Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

(Red Bull) Elta cb220 L - Lodówka - Wymiana modułu peltiera na wiekszy

ValValiantThor 17 Wrz 2013 07:17 10719 38
  • #1 17 Wrz 2013 07:17
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Posiadam lodówke jak w temacie: Lodówka (Red Bull) Elta model cb220 L


    Dostałem taka lodówkę, zauważyłem, że jest niesprawna, no to rozkreciłem ta lodówke i moduł peltiera jest niesprawny.
    Zastanawiam się nad wymianą na mocniejsze ogniwo.

    Obecne to: TEC1-12706

    Chciałbym wstawić: TEC1-12708 lub TEC1-12709

    Pytanie czy lodówka uciagnie bezpiecznie takie ogniwo?
    Na lodówce z tyłu jest napisane moc chłodzenia 50-75 watt
    Napięcie jakie idzie do ogniwa to 12,2 V bo mierzyłem multimetrem.

    Jak myślicie da rade ?

    Zanim napisałem ten temat czytałem bardzo podobny mianowicie ten https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2069328.html
    Niestety temat ten został zamknięty.

    A ludzie pisali tam o wymianie ogniwa tylko nikt nie pisał jak to sie sprawuje i jaki jest zysk jesli chodzi o czas chłodzenia.

    1 29
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 17 Wrz 2013 08:23
    joda08
    Poziom 12  

    Wymiana modułu na mocniejszy (większa moc) wiąże się z większym poborem prądu. Możesz sobie zaszkodzić przez przeciążenie zasilacza impulsowego. Lodóweczki Red Bull chłodzą bardzo dobrze z tym modułem który przewidział producent, nawet lepiej niż lodówki turystyczne. Największe znaczenie ma sprawność chłodzenia (wentylator). Sprawdź czy nie zacina się, czy po pewnym czasie nie zatrzymuje się.

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 17 Wrz 2013 09:13
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    joda08 napisał:
    Wymiana modułu na mocniejszy (większa moc) wiąże się z większym poborem prądu. Możesz sobie zaszkodzić przez przeciążenie zasilacza impulsowego. Lodóweczki Red Bull chłodzą bardzo dobrze z tym modułem który przewidział producent, nawet lepiej niż lodówki turystyczne. Największe znaczenie ma sprawność chłodzenia (wentylator). Sprawdź czy nie zacina się, czy po pewnym czasie nie zatrzymuje się.


    Wentylator idzie jak burza. Jest czysciutki i w pełni sprawny. W dodatku cichy.

    I jak myślicie z tym większym ogniwem da radę ? Ma ktos doswiadczenie z wymiana ogniwa w tej lodówce, jakie efekty ?

    I mam kolejne pytanko czym uszczelnic powierzchnie naokoło radiatora od ogniwa peltiera (strona ciepła) Jest tam jakby uszczelka z jakiejs pianki/silikonu. Czym to uszczelnic bo bym wymienił ta uszczelkę.

    1
  • Pomocny post
    #4 17 Wrz 2013 23:11
    peter falk
    Specjalista AGD

    ValValiantThor napisał:
    Chciałbym wstawić: TEC1-12708 lub TEC1-12709

    W ubiegłym roku naprawiłem hurtowo chyba ze sto sztuk Red Bulli. Wstawiałem w te lodóweczki 708 i zasilacz radzi sobie bez problemu z tym modulikiem.
    Ważna jest pasta pod radiatorami. Ja stosowałem dobre pasty ze strzykaweczek dawane pod radiatory procesorów na płytach komputerowych.
    ValValiantThor napisał:
    I mam kolejne pytanko czym uszczelnic powierzchnie naokoło radiatora od ogniwa peltiera (strona ciepła)

    Dawałem silikon odporny na temp. do 100°C

    2
  • #5 17 Wrz 2013 23:47
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    peter falk napisał:
    ValValiantThor napisał:
    Chciałbym wstawić: TEC1-12708 lub TEC1-12709

    W ubiegłym roku naprawiłem hurtowo chyba ze sto sztuk Red Bulli. Wstawiałem w te lodóweczki 708 i zasilacz radzi sobie bez problemu z tym modulikiem.
    Ważna jest pasta pod radiatorami. Ja stosowałem dobre pasty ze strzykaweczek dawane pod radiatory procesorów na płytach komputerowych.
    ValValiantThor napisał:
    I mam kolejne pytanko czym uszczelnic powierzchnie naokoło radiatora od ogniwa peltiera (strona ciepła)

    Dawałem silikon odporny na temp. do 100°C


    Dzięki bardzo za odpowiedź. Pytanko czy na łączniku między radiatorem odprowadzającym ciepło a radiatorem rozpraszajacym zimno jest szpara (ta dziura w lodówce) czy to tez uszczelniałeś ? Czy zostawiałeś tak jak jest ?
    Jak ta lodówka się sprawowała na ogniwie 08? Jakie temperatury i czas ?
    Pytanie też czy w tej lodówce kiedy jest sprawna, wentylator chodzi cały czas, czy po czasie się wyłącza, jesli osiągnie konkretną temperaturę ? Pytam , bo nie widziałem tej lodówki w akcji.

    0
  • Pomocny post
    #6 18 Wrz 2013 00:08
    peter falk
    Specjalista AGD

    ValValiantThor napisał:
    Pytanie też czy w tej lodówce kiedy jest sprawna, wentylator chodzi cały czas

    Cały czas.
    ValValiantThor napisał:
    Pytanko czy na łączniku między radiatorem odprowadzającym ciepło a radiatorem rozpraszajacym zimno jest szpara (ta dziura w lodówce) czy to tez uszczelniałeś ? Czy zostawiałeś tak jak jest ?

    Wedle uznania. Jak mi się chciało i był czas, to uszczelniałem.
    ValValiantThor napisał:
    Jak ta lodówka się sprawowała na ogniwie 08? Jakie temperatury i czas ?

    Bardzo poprawnie. Po remoncie przeważnie brały od nas owe lodóweczki zakłady fryzjerskie. Niektóre egzemplarze tej lodówki chłodziły nawet do 3 - 4 stopni w temperaturze pokojowej.

    1
  • #7 18 Wrz 2013 00:28
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Dzięki za odpowiedzi były mi bardzo przydatne. Leci pomógł oczywiście.

    Prosiłbym moderów o nie zamykanie tematu, bo pewnie jak bede naprawiał ta lodóweczke bede miał jeszcze chyba jakieś pytania. Na chwile obecna wyczerpałem watek.

    1
  • #8 11 Paź 2013 04:21
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Mała aktualizacja. Wymieniłem ogniwo. Stwierdziłem że wstawie ogniwo takie jak było fabrycznie czyli TEC1-12706

    No i tu zaczynaja się schody.

    Testowałem lodówke na razie krótko bo 2,5 h

    Po 2,5 h lodówka prawie pusta z jedną butelką zeszła z 22 stopni do 16 stopni Celsjusza i cos mi sie wydaje że nizej nie zejdzie.

    Cos kiepsko mi sie wydaje.

    0
  • #9 11 Paź 2013 09:56
    peter falk
    Specjalista AGD

    A było wstawić ósemkę :) . Nie posłuchał - to teraz ma :) ... jak ma .

    0
  • #10 11 Paź 2013 11:08
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Zaczynam sie zastanawiać czy nawet ósemka da sobie radę schłodzic do tych powiedzmy nawet 10 stopni na wyswietlaczu. Cos mi tu nie pasuje, skoro producent takie ogniwo wkłada (12706) i widze niektóre lodówki chłodzace nawet do 5 stopni, to gdzie tu jest błąd ?

    0
  • #11 02 Lis 2013 19:50
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    Producent wkłada te słabsze bo pewnie jest tańsze, ja wymieniłem na mocniejsze i było dwa razy droższe od oryginalnego. Jedyną wadą większego ogniwa jest przeciążenie zasilacza który po uruchomieniu z 10-15 min trzeszczy i strzela, potem ustają dźwięki. Schładza do 4stopni aż miło.

    3.1.7. - poprawiłem.
    >movzx<

    -1
  • #12 11 Lis 2013 01:43
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    A jakie ogniwo wstawiłes ?

    1
  • #13 13 Lis 2013 19:41
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    Wstawiłem TM 127-71A a siedziało TM 127-36. Kupiłem na cyfronice 99,5zł + wysyłka 15zł.

    0
  • #14 14 Lis 2013 00:22
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    jakimiuczek napisał:
    Wstawiłem TM 127-71A a siedziało TM 127-36. Kupiłem na cyfronice 99,5zł + wysyłka 15zł.


    Czyli wstawiłeś TM 127-71A jest to odpowiednik TEC1-12708
    czyli 8 A

    Czemu takie drogie to ogniwo ? 100zł gdzie TEC1-12708 30zł

    Tez właśnie myslę nad wersją 8A.

    Zasilacz od lodówki u mnie daje 12,2V (sprawdziłem multimetrem) to by dawało 12,2 x8 A = 97,6W

    Obecnie 12,2v z6 A = 73,2W przy ogniwie TEC1-12706

    0
  • #15 14 Lis 2013 08:51
    movzx
    Poziom 39  

    Zasilacze niestety nie charakteryzują się dowolną mocą zależną wyłącznie od życzenia użytkownika. Należy kupić zasilacz o odpowiedniej wydajności, bo "strzelanie" świadczy o przeciążeniu i ten może wkrótce się spalić.

    0
  • #16 23 Lis 2013 11:42
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Aktualizacja tematu:

    Nie mogłem dać za wygraną z tą lodówką więc wziałem się konkretnie za tą lodówkę.

    Lapping radiatorów na glazurze (nie miałem lustra ani szyby) papierem wodnym zwilżonym 400>600> (nie miałem 800, nie było w sklepie) więc 1200>2000
    na koniec polerka pastą K2 Ultra cut = efekt lustro = idealnie gładka powierzchnia

    Wymiana pasty termoprzewodzącej z pseudo srebrnej (z allegro) na silikonową, ale dobrą (w razie niezadowolenia w planach była Arctic Cooling MX2, jednak nie chciałem na razie tyle wydawać na pastę do lodówki i dałem szanse tej dobrej silikonowej)

    Stworzenie nowej uszczelki strony ciepłej z silikonu

    Wymiana ogniwa na TEC1-12708 (zasilacz nie trzeszczy nie strzela, pracuje prawidłowo).

    Izolacja śrub radiatorów aby strona ciepła nie przekazywała ciepła na stronę zimną ogniwa.

    Poprawa wentylacji

    Testy:

    Temperatura otoczenia 24 stopnie C
    Temperatura w lodówce po włączeniu 22 stopnie C

    Lodówka pusta nic w środku, półki wyciągniete.

    Efekty:


    Po włączeniu lodówka od razu zaczęła schładzać konkretnie.

    Ostateczny wynik

    Efekt finalny 4 stopnie C po 75min pracy lodówki. (lodówka pusta).
    Następnie załączył się jakiś mechanizm który nie pozwala dalej chłodzić lodówce tylko utrzymywać 4 stopnie, a myslę że do 0 stopni by zeszła tylko zajeło by to już sporo więcej czasu.

    Strona ciepła bez problemu radzi sobie z odprowadzeniem ciepła ogniwa.

    Wnioski

    Jestem w końcu usatysfakcjonowany i zadowolony.

    Bo przedtem było tak:

    ValValiantThor napisał:
    Mała aktualizacja. Wymieniłem ogniwo. Stwierdziłem że wstawie ogniwo takie jak było fabrycznie czyli TEC1-12706

    No i tu zaczynaja się schody.

    Testowałem lodówke na razie krótko bo 2,5 h

    Po 2,5 h lodówka prawie pusta z jedną butelką zeszła z 22 stopni do 16 stopni Celsjusza i cos mi sie wydaje że nizej nie zejdzie.

    Cos kiepsko mi sie wydaje.

    0
  • #17 23 Lis 2013 12:03
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Lodówka półprzewodnikowa 48l po przeróbce (ogniwo TEC1-12708, zasilacz impulsowy 12V / 10A, zmiana pasty na lepszą, wymiana wentylatora strony ciepłej na większy i wydajniejszy).
    Na oryginalnym wentylatorze, spadała moc ogniwa i radiator (przy temp. otoczenia +25-27°C) osiągał nawet i +50°C. Po zmianie wentylatora, latem przy testach podczas pracy radiator strony ciepłej oscylował w okolicach +33-35°C, temperatura wewnątrz ustawiona na około +6°C, osiągana była po mniej niż 2 godzinach, czego przy oryginalnej konstrukcji nie schodziła poniżej +12-13 (przy temperaturze otoczenia około +27°C) i lodówka pracowała ciągle, tu w zależności od wsadu wyłącza się na 5-15 minut (po ustabilizowaniu pracy, średnio cykl wygląda następująco: 15 minut pracy, 10 minut postoju).

    0
  • #18 26 Maj 2014 08:08
    kropi
    Poziom 2  

    Cześć, wiecie może co mogło paść? Po kupnie spokojnie schodziła do 4 stopni, teraz z dnia na dzień jest coraz więcej (dziś już 18), obawiam się, że za chwilę zmieni się w podgrzewacz... A może wiecie, gdzie w Łodzi można ją naprawić? Dzwoniłem do dwóch serwisów i usłyszałem, że do takich sprzętów to nie mają części a poza tym się nie znają.

    0
  • #19 26 Maj 2014 09:27
    ValValiantThor
    Poziom 33  

    Prawdopodobnie padło Ci ogniwo peltiera lub masz pomylone bieguny i zamiast schładzać to grzeje. Może być tez tak, że gdzieś uszczelka puściła i nie masz odpowiedniej izolacji. Może izolacja poszła na śrubach i przewodzi ciepło ze strony ciepłej na zimną. Możliwe też że radiator nie wyrabia, ale samo z siebie to malo prawdopodobne.

    Ewentualnie masz ją wystawioną na słońcu w 40 stopniach Celsjusza to nie dziwi fakt, że nie może schłodzić ;)

    0
  • #20 27 Maj 2014 12:59
    kropi
    Poziom 2  

    Dzięki.
    Przyczyna główna okazała się banalna - po dokładnych oględzinach okazało się, że za kratkami wewnętrznego nawiewu rozgościł się wielki biały niedźwiedź - co jest trochę dziwne po 2 tygodniach działania, ale ok - po odlodzeniu chłodzi lepiej, temperatura na wyświetlaczu waha się między 10 a 11 stopni. Więc i tak zamówiłem mocniejsze ogniwo, będę je wymieniał.

    0
  • #21 18 Lip 2015 17:01
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    Odświeżę temat zamiast zakładać nowy. Tak jak pisałem kilka postów wcześniej wymieniłem moduł na większy, no i nie wyrabia zasilacz. Czy da się zwiększyć jego moc czy trzeba kupić mocniejszy. I który to jest na płytce?

    (Red Bull) Elta cb220 L - Lodówka - Wymiana modułu peltiera na wiekszy

    0
  • #22 18 Lip 2015 17:29
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Trzeba koniecznie wymienić zasilacz. Znakomicie nadaje się zasilacz od XBOX. Kupisz używkę za 35-50zł.

    0
  • #23 18 Lip 2015 17:50
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    ok, ale moje drugie pytanie, gdzie go ,,wstawić'', na płytce jest kilka transformatorów i który to zasilacz?

    0
  • #24 18 Lip 2015 17:58
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    jakimiuczek napisał:
    ok, ale moje drugie pytanie, gdzie go ,,wstawić'', na płytce jest kilka transformatorów i który to zasilacz?


    Całość usuwasz (trzeba odlutować przewody). Nowy wstawiasz, podłączasz zasilanie 230V, niskie napięcie czarny do czarnego, czerwony do żółtego (zasilacz ma plus na przewodach żółtych). Czerwony łączysz z niebieskim. I powinno działać.

    0
  • #25 18 Lip 2015 18:19
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    No dobra ale wtedy usunę też termostat, który po schłodzeniu utrzymuje 4stopnie, a to chciał bym zachować.

    0
  • #26 18 Lip 2015 18:34
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Tak. Wtedy trzeba zastosować prosty termostat (przekaźnik będzie podawał 12V na moduł Peltiera i wentylator strony ciepłej. Wentylator wewnątrz + oświetlenie na stałe.

    1
  • #27 18 Lip 2015 19:04
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    Teraz to kumam, tylko jeszcze ostatnie pytanie z czego będzie się nadawał termostat? Z allegro za 20zł taki do normalnej lodówki?

    0
  • #28 18 Lip 2015 19:26
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Kapilarowe termostaty mają dość dużą histerezę i kolejna rzecz, że muszą mierzyć temperaturę komory chłodziarki, bo większość mierzy temperaturę w innym miejscu (temperatury ujemne). Można zbudować prosty termostat elektroniczny np. zestaw do montażu J-21 + drobna modyfikacja, aby zmienić zakres temperatur.

    0
  • #29 24 Lip 2015 14:49
    jakimiuczek
    Poziom 12  

    MARCIN.SLASK napisał:
    jakimiuczek napisał:
    ok, ale moje drugie pytanie, gdzie go ,,wstawić'', na płytce jest kilka transformatorów i który to zasilacz?


    Całość usuwasz (trzeba odlutować przewody). Nowy wstawiasz, podłączasz zasilanie 230V, niskie napięcie czarny do czarnego, czerwony do żółtego (zasilacz ma plus na przewodach żółtych). Czerwony łączysz z niebieskim. I powinno działać.


    Kupiłem zasilacz, rozbebeszyłem go i 220 wiadomo, a z drugiej strony są trzy czarne, trzy żółte, czerwony i niebieski. nigdzie nie ma 12v jedynie 5v. Które przewody połączyć ze sobą żeby było 12V??

    0
  • #30 24 Lip 2015 17:02
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    jakimiuczek napisał:
    MARCIN.SLASK napisał:
    jakimiuczek napisał:
    ok, ale moje drugie pytanie, gdzie go ,,wstawić'', na płytce jest kilka transformatorów i który to zasilacz?


    Całość usuwasz (trzeba odlutować przewody). Nowy wstawiasz, podłączasz zasilanie 230V, niskie napięcie czarny do czarnego, czerwony do żółtego (zasilacz ma plus na przewodach żółtych). Czerwony łączysz z niebieskim. I powinno działać.


    Kupiłem zasilacz, rozbebeszyłem go i 220 wiadomo, a z drugiej strony są trzy czarne, trzy żółte, czerwony i niebieski. nigdzie nie ma 12v jedynie 5v. Które przewody połączyć ze sobą żeby było 12V??


    Link

    Link

    1
  Szukaj w 5mln produktów