Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Maico er-60G - Nie działa tryb szybki

lezacy_bykiem 08 Paź 2013 10:23 3744 5
  • #1 08 Paź 2013 10:23
    lezacy_bykiem
    Poziom 6  

    Hej, nie dizała mi tryb szybki w ww. wentylatorze, nowy to koszt około 700 zł więc rzecz jasna wolałbym naprawić.

    Wentylator działa tak, że na stałe załączony jest bieg wolny, natomiast odzielnym włącznikiem uruchamiany jest bieg szybki. Bieg wolny dziła, natomiast bieg szybki nie, ale jakby chciał się załączyć.
    Otóż znalazłem uszkodzony kondensator mkp2 2,2uF 400 VAC Klasy B firmy F&T. Kondensator ma ledwie połowe pojemności.
    No i niestety nie mogę go nigdzie znaleźć. Właściwie to nie udało mi się nawet ustalić podobnego mkp.

    Tam jest płytka drukowana, zasilana z sieci - układ który ma za zadanie przesunać faze oraz pewnie jego zadaniem jest uruchomienie szybkich obrotów.
    Silnik jest 1 fazowy, niestety nie wiem zbyt wiele o jego paramatrach. Są tam zasadniczo 3 kondenasatory, w oprniki i 1 warystor. Schemat zamieszcze później, jeżeli byłby porzebny do wydedukowania ew. zamiennika.

    Czy ktoś może wie gdzie takiego ustrojstwa szukać? A tak wogóle to jaka jest różnica pomiędzy MKP a MKP2? Jedyne co ustaliłem to, że mkp2 ma niższą rezystancje wew. i lepiej sprawdza się w układach wysokich częstotliwości. I tu pytanie, tego typu układ raczej pracuje tylko na 50Hz. Czy wiec konieczne jest użycie MKP2? Chyba mógłby by być MKP o identycznej pojemności i jazda.

    Tylko jeszcze pytanie co zabija MKP? No i jeżeli ten kondensator jest zabity, to czy przetrwał warystor?

    No i pytanie jest jeszcze o warystor (s14 k320), czy moglibyście mi poradzić jak takie ustrojstwo przetestować poza układem?
    Czy mógłby on spełniać role inna niż zabezpieczenie? Jest on zamontowany na masie, przy samym wejściu sieci.

    Z góry dzięki za wszelką pomoc.

    1 5
  • Sklep HeluKabel
  • #2 08 Paź 2013 22:08
    Chris_W
    Poziom 37  

    lezacy_bykiem napisał:

    Tylko jeszcze pytanie co zabija MKP? No i jeżeli ten kondensator jest zabity, to czy przetrwał warystor?

    Daj schemat. Ten silnik ma wa biegi, czy regulator na tyrystorze?
    A kondensatory obecnie to najczęściej napylana (metalizowana) folia zwinięta w rolke - teraz sobie wyobraź co się dzieje jak przez napylony metal płynie spory prąd - metalu stopniowo ubywa (np. ze starości, czy z nadmiernego prądu), odcięciu elektrycznemu ulega się dalsza część taśmy, spada pojemność bo powierzchnia to ułamek powierzchni całej taśmy - to moja hipoteza robocza.
    Cytat:

    No i pytanie jest jeszcze o warystor (s14 k320), czy moglibyście mi poradzić jak takie ustrojstwo przetestować poza układem?

    Musiałbyś mieć regulowane źródło napięcia zmiennego i sprawdzić czy przy wyższych napięciach rośnie prąd przewodzenia warystora. W mieszkaniowych warunkach raczej nie sprawdzisz.
    Cytat:

    Czy mógłby on spełniać role inna niż zabezpieczenie? Jest on zamontowany na masie, przy samym wejściu sieci.

    Raczej zabezpieczenie, siedzi równolegle do sieci i "zwiera" przepięcia jakie występują, przepalając bezpiecznik.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 08 Paź 2013 22:58
    jack63
    Poziom 42  

    Nie cuduj. Zamontuj to co masz lub kup dowolny kondensator 2.2u/400V lub 600V o ile się zmieści.
    Nie wiem skąd masz 400VAC? i po co? Przy tej pojemności i napięciu trudno kupić zły kondensator w sensie typu. Natomiast łatwo kupić jakiegoś chińskiego knota opisanego wspaniale. To trochę loteria. Chyba zaryzykujesz te ok 2 zł???
    Takich warystorów sie nie sprawdza tylko za ok 1 zł kupuje nowe.

    0
  • #4 09 Paź 2013 00:32
    lezacy_bykiem
    Poziom 6  

    Dzieki Wam, spróbuje wymienić ten kondensator i warystor zgodnie z radą jack63.

    Cytat:
    Daj schemat.

    Natomiast co do schematu, to próbowałem go narysować tym cudownym narzędziem wbudowanym w elektrodę i mam na dzisiejszy wieczór dość wrażeń. Wszystko się rozsypało zanim skończyłem :D A schemat rysowałem na podstawie płytki. Eh.. Tak czy siak schemat jest dla mnie czarną magią, postaram się jutro narysować go na papierze i wkleje zdjęcie bo programy mnie dobijają.
    No ale mniejsza z tym. Ale co prawda to prawda regulowanego źródła nie mam. Myślałem, że jest jakiś sposób na te warystory, bo jestem ciekaw czy coś mu się stało czy nie. W sumie pogodziłem się z myślą wymiany na wszelki wypadek, skoro nie mogę przetestować.

    Cytat:
    Ten silnik ma wa biegi, czy regulator na tyrystorze?
    Hmm.. regulatora na tyrystorze nie ma. Czy ma dwa biegi... hmmm.. niekoniecznie, nie wiem jak mógłby być regulowany, myślałem, że może tymi kondensatorami. - czyli przesunięciem fazy. Dopiero zaczynam przygodę z elektroniką, więc zajmuję się raczej na razie prostymi rzeczami. A prąd zmienny jest dla mnie jak na razie białą kartą

    jack63 napisał:
    Natomiast łatwo kupić jakiegoś chińskiego knota opisanego wspaniale. To trochę loteria. Chyba zaryzykujesz te ok 2 zł???

    2 zł. mogę zaryzykować, nawet 30 z przesyłką, natomiast, wolałbym nie doprowadzić do pożaru gdy katastrofa będzie spektakularna, a mnie nie będzie w domu ;)

    Dodano po 20 [minuty]:

    jack63 napisał:
    Zamontuj to co masz lub kup dowolny kondensator 2.2u/400V lub 600V o ile się zmieści.

    Źle mnie zrozumiałeś, nie mam żadnego kondensatora, ten o którym piszę jest trafiony w układzie. A co do dowolnego, to większość 2.2uF ma 400VDC ani VAC. Najbliższy jaki znalazłem to 250VAC, a to niebezpiecznie blisko minimalnego napięcia w układzie.
    Dziwi mnie trochę tylko, że tylko jeden producent robi kondensatory o ww. parametrach - F&T. Nie znalazłem żadnego innego, stąd wydaje mi się to bardzo podejrzane, albo jest tam na wyrost, albo właśnie wręcz przeciwnie. Za wymianę płytki Maico liczy sobie 270 zł. A trafiony jest tylko ten jeden durny kondensator no i być może warystor. Koszt realny to grosze jakieś.

    0
  • Pomocny post
    #5 09 Paź 2013 18:37
    Chris_W
    Poziom 37  

    lezacy_bykiem napisał:

    Natomiast co do schematu, to próbowałem go narysować tym cudownym narzędziem wbudowanym w elektrodę

    Zrób szkic jak jest połączony silnik przez te kondensatory do zasilania. Urządzenie jest raczej z tych "lepszych" więc mogą być zastosowane "dziwne" rozwiązania (choćby silnik DC itp.).
    Cytat:
    W sumie pogodziłem się z myślą wymiany na wszelki wypadek, skoro nie mogę przetestować.

    Warystor jak dostanie mocno w tyłek to raczej się rozlatuje na kawałki, a jak jest wzrokowo dobry, to często działa. Tak się najczęściej diagnozuje jego uszkodzenie - wzrokowo (lub wymienia na wszelki wypadek).

    Cytat:
    Czy ma dwa biegi... hmmm.. niekoniecznie, nie wiem jak mógłby być regulowany, myślałem, że może tymi kondensatorami. - czyli przesunięciem fazy.

    Jak ma więcej niż 3 przewody do silnika to możliwe że ma uzwojenia od 1 i 2 biegu, może być też zasilany przez szeregowe kondensatory ograniczające moc silnika, ale to raczej dla małych silniczków. Schemacik połączenia jednak by się przydał.

    Cytat:

    ... nie mam żadnego kondensatora, ten o którym piszę jest trafiony w układzie. A co do dowolnego, to większość 2.2uF ma 400VDC ani VAC. Najbliższy jaki znalazłem to 250VAC, a to niebezpiecznie blisko minimalnego napięcia w układzie.

    250VAC będzie dobry - to dedykowany kondensator do pracy z urządzeniami sieciowymi AC 230V.
    400VDC to kondensator "uniwersalny" wg mnie, może mieć gorsze osiągi przy dużych prądach (praca jako kondensator rozruchowy), ale i tak powinien działać.

    1
  • #6 20 Paź 2013 23:02
    lezacy_bykiem
    Poziom 6  

    Wymiana kondensatora pomogła, wentylator działa jak zły. Zainstalowałem: 2,2uF 1000V 37,5mm WIMA MKP-4 z uwagi na brak identycznego z oryginalnym.

    Co do brzęczenia, trysnąłem odrobinę oleju silikonowego w szczeliny silnika i po jakiś 30 minutach pracy wszystko wróciło do normy.

    Dzięki wszystkim za pomoc. Pozdrawiam.

    0