Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R '06 - APS, błąd 663

pietrzy5 06 Paź 2013 17:10 8016 30
  • #1 06 Paź 2013 17:10
    pietrzy5
    Poziom 8  

    Witam
    Mam problem z układem Aps scani r - wywala błąd 663 i system pracuje w trybie awaryjnym... może ktoś pomóc ??? pozdrawiam

    0 29
  • #2 06 Paź 2013 17:22
    daro111
    Poziom 31  

    Witam.

    pietrzy5 napisał:
    Aps scani r - wywala błąd 663

    Regulacja ciśnienia
    Usterka

    Ciśnienie powietrza w obwodzie hamulca postojowego jest wyższe niż dopuszczalne.
    Przyczyna:
    Zawór ograniczający ciśnienie w obwodzie nie działa.
    Uwagi:
    Układ obniża ciśnienie do 8,1 bar przez regenerację. Oprócz redukcji ciśnienia, ciśnienie jest normalnie regulowane. Zapala się żółta lampka ostrzegawcza.
    Czynności zaradcze:
     Sprawdź ustawienie zaworu ograniczającego ciśnienie. Wymień obudowę osuszacza powietrza, jeśli ustawienie jest nieprawidłowe. Wykasuj kod usterki. Uruchom silnik. Sprawdź czy kod usterki został wykasowany.
    Pojazdy po upływie okresu gwarancji:
     Sprawdź zawór ograniczający ciśnienie. Wyreguluj ustawienie, jeśli potrzeba. Wykasuj kod usterki. Uruchom silnik. Sprawdź czy kod usterki został wykasowany.

    0
  • #3 06 Paź 2013 17:28
    pietrzy5
    Poziom 8  

    Czytałem o tym ale mój mechanik twierdzi ze niema to nic do rzeczy... czy wina na pewno leży po stronie zaworu od regulacji ciśnienia??? na regeneracje tego nieszczęsnego APSU wydałem już 1700 zł nie chciałbym znowu wymieniać czegoś nie potrzebnie... czy ktos spotkał sie konkretnie z takim przypadkiem ???
    pozdrawiam

    0
  • #4 06 Paź 2013 18:12
    daro111
    Poziom 31  

    Prawdopodobnie masz źle zregenerowany APS. To on ustala ciśnienie na 3 obwód.Można jeszcze sprawdzić manometrem czy faktycznie ciśnienie jest za wysokie ,bo możliwe też jest że czujnik ciśnienie przekłamuje.

    pietrzy5 napisał:
    Czytałem o tym ale mój mechanik twierdzi ze niema to nic do rzeczy... c

    Polecam także zmienić mechanika skoro sobie nie radzi.

    0
  • #5 07 Gru 2013 22:54
    raf13
    Poziom 13  

    Witam
    Miałem identyczny problem u siebie też wywalało błąd 663. Ten zawór składa się jakby z trzech części: jednostki, zaworu czterodrożnego, że go tak nazwę bo chyba fachowo ma inną nazwę (chodzi o tą środkową część), i z tego zaworu do którego przykręca się filtr osuszacza. I właśnie u mnie dopiero pomogła wymiana tej podstawy filtra, tam jest też od dołu taka śrubka którą się reguluje ciśnienie-próbowałem tym przekręcać ale ciśnienie się praktycznie nie zmieniało. Być może ktoś to naprawi ale już nie bawiłem się w żadne regenerację bo szczerze powiedziawszy bardzo w nie nie wierzę jeśli chodzi o ten APS w Scanii i kupiłem z rozbitego samochodu tą jedną część i narazie jest z tym spokój.

    Pozdrawiam

    0
  • #6 08 Gru 2013 11:44
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Ja również nie spotkałem się ze skuteczną regeneracją APS. Praktycznie nigdy zawór nie działał poprawnie. Po montażu nowej jednostki APS problemy zawsze ustępowały.

    0
  • #7 08 Gru 2013 15:08
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam Panowie jeśli chodzi o podstawę osuszacza to dostaniecie komplet naprawczy w ASO bez problemu i można samemu powiedzmy naprawić.A sprawa regulacji trzeciego obwodu to manometr do ręki i cheja tylko pytanie jest co widzi sterownik APS warto się tu podeprzeć jakimś programem diagnostycznym,który odczytuje ten parametr.Sprawa kolejna to to ze producent owych osuszacz jakiś czas temu jako część zamienna wypuścił wadliwe sztuki,które właśnie miały problem z ograniczaniem ciśnienia na opisywany obwodu.Ja osobiście jeśli robię lewizne za plecami serwisu to używam APS-ów po regeneracji kupuję od znajomego,który się tym zajmuje i jak dotąd odpukać nie miałem problemu a le to już sprawa indywidualna kto co i z kim.

    0
  • #8 10 Gru 2013 19:15
    raf13
    Poziom 13  

    Jeśli chodzi o zestaw naprawczy do podstawy osuszacza to z tego co wiem to jest tylko komplet do tego tłoka spuszczającego powietrze, a to nie tam chyba jest problem tylko problem jest chyba-(podkreślam bo nie wiem na 100%, a nie chcę filozofować ;)) w tej czarnej "gruszce" na końcu której jest śruba która "teoretycznie" regulujemy ciśnienie. Ale miałem takie dwa przypadki, że mimo kręcenia tą śrubą na manometrze ciśnienie się wogóle nie zmieniało.

    0
  • #9 10 Gru 2013 21:42
    kwantor
    Poziom 38  

    Manometr podłącz do obwodu hamulca postojowego i kręć tą śrubką (krzyżak) najpierw w lewo jeden obrót i potem w czasie pompowania! sprężarki należy doprowadzić przesterowania zaworu przy wartości bodaj 8.3 bara, nie więcej i nie mniej.
    APS da się każdy zregenerować, ale trafi się sztuka, że się nie da za chiny. :D

    0
  • #10 10 Gru 2013 22:35
    raf13
    Poziom 13  

    Tego że przy pracującej sprężarce należy regulować to nie wiedziałem... być może dlatego to ciśnienie się nie zmieniało :). Ostatnio znów mam problem tym razem nie chce nabijać powietrza dopiero po odłączeniu przewodu sterującego sprężarki bije powietrze. Podmieniłem jedn. Srerującą z innego samochodu na 100% sprawną ale to samo. Zamieniłem również miejscami cewki i też nic. Więcej nie zdążyłem sprawdzić bo auto musiało jechać. Może spotkał się ktoś z takim przypadkiem?

    0
  • #11 10 Gru 2013 23:43
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam co podmieniłeś bo nie łapię ,,Podmieniłem jedn. Srerującą z innego samochodu na 100% sprawną ale to samo" o co z tym biega przełożyłeś cały APS z innej maszyny.

    0
  • #12 11 Gru 2013 01:02
    raf13
    Poziom 13  

    Nie cały tylko sam sterownik-ta część do której wpinamy wtyczkę. I gdy zakladałem z powrotem starą to zamieniłem miejscami te cewki pod sterownikiem- z tego co wiem to jedna jest od regeneracji a druga od wyłączania sprężarki.

    0
  • #13 11 Gru 2013 01:36
    szaman108
    Poziom 29  

    Spoko teraz wiem o co biega problem jest z zaworem czteroobwodowym a dokladnie z gumkami od elektrozaworu ale ten temat ma opanowany Kwantor ja wyciągam zakładam swój zawór a stary do regeneracji nie bawię się w regenerację.Dodatkowo jak już odłączyłeś przewód sygnałowy od kompresora sprawdz czy podczas jego pracy,,musi być w trybie pompowania" przez ten przewód nie następuje cofanie się powietrza(pompowanie) w kierunku APS-u.Test ten możesz wykona wyciągając bezpiecznik 41 wtedy kompresor pompuje cały czas.

    0
  • #14 11 Gru 2013 17:09
    kwantor
    Poziom 38  

    szaman108 napisał:
    ten temat ma opanowany Kwantor
    Dzięki szamanowi. :D
    Cała naprawa przeważnie polega na wymianie rdzeni cewek zespolonych z zaworkami (nurniki)
    Podróby chińskie są dostępne za grosze.

    Przypadek, że zawór upuszcza i wyłącza sprężarką w sposób ciągły jest dość trudny do okiełzania.
    Rozbierz cały ten skomplikowany "grzyb" od którego prowadzi przewód sterujący do sprężarki i obejrzyj wszystkie uszczelnienia.

    0
  • #15 12 Gru 2013 11:25
    pietrzy5
    Poziom 8  

    Witam.
    Ostatnio byłem z tym Apsem u gościa który próbował go regulować ( namęczył sie z tym cholernie) wydawało sie ze jest już dobrze ale niestety nie :/ aps dziala poprawnie czasem przez 5 min a czasem przez pół godz ... Potem zbija i znowu żółta kontrolka i błąd 663 . Musi zrobić drugie podejście ale na razie niemam czasu podjechać do niego. Z tego co pamiętam regulacje przeprowadzał na zgaszonym silniku i mówił że strasznie ciężko to wszystko poustawiać ( manometry były podłączane itd ) siedział przy tym pół dnia... :/ jakieś sugestie ??

    1
  • #16 12 Gru 2013 13:06
    raf13
    Poziom 13  

    Witam
    Jeśli chodzi o wracanie się powietrza ze sprężarki to sprawdzałem to i jest ok-powietrze się nie wraca. A jeszcze pytanie do kolegi Kwantor chodzi o wymianę całych tych cewek czy samych o-ringów czy jeszcze czegoś innego? Bo nie bardzo rozumiem co to są te nurniki?

    0
  • #17 12 Gru 2013 18:10
    kwantor
    Poziom 38  

    Pisałem, są to rdzenie ruchome z gumowymi uszczeleczkami od czoła, pracują wewnątrz cewek.
    Trzeba sobie kupić komplet naprawczy.
    Scania wypuściła niby wadliwe cewki koloru czarnego, i wszystkie zaleca wymienić na koloru białego.
    Cewka jak ma obwód to jest dobra, ale kto wie, czy nie ma mikroprzerwy, która uaktywnia się podczas zmian temp. i wibracji.

    Nic się nie ustawia na zgaszonym silniku, bo tam są przetworniki, czujniki i cały czip, który tym steruje.
    APM ma swój program pracy- różne tryby i ciśnienia są różne w danym momencie.
    Rano jest inaczej, podczas jazdy inaczej, z góry podczas hamowania inaczej.
    APS nie lubi wycieków powietrza w instalacji- pobór powietrza jest obliczany na podstawie obrotów silnika i sygnałów włączających sprężarkę.
    Czasem trzeba auto zostawić na 1000obr/min przez 15 minut, aby zresetować APM.

    0
  • #18 12 Gru 2013 21:58
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam skoro się tak męczył to raczej nie bardzo wie o co biega z tym układem.Trzeba ustawić na manometr wartość 8,3 bara i odczytać co widzi APS za pomocą programu,który widzi te wartości.Jeśli dla sterownika APS-u wartość odczytana będzie 9 bara a manometru 8,3 czy 8,2 bara to nigdy nie będzie dobrze wiecznie będzie wywalał błąd i ograniczał ciśnienie,żeby nie wiadomo co.Czy podmieniałeś sterownik APS-u może tu jest problem po prostu nawala elektronika i wtedy będziesz kręcił tą śrubką co pięć minut i lipa za każdym razem.Podmiana sterownika wiąże się z programowaniem części inaczej będzie pracował w trybie awaryjnym.

    0
  • #19 12 Gru 2013 22:13
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Z tego co pamiętam to APS bez programowania pracuje normalnie. Jedyny feler to to, że świeci się COO na zegarach.

    0
  • #20 13 Gru 2013 14:21
    szaman108
    Poziom 29  

    I właśnie w tedy nie pracuje jak należ pompować będzie to jasne tylko kiedy i jak

    0
  • #21 13 Gru 2013 23:36
    pietrzy5
    Poziom 8  

    Sterownika nie podmieniałem ale po tym jak wyjechałem od tego gościa i po 40 min znowu wywalił błąd to on mi to sugerował ... może niema komputera takiego jak w scani ale daje radę... zresztą diagnozował nam problemy których nie mogli opanować w scani w Lublinie... ale tak jak piszesz dobrze by było żeby był program który pokarze co widzi APS... dzięki za odp pozdrawiam.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Szaman powiem Ci że widziałem ten Aps od środka i dziwię Ci się że boisz się regeneracji czy tam ingerencji we własnym zakresie, dla kogoś kto lubi majsterkować jest to do opanowania ... to o czym pisze Kwantor jest do zrobienia... wymiana nurników itd to nie jest problem... problem jest w kalibracji programowaniu itp.

    0
  • #22 14 Gru 2013 09:37
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Jeśli ktoś posiada program SDP3 to z programowaniem teź nie ma żadnego problemu. Wciskasz Enter i sie programuje.

    0
  • #23 14 Gru 2013 11:09
    kwantor
    Poziom 38  

    Powiem wam wszystkim, że kupiłem raz na bublach używany APS z elektroniką i niczego nie programowałem- APS podjął normalną pracę.
    Czego już nie zrobisz w Volvo, czy np w Renault. i pewno wielu innych.

    0
  • #24 14 Gru 2013 16:31
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam pietrzy5 nie majsterkuję bo nie muszę,dogadałem się z gościem od pneumatyki dostarczam mu zawory i elementy z tym związane a on za to mi regeneruje klamoty.Jeśli pojawia się coś nowego w Scanii a on jeszcze tego nie naprawiał a zaczyna padać to dostarczam mu powiedzmy dwie czy 3 sztuki jedna do naprawienia a dwie do testów ewentualnie do popsucia.Jeśli chodzi o te gumki w elektrozaworach to ja do swojego użytku załatwie sobie nowego typu (białe) to po co się z tym bawić,dla przykładu miałem walnięty sterownik APS wczoraj kumpel wymieniał cały APS w autobusie więc dobry sterownik wylądował na mojej szafce a uszkodzony do zdania mam ze cztery sztuki w domu.Na warsztacie mam roboty do oporu a jak chcę pomajsterkować to biorę szafkę narzędziową do samochodu i w domu idę do garażu a tam stoi KTM SX520 z 2002 roku i w nim coś tam majsterkuję dla relaksu ewentualnie pomykam nim po polach ganiając zające i bażanty:-)

    Dodano po 11 [minuty]:

    Co do twojego APS-u kwantor to wydaje mi się że trafiłeś sterownik z tym samym numerem części jaki siedział u Ciebie w maszynie dlatego COO nie darł japy,że mu coś nie pasuje ale nie jestem pewien do końca bo zastanawia mnie czy APS nie powinien zapisać numeru vin kiedyś to sprawdzę chyba że ktoś to przerabiał i da znać na forum :D

    0
  • #25 15 Gru 2013 01:16
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Z tego co pamiętem to APSowi wlaśnie chodzi o VIN.

    0
  • #26 16 Gru 2013 07:06
    karlos85
    Poziom 15  

    Aps liczy czas pompowania układu jesli nie mieści sie w czasie wyznaczonym wyrzuca błąd .. wystarczy dokładnie wyczytać opis cały opis błędu
    na samym końcu jest napisane wymienić sprężarkę ;-)

    0
  • #27 17 Gru 2013 08:08
    pietrzy5
    Poziom 8  

    witam
    ostatnio zauważyłem że aps pracuje normalnie podczas jazdy( nawet godz jest ok ) a błąd przeważnie wywala jak zaczynam na długim odcinku hamować silnikiem ( wtedy ciśnienie na zegarach trochę wzrasta, zawór zbije ze trzy razy i pach kontrolka - błąd 663) ...

    0
  • #28 20 Gru 2013 06:53
    raf13
    Poziom 13  

    Witam
    Ostatnio pożyczył mi znajomy jakiś czterodrożny zawór z odzysku i przełożyłem z niego cewki. Powietrze bije teraz dobrze tylko zaczęło znowu schodzić z tego grzybka z dołu przy czterodrożnym i syczy cały czas ale da się jechać i tak kierowca pojechał. Zamówiłem ten komplet naprawczy także między świętami postaram się go zmienić.

    0
  • #29 28 Gru 2013 00:02
    raf13
    Poziom 13  

    Witam
    Pobawiłem się trochę z tym zaworem i sprawa się ma tak, że po wymianie nurników w cewkach objaw był praktycznie taki sam raz nabił powietrze a później odłączał sprężarkę. Kolega Kwantor podsunął taką myśl by wymienić czterodrożny. I tak też zrobiłem zmieniłem czterodrożny założyłem te cewki po "regeneracji", zmieniłem grzybka między obudową czterodrożnego, a podstawą osuszacza oraz zmieniłem o-ringi na zaworku pod filtrem osuszacza. I było ok nabiło powietrza ale zaświecił się błąd chyba 737 czy 727 nie pamiętam w każdym razie kasowanie kompem nie pomogło, więc ustawiłem na 1000 obrotów zapalony samochód i po około 15 min błąd przestało wyświetlać i póki co jest ok. Zobaczymy co będzie jak pojedzie w trasę ale to dopiero po nowym roku. Póki co dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam.

    0
  • #30 29 Gru 2013 18:47
    GRISZA14
    Poziom 16  

    Do koordynatora trzeba wpisac nr jednostki i zaprogramowc ją to jeśli chodzi o wymianę jednostki a jeżeli chodzi o regenerację osuszacz to okolice białęgostoku firma z Knyszyna doskonale radzi sobie

    0