Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Vectra b, X16XEL - Zawieszają się obroty, falują, TPS?

Certino 26 Sep 2013 19:06 3108 17
  • #1
    Certino
    Level 17  
    Witam

    W X16XEL przedliftowym zawieszają się czasami obroty, czasami falują. Zamieszczam live data z op-coma z około 20 minut jazdy. Czy mógłby ktoś zerknąć w niego z uwzględnieniem wartości TPS ?
    Czasami na jałowym pomimo że nie dotykam gazu TPS wskazuje wartość jakąś, obroty się wtedy podnoszą.

    Plik:
    Link
  • #2
    żałosna udręka
    Level 33  
    Zrób w PDF jedną stronę w momencie dolegliwości, czyli max trzy odczyty.
  • #3
    ociz
    Moderator of Cars
    Certino wrote:
    Czasami na jałowym pomimo że nie dotykam gazu TPS wskazuje wartość jakąś

    Tylko skąd my mamy wiedzieć kiedy ten gaz wciskałeś a kiedy nie?
    TPS jest przy przepustnicy, ta może być poruszona jedynie przez "nogę kierowcy", więc jeśli wskazania napięcia na TPS się zmieniają mimo że pedał przyspieszenia pozostaje w jednej pozycji to wiadomo że coś tam będzie nie tak.
  • #4
    Certino
    Level 17  
    Witam

    Tutaj plik:

    Link

    Są linie tylko z chwili, gdy stałem w miejscu na biegu jałowym, zaciągnięty ręczny, nie wciśnięte sprzęgł, noga daleko od pedału gazu.
  • #5
    Certino
    Level 17  
    Niestety to nie czujnik. Wymieniłem i to samo. Dzisiaj zauważyłem, że gaz nie wciśnięty to 0.8V (wtedy komputer pokazuje 0% i jest wszystko ok). Niestety dzisiaj w pewnym momencie obroty zawisły, okazało się, że pomimo że, gazu nie tykam i napięcie z czujnika 0.8V, komputer przeliczył to na 7 procent i tak trzymał przez kilkanaście minut do zgaszenia silnika. Skąd takie obliczenia się biorą ?
  • #6
    żałosna udręka
    Level 33  
    W parametrach powinien być tryb regulacji obrotów biegu jałowego. Zobacz przy jakim napięciu na TPS jest nie aktywny.
  • #8
    momik12
    Level 31  
    Jasne ,że lewe powietrze, pewnie gumowy łacznik przepustnicy.
  • #9
    Certino
    Level 17  
    żałosna udręka wrote:
    W parametrach powinien być tryb regulacji obrotów biegu jałowego. Zobacz przy jakim napięciu na TPS jest nie aktywny.


    Chodzi o parametr: IAC regulacja biegu jałowego w stanie pogotowia

    Pod linkiem jest plik. Na zielono zaznaczyłem przykładowe linie jak jest ok (tps 0.8 V, komp widzi 0%). Na czerwono przykładowe gdy był problem (tp. 0,8 V, komp widzi 7%).

    Link do pliku
  • #10
    żałosna udręka
    Level 33  
    Widać, że pojawiają się niższe napięcia na TPS jak 0,8V. Ja widziałem 0,57V. Wytarta przepustnica i się przycina prawdopodobnie. Każde najmniejszą wartość napięcia TPS sterownik uznaje za zamkniętą przepustnicę i koryguje wyliczoną wartość.
  • #11
    Certino
    Level 17  
    Kurcze tych mniejszych wartości nie zauważyłem. Czy sterownik za każdym odpaleniem silnika sprawdza napięcie TPS i przyjmuje je za 0 ? Czy ma jakiś zakres od x do y który określa 0?
  • #12
    żałosna udręka
    Level 33  
    Nie jestem pewien, ale każda mniejsza wartość od 0,85V przy rozruchu jest ustalana jako przepustnica zamknięta. (X16XEL) Co za różnica, problem rozwiązany.
  • #13
    Certino
    Level 17  
    Tzn nie do końca rozumie jedną kwestię. Skoro się przycina to wydaje mi się, że w chwili przycięcia napięcie powinno być większe od 0.8 a jakby miała się przyciąć to w jakiejś pozycji otwartej, a tu jest 0.57 to tak jakby się w drugą stronę przekręciła.
  • Helpful post
    #14
    żałosna udręka
    Level 33  
    Niższe napięcie pojawia się chwilowo przy schodzeniu z obrotów na zamkniętej przepustnicy. Widocznie większe podciśnienie powoduje takie ustawienie ośki, która w tej pozycji ma luz. Prawdopodobnie chodzi o wytartą klapę przepustnicy przy ośce i luz poosiowy.
  • #15
    Certino
    Level 17  
    Oki, dzięki wielkie, wszystko już wiem.
  • #16
    Certino
    Level 17  
    Jeszcze zapytam o jedno. W opcom jest pozycja kontrola powietrza jałowego (kroki). Domyślam się że to ilość kroków które ECU wymaga od silniczka krokowego. Moje pytanie brzmi jakie parametry analizuje ECU do obliczenia tej ilości kroków ?
  • #17
    p210680
    Level 1  
    Ja myślę ze samym zapytaniem odpowiedziałeś sobie co ecu potrzebuje do obliczania....