściówka lub dołożenie przełącznika linii CAN. Używane BCM kosztuje ok 300zł, ale pozostaje jeszcze kwestia jego "przysposobienia" do zainstalowania w innym aucie, trzeba liczyć z 500-600zł za body + wymiana, także nie ma co w ciemno wymieniać.

    1
  • #28 23 Wrz 2013 23:46
    raalffi
    Poziom 16  

    No nic zostaje mi jutro do sprawdzenia regulator napięcia i przeróbka ELMa żebym mógł się połączyć z BCM.

    0
  • #29 25 Wrz 2013 22:13
    raalffi
    Poziom 16  

    Podłączyłem dzisiaj się kompem do tego auta i jest kilka błędów. Niestety program nie zapisał mi logów i nie pamiętam co to były za błędy, jutro spróbuję jeszcze raz.
    Natomiast okazuje się że na styku D+ alternatora jest cały czas 11,5V nawet po wyłączeniu stacyjki. Odłączenie na chwilę przewodu z D+ powoduje zanik napięcia i nawet po powtórnym podłączeniu już się nie pojawia. Po włączeniu stacyjki pojawia się znowu i nie znika po wyłączeniu. Niestety wszystko wskazuje na uszkodzenie BCM. Alternator po kilkunastu minutach robi się lekko ciepły.

    Taki błąd otrzymałem
    P0621- alternator przerwa/zwarcie do V+ bat

    Prześwietliłem przewód od wzbudzenia i regulator też zwarcia nie ma a napięcie ładowania idealne 14,4V bez obciążenia natomiast z włączonymi światłami 14,32

    Na razie dorobiłem przekaźnik który odłącza D+ gdy stacyjka jest wyłączona i teraz mam pobór 80mA Wszystko działa sprawnie. Coś mi się wydaje że to regulator napięcia takie szopki odstawia, trzeba będzie zainwestować w oryginał Magneti Marelli.

    0
  • #30 19 Lis 2013 18:32
    raalffi
    Poziom 16  

    Witam po dłuższej przerwie. Jako że zamontowany prze zemnie przekaźnik spowodował że auto można było normalnie eksploatować, to temat troszkę się odwlókł. Dzisiaj zamontowałem regulator napięcia Magneti Marelli AMP0121 NR.KAT. 940016012100 i auto już jest sprawne. Winny był sprawny lecz nieoryginalny regulator napięcia.

    Temat zamykam.

    0