Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie...

16 Wrz 2013 12:29 5304 23
  • Poziom 16  
    Może ktoś da radę coś więcej powiedzieć - mam tylko takie zdjęcia - co to za silnik?
    Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie...

    Potrzebuje cos do cyrkularki - znalazłem w cenie złomu coś takiego, tylko nie wiem co to jest i czy się nadaje...
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Moderator
    Zwykły, niekompletny silnik indukcyjny, w nieznanym stanie technicznym. Odradzam.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Bez przesady- jego stan jest znany:
    Cytat:
    znalazłem w cenie złomu

    :D
    Wystarczy go tylko rozebrać, wysuszyć, zmierzyć rezystancję izolacji, wymienić łożyska (być może zregenerować korpus w którym osadzone jest łożysko), zamontować wentylator oraz osłonę no i wreszcie zastanowić się, w jaki sposób "nabić" koło pasowe. Dalej powinno być z górki... :)
  • Moderator
    Akrzy napisał:

    Wystarczy go tylko rozebrać, wysuszyć, zmierzyć rezystancję izolacji, wymienić łożyska (być może zregenerować korpus w którym osadzone jest łożysko), zamontować wentylator oraz osłonę no i wreszcie zastanowić się, w jaki sposób "nabić" koło pasowe. Dalej powinno być z górki... :)


    Pięknie! Już widzę jak to robi ktoś, kto nie ma pojęcia o silnikach. :D

    Należałoby jeszcze dodać, że silnik mógł być zalany, więc pomiar rezystancji izolacji może nie wystarczyć, z nabiciem koła pasowego będą problemy, zresztą cały wał powinien być poddany regeneracji, wentylator i osłonę trzeba dokupić... Tylko gdzie?
    Nowy silnik będzie po prostu tańszy.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 16  
    Silnik moge kupic za 100pln - zalany raczej nie był - tylko długo leżał nieużywany u znajomego.... - dość duże prawdopodobieństwo jest że może być sprawny...
    z kołem pasowym nie miałbym problemu - gorzej z wentylatorem i osłoną - (właśnie zastanawiałem się że coś mi tam brakuje z tyłu i nie wiedziałem czy tak ma byc czy to brak czegoś... - bez wentylatora nie pochodzi???).
    Z łożyskami bym sobie poradził
    Zastanawiają mnie rozmiary tego silnika - ze zdjęcia wygląda na raczej duży i cieżki....
    Ile może mieć mocy ( przynajmniej orientacyjny zakres) i jake obroty? - czy nie za duży do cyrkularki?
    Czy wartuje 100 pln - aby ewentualnie oddać go na złom jesli się okaże że jednak mocno zepsuty...
  • Moderator
    Bez pomiarów uzwojeń nikt nie da odpowiedzi na takie pytanie.
  • Poziom 28  
    Wał się kręci, czy łożyska zatarte? Bez wentylatora będziesz mógł osiągnąć max 25% mocy znamionowej, która znana niestety nie jest. Właśnie się dowiedziałem, że cyrkularka to to samo co krajzega, w moich stronach używa się tej drugiej nazwy. W zależności od tego co będziesz ciął, potrzebujesz silnika od mocy 1,5 kW do nawet 5,5 kW. Ja mam 2 takie maszyny, 1,5 kW do cięcia drobnych drewienek, desek. Duża o mocy 5,5 kW do cięcia grubych bali na podciągi, belki itp. Obrotów tego silnika nie znamy, ale to można zmierzyć tachometrem, ale trzeba go mieć. Brak wentylatora eliminuje ten silnik z Twojego zastosowania. Poszukaj czegoś w lepszym stanie. Z kołem pasowym też mogą być cyrki, bo trzeba je jakoś założyć.
  • Moderator Elektrotechnika
    Silnik z lat 60 i nie jest taki mały( patrz pojemnik po farbie)według mnie jakieś 5.5 KW lub większy ale lepiej będzie jak kolega poda wymiary wałka napędowego (średnica) i wymiar otworów łap.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator
    charli.rz napisał:
    retrofood napisał:
    zresztą cały wał powinien być poddany regeneracji
    Arkusz papieru ściernego i regeneracja w 5 minut...


    Mam nadzieję, że czasy wykonawstwa remontów na poziomie orki w dawnych Spółdzielniach Kółek Rolniczych mamy już za sobą.
  • Poziom 39  
    Skoro osoba pytająca uznaje za stosowne użycie tego silnika to liczy się z pewnym zakresem prac i chyba tylko pyta, czy ma szanse zrealizować pomysł.
    Na mój gust silnik wymontowany z urządzenia typu maszyna budowlana (np przenośnik). Z oceny optycznej mocy pewno ma bliżej 5 kW (dla obrotów 1400) jako, że wał oceniam na ok 35 mm. O obrotach nic nie wiemy i bez uruchomienia nie dowiemy się (z wiadomych powodów tabliczki nie znajdziemy) . Oczywiście, że stan uzwojeń należy zbadać i ocenić, ale są duże szanse na sprawność. Rozumiem też, że koledze nie przeszkadzają rozmiary i waga silnika wynikające z konstrukcji z lat pięćdziesiątych. Wentylator można znaleźć, lecz z osłoną wentylatora będzie gorzej (dorobienie). I warunek konieczny to aby poradzić sobie z urządzeniem samodzielnie. Wszelkie zlecenia zachwieją sensownością działania. Nic nie wiemy o możliwościach pytającego. Ja chwyciłbym szczotkę drucianą, papier ścierny i inne narzędzia do ręki. Zakup uzależnić od sprawności uzwojeń.
  • Poziom 16  
    Wał się obraca - co do uzwojenia to wydaje mi sę że nie tak łatwo było spalić silnik z dawnych lat :D ....
    Wentylator będę musiał jakiś dokupić - podobno można dostać - z osłoną wentylatora... - coś wymyśle... koło pasowe się dorobi u znajomego tokarza...

    Gorzej z podłączeniem bo widzę 3 przewody - czyli Y Δ będzie ciężko a pow 5kW to pewnie pasowałoby jakiś delikatny rozruch aby nie paliło bezpieczników (mam 20A)

    Puki co właśnie zakupiłem inny silnik za 150 zł - Tamel 2,2kW 2815 obr... - założę go do mojej cylkularki a ten ze zdjęć i tak pewnie wezmę - może kiedyś przyda się większa moc... Mam kilka maszyn w domu.. ( strugarka , cylkularka, betoniarka własnej konstrukcji na ok 300l - też bez silnika) - wszystko obsługuje obecnie silnikiem chyba cos 3,2 KW 1450 obr na wózku...

    Inne pytanie ten silnik Tamel pod pokrywa ma 6 styków z jednej strony 3 przewody które wchodzą do wewnątrz silnika z drugiej strony 3 styki są w linii połączone blaszkami... a pod tymi blaszkami przy każdym styku są odcięte okrągłe końcówki przewodów... co to może być - bo podłączenie faz raczej należy zrobić z tej strony gdzie są 3 przewody wchodzące do środka ( połączenie na Y)
    https://obrazki.elektroda.pl/2937936200_1356777249.jpg
    tak jak na tym zdjęciu gdyby obciąć górne przewody...
    Po zdjęciu dekla na wale widzę uzwojenie pozwiązywane tasiemkami - jakoś tak mało fachowo wyglada... - czy to moze oznaczać że był przewijany?

    Sorry za błędy - już poprawiłem - staram się jak mogę - ale stare nawyki z powodu braku polskiej klawiatury..
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Pewno był przewijany i skofigurowany na stałe. Bez analizy połączeń wewnątrz lub przynajmiej pomiarów elektrycznych nie dowiesz się jaki rodzaj pracy.

    Moderowany przez Akrzy74:

    Przewijać można niemowlaka, natomiast silniki się przezwaja!

  • Poziom 16  
    Silnik 2,2 kW już uruchomiłem...
    Te odcięte końcówki to chyba pozostałość po przewijaniu silnika...
    Z wnętrza wychodzą tylko 3 przewody - a wiec blaszki i pozostałe 3 styki są zupełnie nieużyteczne...
    Silnik chodzi a więc nie będę się tym raczej przejmował.
    Zastanawia mnie tylko niska cena za silnik - może ktoś chciał sie go po prostu pozbyć - czy może być coś sknocone przy przewijaniu o czym wiedziałby poprzedni właściciel? Czy po prostu używać go i niczym się nie przejmować skoro chodzi? Pomierzyłem opory miedzy uzwojeniami - około 6 ohmów pomiędzy poszczególnymi stykami.

    Wracając do tematu... Silnik ze zdjęcia już u mnie. Wymiary wałka 35mm
    Wymiary zewnętrzne :
    -średnica 30cm be użebrowania ( ok 35cm z użebrowaniem)
    -długość - sam stojan bez dekli 20cm ( całkowita z wałkami ok 50cm)
    z silnika wychodzi 6 przewodów - dwoma otworami po 3. 3 przewody wychodzące z jednego otworu są spięte razem. Na tej podstawie myślę że podpięcie w gwiazdę.

    Jak podłaczyć ten silnik -czy jest sens i możliwość podpięcia gwiazda - trójkąt? Jeśli tak to jak sprawdzić czy uzwojenie nadaje się do podpięcia w trójkąt? Co bym wtedy uzyskał?
    Zależy mi na lekkim rozruchu gdyż bezpieczniki mam 20A, ale jeśli już jest spiety na gwiazdę to sposobem podpięcia łagodniejszego rozruchu już nie uzyskam - czy dobrze rozumuje? - jeśli tak a nie zależy mi na maksymalnej mocy to nie ma sensu wyłącznik gwiazda trójkąt???... Prosze o porady - jeszcze go nie uruchamiałem bo boję sie że spalę bezpieczniki przy starcie...
  • Poziom 16  
    A więc silnik już na chodzie.
    Rozebrałem - wyczyściłem łożyska+ nowy smar wyczyściłem z rdzy i pomalowałem... Jeszcze tylko poprawić izolację na przewodach i podłączyć jakiś wyłącznik - bo tylko na szybko do sprawdzenia podłączyłem..
    Porobiłem trochę zdjęć może coś więcej ktoś będzie mógł o tym powiedzieć.
    Jedno co mnie zastanawia jeszcze to jak sprawdzic jakie ma obroty ten silnik? Tak na moje oko to mam wrażenie że może mieć grubo poniżej 1000 obr/min. Może po tych zdjęciach uda się coś więcej odszyfrować Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie... Co to za silnik ? - Może ktoś odgadnie...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    ixs napisał:
    Zależy mi na lekkim rozruchu gdyż bezpieczniki mam 20A, ale jeśli już jest spiety na gwiazdę to sposobem podpięcia łagodniejszego rozruchu już nie uzyskam - czy dobrze rozumuje? - jeśli tak a nie zależy mi na maksymalnej mocy to nie ma sensu wyłącznik gwiazda trójkąt???... Prosze o porady - jeszcze go nie uruchamiałem bo boję sie że spalę bezpieczniki przy starcie...


    Trochę wysoko mierzysz. :D
    Nie podałeś najważniejszego, wymiarów samego rdzenia stojana. Silnik na pewno ma 8 biegunów. według tego co oceniłem po wymiarach obudowy jest to silnik SZJd 58a 1,7 kW 705 obr/min.
  • Poziom 16  
    Niestety nie mierzyłem wewnątrz :cry:
    Po podłaczeniu bezpieczniki spokojnie dały radę - wolne obroty silnika też chyba mniej obciążają sieć przy starcie...
    Orientacyjnie wirnik ma ok 15cm średnicy zewnątrz obudowa jak już pisałem 30cm ( z użebrowaniem ok 35cm) Długość samego stojanu 20cm całość z wałem ok 50cm Waga - jest naprawdę ciężki myślę że ok 80 - 100kg
    średnica wałka na koło pasowe 35mm
    750obr/min może się zgadzać - ale miałby tylko 1,7kW przy tych wymiarach i masie
  • Poziom 34  
    Jeżeli długość rdzenia stojana wynosi 90 mm, a średnica wewnętrzna 175 mm, to moc jest właśnie 1,7 kW.
    ixs napisał:
    Waga - jest naprawdę ciężki myślę że ok 80 - 100kg

    Według katalogu masa tego silnika to 80 kg.
    Zastanawia mnie ta rezystancja uzwojenia, katalog podaje dla silnika 380 V gwiazda 3,18 Ω, a 5,05 Ω jest dla uzwojenia na napięcie 500 V gwiazda. Być może jest to właśnie silnik na napięcie 500 V.
  • Poziom 16  
    Wymiary by się zgadzały - masa też -opór uzwojenia musiałbym jeszcze sprawdzić, bo końcówki kabli mocno zaśniedziałe i jak mierzyłem to trochę oscylowały....
    jakbym założył koło pasowe około 200mm na silniku i 90 na pile - to czy nadawałby się ten silnik do cięcia drewna na opał - głównie gałęzie...
    Zużycie prądu przez ten silnik teoretycznie powinno być mniejsze niż silnika 3kW przy cięciu drewna.

    Wyczytałem że można po poborze prądu określić moc silnika wg zależności ile Amper na jedna fazę na biegu jałowym tyle mocy.
    Czy jeśli wepnę miernik widoczny na zdjęciu na pomiar Amperów na zasilaniu jednej fazy to wynik będzie przybliżoną mocą tego silnika? (nie spalę miernika przy starcie?)
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    No właśnie - dzięki właśnie o takie podsumowanie mi chodziło
    A więc ten silnik nie za bardzo się nadaje do piły tarczowej- wziąłem go bo szkoda było na przetop puścić.

    Do czego go można by było wykorzystać - może ktoś coś podpowie? - Czy sprzedać i kupić inny...
  • Poziom 28  
    Może się nadawać do łuparki do drzewa. Łuparka typu świdrowego a nie jakaś hydrauliczna lub mechaniczna.