Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem AC 230V 2kW - dwa kierunki obrotów.

30 Wrz 2013 17:12 1977 4
  • Poziom 11  
    Witam,

    Potrzebuje układ do sterowania silnikiem AC 230V 2kW z możliwością włączania obrotów w obie strony. Silnik ma 4wyprowadzenia, dwa na stojan i dwa na wirnik.

    Nie bardzo wiem jak to zrobić. Jak na razie do głowy przyszedł mi tylko mostek H tak jak w silnikach DC, sterowany z mikrokontrolera. Zamieniłbym tylko tranzystory na triaki i dodatkowo dorzucił optotriaki sterujące tymi triakami (dla izolacji).

    Co o tym myślicie? Da rady?
  • Poziom 14  
    Witam!

    Domyślam się, że chodzi o silnik komutatorowy.
    A nie wystarczy przypadkiem podpiąć wyprowadzeń wirnika lub stojana na odwrót? Można to zrobić bez triaków, na styczniku (stycznikach).
    Takie coś np. żeby kręcił w jedną stronę to:
    WEst1 - L
    WEst2 - N
    WEw1 - L
    WEw2 - N
    a żeby zmienić kierunek wirowania to zamienić przewody stojana lub wirnika miejscem, np:
    WEst1 - L
    WEst2 - N
    WEw1 - N
    WEw2 - L
    lub:
    WEst1 - N
    WEst2 - L
    WEw1 - L
    Wew2 - N

    Pozdrawiam,
    Dominik3004
  • Poziom 11  
    Właśnie o przepinanie wyprowadzeń wirnika mi chodziło. Mostek H by podpinał raz tak, a raz tak, w zależności w którą stronę by się miało kręcić.

    Dodatkowo będę musiał tam wrzucić regulację prędkości obrotów oraz regulowany soft start. Regulację prędkości dało by się pewnie zrobić pwm na triakach, co do regulowania soft startu jeszcze nie wiem.

    Jeśli chodzi o styczniki to nie wiem czy da się za ich pomocą regulować prędkość. Poczytam o nich troche.
  • Poziom 26  
    snyper napisał:
    Właśnie o przepinanie wyprowadzeń wirnika mi chodziło. Mostek H by podpinał raz tak, a raz tak, w zależności w którą stronę by się miało kręcić.

    Dodatkowo będę musiał tam wrzucić regulację prędkości obrotów oraz regulowany soft start. Regulację prędkości dało by się pewnie zrobić pwm na triakach, co do regulowania soft startu jeszcze nie wiem.

    Jeśli chodzi o styczniki to nie wiem czy da się za ich pomocą regulować prędkość. Poczytam o nich troche.



    Jak na triakach to nie PWM, tylko sterowanie kątem zapłonu
  • Moderator
    snyper napisał:
    Właśnie o przepinanie wyprowadzeń wirnika mi chodziło. Mostek H by podpinał raz tak, a raz tak, w zależności w którą stronę by się miało kręcić.

    Dodatkowo będę musiał tam wrzucić regulację prędkości obrotów oraz regulowany soft start. Regulację prędkości dało by się pewnie zrobić pwm na triakach, co do regulowania soft startu jeszcze nie wiem.

    Jeśli chodzi o styczniki to nie wiem czy da się za ich pomocą regulować prędkość. Poczytam o nich troche.


    Same szlachetne zamiary...
    Spróbuj może jednak od początku. Co to za silnik? Szeregowy? Bocznikowy? Czy może szeregowo - bocznikowy? Przecież one mają całkiem różne charakterystyki mechaniczne!
    I po co Ci soft start? No chyba że to silnik indukcyjny...
    No to skąd tam uzwojenie wirnika?

    Nic z podanych danych nie jest wiarygodne. W podpowiedziach też. Sterować byście chcieli, tylko nie wiadomo czym i jakimi parametrami...
    A regulować stycznikiem prędkość silnika, to raczej się nie zabieraj. Szkoda zachodu, bo uzyskasz tylko dwa stany. Zero i max.