Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik pieca CO Atmega168

SylwekK 28 Wrz 2013 15:31 96954 230
  • Sterownik pieca CO Atmega168 Sterownik pieca CO Atmega168

    Zrealizowałem w tym roku swoje postanowienie jeszcze sprzed zeszłej zimy i zrobiłem sobie wreszcie własny sterownik pieca CO.
    Na początek pytanie "dlaczego"? Otóż oryginalny dostarczony z piecem przede wszystkim miał 6 poziomów nadmuchu bez jego automatycznego osłabiania przy dochodzeniu do zadanej temperatury. Efekt był taki, że zazwyczaj albo nie mogłem uzyskać na piecu tyle ile ustawiłem, albo przegrzewało nawet o 7-8 stopni(!). Skutkiem stosowania tego regulatora było wywalenie kilu cegieł przy czopuchu pieca przez wybuchy, które to towarzyszyły mi systematycznie przy każdym paleniu. Strzelało średnio 5-6 razy na dobę (przeważnie przy rozpalaniu) niezależnie od rodzaju miału jaki stosowałem (sprawdzałem od różnych dostawców). Następna zima to już nowy dość popularny sterownik i całkiem przyzwoity. Miał już automatyczną regulację nadmuch, co praktycznie pozbawiło piec wybuchów (sporadycznie może raz na miesiąc coś walnęło).

    Kolejne lata użytkowania i narastająca irytacja... Aby wejść do menu, trzeba wyłączać ster/przytrzymywać klawisze i zastanawiać się, przy której opcji jestem - przeboleję... Zazwyczaj ustawiam piec tak, aby temperatura nigdy nie była osiągnięta, czyli 1-2 stopnie mniej niż zadana, dzięki temu wentylator cały czas sobie wolno pyka i nie pozwala na zebranie się gazów, co powodowało wybuchy i tu... jeszcze coś gorszego niż wchodzenie do menu - studzenie zagrzanej wody w bojlerze. Zwykle sterowniki przechodzą w tryb pracy z trybu rozpalania dopiero po osiągnięciu temperatury zadanej, a jeśli jej nie osiągną (co u mnie to baaaardzo częsta sytuacja) to przeważnie pompa, która uruchomi się o zadanej temperaturze, chodzi aż do wyłączenia pieca czyli około 34-35 stopni, a jeśli woda w bojlerze miała już np 50 stopni, to będzie z niej zabierane to ciepło. I to w zasadzie dwie największe wady sterownika, który posiadałem.
    Ster który zaprojektowałem pozbawiony jest tych wszystkich wad, a przy okazji dodałem mu parę innych funkcji, które były dla mnie istotne. Ster obsługuje jeden termometr, dmuchawę i tylko jedną pompę - po prostu mam taką instalację CO i w najbliższym czasie nie planuję przeróbek.

    Sterownik pieca CO Atmega168 Sterownik pieca CO Atmega168 Sterownik pieca CO Atmega168





    Funkcje sterownika:
    W menu:
    1. Ustawianie temperatury grzania 40-75 stopni
    2. Ustawianie histerezy spowalniania dmuchawy 0-10 stopni
    3. Maksymalna moc dmuchawy (ogranicznik) 10-100% (skok co 10%)
    4. Temperatura załączenia pompy 36-70 stopni
    Wyłączenie następuje przy temperaturze nastawionej, jeśli ster przeszedł w tryb pracy, a jeśli nie to dopiero poniżej 36 stopni. Takie działanie podobno zapobiega osadzaniu się wody w piecu - tak mi hydraulicy tłumaczyli.
    5. Alarm temperatury 40-90 stopni (włącza się buzer)
    6. Limit 0-6 stopni.
    Tak nazwałem moją opcję wcześniejszego włączenia trybu pracy o "Limit" ustawionych stopni mniej niż temperatura zadana. Oczywiście jest jeszcze warunek, że ta niższa temperatura musi się utrzymać co najmniej 10minut.
    7. Czas rozpalania 20-70minut (skok co 10min)
    To opcja wygaszenia rozpałki czyli podpalam, włączam start i idę... Jeśli w ciągu ustawionego czasu piec nie osiągnie temperatury >35 stopni to wyłącza się nadmuch (oszczędność prądu) i włącza się buzer. Już nieraz miałem taką sytuację, że godzinę czy dwie później jakoś nie czuję ocieplenia w budynku, bo się okazało, że płomień rozpalający po prostu zdmuchnęło....

    Wszystkie zmiany zapisywane są w eeprom TYLKO, jeśli wprowadzono jakieś zmiany.
    Przywrócenia domyślnych ustawień (czyli mniej więcej moich ulubionych) następuje poprzez włączenie sterownika z jednoczesnym trzymaniem klawiszy "+" i "-". Pokaże się na ekranie stosowny komunikat z timerem odliczającym 2,5s. Jeśli trzymając przyciski, dojdzie do zera, to wtedy nastąpi RESET. To takie małe zabezpieczenie przed ewentualnymi zakłóceniami przy włączaniu sterownika.

    To, czego nie widać:
    1. Alarm uszkodzenia termometru (siedzi tu DS18B20)
    Wyłączana jest natychmiast dmuchawa, a załączana pompa obiegowa i buzer.

    2. Alarm przeciw zamarzaniu.
    Jeśli temperatura na piecu spadnie poniżej 8 stopni, to włącza się pompa obiegowa (bez buzera).

    Każdy alarm zastosowany w sterowniku dodatkowo powoduje miganie podświetlenia LCD.
    Wyłączenie i włączenie sterownika powoduje przejście w tryb pracy, jeśli temperatura >35 stopni, natomiast jeśli <36, to pozostaje w trybie "Nieaktywny"
    Jeśli temperatura pieca jest wyższa od ustawionej w menu, to nawet w trybie nieaktywnym pompa obiegowa pracuje zabezpieczając piec przed ewentualnym przegrzaniem.

    Podczas rozpalania napis ROZPALANIE miga, aby szybko można się zorientować w trybie, w jakim jest sterownik, później przechodzi on w napis PRACA i wyświetlana jest obok zadana temperatura.
    Temperaturę zadaną można zmienić w każdej chwili (prócz menu), wciskając "+" lub "-" wtedy pojawi się napis "Ustaw ->", a obok niego temperatura zadana. Po 2s od ustawienia napis znika i pojawia się to, co było ostatnio na LCD.
    Przyciski dla wygody mają autorepeat po około 0,7s i sygnalizację dźwiękową.

    Procedura kontroli warunków działa niezależnie od MENU i wszystkie zmiany, które wprowadza się w menu mają natychmiastową reakcję (tego też mi brakowało w poprzedniku).

    Sama obsługa jest bardzo prosta. Klawisz F (można go sobie tłumaczyć jako Funkcyjny lub FIRE :) ) ma podwójne działanie - krótkie wciśnięcie to START/STOP, a dłuższe (około 0,7s) to wejście/wyjście z menu. Program sam też potrafi wyjść z menu i dzieje się to po 10s nic nie przyciskania.

    Sterownik pieca CO Atmega168 Sterownik pieca CO Atmega168 Sterownik pieca CO Atmega168

    Elektronika to niewielka płytka (mogła być jeszcze mniejsza, ale wymiar determinowała obudowa więc mi nie zależało na dalszej miniaturyzacji) z drukiem wykonanym termotransferem z ATMEGA168 na pokładzie. W 88 też by wszedł, ale nie wiem, ile zajmie mi funkcja AUTO (ster sam będzie dobierał parametry do zadanej temperatury), która jest już w przygotowaniu i nawet opcja w menu jest tylko chwilowo w programie ją ominąłem. Sam schemat jest po prostu banalny - podstawowe podłączenia uC bez udziwnień. Sterowanie zrobione na triakach z gasikami dla bezpieczeństwa (choć robiłem kiedyś testy z silnikami bez gasików i też działało). Moc dmuchawy regulowana jest grupowo, przy czym zaprojektowałem do niego własną tabelę prędkości - po prostu przy standardowym podziale 200ms (10x pełny okres) na prędkości 10% w dmuchawie nawet się klapka blokująca nie podnosiła. Obecnie sekwencja grupy jest generowana z matrycy 16-o bitowej i mogę sobie tam dowolnie zmieniać parametry prędkości. Aha, nie można nie wspomnieć, że w sumie zaryzykowałem i nie dałem tu detekcji zera - zajmuje się tym timer w Atmega i optotriak z przejściem przez zero. Jak się jednak okazało wszystko chodzi jak należy, a nawet jak co jakiś czas częstotliwość sieci się rozjedzie z timerem to co najwyżej będzie przesunięcie sekwencji o jeden półokres, co nie ma tu jakiegoś wielkiego wpływu na działanie układu.

    Sterownik pieca CO Atmega168

    Jeszcze słowo o BIGcyfrach. Wybrałem taką formę ze względu na wyrazistość - nie muszę podchodzić pod sam LCD w kotłowni, żeby wiedzieć jaka jest temperatura. Oczywiście wystarczyło by do tego sterownika kilka Led i 2x7seg, ale wtedy komunikacja ze sterownikiem nie byłaby taka prosta jak obecnie (poprzednik tak miał). Wracając do tematu - kiedyś na jakiejś stronie zauważyłem takie cyferki (niestety nie było widać wszystkich) dlatego na podstawie tego co zobaczyłem zaprojektowałem sobie podobne własne. Do definicji zużyłem wszystkie 8 znaków, które można zdefiniować. Służą one TYLKO i wyłączenie do wyświetlania aktualnej temperatury pieca i nie znikają na żadnym etapie pracy sterownika czyli nawet będąc w menu, BIGcyfry podają aktualną temperaturę.

    Program napisałem w całości oczywiście w BASCOM, a zeszło mi z nim około tygodnia (przeważnie wieczorami). Wszelkie testy robiłem z zapalniczką na stole więc dziewiczy rejs sterownika już na piecu wypadł bardzo dobrze i zgodnie z przewidywaniami. W sumie od kilku tygodni przepalam drewnem, ale i dwa razy trochę miału wrzuciłem (niedawno mi przywieźli, to sprawdzić jakość musiałem). Stabilizacja temperatury wygląda obiecująco biorąc pod uwagę, że drewno ma bardzo małą bezwładność cieplną - praktycznie albo się pali albo nie... Średni odchył temperatury od zadanych 60 stopni wychodzi od 57 do 62 stopni i sporo tu zależy od ustawienia prawidłowej histerezy i maksymalnego nadmuchu. Największe wahania są na początku rozpalania, kiedy ruszy pompa, spada nawet do 56, a przed ruszeniem pompy i 63 potrafi wskoczyć. Na pocieszenie - z poprzednim sterownikiem wcale nie miałem lepszych wyników... :)

    Koszt części sterownika to jakieś 70zł (w tym 25zł wtyczki i kable !)

    Zamieszczam jeszcze krótki filmik z pracy sterownika.


    Link


    Jeśli pominąłem coś istotnego, to proszę pytać.


    Fajne!
  • ambtechnic
  • #2 28 Wrz 2013 18:34
    mamakapcia
    Poziom 17  

    Ile pobiera prądu? ;)

  • #3 28 Wrz 2013 18:39
    SylwekK
    Poziom 28  
  • #4 28 Wrz 2013 20:37
    Pablo2015
    Poziom 18  

    Wszystko fajnie tylko po co taki wyświetlacz? U mnie, w oryginalnym sterowniku jest tylko 2 wyświetlacze 7 segmentowe + 3 diody i to w zupełności wystarcza i tnie koszty o połowę. Ponad to w kotłowni strasznie się kurzy i tu kolejny + dla 7 seg.- jest bardzo czytelny i praktycznie niezniszczalny.

    Druga rzecz to procesor, po co aż taki?!

    Czy widzę tam dwa brzęczyki?

    Wybuchy w kominie nie koniecznie są spowodowane wentylatorem, przeważnie wybucha sadza, warto pamiętać o regularnym czyszczeniu komina, zwłaszcza kiedy ogrzewasz wodę użytkową przez CO. Również znane są mi przypadki, kiedy podczas spalania trocin spaliny przy wylocie komina zwyczajnie się zapalały co przypominało odwróconą rakietę ;-).


    Pozdrawiam Paweł

  • #5 28 Wrz 2013 20:38
    pief
    Poziom 16  

    Witam
    Ciekawe rozwiązanie , też mnie denerwuje "mój sterownik " jest szansa na termotransfer
    płytki i kod źródłowy .
    Gratuluje projektu i pozdrawiam

  • #6 28 Wrz 2013 20:48
    2291468
    Użytkownik usunął konto  
  • ambtechnic
  • #7 28 Wrz 2013 21:05
    klon111
    Poziom 11  

    Witam
    Bardzo dobrze to wygląda .
    Też chce zrobić sterownik na atmega 8 gdyż po zakupie pieca CO z sterownikiem nie mogę zrozumieć dlaczego jest tak głupio program napisany .

    Mam problem z sterowaniem dmuchawy i nie wiem jak przez OPTOTRIAK MOC3020 i TRIAK BT136 zmniejszyć szybkość nadmuchu.
    Czy wystarczy tylko sterować ( czas przerwy 200ms praca 800ms = 80% ) a odwrotnie to 20% wydajność dmuchawy czy dobrze mysle ?

    Mam dużą temperatur w czopuchu i myślę o zamontować czujnik temperatury w kominie tylko nie wiem czy się nie spali TERMISTOR

  • #8 28 Wrz 2013 21:25
    tronics
    Poziom 36  

    Pablo2015 napisał:

    Wybuchy w kominie nie koniecznie są spowodowane wentylatorem, przeważnie wybucha sadza, warto pamiętać o regularnym czyszczeniu komina, zwłaszcza kiedy ogrzewasz wodę użytkową przez CO. Również znane są mi przypadki, kiedy podczas spalania trocin spaliny przy wylocie komina zwyczajnie się zapalały co przypominało odwróconą rakietę ;-).


    Pozdrawiam Paweł

    Przy miale jest jak przy trocinach - to nie węgiel gdzie trochę ciemnego dymu leci bez powietrza, miał gazuje mocno, mocniej niż ekogroszek (który nota bene jest odpowiednio zmielonym węglem - w każdym razie powinien być) i właśnie w momencie ponownego startu wentylatora zanim te niespalone opary uciekną z dala od komory spalania nagle tworzą się warunki do eksplozji, tj. wyższe węglowodory + tlen + temperatura. Pomaga nieco softstart dmuchawy - spaliny wpadną do komina i zdążą się ochłodzić, ale i tak mogą następować sporadyczne wybuchy, bo... miał powinien się spalać małymi dawkami z max uzyskiem energetycznym, w innej sytuacji wyrzucamy smrodliwą niewykorzystaną energię przez komin (+ ów komin szybciej zarasta).

  • #9 28 Wrz 2013 21:56
    Andrzej_B2
    Poziom 12  

    Witam!
    Bardzo fajny sterownik. Czy jest szansa na schemat i wsad do procesora.
    Podobają mi się te duże cyfry. Pierwszy raz widzę coś takiego na tym popularnym wyświetlaczu. Algorytm działania też mi się podoba. Przynajmniej na podstawie opisu intuicyjne i logiczne poruszanie się w menu. Chętnie wykonałbym taki sterownik, tym bardziej że miałbym wszystkie części oprócz Atmegi 168. I tutaj właśnie nie mogę zrozumieć opinii typu "całość można zmieścić w Attiny 2313". Ludzie! Atmega 168 kosztuje 8 zł, a Attiny 2313 5,50 zł. Biorąc pod uwagę cenę najprostszych fabrycznych sterowników na poziomie 200 zł z dwoma wyświetlaczami LED z nielogicznym menu i innymi "kwiatkami" to chyba nie jest zbyt wygórowana kwota, szczególnie że zazwyczaj 90% elementów zastosowanych w sterowniku każdy posiada w swoich zapasach.

  • #10 28 Wrz 2013 22:10
    tronics
    Poziom 36  

    Cytat:
    Ludzie! atmega 168 kosztuje 8 zł, attiny 2313 5,50 zł

    Atxmega32E5 9,50, a Atmega8A 16AU 4,20 ... lub w tych okolicach. Zasadniczo niewiele to wnosi i zawsze mnie rozwalają własnie takie komentarze - "bo można to zmieścić w (...)". Można, ale co z tego? Można też na PICu za 3zł i też będzie działać.
    Co do projektu - wygląda, że działa zgodnie z założeniami, może tylko zapytam - dlaczego akurat Bascom? Podejrzewam, że w C może zajęłoby dłużej, ale owa funkcja automatycznej regulacji powinna spokojnie się na 88 zmieścić. Rozumiem, że chodzi o rodzaj adaptatywnego PIDa do nadmuchu (tj. najpierw kilka cykli dobiera parametry, a później reguluje tak dmuchawą by utrzymywać temp. kotła w okolicy zadanej bez większych zmian jak w przypadku regulatorów histerezowych)

  • #11 28 Wrz 2013 22:37
    dexak115
    Poziom 9  

    Witam

    Bardzo ładne wykonanie.

    Interesuje mnie w jaki sposób został wykonany panel czołowy sterownika ?
    Przy użyciu wydrukowanej kartki i laminatora ?
    Jak zabezpieczono miejsce pod przyciskami przed odciśnięciem widocznego na zdjęciu dystansu ?

    Pozdrawiam

  • #12 29 Wrz 2013 08:20
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie

    Gratuluję Sylwek kolejnej ciekawej konstrukcji ! Panel przedni wygląda jak z fabryki i nie jest "przegadany" jak w sterowniku do basenu ;-). Genialnie rozwiązałeś dużą czcionkę na wyświetlaczu 2x16 ! Fajnie to wygląda.

    Jeszcze chciałbym rzec parę słów do malkontentów powyżej...
    Co się czepiacie "łooo, ale procek, przecież można było to upchnąć w Attiny" ? Pewnie by się dało upchnąć, ale PO CO ? Różnica w cenie symboliczna, projekt jest jednostkowym bajerkiem do domowej kotłowni. Gdyby był to projekt produkcyjny, to rozumiem chęć oszczędności, ale teraz to tylko złośliwe gderanie.
    Druga sprawa - wyświetlacz LED zamiast LCD - to już totalna bzdura... LED wygląda jak zabytek, tendencja jest taka, żeby urządzenia ładnie wyglądały i były "user-friendly". Żenada.

  • #13 29 Wrz 2013 09:14
    Dogu
    Poziom 17  

    Bardzo fajna konstrukcja a dało by się ją rozwinąć o sterowanie podajnikiem ślimakowym??

    Pozdrawiam Grzegorz

  • #14 29 Wrz 2013 10:13
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  

    Sterownik z zewnątrz wygląda naprawdę dobrze, tutaj muszę pogratulować.

    Ale trochę "konstrukcyjnej krytyki" chyba także nie zaszkodzi? ;)

    Na płytce widzę że tworzyłeś pola miedzy, ale z racji że nie są do niczego podłączone to za wiele nie robią. Na przyszłość używaj opcji "Polygon" i jak go wylejesz na płytce to za pomocą opcji "name" określaj go jako masa, np. GND.
    Wtedy automatycznie całą masę na płytce będziesz miał połączoną a i mniej śmieci z otoczenia (i nie tylko) będzie Ci po płytce latać.

    Co do tego że dało by radę to do ATTiny2313 wsadzić to racja, sam jestem zwolennikiem wyciągania z uC ile się da + 50% ;)
    Ale patrząc na ceny, to atmega168 jest bardzo tania i czasem łatwiej dostępna niż attiny.

    Ja bym się zastanowił (jeśli sterownik jest niedaleko pomieszczeń mieszkalnych) to czy włożenie modułu BT nie było by ciekawym rozwiązaniem.
    Miał byś możliwość kontroli temp. i stanu sterownika z urządzeń mobilnych.

    Pozdrawiam

  • #15 29 Wrz 2013 10:21
    rsikon
    Poziom 26  

    Witam,
    widzę, że sezon grzewczy można uznać za rozpoczęty ;)
    U mnie coś podobnego pracowało wcześniej 4 lata z piecem Camino - paliłem miałe.
    Od roku przeszedłem na ekogroszek z podajnikiem - do instalacji CO doszedł wówczas zawór 4 drożny.

    Polecam jeśli go kolega nie ma w instalacji aby o nim pomyśleć. Dodatkowo można pomajsterkować z jego automatycznym nastawianiem. U mnie odbywa się to manualnie lub poprzez komendy wysyłane SMSami.
    Podgląd do aktualnych parametrów z czujników na instalacji również odbywa sie poprzez raport SMSowy.

    Radek

  • #16 29 Wrz 2013 10:42
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 29 Wrz 2013 10:59
    rsikon
    Poziom 26  

    SylwekK:

    zabezpiecz PCB przed utlenianiem - pryśnij jakimś lakierem. Ja stosyje Plastic 70 sprey.


    Czytając wasze komentarze o procku...

    To może ja podgrzeję atmosferę pisząc... a u mnie siedzi Atmega1284PA :)

    i wykorzystuje ją może w 15% :) ta i nie kosztuje 5 zł a dwadzieścia pare.

    I co z tego, że ktoś steruje PCtem nawiewem w piecu - miał, wygodnie mu było, chciał i już.

    Radek

  • #18 29 Wrz 2013 11:53
    Myrek1
    Poziom 23  

    A co się stanie w chwili zwarcia triaka, tak że sterownik utraci kontrole nad dmuchawą? Chyba nic fajnego. Brak zabezpieczenia w torach triaków (które czasem po prostu padają, stale przewodzą) w postaci np przekaźników odłączających jest niebezpieczne. Dmuchawa działająca cały czas to raczej nic dobrego.

    A sprawa procesora jest po prostu śmieszna. Możemy się dalej licytować, dlaczego taki a nie iny, tańszy o 2zł procek, tylko po co? Bez sensu. Autor taki chciał, miał i użył. Może dlatego, że ma Jtaga. Idąc tokiem myślna niektórych piszących to w ogóle można wyrzucić AVRy do kosza, przecież poniżej 5zł mamy Cortexy, np STM32F030F4P6, który kosztuje ok 3,7zł. Mimo to osobiście robię sprzęty na AVR i ARM, jak mi pasuje, bo dobrze mi się współpracuje z z jednym i drugim.

  • #19 29 Wrz 2013 11:58
    rsikon
    Poziom 26  

    Potwierdzam obawy kolegi Myrek1 :

    Oj jakie było moje zdziwienie jak w domu coś gorąco... co jest ... za gorąco a tu już północ i piec miał przejść w czuwanie (niższą temperature)... oj w rurach coś strzela.
    Lecę do garażu... rura do komina czerwona!! dmuchawa non stop na maxa pracuje....

    Po tej nocce szybko zamontowałem mechaniczny termostat w szereg z zasilaniem dmuchawy. Zbyt wysoka temperatura rury = odcięcie zasilania wentylatora.


    Nasze programy powinny działać ok ale... nie wszystko przewidzimy a i czasem podzespoły zawodzą!!

    Bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo!!

    Radek

  • #20 29 Wrz 2013 12:41
    2291468
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 29 Wrz 2013 12:45
    SylwekK
    Poziom 28  

    Pablo2015 napisał:
    Wszystko fajnie tylko po co taki wyświetlacz? U mnie, w oryginalnym sterowniku jest tylko 2 wyświetlacze 7 segmentowe + 3 diody i to w zupełności wystarcza i tnie koszty o połowę. Ponad to w kotłowni strasznie się kurzy i tu kolejny + dla 7 seg.- jest bardzo czytelny i praktycznie niezniszczalny.


    Nie wiem czy doczytałeś do końca, a akapicie o BIGcyfrach coś o tym wspominałem :) Koszty? - robiąc dla siebie zaoszczędzę może 8zł i dalej będę się zastanawiał (póki się nie przyzwyczaję) co reguluję i gdzie jaka funkcja... Zresztą w tamtym roku dla znajomego zrobiłem też podobny sterownik tylko dla grzałki. Ma dużo mniej opcji, ale wyświetlanie jest właśnie na 7seg. (tamte wyświetlacze miały być pierwotnie właśnie w tym sterowniku :D )
    Tak, kurzy się jak w każdej węglowej kotłowni, ale przed wyświetlaczem jest pleksi aby nic do środka nie wchodziło, a cyfry są niemniej wyraźne z odległości niż 7seg. Jeśli nie ma akurat żadnego alarmu to podświetlenie działa cały czas.

    Pablo2015 napisał:

    Druga rzecz to procesor, po co aż taki?!
    Czy widzę tam dwa brzęczyki?


    Odnośnie procesora odpowiem zbiorczo - wstawiłem ATMEGA168, ale mogłem i ATMEGA8, a kod dla niej zajmuje 89% (około 7300 bajtów). To jest sterownik, który zrobiłem dla siebie, a więc jeśli jakaś funkcja mi się w trakcie przypomni albo najdzie jakaś poważna modyfikacja to chcę mieć po prostu rezerwę w pamięci.

    Buzer jest jeden tylko naklejkę zostawiam na płytce, bo jak coś przerabiam to zaklejam głośnego gada.

    Pablo2015 napisał:

    Wybuchy w kominie nie koniecznie są spowodowane wentylatorem, przeważnie wybucha sadza, warto pamiętać o regularnym czyszczeniu komina, zwłaszcza kiedy ogrzewasz wodę użytkową przez CO. Również znane są mi przypadki, kiedy podczas spalania trocin spaliny przy wylocie komina zwyczajnie się zapalały co przypominało odwróconą rakietę ;-).


    Zapewniam Cię że to nie sadze, a zbierające się gazy wybuchają o czym już ktoś pisał... :)

    juzek555 napisał:
    Zapewne większość pamięci zajął ci tekst wyświetlany na wyświetlaczu...


    Zgadza się teksty sporo zajmują, bo chciałem niemigający ekran i CLS jest stosowany tylko przy wyjściu z MENU. Przez to wszystkie zmienne tekstowe z górnej linii (a w sumie uzbierało się ich trochę) są 10-o znakowe. Sam kompletny fragment programu odpowiedzialny za BIGcyfry zajmuje 1300 bajtów. Do tego naprawdę dużo różnych zależności, proporcjonalne obliczanie mocy, bajerki w postaci animacji - no cóż, to wszystko musi zajmować miejsce :)

    klon111 napisał:

    Mam problem z sterowaniem dmuchawy i nie wiem jak przez OPTOTRIAK MOC3020 i TRIAK BT136 zmniejszyć szybkość nadmuchu.


    Można fazowo, ale można też grupowo i ja bym dla dmuchawy polecał to drugie rozwiązanie tylko w tym przypadku bez detekcji zera nic nie zrobisz.

    tronics napisał:
    Co do projektu - wygląda, że działa zgodnie z założeniami, może tylko zapytam - dlaczego akurat Bascom?


    Ano dlatego Bascom, że na C się nie znam, a w sumie umiejętne wykorzystanie tego pierwszego też daje niezłe efekty :)

    tronics napisał:
    Rozumiem, że chodzi o rodzaj adaptatywnego PIDa do nadmuchu (tj. najpierw kilka cykli dobiera parametry, a później reguluje tak dmuchawą by utrzymywać temp. kotła w okolicy zadanej bez większych zmian jak w przypadku regulatorów histerezowych)


    Coś w ten deseń - ja obieram metodę badania bezwładności pieca i właśnie jestem na etapie jej testowania.

    dexak115 napisał:
    Interesuje mnie w jaki sposób został wykonany panel czołowy sterownika ? Przy użyciu wydrukowanej kartki i laminatora ?
    Jak zabezpieczono miejsce pod przyciskami przed odciśnięciem widocznego na zdjęciu dystansu ?


    To druk solwentowy na folii-naklejce matowej białej. Naprawdę wytrzymały (jak i sama folia). Mam w mieście zakład gdzie właśnie sobie takie wydruki zamawiam.

    przyciski są na wysokości obudowy, a otwory posiadają lekką fazkę dzięki temu palec wciska guzik i opier się na obudowie - sprawdzone i pewne rozwiązanie. Stosuję je od dawna.

    Kuniarz napisał:
    Gratuluję Sylwek kolejnej ciekawej konstrukcji ! Panel przedni wygląda jak z fabryki i nie jest "przegadany" jak w sterowniku do basenu ;-). Genialnie rozwiązałeś dużą czcionkę na wyświetlaczu 2x16 ! Fajnie to wygląda.


    Hehe, stwierdziłem kiedyś, że nawet robiąc coś dla siebie powinno to ładnie wyglądać, a ni straszyć prowizorką :) Ster basenowy to była odskocznia z czołówką :D
    Niestety patentu do cyferek przypisać sobie nie mogę, ale w tym wypadku lepszego rozwiązania nie widziałem :)

    juzek555 napisał:
    ...Wiem że we współczesnych czasach za parę groszy można kupić mocny mikrokontroler i klepać kod po kolei jak leci nie przywiązując uwagi na oszczędność zasobów.
    Ale czasem warto potrenować sztukę programowania.


    Zapewniam Cię, że jeśli chodzi o optymalizację kodu to jestem na tym punkcie wybitnie uczulony od czasów programowania w asemblerze na Commodore+4 ;) Prześcigaliśmy się z kumplami kto napisze krótszy i jednocześnie wydajniejszy algorytm na konkretne zadanie i tak mi zostało. Przykładem niech będzie jeden z publikowanych tu przeze mnie projektów na ATTINY13 z regulacją grupową dla grzałki i podobnym algorytmem spowalniania grzania przy zadanej temperaturze.

    Dogu napisał:
    Bardzo fajna konstrukcja a dało by się ją rozwinąć o sterowanie podajnikiem ślimakowym??


    Zapewne :) trza by było jednak rozbudować elektronikę.

    ADI-mistrzu napisał:
    Na płytce widzę że tworzyłeś pola miedzy, ale z racji że nie są do niczego podłączone to za wiele nie robią. Na przyszłość używaj opcji "Polygon" i jak go wylejesz na płytce to za pomocą opcji "name" określaj go jako masa, np. GND.
    Wtedy automatycznie całą masę na płytce będziesz miał połączoną a i mniej śmieci z otoczenia (i nie tylko) będzie Ci po płytce latać.


    Hehe, czułem, że ktoś mi na to zwróci uwagę. Oczywiście masz rację z polygonem, czasem go stosuję dokładnie tak jak piszesz, ale w tym przypadku chciałem tylko nieco zmniejszyć obszar trawienia i zrobiłem to w zasadzie w ostatniej chwili tak na szybko :)

    ADI-mistrzu napisał:
    Ja bym się zastanowił (jeśli sterownik jest niedaleko pomieszczeń mieszkalnych) to czy włożenie modułu BT nie było by ciekawym rozwiązaniem.
    Miał byś możliwość kontroli temp. i stanu sterownika z urządzeń mobilnych.


    To był też powód użycia większego procka - docelowo myślałem zrobić bezprzewodową radiową obsługę z pokoju. Na początek może sam wskaźnik temperatury pieca, a później jeszcze jej przestawianie. Z drugiej strony nie widząc co się naprawdę dzieje w piecu zastanawiam się czy sam odczyt + alarmy nie wystarczy...

    rsikon napisał:
    Od roku przeszedłem na ekogroszek z podajnikiem - do instalacji CO doszedł wówczas zawór 4 drożny.

    Polecam jeśli go kolega nie ma w instalacji aby o nim pomyśleć.


    Już mi parę osób o nim mówiło, kto wie czy się kiedyś nie skuszę ;)

    Myrek1 napisał:
    A co się stanie w chwili zwarcia triaka, tak że sterownik utraci kontrole nad dmuchawą? Chyba nic fajnego. Brak zabezpieczenia w torach triaków (które czasem po prostu padają, stale przewodzą) w postaci np przekaźników odłączających jest niebezpieczne. Dmuchawa działająca cały czas to raczej nic dobrego.


    To pytanie i ja sobie zadawałem od samego początku. Otóż chcę to rozwiązać zwykłym termostatem, który będzie odcinał dmuchawę kiedy piec przekroczy około 85 stopni. Być może wykorzystam tu termostat z oryginalnego sterownika do pieca (to chyba jedyna zaleta tego sterownika) tylko w sumie szkoda mi go demontować - może komuś akurat się przyda taki ster. Poza tym raz awaryjnie musiałem go w tamtym roku podpiąć jak w serwisie nowy wylądował...

    Aha, wsadu na razie nie udostępnię, przynajmniej do póki ster nie popracuje systematycznie jakiś czas na miale. Schemat do wglądu oczywiście nie ma problemu - nic nadzwyczajnego :)

    Sterownik pieca CO Atmega168

    (aktualizacja schematu - kwarc - zamiast 16 powinno być 8MHz)

  • #22 29 Wrz 2013 12:54
    rsikon
    Poziom 26  

    Zawór 3 czy 4 drożny drogi w zakupie ale w ten sposób przedłużasz żywotność pieca. (Piszę to co mi się obiło o uszy i do końca może nie są to poprawne wartości ale zasada właściwa).

    By w piecu nie dochodziło do skraplania się wody i jakichś tam innych rzeczy, temperatura w nim nie powinna spadać poniżej 50 paru stopni. W ten sposób nie zaczhodzi tak szybko korozja.

    Przy takiej temperaturze 50 pare stopni i braku zaworu wielodrożnego taką samą temperaturę masz na kaloryferach. U mnie to równe jest z ukropem w domu i temperaturą nie do wytrzymania (przynajmniej w okresach przejściowych jesienno wiosennych).
    Dzięki zaworowi wielodroznemu na piecu masz non stop np. 60 stopni (mały obieg) a w kaloryferkach ile tam se chcesz np 30 pare...

    To coś podobnego do termostatu w samochodzie - masz dwa obiegi mały i duży.

    Wówczas temperaturę w domu regulujesz kręcąc zaworem a nie mieszając ustawieniami w piecu.

    Radek

  • #23 29 Wrz 2013 12:56
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Ja też mam własnej konstrukcji sterownik i raz się zdarzyło że dosłownie o północy zaczęły rury trzeszczeć. Okazało się że sterownik się zawiesił, wentylator krecił się jak szalony. Oczywiście po tym incydencie Watch Dog został powołany do czuwania. Od roku żadnej zwiechy.

    Co do zabezpieczenia przed zwarciem triaka można by zastosować przekaźnik w szeregu który by rozłączał zasilanie wentylatora w trakcie alarmu wysokiej temperatury.

    Dodam z doświadczenia że sterownik dobrany odpowiednio do kotła potrafi oszczędzać energię, a nie dmuchać w komin cześć płomienia.

  • #24 29 Wrz 2013 14:52
    2291468
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 29 Wrz 2013 16:53
    rsikon
    Poziom 26  

    Z mojego punktu widzenia, choćby nie wiem na ile procent autor był by pewien swojej konstrukcji, idiotą by był gdyby zrezygnował z dodatkowych zabezpieczeń - jak np. termostat na wyjściu do komina itd.

    Pracujący wentylator, dodatkowo wymusza ciąg, który wyciąga i niepożądane materiały do komina które go oklejają a z czasem... jak się bagatelizuje problemy (nie czyści komina)...

    Dochodzi do zapłonu wewnątrz komina - tragedia gotowa. Pożar komina to bardzo poważny problem. Tu nie zawsze musi być winny sprzęt, czasem nieżle przysługuje się i opał wątpliwej jakości...


    Przepraszam, za dosadność ale jak tu uczulić na tak ważny temat?

    Radek

  • #26 29 Wrz 2013 17:00
    slawo1
    Poziom 14  

    Witam, podłaczę sie pod temat. Kilka lat temu wykonałem trzy sterowniki do obsługi kotłowni na bazie Atmega 8. Celowo wykonałem trzy osobne zeby w razie awarii coś pozostało. Zadaniem sterowników jest: pierwszy steruje pompami CO, CWU i CCWU, drugi zaworem w moim przypadku trójdrogowym, ale równie dobrze moze sterować zaworem czterodrogowym zależy od kaprysu. Trzeci sterownik steruje wentylatorem, w opcji jest sterowanie pompą obiegową ale w moim układzie tą funkcję przejmuje regulator od pomp. Sterownik zaworu wysyła sygnał analogowy 0-10V do siłownika Belimo. Sterownik ten posiada kilka funkcji:
    ustawienie temp zadanej z 2 krzywych, z mozliwoscia korekty, przesunięcia, i obniżenia z pokojowego. Sterownik kotła posiada identyfikację przejścia przez zero, czasy rozpalenia, wygaszania, przedmychu, mocy wentylatora z precyzją nadmuchu przy dochodzeniu do temp. zadanej. Wyliczenia te pobierane sa z tabeli, która została stwozona pod konkretny wentylator. W załączeniu link do filmu.
    www.youtube.com/watch?v=RM34TWLi-zg‎

  • #27 29 Wrz 2013 20:14
    IMEX
    Poziom 20  

    Witam

    gdzie jest to co opisałeś na PCB bo nie widzę tego optotriaka - chodzi wyrażnie o odczyt sieci

    Aha, nie można nie wspomnieć, że w sumie zaryzykowałem i nie dałem tu detekcji zera - zajmuje się tym timer w Atmega i optotriak z przejściem przez zero.


    Grzesiek

  • #28 30 Wrz 2013 09:47
    SylwekK
    Poziom 28  

    IMEX napisał:
    gdzie jest to co opisałeś na PCB bo nie widzę tego optotriaka - chodzi wyrażnie o odczyt sieci


    Transoptory są pod wyświetlaczem (zwróć uwagę na ścieżki gdzie zaczyna się stopień wykonawczy), a procedura regulacji grupowej wywoływana co 20ms aby za każdym razem przeszedł co najmniej jeden cały okres a nie tylko jedna połówka napięcia sieci.

  • #29 30 Wrz 2013 14:26
    pier
    Poziom 23  

    Witam.
    Bardzo fajny sterownik Ci wyszedł.

    Sam jestem w trakcie budowy podobnego sterownika i nie ukrywam że chętnie popatrzył bym na Twój program. Szczególnie te "BIG CYFRY" mnie zainteresowały. Będzie taka możliwość?

  • #30 30 Wrz 2013 15:22
    Patrycjusz93
    Poziom 12  

    Nie rozumiem ludzi mówiących, że ten wyświetlacz to bajer i, że taniej coś tam z 7segmentowymi robić. Jak taki wyświetlacz alfanumeryczny kosztuje 15PLN - żadnego osprzętu do niego nie trzeba i wszystko gotowe:D

    Estetyka POZIOM HARD;)