Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie podłogowe - instalacja w bloku z grzejnikami tradycyjnymi.

JohnCTN 15 Wrz 2013 02:59 12915 13
  • #1 15 Wrz 2013 02:59
    JohnCTN
    Poziom 17  

    Witam

    Mam pytanie, jestem w trakcie remontu mieszkania, podczas prac remontowych musiałem skuć wylewki betonowe w pokojach gdyż były pokryte jakąś smołą którą był przyklejony stary parkiet. Wylewka była mniej więcej grubości 8cm. Pomyślałem więc, że zainstaluje ogrzewanie podłogowe. Zarządca budynku wydał mi zgodę na taką instalację pod warunkiem zainstalowania ciepłomierza.

    chciałbym uzyskać pomoc w doborze odpowiedniego zestawu do ogrzewania podłogowego, oto kilka danych:

    instalacja będzie położona w 2 pokojach:

    mały pokój 4,4m x 2,2m - jedna pętla grzewcza 47mb
    duży pokój 5,0m x 4,0m - 2 pętle po około 60mb (jedna brzegowa przy oknach i jedna na reszcie pokoju.

    Dowiedziałem się , ze musze użyć zestawu z mieszaczem wraz z pompą.
    Niestety nie za bardzo wiem jak dokładnie działa taki zestaw i prosiłbym o wyjaśnienie działania takiego zestawu.
    Widziałem kilka zestawów z zaworem trójdrożnym, który reguluje wejście ciepłej wody, ale nie rozumiem dlaczego na wyjściu nie ma takiego zaworu i w związku z tym nie wiem jak dokładnie działa obieg z pompą :-(.

    Prosiłbym również o jakąś propozycje takiego zestawu wraz z jakimś zdjęciem podglądowym lub rysunkiem technicznym.

    0 13
  • #2 15 Wrz 2013 03:54
    saskia
    Poziom 38  

    Pompa tloczy wode w obiegu podlogowki (tylko), a zawor trojdrozny dopuszcza do obiegu odpowiednia ilosc wody z zasilania, aby utrzymac ustawiona temp. na podlogowce. Podczas gdy zawor dopuszcza cieplej wody z zasilania, taka sama ilosc wody z powrotu podlogowki wraca do ukladu CO rura powrotna i na niej nie potrzeba juz regulowac temperatury, bo to juz jest woda ostudzona i wraca do CO.
    Gdy zawor trojdrozny napusci wystarczajaco cieplej wody to sie zamyka i woda w petlach podlogowki krazy tloczona pompa, az temperatura jej spadnie na tyle aby zawor trojdrozny wpuscil nastepna porcje wody.
    Najczesciej to w czasie pracy podlogowki zawor trojdrozny jest nieco otwarty (zaleznie od zapotrzebowania na cieplo) i na biezaco dopuszczana jest ciepla woda z zasilania do obiegu i taka sama jej ilosc, ale chlodnej odplywa z ukladu do rury powrotnej.

    Ogrzewanie podłogowe - instalacja w bloku z grzejnikami tradycyjnymi.

    1
  • #3 15 Wrz 2013 16:03
    JohnCTN
    Poziom 17  

    Zrobiłem 2 przykładowe rysunki z propozycją 2 zestawów do ogrzewania podłogowego, nie wiem czy dobrze to zaprojektowałem wiec prosiłbym o poprawienie tych projektów jeżeli zawierają błędy.

    Pierwszy zestaw zbudowany jest w oparciu o zawór 3-drozny i w tym zestawie nie za bardzo wiem dlaczego woda na belce powrotu niby ma płynąć do pompy a np. nie popłynie do powrotu ? jeżeli woda będzie uciekać do powrotu to na ciepłomierzu będę miał bardzo duże zużycie energii cieplnej.

    Drugi zestaw zbudowałem o oparciu o zawór 4-drozny który wg opisu (który mam nadzieje dobrze zrozumiałem) otwiera się w równym stopniu co jego powrót i jeżeli jest całkowicie zamknięty to woda za ciepłomierzem nie płynie i obieg w ogrzewaniu podłogowym jest w sobie zamknięty.

    Mam pytanie odnośnie Bypass - czy ta rurka ma jakiś zawór który się otwiera gdy ciśnienie wody wzrośnie na skutek przymknięcia zaworów ? woda chyba popłynie zawsze tam gdzie ma najmniejszy opór ?

    wydaje mi się, ze drugie rozwiązanie jest lepsze, ale jak pisałem wcześniej nie jestem fachowcem w tej dziedzinie wiec proszę o opinie.

    Następnym dylematem jaki mam to kwestia gdzie podłączyć cały zestaw mieszający. Mam 2 pomieszczenia i dwa piony do których mogę się wpiąć:

    Jeden pion jest zrobiony na rurkach o średnicy 3/8 cala i te rurki szły tylko do mojego standardowego grzejnika ( na tych rurkach pion się kończy gdyż mieszkam na ostatnim 4 piętrze w bloku )

    Drugi pion jest zrobiony na rurkach 1/2 cala i był podłączony do dużego grzejnika o 21 żeberkach. niestety ten pion również służy do podłączenia grzejnika w kuchni (grzejnik w kuchni posiada 5 żeberek). Zła wiadomość jest taka, ze ta kuchnia nie jest w moim mieszkaniu tylko u sąsiadów wiec nie mogę tego grzejnika odłączyć.

    Zdaje sobie też sprawę, ze podpinając się pod pion w którym jest dodatkowo grzejnik sąsiadów będę musiał zamontować odpowietrznik powyżej grzejnika a nie w skrzyni z zestawem rozdzielacza. Tak więc pomyślałem sobie ze odpowietrznik zamontuje pod samym sufitem a rurka będzie w otulinie pod tynkiem. Ponieważ sufit będzie obniżony wiec nie będzie widać odpowietrznika.

    Proszę nie sugerować się markami (belek rozdzielacza, pompa czy zaworami - sa to tylko przykładowe produkty, które w moim finalnym rozwiązaniu mogą w ogole nie występować. Dodatkowo chciałbym zamontować 2 termometry , które będą mi wskazywać temperaturę na wejściu i na wyjściu. wiem też, że będę musiał mieć zamontowane 2 czujniki temperatury z ciepłomierza tak więc też będę musiał to uwzględnić w końcowym projekcie.

    dodatkowo chciałbym zamontować elektroniczne sterowanie temperatury w pokojach, które będą regulować siłowniki na pętlach grzewczych.

    Więc mam dodatkowe pytanie czy jeden sterownik zamontowany na ścianie może sterować dwoma siłownikami (duży pokój posiada 2 pętle).

    0
  • #4 15 Wrz 2013 23:53
    saskia
    Poziom 38  

    By pass otwiera sie przy zwiekszonym cisnieniu przeplywu, ale jesli nie bedzie termostatow na poszczegolnych petlach np. gdy rozdzielacz zasila jedno pomieszczenie, by pass jest nie potrzebny.
    Wystarczy wtedy termostat pokojowy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Nie wiem jakie cisnienia przeplywu wystepuja w twoim bloku, bo w niektorych przypadkach , zwlaszcza gdy masz licznik ciepla i przeplywy sa spore, moze byc potrzebny zawor z kapilara, lub elektrozawor, aby po wylaczeniu pompy przeplyw calkowicie stanal.

    0
  • #5 16 Wrz 2013 00:45
    JohnCTN
    Poziom 17  

    zapomniałem napisać ... pytałem się zarządcy budynku jakie jest ciśnienie i powiedział mi ze 0,3 MPa.

    0
  • #6 16 Wrz 2013 03:14
    saskia
    Poziom 38  

    Nie chodzi o cisnienie ogolne w sieci, lecz o roznice cisnien jakie wytwarzaja pompy miedzy zasilaniem , a powrotem.
    Jesli jest spora roznica to po wylaczeniu pompy podlogowki moze byc samoczynny przeplyw przez podlogowke.
    Przeplyw bedzie powolny, ale zwiekszy ci pobor ciepla z sieci, co moze odbic sie na kosztach za ogrzewanie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Poczytaj tez podobny temat.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2635636.html

    0
  • #7 19 Wrz 2013 00:41
    JohnCTN
    Poziom 17  

    przeczytałem caly temat podany w linku , który był w poprzedniej wypowiedzi. trochę rzeczy sobie przyswoiłem.

    ale nadal nie mam odpowiedzi na moje pytania, tak wiec je teraz wypunktuje.

    1) w mieszkaniu mam dwa piony jeden jest wykonany na rurkach o średnicy 3/8 cala i był do tego pionu podpięty tylko jeden grzejnik o 9 żeberkach a drugi pion na rurkach 3/4 cala miał podpięte 2 grzejniki (5 żeberek (kuchnia sąsiadki i 21 żeberek duży pokój) Mieszkam na ostatnim 4 piętrze w bloku tak wiec te piony kończą się w moim mieszkaniu.

    pytanie 1: do którego pionu się wpiąć ?

    pytanie 2: jaki użyć zawór mieszający czy 3-drozny czy 4-drozny i czy powinien być z siłownikiem elektronicznym czy taki normalny ?

    pytanie 3: czy sterowniki cyfrowe montowane na ścianach podpina się bezpośrednio do zaworów z siłownikami na dolnej belce powrotnej rozdzielacza, czy powinienem kupić sterownik, który dodatkowo by sterował pompa i zaworem mieszającym ( jeżeli będzie to zawór z siłownikiem) ???

    pytanie 4: czy 2 moje schematy rozdzielaczy, które umieściłem wyżej są poprawne i który zastosować ? ewentualnie co w nich zmienić ?

    pytanie 5: jaki zamontować ciepłomierz ? 0,6m3 czy 1,5m3 ?

    JohnCTN

    0
  • #8 21 Wrz 2013 11:42
    JohnCTN
    Poziom 17  

    czy moje pytania są za trudne ?

    0
  • #9 28 Wrz 2013 13:15
    JohnCTN
    Poziom 17  

    dostałem jeszcze inne rozwiązanie rozdzielacza ogrzewania podłogowego , który nie zawiera żadnego zaworu 3D i 4D, może mi ktoś powiedzieć czym różnią się poszczególne rozwiązania ?

    1
  • #10 22 Sty 2014 19:00
    michopawel
    Poziom 1  

    Może się podepne i mam pytanie blok 4 pietro . Musiałem odciąc grzejnik w łazience gdyz nie pasuje bo bedzie tam kuchnia i chciałem go wyciąc lecz jest bez kapilara i szkoda tak wiec myslę może kawałek rurki i podlogówke założe wszystkiego 10 metrów pexa i teraz problem nie chce grzac to cos zrobiłem najprosciej jak mogłem czyli jedna rura zasilająca do podłogi i powrót na druga na zasilaniu tylko termostat. No i nie grzeje odpowietrzyłem ale nie ma przepływu . Może załozyc zasilanie wyżej żeby cerkulacjie zwiekszyc ???/

    0
  • #11 25 Mar 2014 22:03
    Lanos-Gwo
    Poziom 2  

    Witam,
    podłączę się do tematu, o ile jeszcze on żyje ;)
    posiadam ogrzewanie podłogowe w bloku mieszkalnym, po lekkim remoncie chciałbym uporządkować sprawę z regulacja mojej instalacji. W takim podłączaniu jak na zdjęciach działa, jednak chcąc regulować temperaturą ogrzewania podłogi jest problem. Jak należałoby zmodernizować instalację, aby mógł ręcznie mieć wpływ na zmniejszenie temperatury podłogi. Zaznaczam, że chcę zabudować całą instalację z uwagi na remont kuchni, a regulator temperatury byłby jako panel sterujący nad blatem kuchennym.
    z góry dziękuję za odpowiedzi oraz propozycje
    pozdrawiam
    Lanos-Gwo

    0
  • #12 27 Mar 2014 11:10
    gersik
    Poziom 31  

    Zastosuj zawór 3d z siłownikiem i do tego sterownik pokojowy regulujący pracą siłownika zaworu 3d i pompą.

    0
  • #13 27 Mar 2014 22:20
    Lanos-Gwo
    Poziom 2  

    Dziś rozmawiałem z ekipą od tych rzeczy to podobnie doradzają, aby taki sterownik z siłownikiem zastosować, a panel sterujący sobie wyrzucić na wierzch, aby ustawić sobie temperaturę (oczywiście jeśli źródło MPEC nie poda wymaganej, to nie pogoni, ale w celu ograniczenia ciepła pomoże) - mówimy ponoć o kosztach 700zł cześci, a 300zł robocizna - drogo?
    II rozwiązanie, to odwrócenie zaworu 3drożnego do widoku użytkownika i przykręcanie go i odkręcanie na czuja, aż się ustali na ile ciepło już nam starczy.
    co o tym myslicie?

    0
  • #14 28 Mar 2014 10:03
    gersik
    Poziom 31  

    Zawór w normie ale robocizna mogła by być tańsza zwłaszcza że są zawory na wyjściach. Ale co kraj to obyczaj. Jeśli to jest ekipa od "nich" czyli administracji to bym zapłacił aby nie mieć problemów.

    0