Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Yanmar - Potrzebny schemat regulatora do prądnicy/dynama Yanmar

skyrafal 25 Wrz 2013 13:25 7854 12
  • #1 25 Wrz 2013 13:25
    skyrafal
    Poziom 13  

    Koledzy, potrzebuję schematu regulatora napięcia, który współpracuje z prądnicą/dynamem AC na silniku Yanmar.
    Załączam fotki samego regulatora ponieważ nie ma na nim dosłownie żadnego oznaczenia. Yanmar - Potrzebny schemat regulatora do prądnicy/dynama Yanmar Yanmar - Potrzebny schemat regulatora do prądnicy/dynama Yanmar

    0 12
  • #2 25 Wrz 2013 13:59
    bartek_j
    Poziom 35  

    Wygląda jak regulator od trójfazowego regulatora stratnego jak w motocyklach. Alternator jest ze wzbudzeniem stałym wtedy (magnesy).
    Co to za silnik konkretnie, możesz pokazać jakieś zdjęcia tego alternatora i w wtyczki ?

    0
  • #3 25 Wrz 2013 14:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Oznaczenia jakieś na konektorach są?
    W jakim sprzęcie to pracuje? I co było zasilane z tego dynama? Bo trochę mało informacji podajesz...

    0
  • #4 25 Wrz 2013 14:51
    skyrafal
    Poziom 13  

    Jest to silnik Yanmar w traktorku F215. Prądnica posiada tylko 2 wyjścia prądu przemiennego i oczywiście pracuje bez jakiegokolwiek wzbudzenia.

    Wychodzi na to, że tak "kostka" musi zawierać po pierwsze prostownik, a po drugie stabilizator oraz wyjście kontrolki ładowania.

    Najprawdopodobniej pracuje to jak klasyczny zasilacz stabilizowany, ale niestety świeci się kontrolka ładowania.
    Zrobiłem najprostszy test - po włączeniu silnika włączyłem kierunkowskaz i odłączyłem klemę plus. Oczywiście ładowania nie ma.
    Natomiast prądnica bez obciążenia daje ponad 15V, więc na pewno jest sprawna.

    Może ktoś miałby chociaż schemat instalacji do tego sprzętu ??

    Znalazłem w necie coś takiego, ale to jest inny regulator ponieważ po wypięciu regulatora z gniazda kontrolka ładowania nadal się świeci. Z tego schematu wynika, że po wypięciu regulatora powinna zgasnąć ponieważ lampka oznaczona B jest zasilana zielonym przewodem/stykiem GREEN
    Yanmar - Potrzebny schemat regulatora do prądnicy/dynama Yanmar

    0
  • #5 25 Wrz 2013 15:32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    skyrafal napisał:
    po włączeniu silnika włączyłem kierunkowskaz i odłączyłem klemę plus. Oczywiście ładowania nie ma.

    Jest to najgłupszy i najbardziej idiotyczny test, jaki mogłeś przeprowadzić. Dotarło? Bo było już o tym wiele razy.
    Ty powinieneś odłączyć regulator i zmierzyć, jakie jest napięcie na wyjściu z alternatora bez obciążenia. Powinno być dwa razy po równe kilkadziesiąt wolt. Oczywiście zmiennego.
    skyrafal napisał:
    Najprawdopodobniej pracuje to jak klasyczny zasilacz stabilizowany

    Ani trochę tak nie pracuje. To aktywny prostownik, gdzie diody są zastąpione elementami sterowanymi, które zwierają wszytko co powyżej ustalonego poziomu do masy.
    Tutaj masz schemat od pokrewnej maszyny, który powinien pasować. A na pewno pasuje regulator.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11527391#11527391
    Szukałeś schematu właściwego do twojego pojazdu?
    Dobierzesz spokojnie regulator od dwufazowego alternatora motocyklowego. Problem będzie jedynie z kontrolką ładowania. Ale można to rozwiązać kilkoma elementami, albo lepiej zamiast niej wpiąć sobie woltomierz.
    Jeśli kontrolka ładowania świeci się nadal po wypięciu regulatora, to coś jest nie tak w elektryce.

    0
  • #6 25 Wrz 2013 17:52
    skyrafal
    Poziom 13  

    Już sobie poradziłem. Dzięki za schemat całej elektryki.

    Przyczyna była banalna, aż śmieszna. Po wpięciu nowego regulatora nadal świeciła się kontrolka z symbolem akumulatora.
    Tyle, że jest to kontrolka od stanu elektrolitu, natomiast w JPN ładowanie oznaczane jest takim "pieronem" i faktycznie - po wypięciu sprawnego regulatora kontrolka gaśnie. Po uruchomieniu także, sprawdziłem ładowanie miernikiem - jest OK.

    Ciekawe czy ktoś ma kompletny schemat takiego regulatora z typami półprzewodników i wartościami rezystorów.

    0
  • #7 25 Wrz 2013 18:08
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    skyrafal napisał:
    Tyle, że jest to kontrolka od stanu elektrolitu

    Co??? Pokaż, bo nie uwierzę!

    skyrafal napisał:
    Ciekawe czy ktoś ma kompletny schemat takiego regulatora z typami półprzewodników i wartościami rezystorów.

    Bardzo podobne schematy można bez trudu znaleźć, a zrobić klucz tranzystorowy do lampki, to nie problem.

    0
  • #8 25 Wrz 2013 19:00
    skyrafal
    Poziom 13  

    Co pokaż - jest symbol akumulatora z narysowanym niskim stanem elektrolitu, strzałką i jakieś krzaczki. Natomiast z przodu jest puste złącze.

    Też mi się to dziwne wydaje, ale w każdym razie - kontrolka z symbolem akumulatora nie jest wskaźnikiem ładowania.

    Podobnie wygląda wskaźnik niskiego poziomu płynu chłodniczego tylko zamiast symbolu aku jest narysowana chłodnica

    Kontrolka ładowania ma symbol takiego jakby pioruna.

    0
  • #9 26 Wrz 2013 20:04
    diodabg
    Poziom 29  

    skyrafal napisał:
    jest to kontrolka od stanu elektrolitu

    Witam
    To znaczy że w instalacji elektrycznej traktorka jest kostka i wpina się ją w czujnik który jest zamontowany w akumulatorze i alarmuje że stan elektrolitu jest za mały ?
    Jakiej firmy jest ten akumulator ? :-)

    0
  • #10 26 Wrz 2013 20:36
    skyrafal
    Poziom 13  

    Akumulator jest Panasonic made in japan, ale żadnego złącza nie posiada.
    Natomiast z przodu właśnie w rejonie akumulatora jest 2-pinowa kostka elektryczna.
    Nie ma na niej żadnych napięć. Być może do tego.

    W każdym razie ta kontrolka świeci non stop, nawet podczas pracy silnika. Być może akumulator jako taki nie posiada specjalnego złącza tylko zamiast korka wkręca się sondę 2 przewodową.

    Mnie natomiast zaskoczył fakt, że akumulator pomimo swoich lat jest zupełnie sprawny :D
    Natomiast miałem do czynienia z różnymi akumulatorami i powiem tak - to co się sprzedaje w Polsce wystarcza na 3-4 lata i to nie zawsze.
    Np. aku oryginalny Bosch nie wytrzymywał więcej niż 2 lata. Po 3 takim zakupie stwierdziłem - wiertaki, wkrętarki, pompy wtryskowe, tak, ale żadnych akumulatorów tej firmy.

    0
  • #11 26 Wrz 2013 23:13
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeszcze nigdy, w żadnym pojeździe nie spotkałem się czujnikiem niskiego poziomu elektrolitu. Nawet nie kojarzę, czy i gdzie takie ustrojstwo występowało. Dlatego też twierdzę, że wcale, ale to wcale nie jest to taki czujnik. I dlatego też prosiłem o zdjęcie kontrolki.

    0
  • #12 26 Wrz 2013 23:24
    bartek_j
    Poziom 35  

    Ja się spotkałem z takim rozwiązaniem, z czujnikiem poziomu elektrolitu w akumulatrorze. motocyklu import japonia. Akumulator miał specjalny korek z czujnikiem.
    Jaki jest sens tego pomiaru w jednej celi tego niestety nie wiem ;)

    A twoim przypadku jeżeli ładowanie jest OK to bym się nie przejmował. Wrzuć zdjęcie kontrolki jak możesz.

    0
  • #13 27 Wrz 2013 00:08
    skyrafal
    Poziom 13  

    Proszę bardzo. Wg mnie jest to bardzo dobre rozwiązanie. Czujnik i układ banalny, komplikacja niewielka, a praktycznie nikt nie sprawdza poziomu elektrolitu.
    Nawet serwisy na obowiązkowych przeglądach tego nie robią jeśli się nie zgłosi problemów.

    Yanmar - Potrzebny schemat regulatora do prądnicy/dynama Yanmar

    3