Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik czasowy do instalacji w autobusie??

02 Paź 2013 17:14 2424 12
  • Poziom 10  
    Witam.
    Poszukuję rozwiązania problemu z zasilaniem monitora zamontowanego w autobusie, w obudowie którego zamontowany jest komputer z systemem Windows.
    Całość (24V, ok. 7A) podłączona jest pod jedną kostkę i załączana przy uruchamianiu autobusu (24V). Problem w tym, że komputery nie lubią się nagle włączać i wyłączać, a przy uruchamianiu, szczególnie zimą (częste próby odpalenia silnika) będzie jeszcze gorzej i często wywala system.
    Czy można w jakiś sposób temu zaradzić, np: włącznik czasowy, zasilacz buforowy może jakiś ups.
    Będę niezmiernie wdzięczny za jakieś sugestie.
    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Warunkowo odblokowany
    juro22 napisał:
    Witam.
    Poszukuję rozwiązania problemu z zasilaniem monitora zamontowanego w autobusie, w obudowie którego zamontowany jest komputer z systemem Windows.
    Całość (24V, ok. 7A) podłączona jest pod jedną kostkę i załączana przy uruchamianiu autobusu (24V). Problem w tym, że komputery nie lubią się nagle włączać i wyłączać, a przy uruchamianiu, szczególnie zimą (częste próby odpalenia silnika) będzie jeszcze gorzej i często wywala system.
    Czy można w jakiś sposób temu zaradzić, np: włącznik czasowy, zasilacz buforowy może jakiś ups.
    Będę niezmiernie wdzięczny za jakieś sugestie.
    Pozdrawiam.


    A nie wystarczy dodatkowy włącznik na zasilaniu?
    Wtedy trzeba niestety ręcznie włączać monitor z komputerem.
    Albo sam komputer podpiąć przez osobny włącznik.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 26  
    Na rynku są gotowe rozwiązania załaczajace swiatla mijania dopiero po pelnym rozruchu silnika. Nazywa się to "automatyczne swiatła mijania". Kwestia tylko zeby to bylo na 24V.
  • Poziom 10  
    Dzięki maurycy123 za pomysł.
    Faktycznie, byłoby to najprostsze i najtańsze rozwiązanie ale problem w tym, że autobusów z monitorami jest 10 i jeszcze więcej kierowców, którzy się wymieniają, i z doświadczenia wiem, że jak nie muszą/nikt nad nimi nie stoi to monitora nie włączą, a monitor działać musi. Ponadto są to autobusy podmiejskie i kierowcy musieliby za każdym razem po postoju ponownie wyłączyć i włączyć włącznik, więc wolałbym coś bezobsługowego.
  • Warunkowo odblokowany
    juro22 napisał:
    Dzięki maurycy123 za pomysł.
    Faktycznie, byłoby to najprostsze i najtańsze rozwiązanie ale problem w tym, że autobusów z monitorami jest 10 i jeszcze więcej kierowców, którzy się wymieniają, i z doświadczenia wiem, że jak nie muszą/nikt nad nimi nie stoi to monitora nie włączą, a monitor działać musi. Ponadto są to autobusy podmiejskie i kierowcy musieliby za każdym razem po postoju ponownie wyłączyć i włączyć włącznik, więc wolałbym coś bezobsługowego.


    A światła podczas rozruchu są włączone?
    Może przekaźnik pod światła.
    Jak na razie jest obowiązek jazdy na światłach.
  • Poziom 29  
    Jak wygląda poprawne zamykanie tego systemu?
    Bo boisz sie wielu rozruchów, ale złe zamykanie też rozwali system.
  • Poziom 24  
    Zamykanie systemu wygląda następująco: zaparkować autobus, wyciągnąć kluczyk ze stacyjki. Ten problem występuje chyba w całej Polsce. Na Śląsku jeżdżą autobusy z monitoringiem na XP. Bardzo często zamiast reklam, ciekawostek, podglądu widać BSoD-a lub ekran z monitem o niemożności znalezienia dysku.

    Gdyby jednostka centralna była zasilana z jakiegoś UPS-a...
  • Poziom 10  
    Widzę Deksta84, że znasz temat, dokładnie mam taki problem u mojego przewoźnika. Jeżeli da się wyeliminować problem, za równo od strony włączania, jak i zamykania systemu, to byłoby więcej niż się spodziewałem - oczywiście przy odpowiednio niskich kosztach. Na tą chwilę wychodzę z założenia, że większy problem jest przy włączaniu, gdyż czasami kierowcy potrafią przekręcić kluczyk tylko po to, żeby coś sprawdzić, coś włączyć, czy przestawić i zaraz wyłączyć, a w tym momencie cała instalacja monitora, wraz z komputerem i routerem, który ma swój własny system operacyjny zaczyna się ładować, po czym zasilanie zostaje odłączone i to nawet w ciągu mniej niż minuty.Nie daj Boże autobus zjedzie na kilka dni na bazę, na warsztat, to pełen serwis systemu mam jak w banku. Kierowców autobusów nie interesuje co tam się dzieje z elektroniką, w sumie nie powinno, nie ich problem. W każdym razie np. przy 30-60 sekundowym opóźnieniu podania zasilania, wyeliminował był problem wielokrotnego załączania i szokowego zamykania systemów w krótkim czasie. A jeżeli chodzi o niewłaściwe, nagłe wyłączanie komputera po zgaszeniu silnika to wychodzę z założenia, że to poprostu jedno, ale porządne zamknięcie systemu, więc nawiązując do Twojego pytania Serwisor to boję się za równo wielu rozruchów jak i złego zamknięcia, przy czym tego ostatniego boję się mniej ;)
  • Specjalista Automatyk
    Można zastosować przekaźnik czasowy (opóżnione załączenie) - po podaniu zasilania (24 ac/dc) musi odliczyć ustawiony czas i dopiero wtedy załącza swój styk roboczy (którym może być zasilany komputer i peryferia) np: PRC 513
    http://fif.com.pl/produkt/36/537
    (http://fif.com.pl/pub/File/download/INSTRUKCJE%20%5Bmanuals%5D/PL/011%20czasowe/FF%20PCR-513%2024V%20inst%20A090325.pdf)
    Co do "zamykania systemu" trzeba by z kolei zastosować przekaźnik z opóżnionym wyłączaniem: wyłączenie stacyjki to polecenie zamknięcia systemu a przekaźnik jeszcze jakiś czas podtrzymuje zasilanie...
  • Poziom 10  
    Dzięki Pafciowaw, przyznam że mi się podoba. Czy mógłbyś mi wyjaśnić co się stanie z ustawieniami czasowymi przekaźnika gdy np. włączenie i wyłączenie zasilania z autobusu nastąpi w krótszym czasie niż nastawiony na przekaźniku, tzn. czy przestaje odliczać i wraca za każdym razem do pozycji oczekiwania na zasilanie i ponownego odliczania?
    Co do zamykania systemu, rozumiem że niezbędny będzie jakiś akumulatorek żelowy do podtrzymania zasilania, czy może przekaźnik założyć gdzieś na elektryce autobusowej? Czy jest do tego jakieś "kompaktowe" rozwiązanie jak w przypadku załączania.
    Oczywiście sam nie zamierzam ingerować w elektrykę, tylko muszę przedstawić rozwiązania "nadwornemu" elektrykowi i zakupić sprzęt. Pozdrawiam.
  • Poziom 29  
    Zasilanie poprzez właśnie przekaźnik, tylko jego wysterowanie to temat do przemyślenia, bo defakto powinien być to impuls, a nie zamknięcie obwodu (5sek wyłączenie Win)

    Przy czym podtrzymanie musi być na tyle długie, żeby wyłączyć software, ale to już temat oprogramowania, i tego na ile szybko się zamknie.
  • Poziom 24  
    Zrobiłem sobie układ ze stacyjką do załączania/ wyłączania komputera, wieży, wentylatorów i routera. Całość jest sterowana z mikro-kontrolera Atmega8. Poprzez przekaźniki układ odcina zasilanie 230V z ustalonymi zwłokami czasowymi. Przekaźnik od zasilania komputera jest wyłączany, gdy zniknie napięcie na linii 12V (przez opto-tranzystor CNY17-3) z zasilacza (bezpieczne zamknięcie systemu) i timer odliczy ustalony czas (wychłodzenie obudowy do końca). Całość, jest moim zdaniem, dość prosta. Wystarczy akumulator 24V wpięty równolegle do zasilania głównego. Jedynie trzeba dać przed dodatkowym akumulatorem w głównej linii mocną diodę prostowniczą, aby nie zasilać całego autobusu. To dla wyłączania systemu. Dla załączania, w dalszym obwodzie, tak jak koledzy poradzili układ opóźnionego załączania na przekaźniku. Sterowany dodatkowo przez zwykły przełącznik (to dla serwisu).


    Włącznik czasowy do instalacji w autobusie??



    Edytuj


    Nie chce mi się zmieniać schematu. Zasilnie czasówki powinno być wpięte na dodatkowy akumulator.
  • Poziom 10  
    Witam.
    Dzięki wielkie za pomysł i sposób realizacji. Nie odpisywałem nic do tej pory bo ostatnio nie mogę się złapać z moim elektronikiem i uzgodnić co i jak. Jak tylko to wypróbuję to dam znać.
    Pozdrawiam.