Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iskrownik Rotax 912 - nietypowe dla CDI napięcie z cewki ładowania

27 Wrz 2013 17:12 4641 11
  • Poziom 7  
    Temat dotyczy silnika lotniczego Rotax 912, który ideę zapłonu posiada identyczną jak silnik motocyklowy (magneto, moduł CDI itd.) . Silnik ten wyposażony jest w dwa podwójne (czyli cztery) moduły dci. Latanie na "samoróbce" odradzam, natomiast testy na ziemi są jak najbardziej wskazane, chociażby z celu zdiagnozowania konieczności zakupu upiornie drogiego (nie wiadomo dlaczego ) modułu.
    Problemem numer jeden w tym module (gabarytowo małym, więc to AC ?) jest fabrycznie ustawione niskie napięcie z cewki ładowania (przy rozruchu) , rzędu Vpp 20 - 25 V. Jest to dwukrotnie za mało do pracy typowego CDI. Schemat poglądowy w załączniku.
    PYTANIE/PROBLEM : JAK PODNIEŚĆ DWUKROTNIE NAPIĘCIE Z CEWKI ŁADUJĄCEJ ?
    Problem może prawdopodobne dotyczyć samego rozruchu. Dodatkowy transformator przy obrotach rozrusznika ok. 200 obr/min (częstotliwość kilka lub kilkanaście HZ) raczej odpada. Temat ten mam mocno zdiagnozowany i dysponuje innymi w tym momencie zbędnymi danymi. Jednak na problemie ładowania na razie poległem.
    Pozdrawiam i proszę o pomoc .
    Tomasz S.

    Dodano po 16 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/6420731400_1380294643.jpg
  • Poziom 38  
    Nie wiem czy to koledze pomoże, niech kolega spróbuje zamienić końcówki cewki ładującej do modułu. U mnie, nie wiem jak to tłumaczyć, bo nie znam przebiegu napięcia indukowanego w cewce spotkałem się z takim przypadkiem. W generatorze prądotwórczym padł moduł. Ponieważ nie umiałem namierzyć takiego modułu, więc wymodziłem swój. Układ złożony na pająka działał, a jak go zmontowałem na gotowo nie działał. Po sprawdzeniu okazało się, że pomyliłem podłączenie końcówek cewki ładującej i przy takim połączeniu kondensator ładował się do napięcia 30V, a po zamianie końcówek napięcie na kondensatorze wzrosło do 60V i agregat zagadał.
  • Poziom 43  
    tosta4 napisał:
    Silnik ten wyposażony jest w dwa podwójne (czyli cztery) moduły dci

    I co obydwa padły naraz?
    tosta4 napisał:
    zdiagnozowania konieczności zakupu upiornie drogiego (nie wiadomo dlaczego ) modułu.
    ?
    Czy koszt jego przekracza 400 Euro?
    Jeśli nie to nie jest drogi, a dlaczego to sdam się przekonałem.

    Pytanie , skąd wiesz że cewka nie jest uszkodzona i nie daje niskiego napięcia przez co moduł nie daje iskry?
  • Poziom 7  
    Dzięki za rady, opinie przemilczę.
    Jeden moduł to ponad 400 Euro , zresztą to nie forum ekonomiczne.
    Moduły pracowały do końca tylko źle po przegrzaniu silnika (i każdy inaczej). Znam sporo rotaxów w których cos chodzi nierówno i nie wiadomo dlaczego. Jest oczywiście serwis i sklep. Dlatego tam należy pójść , aby mieć spokój. Jednak elektronik i elektronik amator chcą wiedzieć DLACZEGO?. Poza tym nie wrzuciłem tematu "Czy warto i po co?", tylko jak pokonać konkretne wyzwanie w elektronice. Moduły nowe są w drodze, ale ja tematu nie zamierzam odpuścić bo sporo pracy już włożyłem i zamierzam wyzwanie pokonać.
    Teraz konkrety. Napięcie z cewki. Mam do dyspozycji inne silniki, więc zmierzyłem rzecz jasna (jak należy, nie multimetrem). Napięcie jest OK, poza tym sa dwie cewki i obie dają to samo. Co do zmiany kierunku napięcia z cewki. Cenna uwaga, zauważyłem że gdy przebieg jest asymetryczny to jest to ważne ( na stole, w układzie tzw. labolatoryjnym). Tu jest symetryczny, poza tym nie ma takiej mozliwości (jeden koniec cewki połączony z masą pod kołem magnesowym). Dalej aktualnym pozostaje :JAK PODNIEŚĆ DWUKROTNIE NAPIĘCIE Z CEWKI ŁADUJĄCEJ ?
  • Poziom 39  
    Rozumiem że to podwojenie napięcia, jako wniosek powstało po pomiarach sprawnych układów? A mierzyłeś nap. przy odpiętym module? Samej cewki? Ew. uszkodzone koło, za duża szczelina. Skoro masz dostęp do innych tego typu silników, możesz zdiagnozować metodą podmieniania (sam nie lubię tej metody). Awarię czujników pulser coil tego typu, raczej nie występują, z reguły pracują, albo nie.
  • Poziom 38  
    Na pewno moduły CDI zasila cewka o rezystancji 4.5Ω? Google wskazuje schematy układów zapłonowych z dwiema osobnymi cewkami zasilającymi CDI oraz uzwojeniem ładowania.
    Gdyby rzeczywiście CDI było zasilane z cewki o niskiej rezystancji i napięciu, to wówczas w module musiałby zostać zastosowany układ podbijający napięcie, co ze względu na niepotrzebne skomplikowanie modułu mogło by być rozwiązaniem bardziej awaryjnym. W modułach zapłonowych Suzuki Katana 50 LC jest to zrealizowane w postaci generatora i tranzystora MOSFET zwierającego impulsowo cewkę alternatora do masy, wywołując przy tym wzrost napięcia na cewce alternatora umożliwiającego bezpośrednie zasilanie układu wykonawczego CDI.
    Jeszcze jedno, napięcie zasilające moduły są mierzone przy podpiętym module, czy bez?
  • Poziom 7  
    Jest zmienne wyprzedzenie realizowane przez odwrócenie fazy z triggerow. To do przeskoczenia. Cewka jest dobra bo iskra jest. Inne silniki dają takie same pomiary cewki. Numer z komplikacja układu służy monopol producenta zapewne - 1000 dolarow z
    a 1 modul
  • Poziom 43  
    Scematy są ogólnodostępne, mam wraznie że tam cewki łądujące sa połączone szeregowo poprzez cewki WN.
  • Poziom 7  
    Witam raz jeszcze. Mam pytanie do BANANvanDYK
    Wspominałeś o Suzuki Katana. Czy masz kawałek schematu od tego modułu?
    Z pewnością jest jedna cewka, 4,5 ohm (zgodnie z serwisówką). Co do napięcia na module to sprawdzałem tylko na silniku niepracującym (rozrusznik bez zapłonu). Jednak wydaje mi się, że kiedyś dotknąłem przewodów przy pracującym silniku i coś "popieściło". Ale nie jestem pewien. Trop dobry, spróbuję sprawdzić to napięcie przy innym pracującym silniku.
    Tomasz S.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Według tego co jest dostępne w internecie, instalacja zapłonu oraz stator wyglądają następująco:
    http://www.kitfox.eu/technical/ignition/
    Iskrownik Rotax 912 - nietypowe dla CDI napięcie z cewki ładowania Iskrownik Rotax 912 - nietypowe dla CDI napięcie z cewki ładowania
    Widoczne są cewki zasilające CDI, które raczej powinny mieć nieco więcej niż tylko 4.5Ω.

    Schemat modułu zapłonowego od Suzuki Katana LC 50 wygląda następująco:
    http://wandysku.dyn.pl/motoelektr/KatanaLC-AY50-DucatiEnergia/cdi-schemat.jpg
    Aby to potwierdzić istnienie układu zwiększającego napięcie, należałoby wykonać pomiary przy pracującym silniku z wykorzystaniem oscyloskopu. Pomiar zwykłym miernikiem nie będzie wiarygodny ze względu na charakter przebiegu takiego napięcia. W przypadku odłączenia modułu zapłonowego napięcie na cewce zasilającej będzie wówczas znacznie niższe.
  • Poziom 7  
    Temat dzięki koledze BANANvanDYK uważam za rozwiązany (na etapie zadanego pytania). Dysponując sprawnym modułem zmierzyłem napięcie na wyjściu z cewki (oszacowałem, bo nie wziąłem ze sobą lepszych mierzydeł). W szczytach minimum 200 V.
    Zatem musi być coś podobnego jak na załączonym przez Kolegę schemacie. Praca dopiero przede mną, bo sam generator (bramki plus v mos) to nie wszystko. Punkty pracy jak pobieżnie zauważyłem są kontrolowane i zależą od tego co na wyjściu, chyba zależą też od pulsacji (obroty) i jeszcze zapewne od czegoś.
    Cewka od Rotaxa 912 ma 4,5 oma, nawinięta jest grubym drutem. Na zdjęciu są 2 cewki od dwóch niezależnych zapłonów. Reszta to ładowanie akumulatora (8 cewek - sekcji).
    Temat ten jest bardzo ciekawy i dotyczy większej ilości użytkowników . Ale to już innym razem. Dziękuję za pomoc. Tomasz S.
    Cewka ma 4,5 oma i nawinięta jest dość grubym drutem.