Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ETS 2 Jak grać na kierownicy, -

legolass97 20 Paź 2013 11:47 14877 55
  • #31
    legolass97
    Poziom 11  
    Rozkręciłem wczoraj kierownicę i wyjąłem całą elektronikę. Okazało się że potencjometr obraca się z bardzo luzem więc nie trzeba by go było wymienić? Jest tam potencjometr b20k. Wczoraj na chwilę wmontowałem potencjometr od pedałów b21k też 180 stopni i było tak że działał tylko jedna połowa chodziła normalnie a druga obracała się trochę szybciej. Czy to przez to że jest 21k a nie 20k? Czy aby to działało nie mogę dać innego potencjometru niż b20k?
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    HACKER333
    Poziom 13  
    Wszystko zależy od tego jakich rozwiązań użył producent do odczytu danych z potencjometru. Być może wykorzystywane są tylko 2 piny i wtedy powinny być takie same parametry potencjometru. A druga sprawa, to może być uszkodzony potencjometr i dlatego tak się dzieje. Najlepiej sprawdź multimetrem rezystancje potencjometru w całym zakresie jego pracy.
  • TermopastyTermopasty
  • #33
    legolass97
    Poziom 11  
    Potencjometr jest podłączany tylko dwoma kabelkami więc używane są chyba tylko 2 piny. Poszukałem w googlach potencjometrów takich jaki mam przy kierownicy czyli b20k i znalazłem takie :
    http://www.tme.eu/pl/details/r16110n-b20k/potencjometry-jednoobrotowe-weglowe/#
    http://www.eltronix.pl/products/3484

    Będą dobre? Pomyślałem teraz że jak nie wyjdzie z przekładnią na 900* to zrobię tylko 360* czyli 1/2 obrotu w jedną stronę. W końcu lepsze precyzyjne 180* niż ciągle rozregulowane 900*.
  • #34
    HACKER333
    Poziom 13  
    Kiepskie i szybko się zużyją ale powinny działać. Już pisałem jakiej firmy potencjometry są dobre ale widzę, że to będzie naprawdę budżetowa konstrukcja ;)
  • #35
    kinial
    Poziom 10  
    STAWIAM NA TO ŻE POTENCJOMETR W POŁOWIE SIĘ WYPALIŁ
  • #36
    legolass97
    Poziom 11  
    Gdybym miał kasę to kupiłbym DFGT lub G25 ale nie mam kasy. :D Narazie nie chcę pakować kasy w coś co może w ogóle nie działać. Zrobię dobrą przekładnię na chociaż te 360* i się zobaczy co dalej. Bo w sumie ta kierownica ma być TYLKO do symulatorów typu ETS czy GTS.
  • #39
    legolass97
    Poziom 11  
    Kupiłem dziś nowy potencjometr do kierownicy i mam problem. Dziwnie działa. W jedną stronę obraca się płynnie i na całej długości obrotu a druga strona obraca się szybciej. Do tego w grze kierownica drga lekko. Na starych potencjometrach to samo. Co się mogło stać?
  • #40
    HACKER333
    Poziom 13  
    Potencjometr musi mieć takie same parametry w całym swoim zakresie ruchu jak w oryginalnym potencjometrze w padzie (tak jak pisałem we wcześniejszych postach) a do zmierzenia zakresu pracy potencjometru potrzebny jest miernik uniwersalny, który zamierzasz kupić. Spróbuj też w ustawieniach kontrolera wykonać kalibracje. Zobacz też, czy nie zrobiłeś zimnych lutów lub zwarć a przy okazji sprawdź czy przewód nie jest przerwany (do tego też przyda się miernik)
  • #41
    legolass97
    Poziom 11  
    Spotkałeś się może z potencjometrem B21K? Bo nigdzie nie mogę w internecie takiego znaleść a on bardzo dobrze działa z tą elektroniką z kierownicy.

    PS. Długość kabla na którym jest potencjometr wpływa na jego działanie? Powiedzmy że ma on mieć długość około 1 metra. Czy będzie działał gorzej niż na kablu np. 15cm? Czy wtyczka przy końcu kabla aby odpiąć potencjometr też ma negatywny wpływ na działanie?
  • #42
    HACKER333
    Poziom 13  
    Przy takich długościach, to różnicy gołym okiem nie zauważysz a o wtyczkę się nie martw bo jest wiele układów z potencjometrami na wtyczkach i wszystkie działają ;) Co do potencjometru, to faktycznie takiego nie ma, więc lepiej zmierz ten potencjometr a wtedy poznasz jego prawdziwe parametry.
  • #43
    legolass97
    Poziom 11  
    Chcę poprowadzić przyciski z kierownicy i zrobić małą deskę rozdzielczą. I chciałbym się zapytać czy jest wykonalne aby przycisk na kablu od kierownicy który włącza daną funkcję w grze odpalał też małą diodę która by świeciła jak dana funkcja jest włączona w grze. I czy to było by trudne?
    A dało by się aby dioda nie świeciła ciągłym światłem tylko mrugała?
  • #44
    HACKER333
    Poziom 13  
    Nie ma rzeczy niemożliwych ale w tym wypadku za dużo tutaj zachodu i elektroniki. Polecam utworzyć nowy post albo poszukać istniejących w tym temacie. Ja niestety nie robiłem czegoś takiego ale jak widzę, to Ty raczej też nie dasz sobie z tym rady tak od razu na tym poziomie. Dlatego zapytaj kogoś, kto zajmuje się projektowaniem układów logicznych bo bezpośrednio do przycisku się nie możesz dołączyć. Możesz wykorzystać transoptor i parę tranzystorów albo jakiś układ logiczny ale ja nie jestem biegły w tym temacie, więc tej wiedzy musisz poszukać gdzie indziej. Ja na tym etapie mam nadzieję, że już wystarczająco pomogłem choć jak widzę, to przycisk o nazwie "pomógł" nie został użyty ;)

    Pozdrawiam
  • #45
    legolass97
    Poziom 11  
    Dzięki bo już chciałem kupić te co ja podałem. Pozdrawiam! D:
    PS. Miał byś jakiś pomysł jak zrobić przyciski do hamulaca ręcznego?
    W ciężarówkach hamulec ręczny to taka wajcha:

    ETS 2 Jak grać na kierownicy, -

    ETS 2 Jak grać na kierownicy, -

    I teraz nie wiem jak zrobić te przyciski. Jak wajcha idzie w dół to hamulec ręczny ma się włączyć a jak w górę to wyłączyć.
    Jeżeli by się tak dało to myślałem aby od pada poprowadzić kabelki do przycisku i dać 2 przyciski na jeden przycisk w padzie. I wtedy jeden przycisk by włączał a drugi wyłączał hamulec. Jak wajcha szła by na dół to by przyciskała przycisk i włączała hamulec a jak w górę to wciskała by przycisk i wyłączała.

    ETS 2 Jak grać na kierownicy, -

    Ale ten sposób mógłby być wadliwy więc jeżeli masz jakiś lepszy to napisz.
    Pozdrawiam!
  • #46
    HACKER333
    Poziom 13  
    Przyciski nie mogą być na krańcach bo będą cały czas wciśnięte, wystarczy jeden przycisk, po którym w końcówce ustawienia drążka w dół, przesunie się drążek włączając hamulec i wyłączy go przesuwając się po przycisku do góry. Drążek musi być częściowo zabudowany po bokach, żeby można było umieścić przełącznik na linii ruchu drążka.
  • #47
    legolass97
    Poziom 11  
    Udało mi się dziś zrobić dobrą przekładnie ale chyba potencjometr zaczął wariować. Jak go podłączam to trochę skacze ale jak już zacznę kręcić to strasznie przeskakuje na maxymalne wychylenie itp. Czy to wina potencjometru czy elektroniki od kierownicy? Pewnie bez wymiany potencjometru się tego nie dowiem?

    Kupiłem miernik uniwersalny i zmierzyłem zewnętrzne nóżki i wyszło ~19k. W potencjometrach od pada pokazuje ~2k ale coś się z tym padem stało że jak go podłączam to z 10 sek działa i się odłącza i tak za każdym razem.

    Kupiłem niedawno potencjometr b20k i nie działał z kierownicą. Potem odkleiłem naklejkę z napisem b20k i pod nią była naklejka a 20k więc potencjometry a sprzedają jako b... Przez to że był ( a ) a nie ( B ) to mógł być powód że nie działa?

    Ogólnie będzie jakaś różnica w działaniu potencjometru 20k z kierownicy a 2k z pada jeżeli będą miały ten sam kąt obrotu?


    PS. Kupiłem taki miernik:
    http://diolut.pl/miernik-uniwersalny-unit-ut33d-p-1617.html
    I czarny przewód podłączam do środkowego wejścia a czerwony do tego po prawej. I potem przykładam przewody do zewnętrznych nóżek potencjometru. Dobrze to robię?
  • #48
    HACKER333
    Poziom 13  
    Niestety błędnie podłączyłeś przewody do miernika. Czarny przewód - COM, czerwony po środku. W przypadku odwrotnego podłączenia przy pomiarze prądu stałego możesz błędnie odczytać wyniki pomiaru. Wyjścia potencjometru zmierzyłeś ale nie dokładnie. Pomiar wykonuje się między środkową nóżką a zewnętrznymi. Potencjometr ustawiasz maksymalnie w lewo. Między środkową a jedną z zewnętrznych nóżek powinno wykazać 0 Ohm a z drugą wartość potencjometru. Następnie ustawiasz potencjometr maksymalnie w prawo i znowu go mierzysz. Wyniki pomiaru będą odwrotne do pierwszego przypadku. Najlepiej sprawdzać potencjometr w całym zakresie jego ruchu, wtedy widać czy rezystancja zmienia się gwałtownie. Takie informacje są dostępne bez problemu w Internecie. Trzeba szukać a nie pytać o byle co ;) http://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr
    Tam masz opisane jaka jest różnica pomiędzy A i B i odpowiesz sobie sam na pytanie dlaczego potencjometr nie działał poprawnie ;)
  • #49
    legolass97
    Poziom 11  
    A przez to że źle podłączyłem te przewody to mogło się coś uszkodzić i teraz może coś źle pokazywać? Może się coś stać jak zetknę 2 przewody? Na co zwracać uwagę aby nie zepsuć miernika?
  • #50
    HACKER333
    Poziom 13  
    Kolejne pytania, na które w sieci jest pełno odpowiedzi :)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1368864.html
    http://www.uni-t.eu/lp/mie0043/manual/mie0043_pl.pdf
    Nic się nie stało, że źle podłączyłeś. Nie zawsze możesz zwierać przewody. Na pewno nie możesz ich zwierać jak masz miernik ustawiony na generator przebiegu prostokątnego (patrz instrukcja obsługi). Reszta funkcji w tym modelu nie jest wrażliwa na zwieranie przewodów.
  • #51
    legolass97
    Poziom 11  
    Pomierzyłem dzisiaj dokładnie potencjometry od gamepada. I chyba miałeś racje z tym co mi pisałeś na początku tego wątku że jeden dobrze skonfigurowany gamepad będzie najlepszy.
    Trochę ciężko było przykładać przewody do potencjometru, kręcić nim i jeszcze zczytywać wyniki więc wlutowałem 2 kabelki do potencjometru - jeden do środkowej nóżki a drugi do zewnętrznej a drugie końce kabelka odizolowałem i zawinąłem na na przewody od miernika ( oczywiście nie przylutowałem ich do przewód od miernika ).
    Jak potencjometr jest w pozycji środkowej to pokazuje ~4.95k - 5k, Jak go odchyle maxymalnie to pokazuje +/- 10k. Czyli potencjometr muszę kupić 10k?
    Jak podłączyłem pada do komputera i przyłożyłem przewody to jak w komputerze jest maxymalne wychylenie krzyżyka to też jest ~10k. Trochę trudno zmierzyć czy wynik na mierniku przechodzi płynnie czy przeskakuje od 5k do 10k bo jest potencjometr jest mały i ma bardzo mały zakres ruchu, ale nie przeskakuje od razu z 5k na 10k tylko pokazuje się tam po drodze np. 6,7k, 7,2k itp.
    Tylko teraz potencjometr kupić B czy A? Bo na tym od analogów nic nie pisze.



    HACKER333 napisał:
    Potencjometr dobierz taki aby mieścił się w zakresie pomiaru od stanu początkowego do wychylenia. Czyli jeżeli pomiar na jednej skrajnej nóżce ze środkową wskazuje np.: od 5K do 7K, to używasz potencjometru 2K bo i tak używasz tylko połowy osi, więc szeregowo podłączony rezystor między skrajną nóżką nowego potencjometru a płytką pozwoli uzyskać stan początkowy naszej osi czyli w tym przykładzie to będzie rezystor 5K a ten potencjometr 2K będzie działał w pełnym zakresie ruchu.


    Nie wiem czy dobrze myśle ale będzie używana cała oś a nie połowa. Bo w jednym analogu są 2 potencjometry- jeden to oś góra - dół a drugi lewo - prawo.
  • #52
    HACKER333
    Poziom 13  
    Faktycznie w tym przypadku będziesz potrzebował całej osi ale połowa była do pedałów gazu i hamulca ale tam także można wykorzystać całą oś, używając potencjometru od połowy. Jeżeli chodzi o wybór potencjometru, to Już zależy jaki chcesz mieć zakres ruchu. Ja bym wybrał potencjometr typu A (liniowy). W linku poniżej masz opisane 3 typy potencjometrów. Oczywiście kup potencjometr 10k.
    http://www.jeybi.republika.pl/potencjometry.html
  • #53
    legolass97
    Poziom 11  
    Poczytałem trochę o tych potencjometrach i chyba najlepszy byłby typ A jak podałeś. Lecz nie wiem jaki potencjometr jest w analogach od pada. Bo w kierownicy zauważyłem że nawet jak dałem potencjometr co miał tyle samo K ale był A a nie B to nie działał poprawnie. Więc czy da się jakoś sprawdzić czy pad jest zaprogramowany na A czy na B ? Czy może nie robi to różnicy tylko trochę inaczej będą działać?
    Na potencjometrach od analogów nic nie pisze jakiego są typu.
  • #54
    HACKER333
    Poziom 13  
    To nie robi różnicy, ponieważ analogi w gamepadach mają małe wychylenia względem osi potencjometru, dlatego też montowany jest w nich typ B, w którym na początku oporność rośnie szybko. W kierownicy wykonujesz pełny obrót, więc dajesz typ A i po problemie ;)
  • #55
    legolass97
    Poziom 11  
    Taki potencjometr może być?
    http://www.eltronix.pl/products/15478
    Narazie chcę kupić jakiś tani aby sprawdzić czy w ogóle będzie dobrze działać.
    Tylko że w tym tanim co podałem jest A10k x2 i jest 6 nóżek. Czy może taki być?
  • #56
    HACKER333
    Poziom 13  
    To jest potencjometr stereo a Tobie wystarczy mono ale jak chcesz, to może być. Możesz podłączyć się pod obojętnie który kanał.