Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe grzejniki stalowe nie grzeją, a stare żeliwne tak...

lockkodem 30 Wrz 2013 23:28 3780 17
  • #1 30 Wrz 2013 23:28
    lockkodem

    Poziom 10  

    Witam, mam taki problem. Jestem w trakcie remontu starego domu budowanego w latach 50-tych, stwierdziłem że wymienie grzejniki bo na te stare żeliwne nie da się już patrzeć. Rok temu wymieniłem jeden w kuchni i już on praktycznie nie grzeje, pomyślałem że może jest za mały na dość sporą kuchnie. W tej chwili wymieniłem 3 grzejniki i jast dokładnie to samo. Są poprostu letnie a stare grzejniki żeliwne grzeją jak szalone :) Oczywiście grzejniki były odpowietrzane, woda dolewana. Rura przy wejściu jest gorąca przy wyjściu zimna. Moje podejrzenia są takie że ta stara instalacja jest mocno zasyfiona i przez te cienkie rurki w nowych grzejnikach ta woda nie przechodzi. Jeśli ma ktoś jakiś pomysł co z tym zrobić lub chciałby się podjąć tego zadania proszę o kontakt. (Warszawa) 509940596

  • #2 30 Wrz 2013 23:35
    W0jtek92
    Poziom 35  

    Jaka to instalacja? Grawitacyjna? Pompowa? Węglówka? Bez tych informacji trudno coś powiedzieć.

  • #3 30 Wrz 2013 23:41
    lockkodem

    Poziom 10  

    szczerze mówiąc niewiem:( wygląda to tak jest to piec gazowy który jest umieszczony w piwnicy na parterze wymieniałem grzejniki na 1 pietrzę są stare grzejniki stalowe i zbiornik wyrównanczy( chyba tak to się nazywa)

  • #4 30 Wrz 2013 23:42
    piracik
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jeżeli masz instalację z pompką to prawdopodobnie cały przepływ idzie przez grzejniki żeliwne ponieważ te stawiają mniejszy opór przepływu.
    Najprościej byłoby poprzykręcać te żeliwne.
    Jeżeli masz układ grawitacyjny bez pompki to już się trochę bardziej sprawa komplikuje.
    Napisz co za kocioł, czy obieg jest wymuszony przez pompkę i czy te nowe grzejniki mają zawory pod głowice termostatyczne.

  • #5 30 Wrz 2013 23:46
    lockkodem

    Poziom 10  

    piec to termet unico 24, ale z tego co wiem to nie ma pompki chyba że w piecu...

  • #6 30 Wrz 2013 23:47
    W0jtek92
    Poziom 35  

    No tu ewidentnie coś jest z przepływami, jak znam życie to instalacja stara i w dodatku układ otwarty na którym pracuje stara Elka lub Jubam na grawitację.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pompa jest w kotle, czy stare grzejniki mają zawory na zasileniu? I czy nowe tak jak pisał kolega wyżej mają głowicę termostatyczne?

  • #8 30 Wrz 2013 23:53
    W0jtek92
    Poziom 35  

    Nam chodzi o zawory które są przy starych grzejnikach i nowych. Najlepiej jak wstawisz fotki bądź jakiś link z neta co do ich wyglądu.

  • #9 30 Wrz 2013 23:54
    lockkodem

    Poziom 10  

    Jutro posprawdzam na górze czy da się poprzykręcać te grzejniki. Na razie dziękuję i dam znać

    Dodano po 1 [minuty]:

    jak nie pomoże przykręcenie to porobię fotki

  • #10 02 Paź 2013 10:14
    lockkodem

    Poziom 10  

    Udało mi się wczoraj zakręcić 2 stare grzejniki z 1 poległem, odpaliłem piec na maxa no i trochę zaczęły grzać te nowe, ale po przykręceniu pieca na niższą temp. praktycznie przestały dawać ciepło

  • #11 02 Paź 2013 11:26
    Zbigniew Rusek
    Poziom 33  

    Szkoda, że te zdjęcia nie pokazują całych grzejników, zwłaszcza podłaczenia zasilania. Można się domyśleć, że zasilanie jest od dołu (powrót też). Na 2 zdjęciach widać, że rura zasilająca (idzie w dół) została bardzo zwężona (chyba przejście ze stalowej na miedzianą o małej średnicy). Już samo to powoduje, że jest większy opór (zwężenie rury), czyli ciepło idzie do tych grzejników, które stawiają mniejszy opór (żeliwne, oraz mające większe średnice gałązek zasilających i powrotnych). W ogóle to dlaczego te nowe przejniki podłączono od dołu, zamiast dać jak normalnie (zasilanie końcówką górną, powrót dolną). Także powinny były być zachowane dotychczasowe średnice rur, a nie jakieś cienkie rurki. Rozstaw końcówek (pewnie był 550 mm, podczas gdy normalny grzejnik żeliwny ma 500 mm.) można było wyregulować kolankami. Takie połączenie, jakie jest na zdjęciu, napewno nie będzie działać na grawitacji a pompa niewiele pomoże. Trzeba przerobić podłaczenie tych nowych grzejników.

  • #12 07 Paź 2013 11:48
    lockkodem

    Poziom 10  

    A czy jeśli bym wymienił wszystkie grzejniki na nowe rozłoży to się wszystko po równo??

  • #13 06 Gru 2015 12:56
    skipo1978
    Poziom 12  

    Witam. Od razu zaznaczę że nie jestem specem w tej dziedzinie. Podzielę się jedynie doświadczeniami i wiedzą nabytą. Jeżeli wymieniłeś grzejniki żeliwne na panelowe to będzie mały problem. Panelowe nadają się do układów zamkniętych oczywiście z pompką. Mają one duże opory przepływu. W Twoim wypadku prawie cała ciepła woda idzie na żeliwne. Można by przymknąć doświadczalnie zawory na żeliwnych i włączyć pompkę. Z panelowymi bez pompki ani rusz. Już lepszy efekt uzyskał byś wymieniając wszystkie na aluminiowe, można dać głowice termostatyczne i pompkę. Na pewno znajdzie się ktoś kto powie że piszę bzdury. Jednak nie każdego stać na tak duże wydatki przy całościowej modernizacji. Ja obliczyłem koszta całej modernizacji z robotą i przy starym budynku uwzględniając mniejszą ilość opału nie odrobię tego. Dlatego robię podobnie jak Ty niewielkim nakładem finansowym i swoimi siłami.

  • #14 09 Gru 2015 17:36
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Jaka by instalacja nie była, otwarta czy zamknięta, to grawitacyjnie (bez pompy obiegowej) nawet przy najlepiej dobranymi średnicami rur grzejnik panelowy będzie grzał kiepsko. Winny temu jest przepływ wody i opory hydrauliczne jakie taki grzejnik stawia.

    Przy grzejnikach panelowych niezbędna jest pompa i sprawdzi się tak samo w instalacji zamkniętej, jak i otwartej.

    No, ale nawet najlepsza pompa będzie "tłoczyć" wodę tam, gdzie jest łatwiej. Więc przy zestawieniu grzejnika płytowego i żeberkowego wiadomym jest, że gorąca woda kotłowa popłynie przez grzejnik żeberkowy, bo ten stawia mały opór przepływu.

    Jak już było pisane, trzeba "przydusić" stare, żeliwne kaloryfery. Jeśli są zawory (zwykłe), to "przyciągnięcie" grzejników pomoże usprawnić instalacje. Oczywiście pod warunkiem, że wszystkie stare grzejniki się wyreguluje...

    Przy kotle gazowym i pompie obiegowej idealnie by się sprawdziły zawory termostatyczne na wszystkich grzejnikach. Przy okazji montażu zalecam dorobić zawory dławiące przepływ przy żeliwnych kaloryferach. Będzie możliwość regulacji przepływu...
    Zawory termostatyczne podnoszą komfort utrzymania stałej temp. w pomieszczeniach, ale przede wszystkim pomogą zaoszczędzić na ogrzewaniu...

    Chyba, że jest regulator pokojowy, to zostaje tylko regulacja przepływu wody kotłowej przez instalacje (tzw. kryzowanie) i zawory termostatyczne przy grzejnikach raczej nie pomogą w zaoszczędzeniu na kosztach ogrzewania.

  • #15 09 Gru 2015 19:40
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Ptak3124 napisał:
    Jaka by instalacja nie była, otwarta czy zamknięta, to grawitacyjnie (bez pompy obiegowej) nawet przy najlepiej dobranymi średnicami rur grzejnik panelowy będzie grzał kiepsko. Winny temu jest przepływ wody i opory hydrauliczne jakie taki grzejnik stawia.

    Przy grzejnikach panelowych niezbędna jest pompa i sprawdzi się tak samo w instalacji zamkniętej, jak i otwartej.


    Oczywiście jesteś to w stanie wytłumaczyć wykorzystując poniższe dane :
    Nowe grzejniki stalowe nie grzeją, a stare żeliwne tak...

    Gdybyś napisał, że masz za mało wiedzy aby obliczyć i wykonać instalację grawitacyjną na grzejnikach panelowych to bym się nie czepiał ale ...

    Jeśli jesteś pewien, to załóż się ze mną np. o 10.000 zł (lub więcej) oficjalnie to Ci udowodnię, że bez problemu może i głupot nie pisz :!: [/img]

    Moderowany przez ROBSON33:

    3.1.9. Nie obrażaj drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.
    A ponadto to nie miejsce na zakłady, jak masz coś do powiedzenia w temacie to jak najbardziej mów, lecz nie podśmiewaj się :|

  • #16 09 Gru 2015 21:39
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Dla informacji użytkowniku Siemienowicz...
    Pokazałeś tabele o współczynnikach oporu miejscowego elementów instalacji.

    Dla wiedzy wszystkich napisze, że opór elementów instalacji podaje się w Pa. Czyli im większy współczynnik dla urządzenia, tym gorzej... Przypadkowo wartość na pompie obiegowej "wysokość podnoszenia" bezpośrednio ma odzwierciedlenie w jednostce Pa. Przepływ czynnika grzewczego podaje się w L/min. lub L/sek.

    Post ten nie ma nic wspólnego z tematem, ale wyjaśniam tylko wartości z tabeli.
    Można by technicznie wyjaśnić, czemu grzejnik żeliwny grzeje a zaraz za nim grzejnik płytowy jest ledwo letni górą, ale po co? Potrzebne jest rozwiązanie, by jeden grzejnik z drugim w tej samej instalacji zaczęły grzać dobrze.

  • #17 09 Gru 2015 22:03
    jas67
    Poziom 22  

    Błędem było kupno grzejników dolnozasilanych jeśli nie miałeś zamiaru przerabiać instalacji by do nich pasowała. W Twoim przypadku najlepiej było kupić grzejniki panelowe bocznozasilane z odpowiednim rozstawem przyłączy. Wtedy mniej było by roboty z wymianą i ne byłoby konieczności dorabiania tych zejść w dół które powodują dodatkowe opory. Teraz trzeba na starych grzejnikach poprzykręcać zawory i do dość dużo. Wtedy te nowe zaczną jakoś grzać. Troszkę musisz pokombinować z tym regulowaniem aż osiągniesz zadowalające rezultaty.

  • #18 09 Gru 2015 22:27
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Swoją wiedzę obecnie sprzedaję tylko za pieniądze, kilka lat temu udzielałem rad za darmo na elce więc .... można przeszukać wątki. Był co najmniej jeden w którym to opisałem. A ponieważ na szczęście nie można powielać wypowiedzi ... :D .

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME