Witam
W fordzie ka jest tylko kontrolka ostrzegająca przed przegrzaniem silnika. Chciałbym jednak podpiąć się pod czujnik i mieć podgląd na bieżącą temperaturę. Jakiś pomysł jak to zrobić?
Weź schemat i popatrz co steruje kontrolką przegrzania w zegarach (ECU czy czujnik w silniku). Jeśli czujnik w silniku to sprawdź czy jest rezystancyjny czy bimetalowy.
Hmmm, mam tylko takie schematy:
Wygląda na to, że sygnał na tablicę wskaźników idzie z urządzenia sterującego A147(rozumiem, że to komputer). Wydaje mi się, że ten czujnik dodatkowo jeszcze kontroluje wentylator w dwóch trybach pracy nie wiem czy on może być binarny...
Radzę zejść na ziemię, i zrobić kontrolę temperatury silnika w bardzo prosty sposób, skuteczny i nie wymagający "wysokiej technologii".
Podaję gotowe rozwiązanie wskażnika temperatury, który miałem w latach 80-tych zamontowany w Dacii 1310p, bo w tym samochodzie też była tylko kontrolka przegrzania.
Zachował się w szufladzie próbny czujnik temperatury, oraz schemat w zeszycie.
Czujnik temperatury, to termistor (rezystancja w stanie zimnym 2kΩ) stosowany w obwodzie żarzenia lamp w telewizorach, przylutowany jednym końcem do miedzianej/mosiężnej blaszki i przykęcony śrubką do głowicy silnika. Aby uchronić czujnik przed nawiewem zimnego powietrza została na niego nałożona tulejka z tektury.
Układ elektryczny, to zwykły układ mostkowy z możliwością ustawienia potencjometrem wzkazówki miernika w dowolnym miejscu na skali gdy silnik nagrzany do normalnej temperatury (najlepiej w okolicy środka skali).
Wartości elementów i regulacja zostały tak dobrane, że przy nagrzanym silniku wskazówka we "właściwym" miejscu, a przy zimnym wychyla się w lewo poza skalę. Miernik może być dowolny o pasującym wyglądzie i prądzie całkowitego wychylenia około 100µA. Najlepsze takie co były stosowane jako wskażniki wysterowania we wzmacniaczach.
Stabilizator napięcia 5V może być wykonany tylko na diodzie Zenera.
Właśnie uświadomiłem sobie, że jak podłączam kompa pod złącze to przecież mogę odczytać temperaturę co do stopnia. Tylko jak to wciągnąć z tego sterownika, żeby mieć wskazania w czasie jazdy ...
Bardzo łatwo - bierzesz jakiś uC z kontrolerem CAN, wpinasz go do sieci, piszesz prosty programik i sobie wyświetlasz temperaturę. Temperatura silnika to PID 05h w trybie 01h.
ok, cieszę się, że jest ktoś kto uważa, że to bułka z masłem dla mnie jeszcze trochę pracy bo nie bardzo rozumiem co to ten tryb 01h. No ale chyba to oznacza, że mi dużo jeszcze brakuje.
W każdym będź razie wielki dzięki za nakierowanie będę szukał dalej. Mógłbys tylko powiedzieć czy mikrokontroler musi być wpięty do złącza diagnostycznego czy jakoś inaczej?
wiem że odgrzewam kotleta, ale myślę że tym co tu dodałem rozjaśnię w głowach wielu osób, które chcą pomajsterkować coś z CAN.
Fragment załącznika, str.20 - niestety tylko po angielsku
Quote:
Mode 01: Show current data (real-time)
Also called Parameter Identification Diagnostics (PID). Because every car brand and type is different, the first question or ‘PID query’ the scan tool will ask the car system is which PIDs the diagnostic system supports. This system will answer with a ‘PID response’ in which the number of supported PIDs is included. There are lists of normalised PIDs (SAE J1979), we will only look at the most used ones. We only use 3 PID’s in our project (they are written in italic).
PID 00h = PIDs supported [01 - 20]
(returns 4 data bytes)
PID 01h = Monitor status since DTCs have been cleared.
(Includes malfunction indicator lamp (MIL) status and number of DTCs)
PID 02h = Freeze DTC
PID 03h = Fuel system status
PID 04h = Calculated engine load
PID 05h = Engine coolant temperature
PID 0Ah = Fuel pressure
PID 0Ch = Engine RPM
(returns 2 data bytes)
PID 0Dh = Vehicle speed
(returns 1 data byte)
PID 11h = Throttle position
...
Cała praca dyplomowa chłopaków z Holandii załączona do tego postu i szczerze mówiąc znalazłem tam dużo ciekawostek, które umożliwiły mi ruszenie z miejsca przy budowie właśnie termometru (i być możne jeszcze kilku innych "gadżetów"- kto wie...)do "kaczki" mojego braciszka - oczywiście w oparciu o CAN
Powodzenia.
P.S. prowizje ustawiłem na stałym poziomie, dlatego ze troszkę czasu zajęło mi odnalezienie tych informacji, a nie chciałbym żeby ktokolwiek mi zarzucił ze "zdzieram z innych"
mapigerman Bardzo dziękuję, jak tu na forum się chwali posty?
Nie jestem pewien czy chodzi Ci o opcje "pomógł"? Jak tak i jesteś autorem wątku to powinieneś widzieć pod treścią odpowiedzi taką raczke z kciukiem do góry jak w tym temacie.