Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik pieca CO Atmega168

SylwekK 16 Paź 2013 15:29 101796 232
  • #61
    SylwekK
    Poziom 30  
    januszc napisał:
    Sylwek , nie doczytałem jak rozwiązałeś sprawę "wyciągania" ciepła z bojlera przy jednej pompie gdy kocioł zmniejsza temperaturę lub się wygasza.


    Po prostu jeśli woda w bojlerze ma już temperaturę np. 50 stopni, a na kotle niższa to włączona pompa będzie cały czas wymieniać tą wodę między bojlerem a kotłem wychładzając tą pierwszą. Wentylator do momentu wyłączenia się sterownika cały czas dmucha (co też wychłądza wnętrze) i gdyby pompy wcześniej nie wyłączyć (ja ustawiam u siebie na 48 stopni) to tak jak robił mi to oryginalny sterownik wyłączył by pompę dopiero przy około 34 stopniach.
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Jeśli trafi szlak twojego triaka od dmuchawy (a pytanie tylko kiedy) to licz się z zagotowaniem kotła. W szereg z nim obowiązkowo termik na 80st przyczepiony do rury lub dodatkowy przekaźnik sterowany z ów termika i np po przekroczeniu zadanej o 10st
  • Relpol przekaźniki
  • #64
    slaw0
    Poziom 12  
    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie big cyfr.
    Z podprogramu big_wynik są skoki do kolejnego podprogramu big, czy taka operacja nie może spowodować rosnięcie stosu i wysypanie się programu?
  • #65
    SylwekK
    Poziom 30  
    Nie wiem czy zauważyłeś ale to właśnie podprogram "Big" jest główną wyświetlarką cyfry, a podprogram "Big_wynik" odnosi się do niego po rozkładzie bajtu (w zasadzie liczby dziesiętnej 0-99) na dwie pojedyncze cyfry 0-9. Jeśli w swoim programie masz bardzo dużo zagnieżdżonych skoków i źle ustawiony stos to oczywiście jest możliwość wysypki, ale bez przesady to tylko jeden skok i musiałbyś naprawdę niechlujnie napisać swój program aby coś się pogryzło ;)
  • #66
    slaw0
    Poziom 12  
    Ja w zasadzie nie robię skoków z podprogramów, bo gdzieś przeczytałem, że to może stwarzać problem ze stosem, ale w sumie analizując Twój program powrót jest zrealizowany tą samą drogą, więc adresy powrotu powinny zostać zdjęte ze stosu. Dobrze by było gdyby jakiś asemblerowiec się wypowiedział.
  • #67
    SylwekK
    Poziom 30  
    Przecież tu nie ma żadnej filozofii. Czasem i 3-4 zagnieżdżone skoki mam (nie koniecznie przez Gosub tylko przez jakąś zdefiniowaną funkcję - to też odkłada adres powrotu na stosie) i to jest normalne - wywołujesz Gosub wracasz Return i w tym momencie stos jest zwalniany z tego skoku. Gdybyś skakał do podprogramu i wyłaził z niego przez np. Goto (o którym najlepiej zapomnij, że istnieje i w ogóle nie używaj) to moment byś stos zawalił...
  • #68
    lukasgld
    Poziom 11  
    Żeby miał nie wybuchał trzeba go zwilżyć. Musi być wilgotny. Suchy zawsze będzie wybuchał, szczególnie właśnie przy załączaniu nadmuchu po osiągnięciu temperatury zadanej tak jak piszesz. Mam pewnie taki sam piec na miał jak ty. Na początku też mnie parę błędów i braku funkcji w sterowniku irytowało, ale się przyzwyczaiłem.
    Najpoważniejszym błędem oryginalnego sterownika jest to, że nie można ustawić temp. wyłączenia pieca.
  • #69
    SylwekK
    Poziom 30  
    lukasgld napisał:
    Żeby miał nie wybuchał trzeba go zwilżyć. Musi być wilgotny.


    To żadne odkrycie tylko norma :) Jeszcze kiedy mieszkałem z rodzicami i to ojciec palił w piecu zawsze podlewał miał przynajmniej dzień wcześniej żeby się ładnie posklejał, był wilgotny i gotowy na następny rozpał. Ja kontynuuję tradycję co nie zmienia faktu, że bardzo często piece (jak rozmawiam ze znajomymi) mają tendencję do wybuchu.

    lukasgld napisał:
    Na początku też mnie parę błędów i braku funkcji w sterowniku irytowało, ale się przyzwyczaiłem.


    Do wszystkiego się można przyzwyczaić co nie znaczy, że nie należy dążyć do zmiany stanu rzeczy ;)

    lukasgld napisał:
    Najpoważniejszym błędem oryginalnego sterownika jest to, że nie można ustawić temp. wyłączenia pieca.


    W moim sterowniku już można 8) Zrobiłem nastawę od 35 do 45 stopni, a aktualnie ustawione mam na 44, bo przy tej temp. przy obecnym paleniu (1-2 łopatki miału do trzymania żaru i reszta drzewo) w piecu już ognia brak. Wcześniej dmuchawa jeszcze przez pół nocy(!) kręciła aż temp. spadnie poniżej 35 stopni. Natomiast w ziemie przy pełnym piecu miału (około 10 łopat) czasem jak rano przychodziłem to jeszcze resztki żaru się tliły mimo wygaszania do 34. Dlatego właśnie mam tą regulację temp. wyłączenia i w zależności od opału można ją przestawić. Dodam jeszcze co istotne, że wyłączenie dmuchawy (w zasadzie przejście sterownika w stan nieaktywny) połączone jest z jego stygnięciem czyli sterownik musi najpierw wykryć, że temperatura spada (badam spadek o 2 stopnie w jednostce czasu) i dopiero wtedy sprawdza warunek wyłączenia dmuchawy. Jest to istotne, bo gdyby tego nie było to w razie chwilowego zaniku prądu sterownik po prostu by zakończył pracę. Przykładowo mimo ustawienia 44 stopni wyłączenie może nastąpić np. przy 42 jeśli w trakcie studzenia był taki zanik (zerowana jest wtedy flaga wygaszania).
  • #70
    lukasgld
    Poziom 11  
    Myślałem że nie podlewasz, albo słabo podlewasz. Ja jak zmoczę miał to mi nie wybucha, chyba że zawieruszy się jakaś kupka suchego miału w tym mokrym to sobie pyknie.
    Fajny ten sterownik zrobiłeś i widać, że jest przemyślany. Zrobiłeś go po prostu na własnym doświadczeniu. Sam bym pewnie takiego nie zrobił choć mam małe pojęcie o elektronice. Właśnie najbardziej w tym oryginalnym, fabrycznym sterowniku brakuje tego wyłączenia pieca jak już wygasa, chodzi jeszcze przez pół nocy niepotrzebnie dmuchając powietrze do pieca jak tam już praktycznie nic nie ma. W piecu kończyło się palić i temperatura spadała poniżej 40C koło 1-2 w nocy to wentylator chodził jeszcze do 6-7 rano.
    Sam chciałem to rozwiązać trochę inaczej. Wpiąć w kabel zasilający oryginalny sterownik, sterownik samej pompki C.O który został mi z poprzedniego pieca, jakoś to miałem rozwiązane i przemyślane teraz już nie pamiętam, ale nie będę raczej tego robił - bezpieczeństwo przede wszystkim:).
  • #71
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #72
    SylwekK
    Poziom 30  
    Nie, nie, to co mam jest naprawdę wyraźne i czytelne. W planach mam jeszcze bezprzewodowy przesył parametrów do drugiego wyświetlacza w mieszkaniu z identycznym wyglądem jak na piecu (sklonowanym) tylko bez możliwości regulacji parametrów. Po to użyłem większego procka, aby sobie ten ster stopniowo rozbudowywać :) . A zmieniając jakiś parametr w sterowniku zawsze chcę wiedzieć co się akurat w piecu dzieje i upewnić, że dana zmiana ma sens dlatego zmiany dopuszczam tylko na panelu głównym w kotłowni...ot taki mój mały kaprys ;)
  • #73
    polarczn
    Poziom 16  
    Myślę, że palenie wilgotnym miałem to nie jest dobry pomysł. Dlaczego? Piec po kilku latach skoroduje i zacznie z niego cieknąć woda.
  • #74
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #75
    tronics
    Poziom 37  
    Mało kto w tym zakresie robił badania, a prawda jest taka, że w węglu i tak jest sporo węglowodorów (w tym smoły) więc para wodna jest tak czy siak, więc idąc kolegów tokiem rozumowania palenie suchym czy mokrym i tak będzie korodowało kocioł i niszczyło komin. Inna strona medalu - jeśli utrzymujemy na kotle temp. 55-60* to gdzie tak naprawdę się ta woda ma kondensować. Podejrzewam, że bardziej kotłu szkodzi przestój letni niż wilgotny miał (ale ten rzeczywiście szkodzi podajnikowi i zasobnikowi).
  • #76
    SylwekK
    Poziom 30  
    @polarczn, @kaamil1984 Czy próbował ktoś z Was palić suchym miałem ?? Polecam spróbować, ale na własną odpowiedzialność ;)
    Komin mam w sumie z obudowanej ceramiki co jest trochę lepszym rozwiązaniem niż zwykła cegła...

    tronics napisał:
    Inna strona medalu - jeśli utrzymujemy na kotle temp. 55-60* to gdzie tak naprawdę się ta woda ma kondensować. Podejrzewam, że bardziej kotłu szkodzi przestój letni niż wilgotny miał (ale ten rzeczywiście szkodzi podajnikowi i zasobnikowi).


    I w pełni się z tym zgadzam, bo taką temperaturę zawsze staram się utrzymywać na piecu. Czasem tylko (ale bardzo rzadko) podciągam nawet do 70 jak mi zależy na szybszym rozgrzaniu mieszkania kiedy nie było nikogo w domu dłuższy czas. Generalnie staram się trzymać stałą temperaturę praktycznie przez całą dobę (na noc nieco chłodniej) przez co mury nie są wychłodzone i dzięki takiej systematyczności grzania wbrew pozorom idzie o wiele mniej opału, bez względu czy na dworze jest 0 czy -25 stopni.
  • #77
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #78
    SylwekK
    Poziom 30  
    Ja już etap całodobowego opału drewnem mam za sobą (ufff....) przez ładnych kilka lat w poprzednim miejscu zamieszkania zwoziłem po 10m3 (i więcej) brzozy, dębu, grabu, itp... później ciąć, dziabać, układać... dość! Czas też kosztuje. Teraz drewnem palę tylko jak mi sama ciepła woda potrzebna ewentualnie rozgrzać łazienkę na wieczór - czyli jedno dołożenie do pieca i koniec.
  • #79
    polarczn
    Poziom 16  
    tronics napisał:
    Mało kto w tym zakresie robił badania, a prawda jest taka, że w węglu i tak jest sporo węglowodorów (w tym smoły) więc para wodna jest tak czy siak, więc idąc kolegów tokiem rozumowania palenie suchym czy mokrym i tak będzie korodowało kocioł i niszczyło komin. Inna strona medalu - jeśli utrzymujemy na kotle temp. 55-60* to gdzie tak naprawdę się ta woda ma kondensować. Podejrzewam, że bardziej kotłu szkodzi przestój letni niż wilgotny miał (ale ten rzeczywiście szkodzi podajnikowi i zasobnikowi).


    W piecu z podajnikiem nie będzie dochodziło do wybuchów, bo tam pali się w danej chwili góra kilka kilogramów miału, a najlepiej ekogroszku. W takim piecu lepiej palić ekogroszkiem, bo miał masz po 500, ekogroszek po 700,800. Ale teraz jak palisz miałem trzeba częściej wybierać popiół i więcej do zasobnika pakować miału.
    A piec zwykły na miał też miałem i czasami strzelało. Co zrobić taki urok tego opalania.
  • #80
    wolodiej1
    Poziom 12  
    Trochę czasu sterownik był już testowany ;) Czy można liczyć na udostępnienie kodu sterownika? Każdy ma swój rozum i musi się liczyć z tym, że nie jest to produkt komercyjny testowany przez X osób i sterownik może działać wadliwie.

    W sumie można zrobić proste zabezpieczenie termiczne do dmuchawy, pompę bezpośrednio do sieci i układ będzie bezpieczny w 99.99% Najwyżej domownicy zmarzną ;)

    Teraz jeszcze obsługa kart SD do logów, obsługa zegara RTC z ustawieniem temperatury nocnej i mamy produkt idealny :) Funkcje trochę na wyrost.

    Ogólnie sterownik super, sam chętnie bym sobie taki złożył (szczególnie, że wszystkie elementy w szufladzie) dlatego proszę o kod :)
  • #81
    SylwekK
    Poziom 30  
    wolodiej1 napisał:
    Trochę czasu sterownik był już testowany ;) Czy można liczyć na udostępnienie kodu sterownika? Każdy ma swój rozum i musi się liczyć z tym, że nie jest to produkt komercyjny testowany przez X osób i sterownik może działać wadliwie.


    No w sumie 2 miesiące bezawaryjnej pracy praktycznie daje już jakieś minimalne poczucie bezpieczeństwa. Oczywiście w tym czasie tworzyłem różne "awaryjne" sytuacje w poszczególnych etapach pracy sterownika, dodałem pewne funkcje, inne nieco zmodyfikowałem, a przy tej okazji pojawiło się też związanych ze zmianami kilka drobnych błędów (na szczęście nieistotnych z punktu widzenia pracy algorytmu pilnowania temperatury), które eliminowałem na bieżąco. Były to błędy typu: zapomniałem zerować licznik rozruchowy przez co dwa razy trzeba było guzik startu wcisnąć następnego dnia przy rozpalaniu albo zbyt krótki okres pomiaru temperatury stygnięcia i jej przejściowe wahania oszukiwały wcześniejsze zadeklarowane w menu wyłączenie pieca co w efekcie powodowało, że piec zamiast np. przy ustawionych 44 stopniach dalej wyłączał dopiero przy 35-u.

    wolodiej1 napisał:

    W sumie można zrobić proste zabezpieczenie termiczne do dmuchawy, pompę bezpośrednio do sieci i układ będzie bezpieczny w 99.99% Najwyżej domownicy zmarzną ;)


    Właśnie wczoraj dosłownie przez przypadek okazało się, że ojciec w swoich zapasach ma malutkie wyłączniki termiczne na 80 stopni i dziś pewnie podłącze go w szereg z dmuchawą (miałem to kupić dopiero przy najbliższym większym zamówieniu). Nawiasem mówiąc takie zabezpieczenie powinno być montowane seryjnie z dmuchawami, a nie sterownikami skoro dmuchawa jest seryjnie dołączana do pieca(!).

    wolodiej1 napisał:

    Teraz jeszcze obsługa kart SD do logów, obsługa zegara RTC z ustawieniem temperatury nocnej i mamy produkt idealny :) Funkcje trochę na wyrost.


    Eeee, to mi akurat nie potrzebne. Zaopatrzyłem się jakiś czas temu w moduły bezprzewodowe i w wolnej chwili dorobię moduł pokojowy aby widzieć co się dzieje na piecu. Będą przesyłane dane z pieca, a wizualizacja będzie identyczna jak bym na LCD sterownika patrzył.

    Aha, warto zwrócić jeszcze uwagę na jeden fakt. Otóż sterowanie grupowe nie z każdym wentylatorem działa prawidłowo. O ile u mnie jest idealnie to po testowym podłączeniu sterownika do kotła znajomego jego dmuchawa zaczęła dosłownie wariować(!) - miała niestety zbyt małą bezwładność. Tak więc nie ze wszystkimi silnikami takie rozwiązanie będzie działać prawidłowo i dla znajomego robię teraz wersję z fazową regulacją - zobaczymy jak to się będzie sprawować :)

    Prawdopodobnie udostępnię wsad, ale muszę tam dodać jeszcze jedno małe zabezpieczenie... przed zmianami binarnymi samego wsadu ;) Nie chciał bym po prostu pewnego dnia zobaczyć na allegro ofertę mojego sterownika z kosmetycznymi zmianami sugerującymi innego producenta...
  • #82
    modelloo
    Poziom 12  
    Super sterownik, jestem w trakcie przeróbki kotłowni, kiedy można się spodziewać udostępnienia wsadu ?
  • #83
    SylwekK
    Poziom 30  
    Jak obiecałem tak i dotrzymam słowa - udostępniam dzisiaj wsad :)
    Sterownik po kilku miesiącach pracy jest stosunkowo dokładnie przetestowany i działa u mnie bardzo stabilnie. Liczę, że większość podzieli się w tym wątku ewentualnymi uwagami i pracą samego sterownika. Może jakiś błędzik się gdzieś wredny jeszcze zapodział więc zapraszam do testowania :D
    Aha, odnośnie "błędzików", program ma proste zabezpieczenie przed zmianą autora przy starcie programu i jego jakakolwiek zmiana w kodzie binarnym (która oczywiście jest możliwa z technicznego punktu widzenia) może zaowocować nagle dziwnym niekontrolowanym zachowaniem się sterownika, więc lepiej nie ryzykować... ;)
    Przypominam też, że sterowanie grupowe nie z każdą dmuchawą będzie działać prawidłowo, a tylko z tymi o dużej bezwładności więc warto sobie na szybko sklecić układ na stykówce i sprawdzić czy mu dmuchawa pracuje jak należy przy różnych prędkościach (po aktywacji wybór prędkości w menu działa w czasie rzeczywistym).

    W układzie występują napięcia niebezpieczne dla zdrowia i życia więc należy zachować szczególną ostrożność!


    NIE ZEZWALAM NA KOMERCYJNE WYKORZYSTANIE PROGRAMU.
    JAKAKOLWIEK UJAWNIONA PRÓBA JEGO SPRZEDAŻY W GOTOWYM URZĄDZENIU LUB SAMODZIELNIE ZAOWOCUJE PODJĘCIEM KROKÓW PRAWNYCH!
    PROGRAM WRAZ ZE SCHEMATEM UDOSTĘPNIAM TYLKO DO UŻYTKU WŁASNEGO.


    (do moderatora: powyższą notkę usunę po zatwierdzeniu zmian w pierwszym poście)
    [Wyróżnienia kolorem - ANUBIS]
    EDIT:
    Zapomniałem :)
    Procesor Amtega168, kwarc zewnętrzny 8Mhz, BOD na 4,3V
    FUSY- &HFF , &HD7 , &HDC , &HF9

    UWAGA: Najnowszą wersję sterownika można pobrać z tego posta (z dnia 14 Kwi 2017)
    Załączniki:
  • #84
    modelloo
    Poziom 12  
    Do autora projektu, czy była by możliwość zmiany parametrów w programie, chodzi mi o to żeby zmienić wartości nastaw:
    Rozpalanie od 10 min
    Pompa od 20 st
    Temperatura grzania od 25st
  • #85
    SylwekK
    Poziom 30  
    @modelloo - można by oczywiście.
    Tak z czystej ciekawości, o ile rozpalanie od 10min mogę zrozumieć to pozostałe nastawy dlaczego aż tak niski pułap??
  • #86
    modelloo
    Poziom 12  
    SylwekK napisał:
    @modelloo - można by oczywiście.
    Tak z czystej ciekawości, o ile rozpalanie od 10min mogę zrozumieć to pozostałe nastawy dlaczego aż tak niski pułap??

    sterownik który używam do tej pory tylko pompka ustawiony mam na 30 stopni, piec mam w domu a ogrzewam warsztat rury idą ziemią, nie palę ciągle tylko rozpalam codziennie, mam to już przetestowane i najlepsze efekty mam przy załączeniu 30 st wyłączenie 29 st, zanim ogrzeje i przepchnie wodę to kilka razy pompka się włączy teraz dołożę dmuchawę i opisany sterownik i zobaczę jak będzie
  • #87
    SylwekK
    Poziom 30  
    Ok, poszło na priv. Nie wiem czy Ci te zmiany pomogą, no ale to Twój piec Twoje rury ;) Myślę, że podzielisz się efektem końcowym :)
  • #88
    modelloo
    Poziom 12  
    SylwekK napisał:
    Ok, poszło na priv. Nie wiem czy Ci te zmiany pomogą, no ale to Twój piec Twoje rury ;) Myślę, że podzielisz się efektem końcowym :)

    Dzięki za wprowadzone zmiany, kończę rysować płytkę, czekam na dmuchawę, myślę że do świąt odpalę :)
  • #89
    marcmar
    Poziom 1  
    SylwekK ,wiem że co za dużo to nie zdrowo ale czy mógłbyś zamieścić plik do edytora w celu wykonania innych gabarytów płytki.
  • #90
    SylwekK
    Poziom 30