Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toshiba L300 - Wyłącza się zaraz po starcie

ferguson6600 06 Oct 2013 14:47 5367 19
  • #1
    ferguson6600
    Level 21  
    Witam, mam mały problem z moim laptopem jak w temacie. Poczytałem parę tematów i niby znalazłem usterkę ale jakby ktoś potwierdził dla pewności byłbym wdzięczny. Laptop działał normalnie na zasilaczu i baterii, w pewnym momencie się wyłączył, po ponownym załączeniu załączeniu wystartował niby normalnie ale na baterii, i coś cykało jakby przetwornica chciała wystartować w okolicy touchpada,jak odpiąłem zasilacz od lapka cykanie ustało i pracował normalnie. No to postanowiłem na odwrót, odpiąłem baterię i próba odpalenia na samym zasilaczu a tu zonk, startuje na 3 sekundy zakręci wentylatorem i wyłącza się, i tak w kółko. Podpiąłem więc baterię a odłączyłem zasilanie i laptop startuje normalnie bez zwiech i tego charakterystycznego cykania, a jak podepnę to objawy jak wyżej z cykaniem, dodam też że nie ma ładowania baterii bo już właśnie skończył się zapas prądu i info o niskim poziomie prądu i się wyłącza. I teraz pytanie i zarazem potwierdzenie, czy to może być ten słynny kondziorek pod podstawą procesora NEC/TOKIN?, będę wdzięczny za podpowiedz, pozdrawiam.
  • #3
    ferguson6600
    Level 21  
    @boro1234567 czy ten kondensator ma 2000uF pojemność?, nie orientujesz się czasem czy na innych płytach toshiby był stosowany. Pytam bo mam inną starą toshibę 1410-604 na części, to bym ją przejrzał w środku.
  • Helpful post
    #4
    Argennto_1
    Level 33  
    Jest często stosowany na płytach Toshiby gdzie jest procesor Intela. Nie jest to jeden kondensator tylko przynajmniej 2, a raczej bateria tych kondensatorów odpowiednio połączona zamiast NEC/TOKIN.
  • #5
    ferguson6600
    Level 21  
    No tu jest akurat jeden, rozkręcę ją to zerknę do sterej płyty. Posłuchaj a na jakie napięcie jest ten kondensator 2,5v? czy inna, i ile ma mikrofaradów ten oryginalny.
    Zapomniałem dodać sprostowanie do postu pierwszego, pisałem że nie ma ładowania, ale postał laptop pod zasilaczem z włożoną baterią i się naładowała, tak że ładowanie jest.
  • Helpful post
    #6
    sk1977

    IT specialist
    Nec/Tokin wymienia się na 6x330uF koniecznie LOW ESR - dobrze spisują się kondensatory z wylutu z innej płyty. 2,5V wystarczy.

    Spisz dane z Nec/Tokina i sprawdź ile ma uF - te dane są dostępne.
  • #8
    ferguson6600
    Level 21  
    Zostawiłem laptopa podłączonego pod zasilacz żeby się bateria naładowała, odpalałem go 2 razy aż do wyczerpania baterii a teraz załączyłem go kolejny raz i o dzziwo laptop powrócił do normalnego funkcjonowania, działa na samym zasilaczu. Ale to pewnie efekt na krótką metę, nie obejdzie się bez zamiany kondensatora, jeśli znajdę oryginalny kondensator za jakąś dobrą cenę to wymienię, bo znalazłem takowe ale za 60zł,a koledzy pisali że można kupić za 20zł oryginał, może znacie jakiś sklep z taką ofertą.
  • #9
    sk1977

    IT specialist
    Tylko po co wymieniać problematyczny element na kolejny taki sam, jeśli można wyeliminować przyczynę i zapomnieć o problemie? I to za niższą cenę.
  • #10
    ferguson6600
    Level 21  
    Masz na myśli tańsze tantale zamiast nowego tokina, pytam bo nie zajmuję się na co dzień tą branżą.
  • #12
    sk1977

    IT specialist
    Wymiana na 6x330uF z wylutu lub nowe LOW ESR z pewnego źródła - rozwiązuje problem.
    Wymiana Nec/Tokina na nowego z pewnego źródła - usterka po czasie powróci - nie szybko, ale powróci (zakładając, że z innego powodu laptop nie trafi na śmietnik lub na części jako dawca).
    Można też tanio kupić leżaki magazynowe, które mogą podziałać tydzień, miesiąc czy dwa...

    Reasumując - w tym przypadku najlepsza jest wymiana na 6x330uF, a jak masz dawcę to i najtańsza.
  • Helpful post
    #13
    slawmix1234
    Level 32  
    Miałem 1 raz okazję wymieniać ten super kondensator powiem tak samo wylutowanie masakra żeby go w końcu wyjąć i jeszcze na bez ołowiówce więc wolałem wlutować normalne kondziorki - tantale żeby płyta już tak nie dostała wysoką temp. jaka była konieczna do wylutu
  • #14
    ferguson6600
    Level 21  
    Panowie nabyłem od jednego forumowicza tantalki, 6x330uF i zamierzam je wlutować metoda na wykruszenie starego tockina i pozostawienie blaszek, potem po oczyszczeniu blaszki po nim wlutowanie tantalki. Znalazłem fotkę jak gośc je wlutował, czy takie wlutowanie jak na fotce niżej jest poprawne? dodam że u mnie jest ich 6 i myślę że troszkę staranniej to będzie, proszę o odpowiedz w sprawie poprawności wlutowania.
    Toshiba L300 - Wyłącza się zaraz po starcie
  • #15
    sk1977

    IT specialist
    Pomijając estetykę to poprawnie. Zanim wlutujesz sprawdź profilaktycznie gdzie masz masę, żeby nie wlutować odwrotnie.
  • #16
    ferguson6600
    Level 21  
    Wygląda na to że plus obustronnie jest na zewnątrz.
  • #17
    ferguson6600
    Level 21  
    Panowie tu problem leży chyba głębiej, płyta nie posiada kondensatora NEC/Tokina tylko w jego miejsce jest wlutowane mnóstwo mniejszych kondensatorów smd. Chyba jakis kondensator zwiera bo jak załączam laptopa na podłączonej baterii i zasilaczu to mi coś na płycie cyka jakby jakaś przetwornica chciała ruszyć, wtedy odpinam zasilacz od laptopa i mierzę napięcia na nim a tu brak, musze odpiąc go od sieci poczekac chwilę podpinam pod siec mierzę napęcie jest prawidłowe, potem znowu wszystko od początku aż za którymś razem wszystko zaskoczy i wraca do normy,i można nawet na samym zasilaczu pracowac. Jakieś pomysły od czego zacząc szukać.
    Zapomniałem dodać oznaczenie płyty to 6050A21175001-MB-A02 Toshiba L300 - Wyłącza się zaraz po starcie tyko moja jest na AMD.
  • #18
    slawmix1234
    Level 32  
    Jaka rezystancja z + z jednego z tych kondensatorków względem masy bez procka?
  • #19
    ferguson6600
    Level 21  
    Znalazłem zwarty kondensator c502 w sekcji zasilania, robiąc dalej pomiary przypadkowo zwarłem do siębie 2 kondensatory bardzo małe wentylator eszedł na wysokie obroty, natychmiast odłączyłem mu baterię i zasilacz, ale ponowne uruchomienie już nie jest mozliwe, nie palą się kontrolki zasilania, po podpieciu czy to zasilacza czy bateri mignie na chwilę tylko led od wifi i koniec. Sprawdzałem bezpieczniki od batari i zasilacza, napięcie wchodzi na sekcję zasilania, dalej to już nie bardzo wiem jak to ugryżc.
  • #20
    ferguson6600
    Level 21  
    Problem rozwiązany, wymiana układu KBC i kilku kondensatorów rozwiązała problem.