Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki zasilacz/prostownik do Webasto (w garażu jako ogrzewanie)

majster222 17 Sep 2013 20:34 9744 9
  • #1
    majster222
    Level 12  
    Przeszperałem większość internetu dotycząca Webasto i nie znalazłem tego co mnie interesuje.
    Zainstalowałem w garażu Webasto Thermo Top 5kW z Peugeot 807. Woda przepływa przez chłodnicę i wiatrak goni powietrze ogrzewając garaż. Jest też timer, który będzie automatycznie włączał ogrzewanie na określoną godziną.
    W chwili obecnej prąd dostarczany jest z akumulatora 45Ah, który to dość często trzeba ładować. Posiadam mały prostownik 12A, który nie nadąża ładować akumulatora.
    Potrzebuję więc albo zrobić transformator z diodami i kondensatorami, albo zakupić porządny mocny prostownik, który da tyle prądu, żeby Webasto startowało tylko z prostownika. Mój obecny 12A niestety nie daje rady.
    Webasto potrzebuje dużo prądu na rozruch-świeca żarowa jest uruchamiana na kilkadziesiąt sekund -max.2min, myślę że jest to co najmniej 10A, a może i więcej.

    Czy któryś z tych prostowników da radę?
    http://www.prostowniki.com.pl/produkt-agri-agri-30,459



    http://www.prostowniki.com.pl/produkt-waeco-perfectcharge-w20,530

    http://www.stef-pol.civ.pl/produkt.php?idproduktu=49

    a może polecicie coś innego, najchętniej prostownik który będzie miał funkcję automatycznego odłączenia ładowania gdy akumulator zostanie naładowany?
    Mój budżet to ok.200-300zł., ale rozważę też inne, droższe.
  • #2
    cubeo
    Level 14  
    Siemka
    Nie ma wyjścia musisz zmierzyć faktyczny pobór prądu przez webasto ale raczej nie zamkniesz się w kwocie 300 zł. Taki zasilacz musi być potężny nie wiem jaki masz silnik wiatraka ale jeśli to samochodowy to minimum 16 do 20 A przy już "rozkręconym" a w chwili rozruchu jeśli startuje od razu na "full" to nawet 30 do 35 A. Może lepiej zastanowić się na buforowanym zasilaczem, który przy rozruchu wspomagany jest akumulatorem?
  • #3
    Fazi87
    Level 24  
    Silnik nie pobiera aż tyle. więcej pobiera świeca żarowa. Ale masz rację, bez pomierzenia co i jak będzie trudno.
  • #4
    cubeo
    Level 14  
    Tak sobie myślę, że ten silniczek będzie pobierał mniej prądu jeśli przy starcie zasłonisz mu czerpnię powietrza czyli miejsce z którego zasysa powietrze. Mechaniczne rozwiązania są różne możesz dać żaluzje które w chwili startu są zamknięte a po kilku sekundach się otworzą może nawet płynnie? czyli jeszcze jeden silniczek który by je poruszał. Jak by pokombinować to miałbyś również dzięki temu regulacje strumienia powietrza (ilość w jednostce czasu) czyli mocniejszy lub słabszy dmuch. :)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Walczyłem z czymś takim u kolegi mechanika. Jednak zasilanie miał na mocniejszym aku (100Ah) doładowywany cały czas poprzez prostownik 20A. Wykorzystał do tego jakiś "ruski" stary sprzęt. Ale że ruski to "charoszyj" i "bolszy" więc dawał radę.
  • #5
    sq9cwd
    Level 27  
    majster222 wrote:
    W chwili obecnej prąd dostarczany jest z akumulatora 45Ah, który to dość często trzeba ładować. Posiadam mały prostownik 12A, który nie nadąża ładować akumulatora.

    Czy akumulator jest podłączony na stałe do prostownika podczas używania urządzenia, czy też pracuje w trybie ładowania-rozładowanie? Jest mało prawdopodobne, że przez cały czas pracy masz podłączony prostownik do baterii. Taki układ prawdopodobnie by sobie poradził.
    W razie konieczności dysponuję prostownikiem o stosownej mocy.
  • #6
    majster222
    Level 12  
    cubeo wrote:

    Siemka
    Nie ma wyjścia musisz zmierzyć faktyczny pobór prądu przez webasto ale raczej nie zamkniesz się w kwocie 300 zł.

    Próbowałem zwykły miernik wpiąć w obieg. Webasto wariowało, bo na pewno był duży spadek napięcia, miernik chwilami pokazywał 6A, ale jak świeca zaczyna żarzyć to jest duuużo więcej. Niestety nie mam możliwości sprawdzenia tego, w internecie też nie mogę tego znaleźć. Zasilaczy buforowych o tak dużym prądzie chyba nie produkują
    cubeo wrote:

    Tak sobie myślę, że ten silniczek będzie pobierał mniej prądu jeśli przy starcie zasłonisz mu czerpnię powietrza czyli miejsce z którego zasysa powietrze

    Nie mam takiej możliwości, bo zegar będzie sterował włączenie np. na 6:00 podczas mojej nieobecności.
    sq9cwd wrote:
    Czy akumulator jest podłączony na stałe do prostownika podczas używania urządzenia, czy też pracuje w trybie ładowania-rozładowanie? Jest mało prawdopodobne, że przez cały czas pracy masz podłączony prostownik do baterii. Taki układ prawdopodobnie by sobie poradził.
    W razie konieczności dysponuję prostownikiem o stosownej mocy.

    Zajmuję się też naprawą Webasto/Eberspacher, często je testując zawsze podpinam prostownik 12A. Pomimo to, prostownik nie wyrabia i napięcie powoli spada na akumulatorze.
    Podeślij proszę info co to za prostownik masz stosownej mocy.

    A może taki jak z ostatniego linka?
    Cytuję:
    "Ładowanie akumulatorów tymi ładowarkami gwarantuje pełne naładowanie akumulatora jak i przedłużenie jego żywotności. Ładowarki EST od innych ładowarek wyróżnia to, że po osiągnięciu właściwego napięcia przez akumulator układ nie rozłącza ładowarki, od tego momentu na akumulatorze podtrzymywana jest stała wartość napięcia, jest to korzystne dla akumulatora."

    Ale do tego potrzebowałbym potężny akumulator, który w miarę upływu prądu będzie automatycznie doładowywany.
  • #7
    sq9cwd
    Level 27  
    majster222 wrote:
    A może taki jak z ostatniego linka?

    Czy ja podawałem jakikolwiek link?
    majster222 wrote:
    Podeślij proszę info co to za prostownik masz stosownej mocy.

    Bardzo proszę prostownik. Aby uciąć spekulacje, mała adaptacja i układ pracuje przy 12/24V.
    Poprawiłem link.
  • #8
    majster222
    Level 12  
    sq9cwd wrote:

    Czy ja podawałem jakikolwiek link?

    Chodziło mi o ostatni link w moim pierwszym poście.

    Twój link nie działa :( "Internal Server Error"
  • #9
    Wawrzyniec
    Level 37  
    majster222 wrote:

    Zajmuję się też naprawą Webasto/Eberspacher, często je testując


    A to dobre! I nie wiesz jaki prąd bierze świeca żarowa?. Toś dobry "fahowiec" 20Amper.
  • #10
    majster222
    Level 12  
    Wawrzyniec wrote:
    majster222 wrote:

    Zajmuję się też naprawą Webasto/Eberspacher, często je testując


    A to dobre! I nie wiesz jaki prąd bierze świeca żarowa?. Toś dobry "fahowiec" 20Amper.

    Do 30A.