Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa)

4chm3d 03 Oct 2013 20:42 3072 18
Computer Controls
  • #1
    4chm3d
    Level 9  
    Witam.

    Chcialem sobie zrobić diodę migającą w rytm muzyki.

    pokupilem potrzebne rzeczy, polutowałem najlpierw kablami ale diody swiecily a nie mrugały, rozebralem to kupilem nowe tranzystory i zlutowałem na płytce.

    Teraz nie chce w ogóle swiecić.

    Napięcie zasilacz daje,po dotknięciu diód świecą ale jak podłącze do kabli na początku płytki to nic sie nie dzieje.

    Podajcie mi co mam pomierzyć i podać na forum aby to działało

    wrzucam foto

    tu schemat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1994544.html

    Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa) Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa) Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa) Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa) Dioda mrugająca,mikrofon pojemnosciowy, potencjometry, itp (nie działa)
  • Computer Controls
  • #2
    actin
    Level 34  
    Co znaczy że po dotknięciu LED one świecą ?
    Na początek sprawdź czy nie ma zwarć tj. czy nie ma zwartych pól lutowniczych czy też wszystkie połączenia stykają czyli nie wiszą w powietrzu.
    Możesz wrzucić zdjęcia lepszej jakości od strony lutów ?
  • #3
    4chm3d
    Level 9  
    okej zaraz zrobie zdjęcia w lepszej jakosci. Mówcie po prostu co mam posprawdzać , napiecia itp

    actin wrote:
    Co znaczy że po dotknięciu LED one świecą ?


    To znaczy ze jak dotkne lutów (tam gdzie są włozone diody to one swiecą czyli nie są popalone, a jak podlacze zasilacz do czerwonego i czarnego kabla to juz nie swieci

    Dodano po 9 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/5815450600_1380827618.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/6096484100_1380827622.jpg
  • #4
    actin
    Level 34  
    Spróbuj jeszcze sprawdzić napięcia gdzie i o jakiej wartości dochodzą.
    Chyba zaczynasz dopiero przygodę z lutowaniem ? ;]
  • Computer Controls
  • #6
    4chm3d
    Level 9  
    No zaczynam lutowac. Napisz mi ba czym mam posprawdzac napiecie ;-)
  • #7
    Driver-
    Level 38  
    Mikrofon musi być zasilany przez opornik, a ja tego nie widzę, więc nie ma prawa działać. Odłącz kabelek mikrofonu od potencjometru. Od (+) wlutuj opornik 1k na wolne pole i podłącz do niego kabelek mikrofonu. Od tego pola do potencjometru daj kondensator 0.1µF do 4,7µ albo jaki tam masz pod ręką. Powinno działać.
    Na przyszłość dołączaj schemat tego co wymyślasz, łatwiej skorygować ewentualne błędy/
  • #8
    actin
    Level 34  
    Najlepiej było by gdybyś miał multimetr i nim sprawdził.
  • #9
    4chm3d
    Level 9  
    No zaczynam lutowac. Napisz mi ba czym mam posprawdzac napiecie ;-)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Mam multimetr, napiszcie co gdzie i jak mam sprawdzac a jutro wygonam pomiary
  • #10
    4chm3d
    Level 9  
    Podajcie co,gdzie i jak mam posprawdzać

    Na jakich wartosciach multimetru ?
  • #11
    actin
    Level 34  
    Jasne
    Sprawdź gdzie dochodzi prąd dotykając poszczególne punkty. Nie zewrzyj tylko - i+ do siebie!
    Polutowałeś od nowa wszystko ? Jeśli Ustaw na prąd stały /bo takim pewnie zasilasz/.
  • #12
    4chm3d
    Level 9  
    zasilacz 12.3V
    3.3v na tranzystorze BD137 pomiedzy pukntami E i B
    na potencjometrze raz 12,6v a jak przekrece to 12,3V (na tym 50k )
    na potencjometrze 100k jest 0 V
    na mikrofonie jak dotkne to pisze zmienia sie z 00.0 na -00.0
    kondensator 12 V
    tranzystror BD548 pomiedzy B i E jest 12V

    pomiary wykonywałem na multimetrze na V(woltach) (na skali była to wartość 200)
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    4chm3d
    Level 9  
    czyli co mam zrobić teraz ? przelutować tranzystor ? tylko jak

    jakis tutorial?
  • #15
    Driver-
    Level 38  
    Napisałeś już 7 postów, ale dalej nie wiemy o jakim układzie piszesz, co autor ma na myśli. Aby się do czegoś odnieść i sensownie poradzić musimy wiedzieć co konkretnie wymyśliłeś. W tle zamiecionych powyżej obrazków Twojej płytki widać jakiś schemat, zrób zdjęcie i umieść w temacie, oznacz typy tranzystorów, wartości oporników i kondensatorów. W parę chwil będzie wiadomo co kombinujesz i jak Ci pomóc. Pisałem o zasilaniu mikrofonu, bez tego, choć byś klękał i przykucał, układ nie zadziała nawet wtedy jeśli inne rzeczy będą działały.
  • #16
    4chm3d
    Level 9  
    Chlopie przecież w pierwszym poscie dałem link do schematu, a zreszt na schemacie sa nspisane wartosci czesci.....

    Dodano po 3 [minuty]:

    Chlopie przecież w pierwszym poscie dałem link do schematu, a zreszt na schemacie sa nspisane wartosci czesci.....

    Dodano po 20 [minuty]:

    Link do filmu z którego zaczerpnąłem pomysł http://www.youtube.com/watch?v=hUx-QP_xbAY
  • #17
    Driver-
    Level 38  
    Faktycznie przeoczyłem link do schematu (chyba mi się coś na oczy rzuciło).

    Ten układ powinien działać od przysłowiowego kopa, przy prawidłowym połączeniu wszystkiego i wstępnej regulacji.
    Nie obraź się, ale nie ogarniasz tego głównie z powodu bałaganu na płytce i w pierwszej kolejności z tym trzeba zrobić prządek.
    Zacznij od tego aby wyprowadzenia tranzystorów były wlutowane prostopadle do powierzchni płytki, w sąsiednie pola lutownicze, emiterami w stronę (-) zasilania - czarny przewód (tu tzw. masa). Wtedy niezależnie czy będziesz patrzył na płytkę, od strony elementów czy druku, zawsze będziesz wiedział gdzie jest jaka elektroda danego tranzystora, mając za punkt orientacyjny czarny przewód. Dla tranzystorów NPN emiter powinien wskazywać (-) a dla PNP (+) zasilania. Jeżeli na swojej płytce, z przewodami zasilającymi przylutowanymi jak na zdjęciu, tranzystory BC548 wlutujesz wypukłą stroną obudowy w kierunku przewodów zasilających to emiter będzie skierowany w stronę (-) zasilania. Teraz wystarczy pamiętać że kolejność elektrod to EBC i że emiter wskazuje ścieżkę (-) to już się nie pomylisz. Z kolei jeśli BD137 umieścisz plastikową częścią obudowy skierowaną do przewodów zasilających, emiter będzie od strony (-) zasilania. Pamiętając kolejność ECB i że emiter wskazuje ścieżkę (-), też nie stracisz orientacji. Oczywiście zachowaj odpowiednie odstępy między tranzystorami wlutowanymi w pola oraz tranzystorami a ścieżkami (+) i (-) zasilania, abyś mógł swobodnie wlutować pozostałe elementy. Połączenia elementów na takiej płytce uniwersalnej możesz robić w różnymi sposobami - lutując bezpośrednio w pola innych, za pomocą przewodów łączących poszczególne elementy miedzy sobą i do zasilania lub zlewając cyną pola lutownicze sąsiednich ścieżek. Uwaga na teraz i na przyszłość, oporniki i kondensatory lutuj na płytce uniwersalnej układając podobnie jak są umieszczone na schemacie. Nie umieszczaj ich na skos, lecz równolegle i pod kątem prostym względem siebie czy względem ścieżek, chyba że zajdzie niezbędna potrzeba umieszczenia na skos. Zauważ że przejrzyście narysowany schemat nie ma symboli na skos, czasem tylko linie przewodów rysowane są na skos. Wtedy też łatwo zorientujesz się, który element jest który porównując ze schematem. Tu masz możliwość montażu poziomego i pionowego, w zależności od tego co ze sobą łączą. Generalnie im większy porządek na płytce tym prościej wychwycić ewentualne błędy, o ile takie wystąpią i łatwo wprowadzisz poprawki. Oczywiście większe elementy jak potencjometry nie zawsze tak się dadzą wlutować lub będą musiały znajdować się w innym miejscu np. na obudowie. Stosując te proste zasady z łatwością ogarniesz również bardziej rozbudowane układy. To tyczy się tyko płytek uniwersalnych (próbnych), gdyż na płytkach projektowanych do konkretnego układu trzeba się kierować czasem bardzo złożonymi zasadami, uwzględniającymi różne wzajemnie na siebie oddziałujące czynniki i zgodnie ze sztuką montażu dostosowaną do przeznaczenia danego układu, bloku czy urządzenia.

    Na mikrofonie pole lutownicze połączone z obudową to (-) to pole łączysz do (-) zasilania, drugie pole (+) - do potencjometru.

    Pomiary napięć wykonujesz zawsze w stosunku do przewodu, który jest tzw. masą układu w Twoim układzie jest to (-) zasilania. Tu trzeba nadmienić że nie zawsze (chociaż najczęściej) (-) zasilania jest tożsamy z masą. Są układy dla których masą może być (+) zasilania lub ścieżka (przewód) o potencjale 0V np. w układach z symetrycznym zasilaniem, więc przy pomiarach trzeba to uwzględnić w zależności od rozwiązania układowego. Dla sygnałów analogowych o niskiej lub wysokiej częstotliwości masa to pojecie abstrakcyjne, ponieważ można mierzyć ich amplitudę czy oglądać przebiegi zarówno w stosunku do (+), (-) zasilania oraz do 0V i pomiar w prawidłowo wykonanych układach nie powinien wykazywać różnic. Przy okazji możesz to sprawdzić. Jednak najczęściej mierzy się je w stosunku do masy. Natomiast stany logiczne (przebiegi) w układach cyfrowych zawsze odnosi się do (-) zasilania (bez względu czy jest on masą czy nie), gdyż tak podawane są te stany w notach katalogowych cyfrowych układów scalonych. Zatem tak mierząc nie zinterpretujemy stanów logicznych błędnie.

    Zakres pomiarowy na mierniku zawsze ustawiaj odpowiednio do spodziewanej w danym obwodzie wartości wielkości elektrycznych, napięcia, prądu itd. W przypadku gdy nie wiadomo jakiej wartości można się spodziewać, aby nie uszkodzić miernika, pomiar zaczyna się na najwyższym zakresie miernika, stopniowo zakres obniżając aż do uzyskania wystarczająco dokładnego pomiaru. Oznacza to że jeśli znamy np. napięcie zasilania to nie ma sensu mierzyć na zakresach o rząd czy dwa większych. Przykładowo wiemy że urządzenie zasilane jest 12V, więc możemy ustawić najniższy zakres, w którym to napięcie się mieści, może to być np. zakres do 20V. Zawsze jeśli wartość, odczytana ze skali lub wyświetlacza, mieści w granicach któregoś z niższych zakresów miernik przełącza się na ten niższy zakres, gdyż wtedy pomiar jest dokładniejszy. To samo odnosi się do innych wielkości elektrycznych.
    To tak z grubsza co najważniejsze odnośnie pomiarów.

    Pytałeś o tutorial, nie ma sprawy, jest mały tutorial i mam nadzieję że się przyda. Rozszerzyłem go nieco o zagadnienia, które uznałem za ważne. Jeśli już je znałeś, to może komuś innemu się przydadzą.
  • #18
    zodiakmenda
    Level 21  
    Dałem wyżej schemat prosty z tranzystorem bc547 każdy amator zaczyna od diód w rytm muzyki ale prawda taka że nie warto tracić pieniędzy na części jeśli nie ma się wiedzy bo te schematy wcale nie są takie proste w odpaleniu dla amatorów, kolejna sprawa to lutowanie bez kalafoni żaden amator nie polutuje jak trzeba tylko narobi zimnych lutów a potem się dziwi że nie działa, proponuje próbować tak jak koledzy piszą a jak nie zadziała to odłuż płytke na pułke i za jakiś czas gdy sie nauczysz troche to wrucisz do tego, jeśli już chcesz zrobić ten schemat to weź laminat kup, ołówkiem se zaprojektuj płytke na kartce potem miejsca wiercenia se napunktuj i markerem poprowadź ścieżki wg. szkicu, i wtedy powinno wszystko działać bo masz porządek na laminacie a na płytce uniwersalnej amatorzy zawsze montują elementy prawie na pająka i przez bałagan nie połapią się co jest nie tak, no nic radze prosty schemat tranzystor bc547 i dioda led taki jak wyżej zamieściłem..
  • #19
    4chm3d
    Level 9  
    w sumie macie racje. Jestem w 1 klasie technikum elektronicznego i nie na mnie takie układy.

    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi. zrobie tak jak poradził "zodiakmenda"

    P.S. Driver- dzięki za odpowiedz, w przyszłosci skorzystam w twoich rad :)


    Narazie wszystkim !