Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana kierunku obrotów silnika DC za pomocą przerzutnika RS i przekaźników

Cichytomek1990 05 Paź 2013 19:06 2352 2
  • #1 05 Paź 2013 19:06
    Cichytomek1990
    Poziom 9  

    Witam, Dostałem za zadanie wykonanie maszyny wałkującej ciasto do piekarni. Wałek ma jeździć po stole tam i z powrotem nieprzerwanie. Założenie jest takie: ma być tanio, w miarę sprawnie i bez sterowania za pomocą komputera. Jeśli chodzi o mechanikę, to nie będzie większego problemu. Najgorsze dla mnie jest zaprojektowanie sterowania do tej maszyny. Wymyśliłem, że przy końcach prowadnicy po której będzie się poruszał wałek zamontuję krańcówki. Byłyby one podłączone do wejść przerzutnika RS odpowiednio jedna krańcówka do wejścia ustawiającego, druga do kasującego. Wygrzebałem ostatnio taki przerzutnik na układzie TC4001BP, który był na zaliczenie pracowni w technikum. Działa. Wymyśliłem też, że sygnały Q i notQ mogłyby włączać przekaźniki, po jednym na jedno wyjście do sterowania kierunkiem obrotów silnika. No i tutaj pojawia się problem podłączenia silnika do przekaźników. Czy byłby tutaj ktoś chętny mniej więcej rozrysować lub podpowiedzieć mi jak to zrealizować? w ostateczności mógłbym zastosować 2 silniki i diody prostownicze by zapobiec cofnięciu prądu do układu, ale nie wiem czy zdałoby to egzamin. Szkoła niewiele mnie nauczyła. Teraz próbuję dojść do czegoś na piechotę, więc prosiłbym o wyrozumiałość. Pozdrawiam.

    0 2
  • #2 05 Paź 2013 20:33
    diantus
    Poziom 28  

    M;im zdaniem, sprawność układu z przełączaniem kierunku obrotów silnka będzie niska ze względu na dużą bezwładność mechaniczną i czas konieczny na wyhamowanie obrotów silnika przed zmianą kierunku jego obrotów. Lepszym rozwiązaniem byłby układ, w którym silnik pracuje w jednym kierunku a zmianę kierunku napędu wałka zrealizować przy użyciu w układzie przełączanych dwóch sprzęgieł.

    0
  • #3 06 Paź 2013 11:02
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Ja proponuję koledze rozwiązanie bez krańcówek bez zbędnej elektryki tylko przełącznik zał /wył do zasilenia silnika . Dziwię się bo kolega pisał ;

    Cichytomek1990 napisał:
    Jeśli chodzi o mechanikę, to nie będzie większego problemu
    więc w czym problem . widział kolega kiedyś (zapewne tak)parowóz to koło które napędzane jest przez tłok wykonuje ruch posuwisto-zwrotny . Podobne rozwiązania na rysunku

    0