Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

vw - Uruchomienie linii k na stole - pytanie o sposób podłączenia

iommi23 29 Sep 2013 13:52 11301 22
Tespol
  • #1
    iommi23
    Level 17  
    Witam,

    chcę uruchomić sieć opartą na linii K.. w domu na stole. Chciałbym zapytać w jaki sposób są w niej spięte sterowniki? W przypadku sieci CAN mówimy o 2 liniach (które są zakończone terminatorami bodajże 120Ohm - o ile mnie pamięć nie myli). I do nich po prostu się podpina po kolei kolejne urządzenia a jako że każde ma zakodowany adres to sprawa jest prosta.

    Ze schematów, jakie przeglądałem (instalacja golf 3 i polo 6n) wygląda na to, że wszystkie linie K są spięte do 1 przewodu - czy to jest dobry wniosek? Czy ktoś jest w stanie nieco wyjaśnić w jaki sposób w takim przypadku jest ustalane, który sterownik może nadawać? Token ring czy jakiś losowy arbitraż jak w ethernecie?
    Na temat sieci CAN jest sporo w sieci natomiast o linii K najwyżej tylko jak stworzyć interfejs na MAX i pochodnych. Jedynie udało mi się dorwać opis poziomów napięć, ale to raczej niewielka pomoc.

    Pytam, gdyż chcę (dla zabawy) uruchomić istniejący sterownik ECU, podpiąć do niego immo, a następnie to zintegrować np. z zegarami czy modułem komfortu (VW z lat 1996-1998 nie miały dużo więcej elektroniki). Zestaw ECU+immo jest przypadkowy, a nie wynika z tego, że mam zamiar kraść komuś auto - mam po prostu kilka takich elementów, które mi zostały z innych projektów (swap silnika z kodowaniem nowego ecu, wymiana kompletnej stacyjki pod klucz po 1998 roku itp.) - rocznikowo i modelowo powinny ze sobą rozmawiać. Mam pinouty tych elementów- wszędzie występuje pin "linia K" (pomijając stare liczniki VDO), tyle że nie mam zielonego pojęcia jak fizycznie połączyć je tą linią - i tutaj właśnie kieruję moje pytanie do Was. Nie obawiam się, że spale elementy bo i tak mi leżą, a nowe nie są drogie. Obawiam się jedynie frustracji przy uruchamianiu, kiedy to nic nie będzie się łączyć i chciałbym przynajmniej wiedzieć, jak to diagnozować.

    PS. kończyłem studia informatyczne, mam dostęp do oscyloskopu i odpowiedniego zaplecza warsztatowego, przy czym SMD nie potrafię lutować.
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    szogun0
    VAG group specialist
    Poza immobilizerem to nie komunikują się te sterowniki między sobą po linii K.
    Służy ona do diagnostyki i wszystkie spięte są razem.
  • Helpful post
    #3
    Pfemek
    Level 23  
    Kup sobie książkę:

    "Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy"
    Werner Zimmermann, Ralf Schmidgall
    Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ

    W niej znajdziesz wszystkie informacje, które Cię interesują...

    Pozdrawiam...
  • Tespol
  • #4
    iommi23
    Level 17  
    @szogun0:
    tak, zdaję sobie sprawę, że k służy tylko do diagnostyki. Resztę mi będzie niestety ciężko zasymulować, więc tylko skupiam się (póki co) na linii K - w ten sposób liczę, że podepnę się po obd2 i zobaczę jakieś rezultaty na już. Do reszty bym musiał podpiąć już elementy wykonawcze żeby zobaczyć, czy działa. Niemniej dzięki za zwrócenie uwagi, bo wiadomo, że lepiej to powiedzieć na głos niż żeby były niedomówienia :) Co do immo to wiem (a przynajmniej tak mi się wydaje), że jest jeszcze linia W między ECU, ale to jest póki co temat na innego posta w razie czego :)

    Czyli z tego, co rozumiem linia K służy tylko do diagnostyki i de facto tester diagnostyczny wybiera odpowiedni moduł i to rozwiązuje kwestie arbitrażu? Zatem mogę łączyć wszystko w jedną kupę i jeżeli będą problemy z łączeniem to albo źle podłączyłem albo jakoś moich lutów jest kiepska?

    @Pfemek
    Dzięki za podpowiedź - będę musiał zainteresować się tą pozycją :) Z tego, co widziałem spis treści, to rzeczywiście powinno być to nieco pełniejsze (i pewniejsze) kompendium niż to co można znaleźć w necie.
  • #6
    iommi23
    Level 17  
    Odpowiem na swoje własne pytanie, choć na razie tylko po części (książka w drodze, więc mam niepełną wiedzę).

    Udało mi się uruchomić całość na stole (okazało się nota bene, że immobilizer jest nieco nowszy i nie do końca komunikuje się z ECU - nie da się ich sparować) i połączyć się po OBD2. Jako że łączyłem jedynie immo + ECU połączenie jest dosyć proste (nie wiem jeszcze jak łączą się inne moduły po linii K).
    W moim układzie linię K wystawia immobilizer i to przez niego się łączymy. Immo potem wpina się po linii W do ECU. Zatem schematem ASCII wyglądałoby to tak:

    <pin 7 OBD2> ---- [K immo W] ---- [W ECU]

    Jak widać z koślawego rysunku, ECU nie jest podpięty bezpośrednio po linię K w OBD2 lecz wpinamy go pod linię W w immo a dopiero moduł immo udostępnia ECU
  • #7
    iommi23
    Level 17  
    Kolejna odpowiedź na własne pytanie :) Zaopatrzyłem się w literaturę i linia K jest podpinana w następujący sposób:

    sterowniki, które są wpięte do magistrali są po prostu dołączane do jednego przewodu. W przypadku ECU jest tak, że ten jest jeszcze podpięty przez immobiliser i dopiero to idzie pod linię K do diagnostyki.

    Zatem wszystkim osobom, które się tutaj wypowiadały wielkie dzięki :)
  • #8
    Alfred001
    Level 14  
    iommi23 wrote:
    Czy ktoś jest w stanie nieco wyjaśnić w jaki sposób w takim przypadku jest ustalane, który sterownik może nadawać? Token ring czy jakiś losowy arbitraż jak w ethernecie?

    Każdy sterownik ma swój adres. Jak trwa komunikacja z jednym to inne milczą.

    Pozdrawiam,
  • #10
    SiemensVOL
    Level 13  
    Witam, pozwolę się podpiąć bo problem podobny

    Dostalem do podłączenie auto, polo 6n 97r. po jakiś magikach, którzy cieli wiązki i składali z kilku. Efekt jest taki ze auto odpala i gaśnie - immo blokuje.

    Sterownik nie komunikuje się z VAGiem - prawdopodobnie przecięta linia K nadal. Jaki ma kolor? Dobrze widzę że jest to szary białym paskiem kabelek?
    Oo OBD2 idzie on wprost do kompa czy jakoś inaczej? Ma ktoś schemat ew może zrobić rys odręcznie i poratować?
  • #11
    iommi23
    Level 17  
    Tu masz pinouty immo:
    http://www.transpondery.pl/vag_immobox_pinout.html

    Sprawdź przede wszystkim, czy przychodzą wszystkie zasilania i masy (czasami są 2 masy). W tym roczniku powinieneś mieć immo1 ew. immo2. Jak masz immo3 to ECU się nie dogada.

    linia K idzie do pinu 7 w złączu OBD (szaro biały kabel od strony immo)
    linia W idzie do ECU - w przypadku najpopularniejszego silnika 1.4 60km jest to pin 29 (6 od prawej w dolnym rzędzie jak patrzysz na ECU gdy ono jest skierowane naklejką w dół). Kabel biało żółty od strony immo - przechodzi potem w szaro-biały od strony ECU. Dodatkowo na czarny kabel immo podawane jest +12 po stacyjce.
    Podaj oznaczenie silnika to sprawdzę który będzie u Ciebie

    Objaw jest taki, że w ogóle nie jesteś w stanie podłączyć się pod ECU? A immo się da?

    Podłączenie wedle wcześniejszego pseudoschematu:

    <pin 7 OBD2> ---- [K immo W] ---- [W ECU]
  • #12
    SiemensVOL
    Level 13  
    Witam, przed chwila nawiązałem połączenie - z jakiegoś powodu nie ma zasilania +12 na obd2 - błąd aż mi wstyd ze go nie zauważyłem -.- .

    Silnik popularne 1,4 60KM, rocznik 97, immo2 siemensa.
    Linia W to nie czasem na pin 5 zielono-szary kabelek?

    Sterownik silnika nie dogaduje sie z immo (tak podejrzewam), auto salo bez prądu ok 1,5-2 lata. Mam VAGTACHO, niestety nie czyta PINU (chciałem zakodować kluczyk ponownie na wszelki wypadek.
    Zczytalem bin z licznika (ecu bokuje). Teraz szukam w nim kodu immo...

    Osobnym tematem na pozniej bedzie ogarniecie podlaczenia ABSu bo widze ze jest pocieta wiazka o.O

    To auto to swoista stajnia augiasza...
  • #13
    iommi23
    Level 17  
    W tym roczniku pin będzie w sterowniku immo. Zegary w tym aucie nie mają nic do gadania w sprawie immo - szczególnie że to są chyba jeszcze przed liftem (kontrolka poziomu paliwa z prawej a nie w środku?)

    ECU i immo są z tego samego kompletu? Jak nie to dokoduj ECU do immo:
    http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/immobilizer2.html

    Wtedy immo może się odblokuje i będzie można odczytać pin. A możesz się już połączyć z ECU? Z immo też, aby odczytać błędy?

    Jeżeli mówisz o pinie 5 w ECU to on jest odpowiedzialny za pracę zaworu EGR. W tym roczniku CHYBA będzie odpięty...

    Jak otworzysz temat o abs to pdeślij mi linka na PW to może coś mi się uda pomóc:)
  • #14
    SiemensVOL
    Level 13  
    Zegary po lifcie, to końcówka 97 roku. Zczytalem pamięć z licznika i nie widzę kodu immo faktycznie (pole info w programie VAG EEPROM Programer pokazuje dobrze, immo ma wszędzie "none"). Z ECU sie łączy podobno, ale nie może odczytać ani pinu ani wsadu...

    ECU i IMMO podobno z tego samego auta (wizualnie immo zgadza sie z rocznikiem).

    TO dekodowanie ECU to którym programem się robi? Da rade kabelkiem tym co mam tzn vagtacho?

    Co do ABSu to widze ze pompa jest starego typu włożona, z wersji sprzed 97 (jest na niej 1995) wiec stad nie potrafili jej podłaczyć.
  • #15
    fjodek
    User under supervision
    szogun0 wrote:
    Poza immobilizerem to nie komunikują się te sterowniki między sobą po linii K.
    Służy ona do diagnostyki i wszystkie spięte są razem.


    niezupełnie , radio w niektórych gada z gatewayem po kline
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    SiemensVOL
    Level 13  
    Komp teoretycznie ma być niezmieniony. Teoretycznie.
    eeprom z licznika zczytalem, ale wg vag eeprom programera nie ma w nim kodu immo.

    O odpowiedzi proszę w drugim wątku ;)
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    SiemensVOL
    Level 13  
    bosch 0 261 204 794
    vag 030 906 027 ac
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    SiemensVOL
    Level 13  
    Pytanie pomocnicze - czy immo jest przypisane do komputera konkretnego jak EWS w BMW?
    Bo mam na stanie sprawne immo1 z innego polo i myślałem nad podmianką.

    edit:
    Moje już odpalone, przyczyna była w odbiorniku transpondera przy stacyjce. Czas składać do kupy resztę auta. Teraz będzie problem z ABSem ;)