Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Farnell IoTFarnell IoT
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lenovo IdeaPad P580 - Dłuższa historia, od braku startu systemu po błędy dysku.

30 Sep 2013 17:03 2481 2
  • Level 7  
    Witam serdecznie. Zawitałem na to forum, ponieważ z moim komputerem wystąpił szereg problemów. Aby nie zanudzać, przejdę natychmiast do opisu problemu. Dnia 11 września dokonałem skanowania programem Malwarebytes Anti-Malware, oto log:
    Spoiler:
    Malwarebytes Anti-Malware 1.75.0.1300

    Wersja bazy: v2013.09.11.04

    Windows 7 Service Pack 1 x64 NTFS
    Internet Explorer 10.0.9200.16660
    lenovo :: LENOVO-KOMPUTER [administrator]

    2013-09-11 15:47:45
    mbam-log-2013-09-11 (15-47-45).txt

    Typ skanowania: Szybkie skanowanie
    Zaznaczone opcje skanowania: Pamięć | Rozruch | Rejestr | System plików | Heurystyka/Dodatkowe | Heuristyka/Shuriken | PUP | PUM
    Odznaczone opcje skanowania: P2P
    Przeskanowano obiektów: 258742
    Upłynęło: 5 minut(y), 49 sekund(y)

    Wykrytych procesów w pamięci: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    Wykrytych modułów w pamięci: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    Wykrytych kluczy rejestru: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    Wykrytych wartości rejestru: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    Wykryte wpisy rejestru systemowego: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    wykrytych folderów: 0
    (Nie znaleziono zagrożeń)

    Wykrytych plików: 1
    C:\Users\lenovo\AppData\Local\Temp\is80612742\Hoolapp.exe (PUP.Optional.InstallCore.A) -> Dodanie do kwarantanny i usunięcie pliku zakończyły się powodzeniem.

    (zakończone)

    Program poinformował mnie, że do zakończenia operacji usuwania należy uruchomić ponownie komputer, co też niezwłocznie uczyniłem. Po ponownym uruchomieniu ujrzałem czarny obraz z aktywnym kursorem na środku i nic więcej. Kursorem mogłem poruszać i klikać ale nic to nie dawało. Po odczekaniu dłuższego czasu, pokazywał się na środku ekranu komunikat, (dokładnie nie przytoczę) że nie odnaleziono modułu w ścieżce [tu ścieżka do programu malwarebytes]. Uruchomienie trybu awaryjnego również nie przebiegło bez problemów. Po pokazaniu się wszystkich elementów ekranu należało odczekać kilka minut, by komputer odpowiadał na polecenia (można było robić cokolwiek wcześniej, lecz się zwyczajnie zawieszał, a po kilku minutach wykonywał wszystkie zadane operacje naraz). Deinstalacja i reinstalacja programu malwarebytes nie dały rezultatu, komputer wciąż nie odpowiadał poza tym jednym komunikatem. Skanowanie ponowne w trybie awaryjnym nic nie wykazało. Zdecydowałem się wyłączyć wszystkie usługi startowe poza usługami microsoftu i komputer uruchomił się bezproblemowo. Przywróciłem zatem wszystkie usługi i także tym razem komputer się uruchomił, pokazał się komunikat programu Lenovo Boot Optimizer o potrzebie ponownego uruchomienia komputera (co wydało mi się dziwne, zanim się pojawi ten komunikat, program uruchamia się jeszcze przed windowsem i optymalizuje system, co widać na ekranie), co też uczyniłem. Komputer uruchomił się ponownie, jednakże wystąpił kolejny problem: program ESET NOD32 Antivirus 6 pokazał komunikat o błędzie komunikacji z kernelem. Okazało się, że usługa ESET nie jest uruchamiana przy starcie, a przy próbie zaznaczenia jej jako uruchamianej przy starcie i wciśnięcia przycisku "Zastosuj" nic się nie zmieniało (pozycja samoczynnie się odznaczała w tym momencie). W trybie awaryjnym (problem spowolnienia wciąż występował) w narzędziu "services" przywróciłem usługę ESET jako uruchamianą automatycznie (w normalnym trybie system odmawiał mi dostępu, mimo uruchamiania narzędzia jako administrator). Wydawałoby się, że wszystko działa jak należy, lecz to dopiero początek. Zaczął występować problem braku reakcji komputera, gdy się go nie używa w czasie 20 minut. Komputer nie wykazuje w tym czasie żadnych problemów, dopóki nie spróbuje się czegoś zrobić. Powtarza się sytuacja podobna do tej w trybie awaryjnym - komputer nie odpowiada, lecz po kilku/kilkunastu minutach wraca do życia. W dzienniku systemowym w tych godzinach pokazuje się błąd "Urządzenie \Device\Ide\iaStor0 nie odpowiedziało w ramach ustalonego limitu czasu." o źródle iaStor oraz kodzie błędu 9. Doczytałem się, że jest to wina odcinania zasilania dla niepracującego dysku przez sterownik. W ustawieniach zasileń windows odnalazłem pozycję mówiącą o odcięciu zasilania dla dysku twardego po bezczynności i ustawioną na dokładnie 20 minut. Wyłączenie tej opcji jednak nie przyniosło skutku, problem nadal się powtarzał. Odnalazłem także informację, że należy ręcznie dodać wpisu do rejestru sterownika intel, by wyłączyć oszczędzanie energii, lecz to również nie przyniosło skutku. Zaktualizowałem program do zarządzania dyskami (Intel Matrix), wówczas pojawiła się w nim opcja wyłączenia oszczędzania zasilania dla dysku twardego, z której niezwłocznie skorzystałem i uruchomiłem ponownie komputer. Problem nie wystąpił ponownie. Ostatnio postanowiłem zgrać kilka GB plików mp3 z dysku zewnętrznego (usb 3.0). Prędkość kopiowania wyniosła 4MB/s, a do tego komputer nie kopiował plików natychmiastowo (nad pojedynczym plikiem "myślał" przez 5 minut). W dzienniku błędów odnotowano takie błędy, jak "Wydano polecenie resetowania urządzenia \Device\RaidPort0." o źródle iaStorA i kodzie błędu 129 oraz "W urządzeniu \Device\Harddisk0\DR0 wystąpił zły blok." o źródle Disk i kodzie błędu 7. Postanowiłem uruchomić komputer w trybie awaryjnym i zmienić sterownik kontrolera z intelowskiego na microsoftowy (co ciekawe, problem zacinania w trybie awaryjnym już nie wystąpił). Po uruchomieniu ponownym... pojawiło się okienko programu Lenovo Boot Optimizer, informujące o potrzebie ponownego uruchomienia, co oczywiście uczyniłem. Po ponownym uruchomieniu dysk nie miał już problemów z kopiowaniem (20-50MB/s, bez "myślenia" nad każdym plikiem). Z ciekawości postanowiłem sprawdzić stan dysku programem HD Tune, który poinformował mnie, że mam 9 niestabilnych sektorów. Okazało się również, że komputer samoczynnie zmienił ustawienia zasilania i uaktywnił wyłączanie ekranu po 20 minutach bezczynności. I od tego momentu proszę o pomoc: czy ktoś byłby w stanie wyjaśnić, dlaczego system nie chciał się uruchomić i dlaczego okno informacyjne programu Lenovo Boot Optimizer pojawiało się po restartach? Czy 9 niestabilnych sektorów dysku jest podstawą do wymiany dysku na gwarancji? Dlaczego dysk obsługiwany przez kontroler na sterowniku intela działał jak uszkodzony? Proszę, piszcie jakich logów i danych potrzeba. Proszę o pomoc.
    Moja konfiguracja:
    Intel(R) Core(TM) i3-3110M CPU @ 2.40GHz 2.40GHz
    8 GB RAM
    Nvidia GeForce GT 630M
    Intel(R) HD Graphics 4000
    Dysk twardy: ST1000LM024 HN-M101MBB ATA Device
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Farnell IoTFarnell IoT
  • Helpful post
    Level 13  
    Jeżeli komputer jest na gwarancji to dzwoń do Lenovo i zgłaszaj błędy HDD - to pierwsze co mi przychodzi do głowy, jeżeli pojawiły się pierwsze bady na hdd to sytuacja będzie się tylko pogarszać.
  • Level 7  
    Kolega rafal_ob miał rację - winny był dysk, temat do zamknięcia.