Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cordoba 1.6 i Falowanie obrotów

storm1221 04 Paź 2013 17:09 5802 5
  • #1 04 Paź 2013 17:09
    storm1221
    Poziom 2  

    Witam i bardzo proszę o radę.

    Seat cordoba 2000r 1,6 b ,75KM,kod silnika ALM,bez gazu

    Od wczoraj mam problem z falowaniem obrotów w swojej cordobie.
    Falowanie zaczyna się dopiero na ciepłym silniku, na zimnym 1100-1200rpm się utrzymuje więc normalnie tak jak zawsze było, natomiast jak się zagrzeje zaczynają się cyrki, podczas jazdy tj. powyżej 20km/h obroty falują między 1200rpm-1800rpm natomiast na postoju lub bardzo powolnej jeździe 1000rpm-1150rpm, dodam że stało się to nagle podczas rozpędzania przy wyjeździe z firmy wrzucając na drugi bieg zauważyłem wysokie obroty na obrotomierzu i słychać było głośniejszą pracę silnika po delikatnym dodaniu gazy zaczęły się falowania w/w. Podpowiedzcie co może być tego przyczyną i od czego zacząć. Dodam że dziś zabieram się za czyszczenie przepustnicy.

  • Fibaro
  • Pomocny post
    #2 04 Paź 2013 17:43
    iommi23
    Poziom 13  

    Zacznij tak jak napisałeś - od przepustnicy (częsta usterka). Dobrze by też było ją zaadaptować po czyszczeniu, a przynajmniej odpiąć klemy z akumulatora na kilka minut/chwil. Następnie (jak nie pomoże i nie uspokoi się) do sprawdzenia czujnik prędkości i szczelność dolotu oraz podpiąć pod komputer i sprawdzić czujniki temperatury oraz MAP.

    To, że po czyszczeniu nie ustąpiło dalej może oznaczać przepustnicę a dokładniej jej uszkodzenie lub brak adaptacji. Tam jest zwykły silniczek i potencjometr, który z biegiem lat się zużywa i może być tak, że pewnych obrotów się nie da ustawić (brak ścieżki) i stąd oscylowanie między zadaną wartością.

    Ważne - po wyczyszczeniu przez kilka, kilkanaście kilometrów układ będzie się adaptować więc może być nawet i gorzej niż przed czyszczeniem.

    Falują Ci obroty jak naciskasz gaz (vide. "podczas rozpędzania przy wyjeździe "), czy podczas zmiany biegu kiedy silnik pracuje bez dotykania gazu?

  • Fibaro
  • #3 04 Paź 2013 17:50
    storm1221
    Poziom 2  

    Falują obrony na luzie oraz na sprzęgle, natomiast jak bieg wrzucę np. 4 to powinien bez gazu zwolnić mi do ok. 40 km/h a on mi przyśpiesza do 50/55km/h

  • Fibaro
  • Pomocny post
    #4 04 Paź 2013 21:47
    iommi23
    Poziom 13  

    Zdejmij filtr powietrza (chyba 4 śruby musisz odkręcić aby zdjąć całość - chodzi o ten spory kawałek plastiku mniej więcej na środku) - pod spodem będziesz mieć przepustnicę. Zobacz, czy przypadkiem nie blokuje Ci się linka od gazu i nie trzyma otwartej przepustnicy. Zrobiło się wilgotno, nieco rdzy się dostało i mogła się zacząć zacinać. Sterownik wtedy w efekcie szaleje i może falować.

    Na przepustnicy jest moment luzu zanim linka zacznie otwierać klapkę - służy ona informowaniu sterownika, że użytkownik naciska gaz i w efekcie wyłącza automatyczne sterowanie.

    Nie wiem jakie są przełożenia w 1.6, ale na 4 biegu przy 50km/h powinieneś mieć około 2500 obr - dobrze myślę?

    Dodatkowo, przepustnica powinna mieć zmasowanie do silnika - o ile mnie pamięć nie myli to "lewy górny" róg (jak patrzysz z góry od strony zderzaka) - przykręcony pod śrubą.

  • #5 05 Paź 2013 07:47
    storm1221
    Poziom 2  

    Więc tak.
    Po wyczyszczeniu przepustnicy (wstępnie bez ściągania jej) falowanie się uspokoiło i silnik pracuje płynnie, najwidoczniej bardzo dawno nie była czyszczona, linka się nie zacinała ale mimo to ją trochę rozruszałem, oraz luz delikatny był.
    iommi23 w odpowiedzi na twoje pytanie przy 50km/h na 4 biegu mam 1500 - 1600 obr. 1000 za dużo ale to szczegół :)
    Przepustnica była również cała w brudach od strony zewnętrznej, poddałem ją czyszczeniu łącznie z przewodem który jest do niej podłączony.
    Zauważyłem również iż mam przebicie na przewodzie wysokiego napięcia, który idzie z cewki do kopułki, przewody więc też do wymiany, zamówiłem oryginały więc myślę niż dłużej posłużą. do tego czasu zabezpieczyłem przewód taśmą izolacyjną, myślę że do poniedziałku przetrzyma.
    Na chwilę obecną wszystko jest ok (pukając w niemalowane :P ) Dziękuje wszystkim za sugestie i cenne podpowiedzi :)

  • #6 16 Gru 2013 08:23
    storm1221
    Poziom 2  

    Witam ponownie i niestety muszę ponowić temat.
    Cordoba 1.6 75KM bez LPG, silnik ALM
    Wymienione zostało do tej pory:
    Przewody wysokiego napięcia
    Świece zapłonowe
    Sonda Lambda
    Czujnik temperatury wody
    Czyszczona przepustnica wraz z adaptacją
    Sprawdzona cewka zapłonowa spryskana wodą, jest bez zastrzeżeń, brak przebicia

    Obroty falują w trakcie jazdy, wyższe obroty są w trakcie postoju ok 950 - 1000rpm, falowanie zaczyna się różnie od 20km/h a niekiedy przy 40hm/h w przedziale 1300-1800rpm

    Ostatni test diagnostyczny pokazał zawieszającą się sondę Lambda lecz po wymianie nie przyniosło to rezultatów. Dodam że falowanie zachodzi w tedy gdy stoi na podwórku w wilgotnym powietrzu, gdy jest w garażu lub wjadę na halę na godzinkę objawy znikają. i mogę jeździć cały dzień i nic się nie stanie. Dopiero jak w nocy postoi na podwórku zaczyna "świrować".
    Proszę o wsparcie.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson